Gigabyte M27Q Zwart

€ 378,56
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 170Hz • SS IPS • 0,5ms - Bekijk alle specificaties

Gigabyte M27Q Zwart Review

supermidget 13 juli 2021, laatste update op 13 juli 2021, 327 views Product gekocht

Gigabyte M27Q Zwart

Scherm stond scheef, en was niet te corrigeren vanwege ontbreken van een kantelfunctie. Teruggestuurd en ander product gekocht. 1440p maakt tekst wazig op dit formaat, je gaat spijt krijgen als je meer doet dan gamen. Vervangen door https://tweakers.net/pricewatch/1420126/aoc-u2790pqu-titanium-zwart.html en hiermee enorm tevreden.

Pluspunten

• mooi, minimalistisch ontwerp
  • goed geprijsd

Minpunten

• scherm stond scheef, dealbreaker
  • lage dpi
  • 170hz nauwelijks beter dan 120hz
  • nauwelijks ergonomische functies

Mooi design en beeldkwaliteit was ook positief, maar het scherm stond niet recht.

De linker bovenhoek was duidelijk een 5mm lager (of hoger, weet niet meer) dan de andere kant.
Heel erg storend, geeft meteen een slordige / onprofessionele indruk op je bureau.

Ik heb hem daarom teruggestuurd.

Voor het terugsturen heb ik wel nog de hoge FPS uitgetest. Ik ben geen die-hard gamer, en speelde games op 60hz 1440p zonder me te storen aan de framerate. Ik had verwacht dat met 170hz het beeld zo scherp zou zijn, dat ik geen sporen zou zien als ik in een FPS snel cirkelbewegingen maak. Nou vergeet dat maar.

Ik deed ongeveer het volgende. Op 4 meter afstand van een muur (in Overwatch) schiet ik een cirkelpatroon van 2 meter doorsnee, steeds 2 cirkels per seconde. Dan heb je een idee van de muisbeweging waar ik het over heb. Bij deze beweging is het hele beeld een grote blur. Je kunt echt niets scherp zien ofzo, en ik merkte geen verschil met 60fps. NB, de ingame fps waren daadwerkelijk 170 (169) en freesync stond aan.

Je kunt wel een groot verschil zien in horizontale bewegingen. Als een character van links naar rechts over het scherm rent, is dat met 60fps niet scherp. Je kunt niet de character met je ogen volgen en een duidelijk beeld krijgen. Je ziet een duidelijke verbetering bij 120hz. De blur is dan nog maar 2 of 3 pixels. Met 170hz is de blur vrijwel weg. De beschreven indruk is op basis van een character dat horizontaal rent over een afstand van 15 meter (de 15 meter valt helemaal in beeld), en duurt naar schatting 3 seconden. Bij snellere bewegingen komt natuurlijk wat blur terug.

Dan, de resolutie. Ik was bang om met een 4k scherm mijn 60fps op te offeren, dus ging voor 1440p, maar wilde wel een groot beeld. Helaas, op dit formaat is 1440p echt lelijk. Niet in games, maar wel voor het lezen van tekst. Ik moest met mijn ogen knijpen in mijn code editor (IntelliJ), omdat het allemaal wazig was. Je kunt de pixels tellen, op een halve meter afstand.

Ben overgestapt op pricewatch: AOC U2790PQU Titanium, Zwart . Prachtig beeld op 4k, vergelijkbaar minimalistisch en professioneel design, en de FPS in games vallen gelukkig mee op de RX 5600 XT. Je kunt altijd nog op 1440p draaien.

Heb jij ook een Gigabyte M27Q Zwart?

Vraag & Aanbod

Ik snap niet wat je bedoelt met 'lage dpi', het scherm heeft 109dpi wat zowat elk scherm heeft van 1440p.
@vtrisjin
Toen ik werkte op pricewatch: Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart die 117dpi heeft, heb ik me veel minder gestoord aan de scherpte. Ik weet niet precies waar het aan ligt, want dat scherm heeft dezelfde resolutie en is maar 2 inch kleiner, dus op papier lijkt het geen significant verschil.

Op de M27Q had ik er veel last van in mijn code editors. Tekst in de browser ging nog wel, dankzij heel goede font smoothing waarschijnlijk, maar m'n editors kreeg ik niet scherp. Hier heb ik op andere schermen nooit last van gehad.

M'n nieuwe scherm is 4k en heeft 163dpi, dat is prachtig scherp. Wat ik in ieder geval bedoel, is dat ik persoonlijk op 27inch geen 1440p zou aanraden als je er ook kantoorwerk op moet doen.

[Reactie gewijzigd door supermidget op 16 juli 2021 10:06]

oh zo, maar dat is de BGR pixel layout van dit scherm ipv de wat meer traditionele RGB layout.
Met Microsoft ClearType kan je dat aanpasse n(of uitzetten) binnen windows zodat text er goed uitziet. Maar nu snap ik waarom je DPI bedoelde/dacht want text ziet er idd out of the box beetje blurry/maf uit.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 16 juli 2021 20:27]

Goh, dan komt mijn ervaring inderdaad overeen met wat ik lees (https://www.displayninja.com/rgb-vs-bgr-subpixel-layout/). ClearType lost het probleem niet op voor alle applicaties. Ik merkte dat de browser wel OK was, maar editor niet.

Gek dat ik dit verschil niet heb opgemerkt, ik geloof niet dat het zichtbaar is als je op Pricewatch de twee schermen vergelijkt.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.