MSI Katana GF66 11UC-011NL

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI Katana GF66 11UC-011NL Review

vanderark 13 augustus 2021, laatste update op 3 november 2021, 2.741 views Product gekocht

MSI Katana GF66 11UC-011NL

Na enige tijd oriënteren dacht ik er voor mijzelf wel uit te zijn, dat het een gaming laptop moest worden waar de processor genoeg lucht over moest hebben voor Dreamweaver en Photoshop. Dit is een prima allround laptop voor een prima prijs.

Pluspunten

• 8 Cores & 16 Threats
  • Goed presterende RTX 3050
  • 16GB DDR4 3200mhz
  • Erg fijn toetsenbord
  • Super snelle Wifi 5 & 6
  • Hyper-Threading

Minpunten

• Koelers bij extreme modus
  • MSI software was out of the box brak

Inleiding:
Na enige tijd oriënteren dacht ik er voor mijzelf wel uit te zijn dat het een gaming laptop moest
worden waar enerzijds de processor genoeg lucht over moest hebben voor Dreamweaver en Photoshop
en waar anderzijds de nieuwste spellen (niet persé op ultra settings) op moesten kunnen draaien.
Verder moest hij voldoende future proof zijn omtrent het upgraden van het werkgeheugen en
hij moest out-of-the-box voorzien zijn van dualchannel geheugen voor optimale prestaties.
Want dat blijkt lang niet altijd bij alle laptops het geval te zijn of uberhaubt mogelijk te zijn omdat ze
dan maar 1 module blijken kwijt kunnen.
Verder moest het passen binnen een budget van 1200 Euro

Ter Vergelijking met de vorige laptop / processor:
In tegenstelling van de vorige laptop, een Asus Vivobook (S432FA-EB025T) met een I5 8265U processor en Intel UHD Graphics 620 moest de nieuwe laptop duidelijk meer power hebben in plaats van iedere keer het idee te hebben dat de processor het hele systeem verschrikkelijk vertraagde bij de minst geringe warmteontwikkeling.

Deze MSI laptop heeft een processor met een letter H achter de processornaam wat betekend dat de processor is gemaakt om topprestaties te leveren zoals bij high end en gaminglaptops.

Wetende dat Intel processors met een letter U achter de benaming geen performance maar juist engergie zuinige processors zijn, had ik er toen wel wel meer van verwacht. In CPU en GPU land lijkt het steeds onduidelijker te worden van wat je precies in huis haalt gezien de factor warmte-afvoer bij een CPU en toereikend wattage bij een GPU een steeds grotere rol zijn gaan spelen voor de uiteindelijke prestaties die het systeem zal leveren.
Terwijl voorheen iedere nieuwere Intel processor generatie juist meer performance leverde, blijkt dit tegenwoordig helemaal niet meer zo vanzelf sprekend waardoor de kans op teleurstelling des te groter is.

Kortom, het is dus niet dat ik in deze review appels met peren wil gaan vergelijken, maar dat ik voornamelijk naar voren wil brengen dat je je eerst goed moet verdiepen d.m.v. reviews & tests te lezen om er echt zeker van te kunnen zijn of de prestaties van een dergelijke laptop voor jou voldoende zullen zijn.

Bouw van de laptop:

Allereerst wil ik het hebben over de bouw van de laptop want dit bepaalt voor mij toch de eerste
indruk van een laptop. Bij deze laptop valt in de eerste instantie vooral het degelijke en saaie uiterlijk
op terwijl het rood verlichte toetsenbord juist weer niet saai is. Al is dit heel persoonlijk.
De topcover voelt glad en krasgevoelig aan terwijl de lijst rondom het toetsenbord en de touchpad
weer wat ruwer aanvoelt. De vlek-gevoelligheid vind ik zelf reuze mee vallen en het gedeelte
waar je polsen rusten blijft tijdens zware taken ook altijd koel zonder dat het plakkerig
word door het zweten.

De behuizing:
De behuizing voelt goed stevig aan, met een zeer lichte flexibiliteit op de
voorste rand van de laptop ter hoogte van de touchpad.
Hier had voor het mooie aan de onderzijde van de laptop misschien nog 1 voetje extra moeten zitten.
Maar eigenlijk is dit totaal niet storend. Het viel mij overgens per toeval op.

Het scherm blijkt een heel klein beetje wiebelig t.o.v. de Asus Vivobook,
maar die gebruikte een ander scharniersysteem waardoor de de laptop
aan de onderzijde van het scherm rustte en daardoor ook iets omhoog werd gelift.

Doorgaans heb je daar geen last van zolang hij op een stabiele ondergrond staat.
Ten opzichte van de Asus is deze laptop net iets mooier afgewerkt.

Toetsenbord:
De respons van de toetsen is zeer goed en ik kan eindelijk met trots zeggen
dat ik hier probleemloos blind op kan typen zonder last te hebben
van een toets die net niet lekker "aanslaat" of die net iets te klein is.

Ondanks dat de onderste rij toetsen van het toetsenbord vanaf de spatiebalk iets
meer inveren voelt het in zijn geheel erg degelijk aan.
In vergelijking met het toetsenbord van de Asus laptop die totaal niet inveerde, wat meestal
als beter gebouwd / degelijker word bestempeld, typt dit toetsenbord van MSI vele malen beter.
Het gebruikte lettertype wat op de letters is "geprint" heeft ook wel iets futuristisch.
Verder kun je de achtergrondverlichting dimmen en je kunt het ook eventueel helemaal uitzetten.

Tijdens het gamen valt al snel op dat naarmate de laptop warmer wordt, dat de WSAD toetsen
buiten het warmere gebied vallen waardoor je uren lang prettig kan blijven gamen.
Verder zijn de pijltoetsen van een redelijk groot formaat wat het gamen ten goede komt.
Echter is het wel zo dat als je direct na het gamen wat wilt gaan typen, dat het rechter deel
van het toetsenbord dan nog even een stuk warmer en onprettig aanvoelt.

Nummeriek gedeelte:
De laptop is voorzien van een nummeriek gedeelte wat zeer prettig is voor als je letters met leestekens
moet toepassen bij bijvoorbeeld het typen van een brief.
Al is het nummerieke gedeelte wel wat aan de kleine kant
kan ik de aanwezigheid an sich erg waarderen. Dat is wat ik erg miste op de vorige laptop.

Touchpad:
De touchpad is alles behalve bijzonder.
Hij doet wat hij moet doen en het oppervlak voelt glad
genoeg voor een prettige ervaring, al heb je bij het indrukken
van de knoppen wel het idee dat het daarbij dieper onstaande
punt, dat er snel stof of vuil tussen kan komen.
Op dit gebied was de Asus een topper met een extra groot touchpad
(screenpad 2.0) wat als extra display fungeerde en wat van glas was.

Hardware:

De processor:
De Intel I7 11800H is een 8 core 16threats processor die echt alles op zijn gemak doet
om het systeem pijlsnel te laten reageren.

Tuning software:
Via het programma MSI center kun je de laptop in verschillende modus laten draaien
waaronder "extreme performance", "balanced" en "silent".
Hoewel dit in het begin erg instabiel werkte, lijkt het nu na een aantal systeem update's te zijn opgelost.
MSI center heb ik eerst helemaal verwijderd waarna gedownload en opnieuw geïnstalleerd.

In de extreme modus gaan de fans behoorlijk tekeer omdat de processor dan ineens
op zijn maximale turbo frequentie van 4.6ghz gaat draaien wat eigenlijk helemaal niet nodig
en onconfortabel is.
En dan zou je de koelers zelfs nog sneller kunnen laten draaien met de comibtoetsen FN+pijl omhoog.

Tijdens gaming loopt de temperatuur al snel op naar richting de 90 graden en
zelfs daarboven in de extreme modus. (met de turbo aan op 4.6ghz)
Al is er dan wel sprake van Thermal Throttling (gemeten via Hwinfo64)
Het systeem blijft probleemloos presteren.

Hoe je de laptop stiller kunt krijgen:

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die net als ik graag willen weten hoe ze
de laptop stiller kunnen maken, dus heb ik een howto gemaakt welke ik
hieronder beschrijf.

Het kan doormiddel van de turbo uit te zetten of de maximale
clock ratio's aan te passen in de bios.

Turbo uitschakelen = De oplossing voor een stille laptop en goede prestaties:
Omdat ik zelf van een stille laptop houd, heb ik de turbo-modus in de bios (in het verborgen gedeelte) uitgezet omdat deze processor zonder turbo-modus nog steeds super krachtig is om alles met gemak te kunnen bijbenen.
ALT+F2 CNTRL(R)+SHIFT(R) brengt je bij deze instellingen in de bios.
Dit is op eigen risico te gebruiken en is alleen bedoeld voor wie precies weet wat ie doet.

Softwarematig kun je de turbo ook uitzetten via het programma ThrottleStop 9.3.

Beste setting voor een prettige game ervaring:
Zet het "user scenario" op "balanced" met de turbo van de processor uit.

Zonder turbo blijven de prestaties van de games die ik speel goed genoeg.
De temperatuur van de cpu blijft dan tijdens het gamen rond de 75 graden
en bij zware games als Cyberpunk rond de 85 graden en met soms een piekje daarboven
terwijl de laptop dan lekker stil en stabiel draait op 2.3GHZ.

Andere mogelijkheden om de turbo-modus uit te zetten:
Je kunt de turbo ook uitzetten via je energie schema d.m.v. de maximale processor snelheid op 99% zetten.
Dan blijft hij netjes turbo-loos op 2.3GHZ draaien.

Clock ratio's verlagen voor een stille laptop waarbij de turbo geactiveerd is:
Inmiddels ben ik druk in de weer geweest om de laptop zo goed en snel mogelijk te
kunnen laten werken en met als uitgangspunt de laptop zo min mogelijk geluid te laten
produceren.

Dit is gelukt met de nieuwste bios van 22-09-2020.

Om de onderstaande stappen te kunnen uitvoeren dien
je de verborgen (geavanceerde) instellingen naar voren te "toveren".

Voor de geavanceerde instellingen in de bios pas je de volgende toetsencombinatie toe:
ALT+F2 CNTRL(R)+SHIFT(R) (dit is wel geheel op eigen risico)

Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:
In de bios heb ik een "Core voltage offset" toegepast van -70
en een "GT voltage offset" van -50.

Locatie in de bios:
advanced >> overclocking performance menu >> processor
advanced >> overclocking performance menu >> GT

Daarnaast heb ik de Turbo ratio limit ratio (TRLR) van iedere
core aangepast naar een iets lagere waarde zoals hieronder te zien is.
Doormiddel van deze lager in te stellen zal de turbo op een langzamere
snelheid (maximaal 4.0GHZ) gaan draaien.

Op de afbeelding hieronder zie je in de bovenste helft de door mij ingevoerde limit ratio per core
en om die ingevoerd te krijgen voer je de waarde in per regel onder de grijzen balk.

Locatie in de bios:
advanced >> power & performance >> Power management control >>
view/configure turbo options

Het eindresultaat is dat je nu een stille laptop
hebt waarvan de turbo is begrensd op 4ghz.
Of je moet een zware benchmark gaan draaien want
dan zal de processor maximaal worden belast.

Hieronder zie je twee screenshots met de resultaten van de geluidsmetingen
van de koelers die zijn uitgevoerd tijdens een passmark CPU-test.
Uiteraard zijn dit niet exact geijkte getallen maar het gaat even om de verschillen.

Geluidsmeting met de Clock ratio's op de standaard snelheden:

Geluidsmeting met de Clock ratio's aangepast naar lagere waarden:

Qua performance scheelt het niet heel veel omdat de
processor nu minder last heeft van thermal throtling waardoor
hij zijn snelheid ook beter kan vasthouden in plaats van heel
snel gas terug te moeten nemen.

Hieronder volgen de verschillen qua performance, gemeten met CPU passmark:

>> De score zonder undervolt en zonder clock ratio aanpassing was ongeveer 17000 punten.

>> Standaard clock ratio's met cpu voltage undervolt -70 & GT voltage undervolt -50:

>> Verlaagde clock ratio's met cpu voltage undervolt -70 & GT voltage undervolt -50:

En wil je dan toch graag die maximale turbo frequentie van 4.6 ghz,
dan zal je genoegen moeten nemen met zeer luid klinkende fans.

Hieronder heb ik nog even de originele settings getoond:

Als de laptop ineens niet zou opstarten door een verkeerde setting in de bios:
Mocht je onverhoopt iets verkeerd hebben aangepast in de bios,
kun je de bios resetten op de volgende wijze:

>> Houdt de powerbutton als de laptop aan staat ingedrukt tot hij uit gaat.
>> Houdt de knop ingedrukt tot het ledje na ongeveer 25 seconden gaat knipperen.
>> Zet de laptop weer aan. Het kan nu 30 seconden duren voordat hij weer start.

Let op!
--- De ene keer is de bios geheel naar de standaard waarden gereset en de andere keer deels.

De SSD:
Dit is een PCI Express Gen 3.0 4x m.2 van Kingston met een opslag van 512GB.
Het systeem start er snel mee op en het decomprimeren van bestanden gaat vrij vlot.
Het systeem voelt over het algemeen dan ook vlot aan.

Inmiddels heb ik de ssd vervangen voor een Kingston KC2500 1TB Gen 3.0 4x.
Dit is 1 van de allersnelste van de Gen 3.0 familie, en dat kun je duidelijk merken.
Sommige programma's starten net even wat vlotter op en het decomprimeren van
zip of rar bestanden gaat nu duidelijk veel vlotter.
Echter wilde de laptop er nog niet bepaald sneller op worden voor wat betreft het opstarten.
Dat gebeurde namelijk pas nadat ik het ram geheugen had vervangen.

Er is plaats voor een tweede hardeschijf:
In tegenstelling van wat betreft de informatie die MSI geeft is er wel degelijk een mogelijkheid
om een tweede hardeschijf in de laptop te installeren.
Naast de accu is er nog een SATA aansluiting en plaats voor nog een hardeschijf.
Is dat goed nieuws? Ja en nee. Ja omdat er een tweede schijf in kan, en nee omdat
het een veel langzamere SATA600 controller is voor maximaal 600mb/s.

Bij de 11UE uitvoering met een RTX 3060 videokaart is er wel een tweede PCi express m.2. slot aanwezig.
Dit model betreft de 11UC met de RTX 3050 videokaart.

In de praktijk:

Na het verwijderen van het stevig opgeplakte schuimrubberen blokje
kan de hardeschijf er schroefloos worden ingeklikt.

Vervolgens moet je in de bios nog even de Sata controller aanzetten.
Er staan een aantal porten die ik voor de zekerheid allemaal heb aangezet
omdat ik niet precies weet als welke port deze word gezien.

Activeer onder iedere port de volgende optie indien je een SSD
hardeschijf hebt in plaats van een mechanische hardeschijf.

En daar is hij dan zichtbaar in Windows:

Bios locatie voor deze settings:
advanced >> PCI-IO Configuration >>SATA and RST configuration

ALT+F2 CNTRL(R)+SHIFT(R) (dit is wel geheel op eigen risico)

Conclusie van de werking van de 2e hardeschijf:
De prestaties zijn prima en de langzamere schijf maakt het systeem niet langzamer.
Ook raakt de snellere PCi express hardeschijf er niet door verstoord of dat hij er langzamer door wordt.

Het nadeel is echter wel dat hij in de bios niet word gezien waardoor je hem niet
kunt gebruiken als bootable device.

DDR4 geheugen:
De laptop werd standaard geleverd met 16GB dual channel DDR4 3200 geheugen van Samsung.
En van een type dat qua timings en performance niet bepaald als de betere in de ranglijst staat.
En het vermoeden wat ik al eerder had, dat de laptop hiermee soms wat vertraagd reageerde bij
het opstarten van programma's, werd na het vervangen al snel bevestigd.
Erg jammer dat MSI hier een besparing op heeft gedaan voor een gaminglaptop.
Je kunt dus beter een goedkopere uitvoering met 8GB bestellen en deze meteen vervangen
voor sneller en eventueel meer geheugen.

Voor het standaard geheugen kwam een dual channel setje van 32GB in de plaats
van Crucial Ballistix. Ondanks de vele negatieve ervaringen van vele kopers die tegen
problemen aanliepen omtrent het instellen van de timings in de bios durfde
ik het avontuur toch aan te gaan. En vanwege de allerlaagste timings in zijn soort
leek het mij gewoonweg de moeite waard.
Via de advanced settings in de bios kreeg ik het XMP 2.0 profiel wel ingesteld
maar dit bleek toch net even iets teveel van het goede.
Even werd ik dolblij en leek alles goed te werken maar na wat tests bleek dit het
systeem instabiel te maken waardoor er BSOD's optraden.

Uiteindelijk heb ik het geheugen handmatig ingesteld op 3200mhz en met
de exacte timings van het default profiel.
Het verschil is nu dat de laptop veel sneller opstart en een stuk soepeler aanvoelt.
De 32GB zal ik voorlopig nog niet echt gaan gebruiken maar omdat het systeem
sowieso al enkele gb's aan Ram opsnoept is het wel prettig om naast het snellere
geheugen ook wat meer over te hebben voor de toekomst.

De timings van het standaard Samsung geheugen waren:
22-22-22-52 (3200mhz) type: M471A1G44AB0-CWE

De timings van het Crucial Ballistix geheugen zijn:
19-19-19-43 (3200mhz) type: BL2K16G32C16S4B
16-18-18-36 zijn de timings van het XMP 2.0 profiel dat niet stabiel werkt.

Gezien de uiteindelijk behaalde timings, zijn die ongeveer gelijk met die van
de veel duurdere G.Skill Ripjaws F4-3200C18D-32GRS modules
die op 18-18-18-43 werken.
Als die goedkoper waren geweest had ik uiteraard achteraf gezien
beter voor de Ripjaws kunnen gaan die eveneens een levenslange garantie hebben.

Nvidia RTX 3050:
Binnen het gestelde budget van 1200 Euro is de RTX 3050 een prima combi met de
met de Intel I7 11800H van de Tiger Lake familie.
Met de hierboven genoemde processor setting speel ik de volgende games
met de volgende resultaten.

Ter Info:
Bij deze laptop is ide RTX 3050 ingesteld op 60Watt wat bepalend is voor de prestaties.
De RTX 3050 uitvoeringen variëren van 40Watt tot 95Watt en verschillen
qua Dynamic Boost en Boost Clock frequentie.
Het wattage is bepalend voor de prestaties maar hoe meer wattage hoe warmer
de laptop zal worden en last zal krijgen van thermal throtling waardoor de prestaties
juist weer worden geknepen door de hoge temperatuurontwikkeling.

De RTX 3050 levert met Call of Duty WW2 met alles op high boven de 120fps
en bij Cyberpunk 2077 behaal je gemakkelijk +60fps en zonder schaduw effecten zelfs +/- 90fps
en zo ook +/- 140fps in GTA V met belichtings effecten uitgeschakeld. Verder is het voordeel
van DLSS duidelijk merkbaar bij titels waarbij je dlss kunt aanvinken. Dit is een bepaalde techniek waarbij
oudere titels zomaar ineens op +50fps meer draaien, mits de geschikte titel is geupdate.
Ook Raytracing is zeker de moeite waard waardoor de beeldkwaliteit bij spellen nog mooier word.
Dit is voorbehouden aan de RTX videokaarten waardoor ik voor deze RTX instapper ben gegaan.

Geheel onderaan deze tekst kun je de foto's aanklikken om ze vergroot te zien.

Call of Duty WW2 165fps, Cpu temp: 76 C Gpu temp: 73 C

Cyberpunk 65fps, Cpu temp: 86 C (korte piek) Gpu temp: 71 C

Ik ervaar het gamen op deze laptop als lekker soepel op het 144hz display wat werkelijk
een groot verschil maakt ten opzichte van een 60hz scherm.
Het verloopt gewoonweg vlot en vooral niet stroperig.

Daarnaast gaat het mij er eerlijk gezegd om dat de GPU ook goed genoeg is om vlot mee te fotoshoppen
en dat is hij zeker.

In tegenstelling van dat ik het erg jammer vind dat er geen hdd led op de laptop zit, moest
msi de powerled wel nodig van een functie voorzien. Namelijk dat deze een bepaalde kleur weergeeft
om hiermee aan te duiden of de primaire of secundaire videokaart gebruikt wordt.
Een wat mij betreft vreemde en nutteloze functie.

Power-led kleur bij gebruik van de Nvidia videokaart:

Power-led kleur bij gebruik van de primaire videokaart:
Aanvullende videokaart -opties in de bios geprobeerd: (zonder succes)
Hybrid functie:
In de bios staat de "hybrid" -functie standaard aan, die ervoor
zorgt dat de videokaart af en toe stroom pakt van de accu bij zware spellen zoals Cyberpunk.
Deze functie kon ik in de bios uitzetten maar het resulteerde uiteindelijk tot niets.

Interne gpu van de processor uitzetten:
Ook heb ik gekeken naar de functie om de interne gpu van de processor uit te schakelen.
Dit zou namelijk een boel warmte wegnemen, maar helaas resulteerde dit tot een zwart scherm
waardoor de bios moest worden gereset.

Display:
De kwaliteit van het full HD scherm is wat mij betreft boven gemiddeld.
De kleuren vind ik persoonlijk mooi en "schieten" er soms echt uit.
De inkijkhoeken zijn zeer goed te noemen maar dat valt ook
eigenlijk te verwachten van een ips display.
Dit in combinatie van 144hz wat vooral bij Call of Duty goed merkbaar is
is dit alles in een mooie prijs verhouding.
Het scherm vertoont geen problemen met pixels en er is geen sprake
van backlight bleeding.
De verdeling van het backlight is erg goed voor een laptop.

Ghosting / Reactietijd:
Van Ghosting heeft het scherm weinig last.
Je merkt alleen wel dat de reactietijd een stuk trager is dan dat van een gaming monitor.
Zelf ben ik een Iiyama GBS2788HS 144hz 1ms scherm gewend maar kan toch zeker
zeggen dat de prestaties van het laptopscherm mij absoluut niet tegenvallen.

Een extern scherm aansluiten:
Een extern scherm kun je jammer genoeg alleen aansluiten via een HDMI
aansluiting waardoor je maximaal 120fps kunt doorvoeren.
Jammer dat MSI er geen displayport op heeft gezet want dan kun je optimaal
genieten van de hoge framerates.
De usb-c aansluiting heeft helaas geen tunderbold ondersteuning.
Al moet ik wel zeggen dat de tunderbold optie uit staat in de bios.
Echter kan ik dit alleen niet testen omdat ik er zelf niets voor heb om op aan te sluiten.

Geluid:
Hier kan ik vrij kort over zijn.
Ik heb door de loop der jaren al heel wat laptops gehad waarvan het geluid uit speakers
moest komen van gerenommeerde ontwikkelaars van audio apparatuur, maar de praktijk
leert dat het dan altijd weer tegenvalt.

Bij deze MSI laptop is de weergave van de ingebouwde luidsprekers redelijk en ze kunnen
best hard voor een laptop en zonder dat de boel gaat trillen of resoneren.
Via de Nahimic Companion kun je diverse instellingen naar wens instellen maar het lijkt meer
dan dat het echt doet. Maar wat wil je met een paar mini ingebouwde speakertjes die ook nog
eens aan de onderzijde zijn gesitueerd.

Wellicht dat je met de diverse instellingen nog een aardig geluid kunt krijgen uit een mooi setje
luidsprekers gezien de hardware in staat zou moeten zijn om 24bits geluid te leveren.
Al werkt de 10bands equalizer net als bij een goedkope geluidskaart waarbij de hoge
tonen weg vallen of zelfs dempen zodra je in het lage tonen bereik de schuifjes wat hoger zet.
Dit toont wel aan dat dit niet de allerbeste geluidskaart is.

Wifi:
De wifi van deze laptop is echt supersnel en stabiel te noemen.
In de Wifi-5 modus (ac) behaal ik via het betreffende Ziggo Abonnement de volledige 300mbps binnen 3 meter
vanaf mijn 5ghz Ziggo modem. Met een ander abonnement zal dat nog sneller kunnen in de wifi 6 modus (ax) maar daar zie ik de meerwaarde persoonlijk niet van in.

Bluetooth:
Heb je een Logitech muis zoals die van mij (MX master) die eventueel direct op de bluetooth van de laptop gekoppeld kan worden in plaats van zijn eigen ontvanger, kun je mogelijk te maken krijgen van haperingen.
Geen idee waar dat door komt want ze zitten niet op dezelfde frequentie. Maar zolang je de ontvanger van de muis gebruikt is er niets aan de hand.

De accu:
Hierover zal ik schrijven zodra ik hier meer over kan vertellen.
Ik gebruik de accu eigenlijk nooit.

Hybrid Functie
De laptop blijkt een ingebouwde Hybrid functie te hebben wat
wil zeggen dat de laptop tijdens zware games zoals Cyberpunk enkele procenten
van de accu mee pakt binnen een tijdsbestek van een paar uur gamen.
Helaas kun je deze functie niet uitschakelen.

Belangrijk om te weten:
Op verschillende forums lees je over accu's die na een verloop van tijd dood
waren omdat ze continu werden opgeladen terwijl ze niet werden gebruikt.
Dit is simpelweg te voorkomen door de "system diagnosis"
software binnen het MSI center te installeren. (lees hieronder verder)

Opvallend genoeg voorziet MSI de laptop niet standaard van software
om de accu te kunnen sparen, maar laat MSI het aan de gebruiker over of
of ie dit wilt installeren. Dit is heel typisch omdat MSI hier zelf software voor
heeft ontwikkeld en wat van groot belang is.

Iemand die dit niet weet kan na een aantal maanden
na aankoop ineens tot de ontdekking komen dat de accu geheel defect is geraakt.
In tegenstelling van diverse laptops die van Dragon Center waren voorzien waar
deze optie standaard in zat. Dragon Center is trouwens niet compatible met
laptops die van MSI Center zijn voorzien.

Hiervoor dien je de het onderdeel "System Diagnosis" te installeren via "Feature Sets"
welke bereikbaar zijn door middel van het vierkantjes pictogram aan te klikken.
Wat mij betreft had MSI dit wel wat mogen verduidelijken.
Zeker gezien hier belangrijke downloads staan.

Ga naar Feature Sets

Installeer System Diagnosis

Voer een accu-kalibratie uit (advies: iedere 3 maanden)
Ter info: Dit duurt al snel 90 minuten.

Kies vervolgens voor "Best for Battery" in om je accu te sparen als je deze doorgaans niet zal gebruiken.

De accu zal vanaf nu tot maximaal 60% worden opgeladen voor een maximale levensduur.

Gebruik je de laptop nooit via de accu en is hij altijd aan het stopcontact, kun je de accu-connector
vanaf het moederbord loskoppelen zodat deze nieuw blijft, wat weer aantrekkelijk is voor de
volgende koper.

Om dit te doen druk je op de reset aan de onderzijde van de laptop d.m.v. een paperclip
in het gaatje te doen voor een seconde of 5.
Op deze manier word het moederbord stroomloos zodat het veilig is om dit te doen.

Let er dan wel op dat de accu voor 60% opgeladen is voordat je hem loskoppelt.
Dit zou de meest ideale situatie zijn voor de levensduur van de accu.

Door het loskoppelen van de accu vervalt de Hybrid functie.
Deze functie gebruikt stroom van de accu tijdens het gamen en
vooral als je "zware" spellen als Cyberpunk speelt.
Of dat dit is om de accu zo te benutten bij netstroom gebruik om dat
dit beter zou zijn voor de levensduur van de accu weet ik niet, maar de prestaties
zijn er na het loskoppelen van de accu niet minder op geworden.
Dus de Hybrid functie brengt in ieder geval geen hogere prestaties met zich mee.

[h2]De eerste ervaring met de support van MSI:[/h2]
In de eerste weken bleek dat de laptop was geleverd met een defect aan het moederbord omdat de
laptop soms niet in 1x aan wilde en dat de accu spontaan bleek leeg te lopen terwijl de laptop uit stond.
Uiteindelijk resulteerde dit tot een startup met een zwart scherm waarna hij niets meer deed.

Helaas had ik er vanaf het moment van aankoop te weinig tijd voor om dit binnen de omruiltermijn
te kunnen melden. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar dat bleek helaas later niet het geval.
Gekocht bij de Mediamarkt maar heb ervoor er toch voor gekozen hem direct naar MSI te sturen.
Dit verliep uiteraard geheel kostenloos en prettig via DHL.
Binnen 10 werkdagen is dit keurig netjes door MSI opgelost met telkens een up-to-date reparatiestatus.
Ik moet ook zeggen dat de wachttijden van de telefonische support niet langer zijn dan 3 minuten.
Wel apart dat de support en de reparatie afdeling per e-mail met elkaar communiceren waardoor
je voor je gevoel wat laat maar wel weer binnen 24uur antwoord krijgt.
Ook als je een e-mail stuurt krijg je altijd netjes binnen 24 uur antwoord.
Een prettige ervaring die 1 op 1 aansluit bij de reparatie afdeling van Asus waar ik eerder ervaring mee op deed.

Maar goed, na deze kleine tegenvaller kon ik dan toch weer positief verder aan deze review.

Eindwoord:
Voor het bedrag van 1100Euro is dit echt de beste laptop op het moment van schrijven.
Wil je net iets meer grafische kracht, heb je voor nog geen 70 Euro meer een RTX 3050 Ti
of voor dezelfde meerprijs een 17 inch scherm.
Daarmee zet MSI wat mij betreft een leuke machine in de markt die voorlopig nog wel mee kan.
Al vind ik persoonlijk wel dat het MSI Center nog genoeg ruimte heeft voor verbetering.
Onbegrijpelijk eigenlijk gezien Dragon Center al een tijdje mee gaat waarmee MSI bekend is geworden.

Reageer gerust indien je nog vragen of opmerkingen mocht hebben. ;-)

Heb jij ook een MSI Katana GF66 11UC-011NL?

Leuk om te lezen en veel plezier met je laptop! Ik heb er zelf een die een paar jaartjes ouder is (1060 kaart, MSI prebuilt). Ga binnen nu en een jaartje weer een nieuwe halen. Ik koppel hem aan een extern scherm +muis en toetsenbord (wil simpelweg niet zo’n groot bakbeest hebben staan). Erg handig om ‘on the fly’ te swappen tussen werken en gamen als het nodig is.

Dat van die batterij issues ken ik niet, misschien dat dit iets is van de nieuwere generatie(s).

Verder tip; koop dit soort spul bij coolblue. Ik weet zeker dat zij je een tijdelijke overbruggingslaptop hadden gegeven, terwijl jij op je replacement wachtte.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.