Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Specificaties WiFi-ax • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) Review

Robin_Uit 13 juli 2021, 1.053 views Product gekocht

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Zorgt voor een uitstekende WiFi ervaring en is eenvoudig op te zetten en te gebruiken. "Gamer design" is niet voor iedereen weggelegd, maar de functionaliteiten en resulaten zijn er zeker naar.

Pluspunten

• WiFi 6
  • Bereik + snelheid
  • AI Mesh
  • 4 LAN poorten
  • Design, formaat en montage opties

Minpunten

• Antennes
  • "Maar" 1 ethernet kabel

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
De WiFi situatie bij ons thuis was al langere tijd dramatisch dankzij de Ziggo modemrouter die elke dag meerdere keren wegviel. Voor deze problemen werkte de router eingelijk altijd prima en kregen we in combinatie met een Asus AC88U op de tweede verdieping een prima dekking in het hele huis.

Dit systeem kwam ik tegen voor €299,- op Alternate en in combinatie met een €80,- cashback was dit een hele goede deal.

De doos en inhoud waren zoals ik gewend ben van Asus erg netjes en strak. Naast de twee modules zaten er twee power adapters en een enkele netwerkkabel in de doos. Aangezien de modules allebei aangesloten kunnen worden via ethernet had ik graag twee netwerkkabels in de doos gezien, maar gelukkig had ik nog wat kabels liggen.

Het opzetten van het systeem ging echt extreem eenvoudig. In dit geval heb ik de Asus router die boven stond naar beneden gehaald en na een firmware update kon deze (4 jaar oude!) router worden ingesteld als "Primary router". Vervolgens was het een kwestie van de RT-AX92U modules aan de stroom hangen (in de buurt van de router) en ze vervolgens via het Asus AI Mesh menu op de website (of app) in te stellen als "Nodes". Daarna konden de modules verplaatst worden naar hun definitieve locatie.

De eerste node staat op de eerste verdieping en maakt, omdat daar geen netwerkkabel ligt, gebruik van de WiFi backhaul. De tweede node staat op zolder en maakt via een kabel gebruik van de ethernet backhaul.

Beide apparaten kunnen zonder problemen het grote aantal apparaten op ons netwerk aan en hebben geen probleem om onze 600mbit - 40mbit Ziggo verbinding door het hele huis te verspreiden.

In de app is het bovendien ook mogelijk om eenvoudig (bijna) al je router instellingen te wijzigen en het systeem te optimaliseren.

Pluspunten
WiFi 6 en de bijhorende snelheid, bereik en stabiliteit in combinatie met het Asus AI Mesh systeem zorgen ervoor dat dit een ideaal systeem is om je netwerk mee uit te breiden of te vernieuwen. De 4 LAN poorten maken het mogelijk om een groot aantal apparaten (voor een mesh) aan te sluiten op je node.

Minpunten
De antennes zijn naar mijn mening de enige echte zwakte van deze apparaten. Ze blijven niet helemaal rechtop staan, voelen goedkoop en fragiel aan en zijn niet te richten. Ook klappen ze bij het kleinste tikje al dicht.

Heb jij ook een Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)?

Ik heb sinds de aanschaf van een Sonos soundbar ook last van een onregelmatig uitvallend internet.
Ik heb nu een Ziggo mediabox XL met een verouderd WiFi 4. Ik heb geen Mesh nodig daar ik naar de bovenverdieping een CAT7 kabel heb lopen. Daar kan ik een accesspoint aan hangen. Een goede WiFi 6 router zou ik op de mediabox kunnen aansluiten. Maar ik overweeg de mediabox XL om te ruilen voor een media next box in combinatie met de door Ziggo aangeboden Smart Wifibooster wifi 6. Dan heb ik ook nog een switch nodig om het aantal LAN poorten te vergroten. Uit kostentechnisch oogpunt is dit voordeliger. Maar een geavanceerde WiFi 6 router is natuurlijk beter.
Terzijde/off topic: Merk op dat Sonos niet goed met mesh om lijkt te kunnen gaan.
Hmm ben benieuwd, heb dit setje al een tijdje in opslag liggen voor het nieuwe huis. Als ik hier problemen mee krijg dan zal ik toch wel over gaan naar ubiquiti of orbi gok ik :o
Mijn ervaring met Asus AiMesh is dat het niet optimaal werkt. Heb gemerkt dat apparaten geregeld voor de router kiest die verder weg staat en vervolgens ook nog eens op de 2,4 Ghz bandbreedte verbind. Waarna het volgende probleem ontstaat, de apparaten blijven te lang hangen op de tragere bandbreedte. Terwijl 5 Ghz prima voorhanden is. Met de Netgear Orbi heb ik hier geen last van.
Interessant. Ik zal er eens naar kijken. Zelf ben ik (tijdelijk) overgegaan naar een el-cheapo oplossing met Huawei routers omdat ik de Asus/Netgear spullen VEEEEEEL te duur vindt voor wat ze bieden. Ik ga ondertussen maar eens kijken naar een managed oplossing waarbij ik niet meer van de clients afhankelijk ben op welk AP ze gaan verbinden.
Ben wel behoorlijk teleurgesteld in de gevestigde orde en het totale gebrek aan profi & betaalbare thuisoplossingen.
In de instellingen kan je er ook voor kiezen elk van de 3 banden als een apart netwerk te laten beschouwen, dus elk met een eigen SSID. Daarna is het geen probleem meer. Voor een vlotte roaming is bovendien wired backhaul altijd de beste optie, want dit scheelt echt enorm.