Philips TAW6205/10

€ 138,99
Specificaties Stereo met Bluetooth/WiFi (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Philips TAW6205/10 Review

thijsie00 10 juli 2021, laatste update op 10 juli 2021, 1.121 views Product gekocht

Philips TAW6205/10

Veel belovend product blijkt waardeloos & véél te duur t.o.v. de kwaliteit. Philips, schaam je!!!

Pluspunten

• Ambilight (voor zo ver het werkt)

Minpunten

• Philips Sound Play-fi app
  • PS Fine Tune app
  • Van 1 speaker werkte wifi niet
  • Ambilight werkt niet vlekkeloos
  • Vertraging in geluid
  • Continu ruis als er niets word afgespeeld
  • Produceert veel warmte

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 3
Ik heb 2 van deze speakers gekocht om ze te gebruiken als surround speakers als uitbreiding op mijn Philips TV & Play-fi soundbar welke ik al een half jaar probleemloos gebruik. Ondanks de weinige en matige reviews van deze speakers vond ik ze het proberen waard.

Mijn TV opstelling (geheel draadloos via DTS Play-fi):
  • TV: Philips 50PUS8535
  • Soundbar: Philips TAB8405 draadloos via DTS Play-fi verbonden aan de TV
  • Surround speakers: 2 stuks Philips TAW6205
  • Mobiele apps(iPhone): Philips Sound (DTS Play-fi app in een Philips jasje) & PS Fine Tune
Al vrij snel nadat ik de bestelling binnen had gekregen raakte ik al geïrriteerd. Een van de twee speakers was namelijk niet te verbinden met wifi, de speaker was simpelweg onvindbaar. Het resetknopje meerdere malen ingedrukt en ingehouden, stroom erop en eraf etc. etc. etc. het mocht allemaal niet baten. Deze dus direct teruggestuurd waarna ik een nieuwe heb ontvangen die het wel deed. Probleem opgelost dacht ik zo, niets bleek minder waar.

Daarnaast komt er uit beide speakers continu en altijd een ruis welke je tot op ±3 meter afstand nog goed kan horen. Vooral als je in de ochtend uit bed komt en de woonkamer in loopt denk je 'wat hoor ik daar dan?' Deze ruis is altijd hoorbaar tenzij je iets afspeelt.
De speakers kunnen ook niet worden uitgeschakeld, ze staan altijd aan en produceren aardig wat warmte.

Toen ik uiteindelijk twee werkende speakers in huis had heb ik ze geïnstalleerd via de Play-fi app. Standaard komen ze automatisch terecht in een multi-room opstelling en dat werkt prima, alleen is iedere speaker dan een stereospeaker en klinken geluidseffecten dus erg raar. Ik heb ze ten slotte ook aangeschaft om ze als surround speakers te gebruiken, ze adverteren immers ook met die functie. Je dient dit allemaal via de Philips Sound app te doen. Overigens een erg slechte app, het lijkt op een app die 10 jaar geleden in het leven is geroepen en daarna nooit meer is onderhouden. Erg buggy en gebruiksonvriendelijk, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.

Uiteindelijk de speakers ingesteld als een linker en rechter surround speaker gekoppeld aan de soundbar. De speakers zijn vanaf dat moment niet meer individueel te gebruiken omdat ze dan 'onderdeel' zijn van de soundbar. De soundbar is overigens ook via Play-fi aan de TV gekoppeld.

De ruis blijft ondertussen altijd aanwezig.

Maar dan begint de ellende pas echt, er komt totaal géén geluid uit de surround speakers. Alléén de soundbar functioneert. Ik heb volgens mij ongeveer ALLES geprobeerd om er iets uit te krijgen maar niets lijkt te werken:
  • HDMI-kabel tussen de TV & soundbar gehangen (dus dan niet via Play-fi verbonden)
  • Surround instellingen op de TV aan en uit gezet en alle overige instellingen nagelopen
  • Surround instellingen op de soundbar aan en uit gezet en alle overige instellingen nagelopen
  • Volumeknoppen op de surroundspeakers ingedrukt
  • Het wel bekende (en niet werkende) stekker erin en eruit gehaald
  • Alle speakers geüpdatet
  • Airplay muziek
  • Spotify via de TV, via bluetooth naar de soundbar of via Spotify connect naar de soundbar
  • In de router individueel & samen de 2,4gHz & 5gHz getest
  • Testgeluiden in dolby atmos via Netflix & Youtube
Wat kun je dan nog meer doen? Het kan toch niet zo zijn dat dit zo ingewikkeld is? Ik zeg niet dat ik een mega techneut of software geek ben maar ik bouw soms een computer voor de hobby, dat is het niveau mensen. Of is dit geluidssysteem in zijn geheel alléén weg gelegd voor mensen uit Silicon Valley?

Uiteindelijk heb ik dus maar besloten om deze rommel terug te sturen. Ik vraag me toch echt af waarom er Philips op zo'n slecht product mag staan, bedroevend is het.

Toen ik eenmaal had besloten ze terug te sturen dacht ik nog even de ambilight-functie te gebruiken. De speakers zijn namelijk koppelbaar aan ambilight dat op dat moment ook uit de tv komt. Hoe vet is het dat je hele woonkamer blauw kleurt bij een diepzee-scene of oranje bij een explosie in een film?
Maar waarempel, ook dit werkt niet! Volgens de handleiding moet je de ambilight knop 3 seconden inhouden, de verlichting op de speaker zal dan geel gaan knipperen waarmee deze in link-functie terecht komt. Op de TV moet je dan ook de de ambilight link-functie openen. Echter 1 van de speakers begon niet eens te knipperen als je de knop inhield, de andere speaker knipperde wel maar was voor de TV onvindbaar. Uiteindelijk hier nog even mee bezig geweest maar ook hier was het einde snel zoek.

Tot slot zit er ook nog een bluetooth functie op, die heb ik maar niet geprobeerd want ik was er op dat moment helemaal klaar mee. Ik gok er eigenlijk op dat ook die functie niet naar behoren werkt.

Conclusie: Niet kopen!
Er komt, behalve een continue ruis & veel warmte, geen geluid uit de speakers als je ze als surround-speakers wil gebruiken. En dan te bedenken dat je voor een setje van 2 €358,00 moet neerleggen!!!

Heb jij ook een Philips TAW6205/10?

Hm, een nogal desastreuze ervaring wat mij er van weerhoudt om ze aan te schaffen. Grappig is dat ik precies dezelfde tv en soundbar heb.
Een vraagje: had/heb jij de HDMI kabel vanuit het mediakastje naar de soundbar en van daaruit naar de tv lopen? Ik moest dit namelijk doen omdat op elke andere wijze het geluid niet synchroon liep. Mss dat dat een issue was.
Ik heb er geen enkele kabel tussen zitten behalve voor de stroom. Ik heb via de Playfi App op de TV de soundbar ingesteld, dus het geluid gaat in principe via wifi naar de soundbar. Via HDMI kreeg ik niets synchroon.

Ik wil binnenkort de 6205’s opnieuw aanschaffen omdat playfi versie 7.0 nu uit is, misschien dat daarmee het probleem is opgelost. Zo niet dan gaan ze gewoon weer retour.
Inmiddels de speakers weer aangeschaft? Ik had eigenlijk hetzelfde plan als jij door de speakers samen te laten werken via mijn tab8505. Ik ben echt benieuwd dit ondanks de brakke software inmiddels wel een goed idee is.
Ik wil ze dit jaar nog opnieuw bestellen. Ik zal mijn review updaten als ik ze weer heb.
Ik schreef de andere review over deze speaker vorig jaar. Ik zie inderdaad dat er een grote update is geweest en iemand iig op de mediamarkt website twee maanden geleden 5 sterren durft te geven. Ik ga de speaker ook een herkansing geven, simpel uit nieuwsgierigheid of deze product ontwikkelaars luisteren naar klantfeedback.
Ik heb er weer 2 aangeschaft en het was meteen weer janken. 1 van de 2 sloeg al meteen vast bij het updaten en kreeg op geen enkele manier meer verbinding. Die moest ik dus handmatig met een usb stickje updaten. Diezelfde speaker begint nu om de 15 minuten te knipperen wat betekent dat de verbinding weg is, toch blijft het geluid het gewoon doen. Die is dus alweer retour, komende week ontvang ik weer een nieuwe. Wat een rommel is het ook.

Verder... de continue ruis is er nog steeds en ook de warmte is nog steeds behoorlijk aanwezig.

De surround setup laat nog steeds op geen enkele manier enige vorm van geluid door behalve ruis. Dit keer weer van alles geprobeerd, uiteindelijk kwam ik uit op de stereo-setup functie. Die werkt wel, maar dat is dus alleen stereo links en rechts dus geen surround.

In mijn ogen zal het gewoon zo moeten zijn: Je maakt een surround setup. Als het input geluid surround-formaat is dan wordt er surround afgespeeld. Is het inputgeluid geen surround-formaat dan moet het als stereogeluid worden afgespeeld. Maar nee, dat zal wel weer te moeilijk zijn voor de pipo's, clowns en ezels van Play-Fi. }:O

Toch gek dat het Sony surroundsysteem van mijn ouders (DAT AL 15 JAAR OUD IS) dit wel gewoon kan. |:(

Toch zijn er verbeteringen:
  • De Play-Fi app is ietsje verbeterd. Nog steeds niet geweldig maar het is een verbetering.
    Er bestaat ook een Philips versie van deze app (gewoon dezelfde app in een Philips jasje) maar die is niet geüpdate.
  • De tweede (en laatste) verbetering is dat inmiddels de Ambilight koppeling met de TV werkt. geweldige verlichting in de hele woonkamer nu. Bij wat verder onderzoek bleek dat je in het verleden een keuze had: of surround, of Ambilight koppeling maar niet allebei.
  • Tsja, het is ook totaal niet logisch dat iemand die speakers koopt om beide functies tegelijk te gebruiken toch?
Daarnaast merkte ik vandaag tot mijn grote verbazing ook nog eens op dat de subwoofer van mijn TAB8405 soundbar alleen maar werkt bij geluid dat van links komt. Geluid van rechts hoor ik wel maar zonder subwoofer. Ik weet niet hoe lang dit al zo is maar het viel me dus nu pas op. Die gaat dus binnenkort ook retour.

Al met al vraag ik me echt af wie er bij Philips aan de knoppen staat en erover beslist om hun merknaam op dit soort producten achter te laten. Zelf werk ik in de bouw, als we daar vanaf nu dit kwaliteitsniveau aan gaan houden dan zakt echt alles in elkaar. Maar dat ter zijde.

Tevreden? Nee zeker niet. Echter heb ik dit keer €270 betaald voor de set en aangezien er 2 jaar fabrieksgarantie op zit heb ik besloten om ze te houden. Dan maar met stereo functionaliteit i.p.v. surround, maar wel met een werkende Ambilight koppeling. Ik neem de gok op toekomstige updates en hoop daarmee maar gewoon dat het ooit een keer goed zal komen.
Hulde dat je de speakers toch aanhoudt in hoop op beter tijden. :)

Ik heb er twee weken geleden één bij de mediamarkt besteld en gekeken of het belangrijkste doel kan worden behaald. Dat doel is het streamen van het geluid van mijn LP speler, na deze speaker en vervolgens ook draadloos naar speaker van mijn philips TV. Helaas is de TV nog steeds een niet ondersteund apparaat.

Echter wanneer de bron mijn telefoon is om b.v. radio te streamen naar zowel speaker als TV werkt dit wel prima. Ook als de bron mijn NAS waar hij een MP3 vanaf speelt. Ik zou dan verwachten dat het streamen van AUX-IN audio bron dan iig ook op de TV kan. Helaas pindakaas, dat is niet het geval.

Verder zou ik ook verwachten dat je met spotify het gelijktijdig naar zowel TV als speakers zou kunnen streamen. Ook dit werkt niet.

Ik moest ook de speaker updaten, bij mij ging dat wel zonder problemen via de wifi.

Bij mij was het dan zo dan ik de ambilight niet aan heb gezien op de speaker, dus wellicht was dat bij mijn speaker wel stuk. Maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed.

In ieder geval na deze korte ervaring heb ik hem teruggestuurd.

Ben ik uiteindelijk voor de https://marley.nl/get-together-duo.html gegaan. Voor 200 euro twee speakers die ik makkelijk aan mijn LP speler hang en waarvan een draadloos is. Een wat leuker design dan de toch wat saaie philips speakers, het geluid mag van mij wel wat meer laag bevatten, dus speaker van philips is daar beter (maar ook groter) in.

Mocht je nog nieuwe ontdekkingen doen mbt de philips speakers, ik hoor het graag!
Goedendag heb de zelfde speakers.
Er is er een vast geslagen tijden de automatische update.
Krijg hem niet aan de praat.
tijdens het zoeken op het net kom ik jouw verhaal tegen .
En lees dat het met een update op een usb stick op te lossen is.
Heb echt gezocht maar kan die update nergens vinden, ook bij Philips niet.
Zal wel op de verkeerde plek zoeken.
Ben niet zon expert maar leer graag bij.
Mn vraag kan je mij uit leggen waar ik deze update vinden kan.
Bij voorbaat veel dank.
Hartelijke groeten Tony
Hier staat de download en de uitleg: https://play-fi.com/faq/e...o-a-manual-speaker-update

Maar eigenlijk zal ik je adviseren deze rommel terug te sturen.

Ik ga waarschijnlijk de overstap maken naar Sonos of Harman Kardon, niet heel veel duurder maar wel heel veel beter.
Dankjewel ga een poging wagen.
Fijne jaarwisseling en een goed en gezond nieuwjaar.
Grt Tony
Ik heb een Yamaha Musiccast 20, en kan je die zéér aanraden. Weliswaar geen Ambilight, maar wel gewoon werkend, geen ruis en een prima geluid.
Heb je geprobeerd de lampen te bedienen via de Hue app? Ik heb namelijk veel meer lampen in huis en ik zou graag de lampen van de box willen bedienen via de Hue app.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.