ASUS ROG Strix B550-A Gaming

€ 149,90
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix B550-A Gaming Review

schietdammer 14 juli 2021, laatste update op 14 juli 2021, 456 views Product gekocht

ASUS ROG Strix B550-A Gaming

Dit is gewoon een witte versie van de ASUS ROG Strix B550-F Gaming, en op het moment van aanschaf was deze A goedkoper als die F. Selectie eisen waren : B550 OF X570 (die met passive northbridge) / ecc ondersteuning / spdif uitgang. En dan degene die koelkste vrm heb.

Pluspunten

• ecc ondersteuning
  • spdiff uitgang
  • koelste vrms in combi met vorige 2 +en

Minpunten

• bij 3x pcie gaan er 2 op 1 speed/lane ook al gebruik iik maar 1 slot dus voor mijn geen issue

Layout Score: 5
Je kan maar 3 pluspunten zetten > 4de : eco mode zeer makkelijk in bios te zetten.

Enigste moederboord waar ik geen vrm temperaturen van kon vinden was ASUS TUF Gaming B550-PRO misschien inmiddels wel en misschien dus beter als dit moederbord.

Een andere die op het moment van mijn aankoop wel op tweakers stond maar nog geen prijs had was de ASUS ProArt B550-CREATOR die nu inmiddels te koop is voor 232,0€ met verzendkosten en paar dingetjes extra kan tov deze "A" die ik nu heb : heb 2x lan ipv 1x lan + deze "A" kan bij 2 slots bezetting 16lanes 4lanes , en als je 3 pcie sloten bezet 16 1 1 maar die "proart" kan bij 3 : 8lanes 8lanes 4lanes. Mijn plan was van mijn odue pc een 1gb intel pcielan kaart over te zetten [2de lan heb ik niet echt nodig maar had ik wel op mijn vroige pc] OF een hardware raidkaart [bleek geen windows 10 drivers te hebben] maar beiden heb ik niet gedaan dus voor mij is 1x pcie op fullspeed voor mijn gpu gewoon voldoende maar als je dus gpu +2de lan +raidkaart of whatever je op een extra pice slot wil hebben dan is die proart waarschijnlijk voor jou een betere keuze.

p.s. de 2 x570 die ik vondt zonder northbridge fans waren de ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero maar werd het niet ivm 469,0€ op het moment van mijn aankoop van de "A" en de andere is de toendertijd 733,95€ kostende Gigabyte X570 Aorus XTREME

dus die 4 moederboorden zie ik als (potentieel) alternatief.

P.s ik zocht naar koele vrms niet i.v.m. overklockken maar i.v.m. ik werk hier met hele stille noctua fans - op foto 2 zit ik nog met oude fans - in de case en op de cpu dus weinig koeling dus ik zocht een moederbord wat minder snel warm wordt.

Ikzelf heb dit moederboord gecombineerd met 2x 32gb ecc geheugen en een 5900x die ik in de bios in eco mode heb gezet omdat ik bij een test las dat een 5900x under load - ik gebruik heel veel handbrake om terrabytes aan videomateriaal om te vormen - met het systeem 204watt verbuikte en in eco mode 146watt en maar iets van 8% langzamer is met dus ongeveer 30% minder stroomverbuik. https://www.computerbase....dows-10-prime95-steckdose

Bij mijn oude pc als ik daar de stroom ervanaf haalde omdat ik even in de kast wilde zijn of de kast verplaatsen en erna weer aan dan ging gelijk de bios lopen zeuren dat ik F1 vcoor setup moest uitvoeren. Bij dit moederboord heb ik nog niet meegemaakt dat de bios zich reset naar factory defaults. Wat wel lekker is odmat ik ecc geheuegn gebruik en mijn sata ssd's in raid mirror heb staan.

Bios heb heel veel instellingen waarvan je altijd denkt wat doet die instelling en in het verleden was het dan heel vaak maar 2 keuzes : enabled of disabled .... en moest ik altijd heel veel googlen. Dat is echt verleden tijd ... zowat alles kan en staat op auto.

ECC is niet als dualchannel kit te koop dus ik kocht 2 losse bankjes ram van elk 32gb, maar werkt perfect stabiel in dualchannel. Sleepmode werkt ook perfect.

Mijn systeem heeft verder : een nvidia 3060 en daaraanvast 3x een sony 55inch 4k tv (1 in portretmode). Heb mijn 1050 ti 4gb moeten vervangen want simpele desktop bij 3x een 4k scherm verbuikt soms 8,1gb vram sie ik nu op mijn 3060 die 12gb heb.

ik schrijf in een document altijd op waarom ik wat heb geselecteerd , copy paste het gedeelte welke mobos afvielen en waarom [p.s. soms zeg ik hierodner dit mobo is geel ivm xxxx , ik geef de borden in mijn word docx een kleurtje geel = afgekeurd + blauw is : nog in de race en groen is : die is het geworden maar hier op tweakers zijn geen gekleurde teksten en dezen hierodner zijn allemaal dus "geel"] >

- ASUS TUF Gaming B550M-PLUS in deze test https://www.youtube.com/watch?v=JxczZChFaZI die 76graden tov asus rog strix b550-f gaming die 59graden

- Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASUS TUF Gaming B550-PLUS deze slechtere vrm's als d : asus rog strix b550-f gaming

- ASRock B550M Steel Legend in deze test https://www.youtube.com/watch?v=HSY9rDsQgd4 die 86graden versus 76 v d asus tuf gaming b550m-plus

- Gigabyte Aorus B550 Elite tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI) h i gewoon dezelfde als d non wi-fi versie die geel i e dus deze ook

- Gigabyte Aorus B550 Pro AC tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASUS TUF Gaming B550-PLUS (WI-FI) h i gewoon dezelfde als d non wi-fi versie die geel i e dus deze ook

- ASRock B550 PG Velocita tweakers klopt niet , want asrock website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASRock B550 Steel Legend zelfde vrm's als d asrock b550 extreme4 , e zie daar

- Gigabyte Aorus X570 ELITE northbridge fan dus NEE

- Gigabyte Aorus B550 PRO V2 tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASRock B550 Extreme4 in deze test reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank die warmer als d : asus rog strix b550-f gaming

- Gigabyte Aorus B550 Pro tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- Gigabyte B550 Aorus Elite AX tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASRock X570 Steel Legend northbridge fan dus NEE

- Gigabyte Aorus B550 PRO AX tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASUS Prime X570-PRO northbridge fan dus NEE

- ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 northbridge fan dus NEE

- ASRock X570 Extreme4 northbridge fan dus NEE

- Gigabyte X570 Aorus PRO northbridge fan dus NEE

- Gigabyte B550 Vision D-P tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- Gigabyte Aorus B550 Master tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- Gigabyte B550 VISION D tweakers klopt niet , want gigabyte website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASRock B550 Taichi tweakers klopt niet , want asrock website specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- Gigabyte Aorus X570 ULTRA northbridge fan dus NEE

- ASRock X570 Taichi northbridge fan dus NEE

- ASUS Pro WS X570-ACE northbridge fan dus NEE

- ASRock B550 Taichi Razer Edition tweakers klopt niet , want asrockwebsite specs zegt enkelt dat ecc erin kan maar dat kan in elk mobo e pc gaat dan ook aan maar zonder ecc modus , die zegt dus niet dat ecc modus ook echt werkt , e als ik dan in official manual bij bios kijk zie ik niks over ecc dus NEE

- ASRock X570 Phantom Gaming X northbridge fan dus NEE

- Gigabyte Aorus X570 MASTER northbridge fan dus NEE

- ASUS ROG Crosshair VIII Hero northbridge fan dus NEE

- ASUS ROG Crosshair VIII Formula northbridge fan dus NEE

- ASRock X570 Creator northbridge fan dus NEE

Heb jij ook een ASUS ROG Strix B550-A Gaming?