Specificaties GF GTX 460 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC Review

Double-X-L 31 augustus 2010, laatste update op 14 september 2010, 3.108 views

MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC

Pluspunten

• Stock performance
  • Overklokbaarheid
  • Temps
  • Koeling
  • PhysX
  • Formaat
  • Stroomverbruik met name in 2D

Minpunten

• Niet de stilste
  • Niet de goedkoopste
  • ATI HD5850 blijft een sterk alternatief

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Featureset:
Volgens mij worden vandaag de dag vrijwel alle kaarten voorzien van de juiste uitgangen waaronder dual DVI en HDMI. Deze kaart is daar niet anders in 2 x dual link DVI en een mini HDMI. Geen TV-out of D-sub wat de kaart wellicht wat veelzijdiger had kunnen maken en dus toegankelijker voor een breder publiek.
Mijn keuze voor deze variant was vooral gebasserd op koeling en toevallig gunstige prijs, daarover later meer.
Wat wel bijzonder is, is dat MSI deze kaart onder 'Military components' "MSI graphics cards adopt the high quality components (Highly-Conductive Capacitors, Solid State Chokes, Solid Capacitors) that meet the Military Class standard, ensuring the best stability, longest life span, and no buzz noise under full load." laat vallen terwijl het gewoon een reference PCB betreft. Meer hierover kun je vinden bij:

Ook opvallend is het formaat van 111 bij 210mm waarmee de kaart gewoon compact te noemen is.
Dit moet in iedere kast probleemloos passen, in tegenstelling tot de destijds groter wordende 200 serie of met name de HD58 serie van ATI.

Prestaties:
Deze zijn bijzonder prettig te noemen. Deze MSI is met 50Mhz OC'ed van de stock 675 naar een nog net noemenswaardige 725MHz. 'Nog net' zeg ik, omdat ik de laatste tijd heel veel OC kaarten zie met een dusdanige OC dat de winst in de meeste gevallen een schamele 1 FPS zal zijn. OC's van 10 tot 50Mhz noem ik dan ook niet noemenswaardig en totaal geen meerprijs waardig. De 1 GB GDDR5 chippies zijn met 3600MHz ongemoeid gelaten, en de shaderclock is ook iets verhoogd van 1350 naar 1450MHz.
Met deze lichte OC zijn de prestaties iets boven de stock 1GB 460's zoals uit vele reviews te halen valt.
Verwacht van de volgende games op 1920x1200 met alle settings op full-ultra-extreme-uber enz.

- Battlefield BC2 DX11 +-40FPS
- Left 4 Dead 2 DX9 +-110FPS
- Dirt 2 DX11 +- 65FPS
- COD MW2 DX9 +- 95FPS

De verschillen tussen de 768MB variant en deze en andere 1GB kaarten is niet alleen 256MB meer geheugen.
Aangezien de opbouw van de GF104 chip dusdanig samenhangend is, valt er meer weg bij het snijden.

De verschillen:

Kortom met een gestripte 768 kaart heb je naast minder framebuffer/geheugen ook beduidend minder bandbreedte en lever je tevens in op zgn. ROP units en L2 cache.

Voor de mensen die (net als ik) niet wisten wat een ROP unit nou doet:

ROP UNIT: The Raster Operator handle the final transition from the pixel pipeline to the display by building the pixel fragments generated from the pixel pipeline into complete pixels. Most modern graphics cards have multiple ROP units. The ROP unit also optimises the display image to save memory bandwidth, such as when dealing with depth compression and colour comparison.

Al met al is de winst in de praktijk nog niet echt groot te noemen maar met name de 256MB gaat al vrij snel parten spelen. Wanneer je 256MB tekort gaat komen stort je performance ook echt in. Toch is de winst momenteel op 1920x1200 +- 10% en de verwchting is dat dit alleen maar groter gaat worden.
Wanneer je SLI als optie wilt houden moet je de 768MB variant sowieso laten liggen. Dan gaat de mindere performance ook gewoon negatief x2 worden t.o.v. de 1GB varianten.

Anandtech kwam bijvoorbeeld tot de volgende resultaten:

Overklokbaarheid:

En hier wordt het echt interessant.
Uit de vele reviews is al wel gebleken dat 800Mhz voor vrijwel alle 460's prima haalbaar is.
Zowel POV, Zotac, Gainward als moederbedrijf Palit hebben op deze snelheid ook OC kaarten in hun assortiment. Er is onlangs een aankondiging gedaan voor een 900Mhz model door fabrikant Colorful: http://tweakers.net/nieuw...overgeklokte-gtx-460.html
Met MSI afterburner aan de gang en dat ging probleemloos naar 850-1700-1900MHz voor GPU-Shader-RAM. Hiervoor heb ik alleen de max. GPU spanning verhoogd van 0.987 naar 1.012V. Deze setting saved onder een profieltje en zodra er gegamed gaat worden activeer ik deze. Geen problemen, geen artifacts en een temp die onder de 65 blijft in furmark. Ik zal later nog benches toevoegen van zowel furmark als 3dmark op stock en OC waarden.

Beeldkwaliteit:
Geen mening omdat ik hier geen vergelijkend materiaal voor heb.
De verschillen zijn ook vrijwel te verwaarlozen als ik zo rond kijk bij sites die dit wel meenemen.

Modbaarheid:
Geen mening omdat ik er niets aan ga veranderen.
Aftermarket koelers zullen geen probleem zijn aangezien het een refernce PCB is zoals ik eerder al vermeld heb.

Drivers e.d.:
Nog geen problemen ondervonden en deze verwacht ik ook niet echt.
Mijn ervaring met VGA drivers anno 2010 is dat ik weinig tot helemaal geen problemen tegen ga komen.

Warmte en geluid:

De koeler is op zich prima maar ook hier is geluid niet echt laag te noemen.
Wat in deze ook weer bijzonder is, is dat MSI deze weer aanprijst als koeler MET heatpipes, dit heeft de reference kaart dus ook als je de behuizing eraf haalt. Deze koeler is wel iets groter aangezien hij over de kaart uitsteekt maar of dat nu zo'n impact heeft is en 2e. Dat de kaart geen (naar mijn idee) isolerende plastic behuizing heeft, geeft meer waarde.

Zoals hier te zien is heeft deze kaart GEEN VRM koeling waar nogal eens naar gevraagd wordt.

Strromverbruik en GPU temps van mijn systeem:

Omgevingstemperatuur: 18 graden.

I7 860 @ 3,8Ghz HT Disabled
4x2GB DDR3 1820MHz @ 1,60V
Furmark 1.7.0 @1920x1200 fullscreen 8xMSAA

Meting van opgenomen vermogen is m.b.v. bovenstaande meter en zonder monitor (zit op hetzelfde stekkerblok maar staat uit)

Idle 153W Temp - 28 graden
Furmark 293W Temp - 58 graden max FPS 49
Furmark OC 317W Temp - 61 graden max FPS 55

Ik kom zojuist van een passieve 9800GT af, dus alles met fan is meteen meer aanwezig.
Dus 'ja' zeker wel geluid onder full load maar niet storend in mijn beleving.
De mensen die willen upgraden vanaf een GTX 200 serie kaart kan ik gerust stellen, deze hoor je minder.
En alle 200 serie kaarten zijn hier geweest van 260 tot aan 295, allen met reference koeler op de GTX285 na aangezien dat een Twin frozer was. Ook is hij stiller als een XFX GTS250 512MB met blow out koeler.
Vergeleken met andere 460's zal hij ongetwijfeld stiller zijn door de grotere fan. Hier hangt wel aan vast dat de fanspeeds wat ruig zijn ingesteld waardoor hij ook onder de 65 graden blijft. Hierdoor krijg je wel meer luchtverplaatsing maar ook meer lucht-ruis. Met Afterburner een profiel maken is een optie voor minder geluid maar voor mij niet nodig.

Prijs:
De huidige prijzen voor een 460 1GB beginnen vanaf 215 incl verzending, ik neem Pixmania bewust niet mee in deze. De actuele prijs van deze kaart:
Ik heb het geluk gehad dat iemand hem binnen 7 dagen terug had gebracht en werd aangeboden met korting.
Mijn beoordeling 'goed' is gebaseerd op huidige nieuwprijs, deze is goed en in lijn met vergelijkbare kaarten.

Heb jij ook een MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC?

Is het nog echt een ramp dat er geen vrm koeling opzit?
Ik vind van niet, de temperatuur blijft netjes laag bij mijn MSI Cyclone 768MB OC
Mijn 768MB is nog geen bottleneck voor de meeste games. Ik ik geloof wel dat dit een tekortkoming gaat worden in de toekomst. Heb je het geld voor 1GB raad ik dit zeker aan!
Bij mij was het budget een probleem :)

Mooi review verder!
Ik kom zelf van een gainward 8800GT met aftermarket koeler met 80mm fan af die vrij stil was. Nog wel te horen in idle, maar redelijk stil.
Deze kaart hoor ik in idle (wat voor mij het meest belangrijk is) niet meer boven mijn (redelijk stille) hardeschijven uitkomen.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met het ontbreken van een plastic kap, omdat dit ook weer voor turbulentie en dus geluid zorgt.

Ook is de temperatuur in idle en ook load een stuk minder.
Van 42C - 70C voor de 8800GT naar 31C - 60C voor de 460GTX.
Een gevolg daarvan is dat er ook minder warme lucht in de kast komt en de processor koeler blijft.
Plus ik kan nu eindelijk physX aanzetten. ;)
Dude, huiswerk overdoen

TDP 8800GT = 110W TDP 460GTX = 150W

Er zal dus met de GTX460 altijd meer warmte in je kast komen. Temps zeggen niets, het gaat om het vermogen.
Ik weet dat de 460GTX een hogere tdp heeft. Ik probeerde met mijn opmerking alleen te laten zien dat deze in idle de kaart een stuk koeler is, omdat deze zich automatisch terugklokt en daardoor minder verbruikt.

De load temperaturen zijn in dat opzicht niet zo heel interessant, aangezien de 460gtx inderdaad een stuk meer warmte produceert. Wel mooi is dat deze kaart dan toch koeler blijft dan mijn oude kaart, en met minder herrie. De 'cyclone' koeler van msi doet in elk geval erg goed zijn werk.
Foto's, 3dmark, furmark resultaten komen nog, moet nu nachtdienst werken ;)

Edit:Furmark, foto's, stroomverbruik, typo's en tekst toegevoegd........Bedtijd.
Zodra ik weer wakker ben ga ik er weer mee verder.
Jammer dat de review niet op te slaan is als concept om er later mee verder te kunnen.
Ben nu al door 10 mensen 'gestraft' met slechts 3 sterren doordat hij nog niet af was :'(

Dit is mijn eerste review mensen, be gentle on me ;)

Edit: SLI vergelijk meegenomen, geluidsniveau uitgebreid, more to come.....

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 31 augustus 2010 17:48]

Je zegt niet de stilste, maar is dat vergeleken met een passief gekoelde 9800GT of andere 460GTXen of 5850s oid?

Ik ga helaas ook van een passieve 8800GT naar deze, ben bang voor het geluid :D
@xtinction: Dat is vergeleken met de kaarten van de NV 200 serie die ik hier gehad heb.
Ook is hij stiller als een XFX GTS250 512MB met blow out koeler.
Vergeleken met andere 460 zal hij ongetwijfeld stiller zijn doordat de gebruikte fan groter is. Hier hangt wel aan vast dat de fanspeeds wat ruig zijn ingesteld waardoor hij ook onder de 65 graden blijft. Hierdoor krijg je wel meer luchtverplaatsing maar ook meer lucht ruis. Daarnaast blijft de gebruikte kast met zijn of haar karakteristieke airflow ook van invloed.

1 en ander meegenomen/aangepast in review.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 31 augustus 2010 17:47]

heb zelf de gtx460 van EVGA dan, lijkt op de standaard koeler alleen dan in het midden ook zo'n grote fan, en moet toch zeggen dat die nooit boven me andere fan's komen heb er nog geen last van gehad, dus kan goed zijn dat het gewoon aan het model ligt.
Misschien een kleine opmerking. je zegt:
"Zowel Zotac als moederbedrijf Palit hebben....."

Palit was oorspronkelijk XpertVision en zij hebben Gainward overgenomen. ZOTAC is de nVidia-variant van Sapphire.

Verder nette review. Ik had alleen een screenshot van die stroommeter verwacht tijdens gamen/stressen met een of andere benchmark en idle.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 1 september 2010 21:21]

Inderdaaad, ik bedoelde eigenlijk Gainward met hun GLH variant.
Correctie met toevoeging direct verwerkt, thnx for the tip.

Met de stroommeter ben ik gestopt met eigen foto's aangezien ze niet duidelijk werden.
Foto van het net geplukt ter illustratie van het gebruikte model.
Heb net een SLI setje van deze kaarten gemonteerd.

Lawaai was mijn grootste zorg, ik ga voor een nagenoeg stil performance systeem.
Dit blijkt geen enkel probleem te zijn want te fans zijn in idle gebruik nagenoeg geruisloos, echter bij het gamen is een fanprofiel met afterburner een aanrader.
De default performance fan settings zijn wat aan de lawaaige kant om de temp relatief laag te houden nml in de 60 graden range.
Ik laat de kaarten ietsje warmer worden, en bespaar me een hoop lawaai dmv afterburner

Ze overclocken met gemak naar 833 op default voltage, veel hoger zonder het voltage op te schroeven gaan ze bij mij niet, is ook niet nodig in SLI gaan ze op default snelheid al als een speer.

Ik twijfelde nog over een setje 470`s maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan vanwege het lawaai.

Ook voor een HTPC is deze kaart een aanrader, stil, koel en laag energie gebruik in idle.
Solide duidelijk review. alleen met de updates wordt het nog beter
Heb je 3DMark Scores? Ben ik wel benieuwt naar? Ik heb zelf de 768MB Versie. Zie ander review MSI:) :o

[Reactie gewijzigd door guidonno op 27 oktober 2010 11:29]