Sandisk Ultra Flair 16GB Aluminium

€ 7,30
Specificaties 16GB USB-stick (€0,456 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra Flair 16GB Aluminium Review

Remag22 11 juli 2021, laatste update op 18 januari 2022, 323 views Product gekocht

Sandisk Ultra Flair 16GB Aluminium

Deze USB geheugen stick moet het vooral hebben van zijn lage prijs. De bruikbare opslag is maar14 GB. De praktijk USB 3 snelheden vallen tegen ten opzichte van de synthetische benchmarks, dwz: drie keer zo langzaam voor schrijven. Pas op, hij kan te heet worden om aan te raken !

Pluspunten

• Spotvoordelig @ 4 euro (Amazon)
  • Snel lezen met ruim 100MB/s
  • Gratis Rescue Pro (meer waard dan de 4 euro kostende stick)

Minpunten

• Weinig opslag met netto 14GB
  • Buffer (1GB) Drop naar 20MB/s write
  • Geen LED indicatie
  • Hoog stroomverbruik
  • Hitte, hij kan heel erg heet worden.

Omschrijving

Deze USB geheugen stick is een beetje een "mixed bag". Je krijgt voor een heel laag bedrag een USB stick met een mooi en compact opvallend uiterlijk. Maar dan zijn de snelheden wel erg langzaam, zelfs voor USB 2 en helemaal wanneer het op schrijven aan komt. Hij verbruikt veel stroom en schakelt niet snel terug naar Idle. Er is geen LED indicatie. Wel een plastic oog om een koord of keychain aan te hangen.

Het is dus een combinatie van stalen behuizing met een plastic oog zonder een LED indicatie.

De verpakking:

De achterkant van de verpakking heeft een gratis software aanbod dat meer waard is dan de USB stick zelf:

Rescua Pro voor een jaar. Dat je een stick hebt met dit aanbod kun je op de achterkant rechtsboven zien.
De Code zelf zit in de verpakking.

De synthetische (Buffer) snelheden

De 4K schrijf acties zijn laag maar voor deze prijsklasse vrij normaal. Continu lezen gaat wel heel snel met ruim 100MB/s Helaas is de synthetische schrijfsnelheid alleen geldig voor het formaat van de buffer (1GB). Daarna kom je op USB 2 snelheden.

Lezen: 150 MB/s
Schrijven: 55 MB/s

De echte (real life) snelheden

Wat je kan zien aan de snelheid van deze usb stick is dat er inferieure techniek gebruikt is. Dat blijkt uit de snelheden die helemaal niet meer van deze tijd zijn. Zelfs voor USB 2 is dit allemaal aan de langzame kant. Deze stick lijkt gebruik te maken van een minuscuul kleine buffer van slechts 1 GB. Daarna ben je voor schrijven in feite bijna alle snelheid kwijt. Wanneer je vaak kleine bestanden gaat schrijven zal je er geen last van hebben. Maar alles groter dan 1GB gaat in de trage 20 MB/s stand. Dat is dus ook de native speed van dit QLC geheugen.

QLC oftewel "Quad Level Cell" techniek. Dat werkt met verschillende voltages om de totale hoeveelheid opslag te kunnen vergroten. Het nadeel daarvan is dat het veel tijd kost om te wisselen van voltage. Vandaar de veel langzamere snelheid dan bij SLC / TLC. (Single en Triple level Cell).

Normaal gesproken werkt zo'n buffer nog wel redelijk wanneer er sprake is van een passende omvang in verhouding tot de totale opslag. Dat is hier duidelijk niet het geval. Usb sticks die gebruik maken van buffers geven ze een kunstmatige hogere snelheid zolang de buffer niet vol raakt. Met slechts 1 GB zit die schrijf buffer dus na 15 seconden al vol. Na die buffer gaat het ook nooit meer beter dan de lage schrijf snelheid van 20 MB/s:

Zo'n schrijf buffer van slechts 15 seconden heb je vrij weinig aan, het is waarschijnlijk meer de bedoeling om snel te lijken dan ook daadwerkelijk snel te zijn... ;)

De leessnelheid blijft wel erg snel voor USB 3. Daar is weinig mis mee, gewoon continu ruim 100 MB/s:

De relatief lage schrijf snelheid moet je natuurlijk wel plaatsen tegenover de kostprijs. Wanneer een USB geheugen stick zo voordelig is moeten er ergens concessies gedaan worden. In dit geval is dat dus ten koste van de schrijfsnelheid gegaan. Bedenk daarbij dat een echt substantieel snellere USB stick al snel twee keer zo duur is.

Kort: In deze prijsklasse kun je ongeveer dit soort snelheden verwachten.

Zoek je sneller ? Kijk dan eens hier voor de 64GB Transcend Jeflash 790 De betere stick in alle opzichten en niet eens zo gek veel duurder wanneer in de aanbieding.
productreview: Transcend JetFlash 790 64GB Zwart review door Remag22

Software:

De bijgeleverde software kan verschillen. Bij mijn Sandisk kreeg ik standaard encryptie software welke ik verder niet heb gebruikt.

Daarnaast zat er toevallig ook een voucher bij voor recovery software van RESCUE PRO Deluxe:

De sticker code hiervan voor een jaar licentie zit binnenin de verpakking, gooi die dus niet zo maar weg.

De rescue en recovery software werkt wel prettig en is ook geschikt voor andere merken hardware, daar doen ze dus niet moeilijk over.

Stroomverbruik:

Het stroomverbruik is tijdens lezen en schrijven hoog. Tijdens Idle blijft deze Sandisk Ultra Flair wel weinig stroom opnemen. Terug schakelen naar Idle wisselt sterk soms helemaal niet soms al na een paar minuten. Wat dat betreft is deze stick ineens wel bij de tijd maar dat gaat dus niet altijd goed. Hij kan dus niet altijd in je PC of laptop blijven omdat hij dan je laptop accu leeg kan trekken terwijl je dat misschien niet in de gaten hebt.

Idle een kwart Watt (270 milli Watt)

Write: een half Watt ( 500 milli Watt)

Betrouwbaarheid.

Tot dusver is de betrouwbaar echt prima maar hij is te kort in gebruik om daar echt serieus iets over te kunnen zeggen. Voor deze review heb ik meerdere benchmarks achter elkaar gedraaid en dat gaf geen problemen. Op dat moment was het meteen zijn meest intensieve gebruik tot dusver.

Aan de achterkant van deze Sandisk Ultra Flair stick zit een plastic opening waardoor je een koord kan bevestigen. Dat is alleen van plastic, dus een stalen ring voor aan je sleutelbos is een garantie op afbreken en kwijtraken. Hoe ingewikkeld kan het zijn om daar een stalen oog aan te monteren, productie kostprijs 2 cent.

Dit gaat dus zeker weten afbreken:

Veiligheid bij geheugen kaartjes en USB sticks:

Probeer er rekening mee te houden dat mensen met slechte bedoelingen gewiste informatie waaronder bijvoorbeeld privé foto's bij dit soort media meestal eenvoudig terug kunnen halen met vrij verkrijgbare software. Dat wil zeggen ook bij ander kaartjes en ook bij USB sticks. Je zal de kaartjes diep moeten wissen en meerdere keren overschrijven voordat je zekerheid hebt op het definitief wissen van privé data.

De verkoop van oude kaartjes of USB sticks is daarom ook niet altijd een goed idee.
Tenzij je weet wat de risico's zijn en daar rekening mee gaat houden door echt diep te wissen.
Alleen een Quick format en dan op marktplaats etc. is dus echt geen goed idee...

Bij twijfel niet verkopen of weggeven maar vernietigen via vuur buitenshuis of mechanisch 8)7

Privacy

B4 Money:

Dank voor het lezen van mijn review. _/-\o_

Wanneer je deze review hebt gelezen dan is het mogelijk om er een beoordeling over te geven.
Dat kan hieronder of juist helemaal boven aan de review via de "knop" Beoordeel deze review.
Rating: 0 voor Oppervlakkig, +1 voor Beknopt, + 2 voor Informatief en +3 voor Spotlight.

Heb je vragen of kritiek tav deze review dan kun je mij altijd een bericht sturen of hieronder reageren...

Heb jij ook een Sandisk Ultra Flair 16GB Aluminium?

Bedankt voor de goede review, kan je constateringen over deze stick bevestigen ik heb zelf een 32GB ultra flair. Wat mij persoonlijk tegenviel was het heel erg heet worden inderdaad. Maar toch heeft de stick het ondanks 24/7 gebruik als bootdisk van mijn VMware ESX server het niet begeven. Ik ben echter toch mede vanwege de heel duidelijke kwaliteits review overgestapt op Samsung sticks.
https://forums.unraid.net...d-quality-reliable-drive/ Helaas zijn de 32Gb exemplaren momenteel schaars, dus heb ik uiteindelijk maar een 128Gb exemplaar geplaatst. Kosten zijn wel wat hoger maar temperatuur is veel beter, tevens valt direct de extreem goede bouwkwaliteit op van de Samsung, en voelt de Sandisk ineens aan als heel goedkoop. De Samsung is ook nog een stuk sneller vooral in 4kT1 maar daar ging het mij niet om.

[Reactie gewijzigd door Leon Straathof op 12 juli 2021 16:49]

Ik heb je linkje gelezen en het was een interessant verhaal, dat hij die USB sticks vaak binnen 24 uur kapot kreeg was een eye-opener. Ik zal binnenkort ook eens kijken naar wat Samsung sticks.

Mocht je even gelegenheid hebben voor een beoordeling van mijn review dan is dat erg welkom. :)
Dank je wel voor de uitgebreide review.

Echt toevallig genoeg stond deze op mijn lijstje als USB stick 'voor het geval dat'. Nu ga ik even zoeken naar een andere.

Ondanks dat ik hem niet vaak zal gebruiken wil ik iets hebben dat stabieler en sneller is.
Misschien is dit iets voor je:
productreview: Transcend JetFlash 790 64GB Zwart review door Remag22
Met een prima stabiele schrijfsnelheid en vaak betaalbaar rond de 8 euro in een aanbieding.
Anders misschien de Samsungs met stalen behuizing. die zijn snel en zuinig maar wel prijzig.
Dank je wel. Ik heb ernaar gekeken en het ziet er goed uit, zeker voor die prijs en die opslag.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.