Humax iRHD-5100c Review

mad_mavrick 31 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 8.757 views

Humax iRHD-5100c

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Bedieningsgemak
  • DLNA client

Minpunten

• Lettertype teletekst
  • Afstandsbediening, erg plastic
  • Niet DLNA gecertificeerd (geen server)

Geluidskwaliteit Score: 4
Na veel wikken en wegen en lang genoeg aandringen bij de ballotagecommissie (bestaande uit mijn vrouw :) ) is er dan eindelijk een digitale decoder bij ons in huis gekomen. Allereerst even waarom ik het zelf nodig vond om voor 199,- zo'n kastje te kopen. (in de winkel gekocht, ik wist dat hij 2 tientjes goedkoper stond in de pricewatch, maar met bezorgkosten erbij... nou ja je kent het wel) Het nivo van de "standaard" tv zenders is tegenwoordig zo laag, met bijna iedere avond wel een talentenjacht dat ik het laatste half jaar eigenlijk gewoon niets meer gekeken heb buiten het nieuws. De wintermaanden komen er echter aan en ik wilde eignelijk wel weer eens iets nuttigs op TV zien.

Na lang aarzelen was ik in ieder geval tot de conclusie gekomen dat het een Humax zou worden. Alleen was vervolgens de vraag, welk model? Ik heb lang gedacht over de iHDR5050 maar de prijs hield me daarvan tegen. Ik neem eigenlijk nooit iets op maar wilde wel een mogelijkheid hebben voor het geval ik een keer niet thuis ben. Toen bleek de iRHD5100-c over een mogelijkheid te beschikken om op een usb harddisk op te nemen was de keuze snel gemaakt.

Installatie

De Humax iRHD5100-c wordt naar mijn mening erg compleet geleverd. De doos bevat naast de decoder en de universele afstandsbediening ook nog een netwerkkabel, een hdmi-kabel en een scartkabel. Daarnaast is de handleiding op een cdrom meegeleverd.

De installatie van de decoder bleek een fluitje van een cent, Ik zit zelf in het dekkingsgebied van Delta en in combinatie van het Delta startpakket voor digitale TV, had ik het apparaat binnen 10 minuten geinstalleerd. Het is een kwestie van het instellen van de taal, de frequentie en het zendergebied en je kunt kijken.

Ervaring

Voor de duidelijkheid, de irHD5100-c is een HD decoder. Ik heb zelf echter nog een ouderwetse beeldbuis maar wilde alvast voorbereid zijn op de toekomst. Mijn ervaringen qua beeld, zijn dus niet gebaseerd op een HD TV. Ik moet echter zeggen dat het beeld ook op een normale TV iets scherper en meer storingsvrij lijkt dan met analoge TV. Het enige minpuntje is het lettertype van de teletekst, deze vind ik persoonlijk midner duidelijk leesbaar dan bij mijn analoge tv-signaal. Het kan zijn dat dit lettertype gekozen is omdat het op een HD TV er wel goed uitziet.

De bediening met de universele afstandsbediening gaat eenvoudig, al voelt hij erg "plastic" aan. De knoppen zitten op een natuurlijke plaats en de indeling is overzichtelijk.

DLNA

Een van de features die mij erg aansprak, is de ondersteuning voor DLNA. Let wel op, de decoder is niet DLNA gecertificeerd en is geen DLNA server. Ik heb zelf echter een NAS in mijn netwerk hangen die als DLNA server kan fungeren. De decoder vond de map met media zonder problemen en avi en mp3 bestanden kunnen zonder problemen worden afgespeeld. MKV bestanden lukte echter niet, net als DVD bestanden.

Al met al is deze decoder een prima apparaat. Het enige nadeel vind ik wel dat je nog steeds voor een fatsoenlijke decoder nog steeds meer dan 150 euro moet neerleggen.

Heb jij ook een Humax iRHD-5100c?

Bedankt voor de review. Ik heb nog wel een vraag, je schrijft:
Nu is 'avi' een containerformaat, en zou het nuttig zijn als je wat concreter zou kunnen zijn over de codecs die het apparaat kan verwerken. Avi-filmbestanden worden gecodeerd in bijvoorbeeld DivX, XviD of H.264 om maar 3 populaire codecs te noemen. Zou je dus iets concreter kunnen aangeven met welke codecs het apparaat overweg kan?
Mooie review. Over het beeld op je 'oude' beeldbuis, het klopt inderdaad dat dit ook scherper wordt. Waar je bij analoog nog best wat ruis ziet, kun je wel wat verschil merken wanneer je digitaal gaat kijken.

Persoonlijk kijk ik nooit teletekst via mijn Humax, ik vind het lettertype ook niet het einde, dit was bij analoog nog beter. Maargoed nu kijk ik ook verder geen teletekst meer en mis ik dat dus niet.

Wel zou je een tweede analoge kabel nog in je TV kunnen pluggen, zodat je alsnog teletekst kunt bekijken via analoog. Je moet er dan alleen nog even voor zorgen dat je vrouw wel bij digitaal TV kijken blijft, die hebben nogal de neiging om uit gewoonte via analoog te blijven kijken.

Nu alleen nog een HDTV, en zo te horen ben je er dan helemaal klaar voor ;).
Nogmaals goede review.
@Royeboi, bedankt voor de reactie. Het is mijn eerste review en waarschijnlijk komen er nog wel wat aanvullingen. Ik heb bijvoorbeeld de opname functionaliteit nog niet getest, bij gebrek aan een extra usb schijf.

Als ik nog nieuwe dingen tegenkom zal ik ze toevoegen :)