1 review

Annke NC400 (per stuk)

Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Annke NC400 (per stuk) Review

RobIII 10 juli 2021, laatste update op 10 juli 2021, 890 views

Annke NC400 (per stuk)

Ik kreeg van Annke de kans om de NC400 camera te reviewen. Ondanks dat de verwachtingen vrij hoog lagen heeft de NC400 deze fluitend overtroffen. Zoek je een PoE camera in het consumenten segment dan is deze jongen, wat mij betreft, een serieuze kandidaat. Met een trick up it's sleeve.

Pluspunten

• Nachtzicht is verrassend goed
  • ONVIF compatible
  • Stevig en duurzaam
  • PoE of adapter mogelijk
  • Goed prijs/kwaliteit
  • Grote hoek

Minpunten

• App heeft vervelende splash screen
  • Geen SD kaart slot
  • Geen audio

Kwaliteit Score: 5
As always allereerst de disclaimer: Ja, ik heb dit product gekregen voor als tegenprestatie een review. Maar de afspraken die ik maak voor reviews zijn altijd helder: ik schrijf wat ik vind - ook als het niet zo positief is. Ook ga ik niet verhullen dat ik het product gekregen heb. En ik hou het product na afloop. En met dat gezegd hebbend *schraapt keel en zet YouTube stem op*: Let's get started!

Hardware

Behalve de NC400 kreeg ik van Annke ook de Helm 4K (review binnenkort!) en als gevolg daarvan heb ik de cam dus vooral daarop getest i.p.v. mijn usual Synology NAS. Voor de beeldkwaliteit en andere zaken die ik in deze review bespreek maakt dat weinig uit. Op de doos staat "Night Chroma" en dat verklapt eigenlijk al een béétje het USP van deze camera: Ook bij weinig licht, 's nachts voornamelijk dus, registreert deze bad boy ook kleur. Daarover later meer.

Bij het openen van de doos word ik aangenaam verrast: de camera is een stuk kleiner dan de meeste camera's in dit segment. Met zijn HxBxD van 161x65x68mm is dit een lekker compact, en dus goed weg te werken, cameraatje. De camera is van metaal, inclusief metalen voet en daarmee in ieder geval enigszins 'hufterproof' vergeleken bij de plastic concurrentie. Verder zijn een boor-template, gebruiksaanwijzing, schroefjes en een sticker ter indicatie dat er aan videobewaking wordt gedaan aanwezig in de doos. De foto daarvan zul je je even moeten inbeelden want die ben ik helaas kwijt en de doos is inmiddels ook onvindbaar :X

Installatie

Installatie is kinderspel. Je plaatst de camera waar je hem wil hebben en schroeft vervolgens de drie bijgeleverde schroeven in de voet. Persoonlijk boor ik niet eens gaten voor maar gebruik ik een paar gewone schroeven en draai ze zo het hout in. Maar ik ben geen timmerman dus ga vooral niet uit van wat ik doe :P

Vervolgens koppel je de camera aan de ethernetkabel en adapter (12V) - en nog mooier is het als je PoE kunt gebruiken; in dat geval heb je enkel de ethernetkabel bij de camera nodig. Aan de andere kant kun je dan kiezen voor een PoE injector als deze of deze, een PoE switch of natuurlijk een NVR waar PoE al aanwezig is. Je kunt de stekkers wegwerken in een kabeldoos. Vervolgens even de camera globaal uitrichten, het preciezer afstellen volgt wel wanneer je beeld hebt. En dat is het. Makkelijker kan niet.

Specificaties en beelden

De specificaties zijn hier uiteraard te vinden, maar de samenvatting is: IP67 dus prima geschikt voor buiten gebruik - hoewel ik altijd adviseer een dergelijke camera enigszins overdekt te plaatsen wanneer mogelijk. Een gewicht van 430g maakt deze camera ook prima geschikt om een ongewenste bezoeker mee te bekogelen :P 10/100Mbit PoE RJ45, 4MP (2560 x 1440 op 20fps), een horizontale FoV van 102° en verticale FoV van FoV 54°, een 'ruisfilter' (3D DNR), 120dB WDR en hij spuugt H.265, H.256+, H.264+ en H.264 uit met een bitrate van max. 8Mbps. Daar komt nog bij dat 'ie in de kleur wit, wit, wit of wit te verkrijgen is :+

Ook vind je tussen alle specificaties een minimale belichting van 0,001 lux. En dat is waar dit beestje in uitblinkt: nachtzicht. De meeste cams in dit segment zijn voorzien van een bult IR leds welke 's nachts het blikveld "verlichten". Dit levert dan vervolgens de bekende zwart/wit beelden, vaak nog met een verlaagde framerate of lagere resolutie omdat de sensor van de camera meer tijd nodig heeft om extra fotonen te vangen om nog wat beeld te produceren waar je iets aan hebt. Niet de NC400. Annke heeft mooie beelden op hun eigen site staan maar dat kan natuurlijk "marketing-wank" zijn. En dus: seeing = believing. Om dit goed te testen heb ik twee bekende afbeeldingen genomen, die gelamineerd en vervolgens op een witte achtergrond geplaatst en op een aantal tijdstippen in de nacht een snapshot genomen.

https://tweakers.net/i/6UzwITiTs8ELYp7Xy5ztp_L6aBM=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLI33qUtt0n1UHv7kYOhgxA9X2uSl6icvnjZlKOxtgkpRPG.jpeg?f=120x90 https://tweakers.net/i/OmAQL8QxPpug6itN9g1sRgQwzss=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLIu1sOi3XULcjwazyuR1IQFCegSA3ppcvU9cZtcO6ysiwc.jpeg?f=120x90 https://tweakers.net/i/-gZ-i5PwUIlcFPMOui5HFhX9t0M=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLI3UoyHdZ2l9KLF8oKIHPz8rqiVfqrcr2z5URt8Y1wMbMz.jpeg?f=120x90 https://tweakers.net/i/j9YvYLzozz3C9rgX4WuiJuIh18Q=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLI1WAUtE4vJkccjALbvH0GZNf1sq91Xh3b1kgK73hOUZMG.jpeg?f=120x90 https://tweakers.net/i/8zam0uz7Zqz52HVeiuWttegwMVY=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLI1IKWv3JvTbN8qQ6SiOzY02uWiX92CtOnNYT4aIFdQKBs.jpeg?f=120x90 https://tweakers.net/i/DV4pGAsLCXkEgrN33xcGiRE9hvo=/fit-in/120x90/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/43400/1M2eLI3UvKznAzqFlVqqneL8XF2rZauPoNwGPqx2GZ7pYQ1UwA.jpeg?f=120x90

Let op de tijdstippen in de foto's. Natuurlijk is het verschil tussen dag en nacht... wel... dag en nacht. En er zijn lantaarnpalen aanwezig, net buiten zicht, op bovenstaande foto's - fair is fair. Maar geen enkele van de camera's die ik ooit in mijn handen heb gehad zou in deze omstandigheden deze beeldkwaliteit leveren - laat staan in kleur. Als je om die tijdstippen op de oprit zou hebben gestaan dan zul je gezien hebben dat je prima nog een hand voor ogen kunt zien. Maar ook dat het wel degelijk donker en nacht is. En voor een camera met een prijs van nét over de €100 is mijn oordeel dat het beeld heel behoorlijk is. Maar you be the judge.

De NC400 in actie i.c.m. de Helm 4K

De beeldkwaliteit is verder prima. Scherp, vloeiend - voor zover 20fps vloeiend te noemen is natuurlijk - en contrastrijk. Of de beelden helemaal kleurécht zijn laat ik in het midden maar, laten we wel wezen, hoe relevant is dat voor een bewakingscamera? We zullen er niet gauw een volledig opgemaakt model met een kleurrijk badpak en opblaasbare felgroene palmboom voor zetten, wel?

Software / web interface

Ook met de app zit het wel snor. Het enige minpunt dat ik hier kon ontdekken is het 'splashscreen' dat Annke bij. elke. keer. dat. je. de. app. opent. toont. En gezien dat al gauw een seconde of 3, 4 voor je neus staat voordat je je gang kunt gaan in de app wordt dat wel nogal gauw vervelend. Having said that: de app werkt verder prima en vlekkeloos. Opnames terugkijken, live weergave, meerdere camera's tegelijkertijd bekijken. Het kan - en werkt - allemaal.

Vrij vervelend splash-screen

Naast de app is de camera ook bereikbaar met een webbrowser. Hier is tot in detail alles te configureren. De interface is overzichtelijk en prima bruikbaar. Eén nadeel is dat je een browserplugin moet installeren om de videofeed te kunnen bekijken wanneer je kiest voor H.265 encoding - dat is overigens niet anders bij de concurrentie zover ik weet.

Hier kun je de beeldkwaliteit, netwerkinstellingen, systeeminfo enz. bekijken en aanpassen. De gebruikelijke zaken zoals helderheid, contrast, verzadiging, dag/nacht instellingen, witbalans en ga zo maar door. Ook kun je motion detection (en bijbehorende 'zones'), "tamper detection" en email alerts configureren. De cam can uploaden naar FTP en je kunt recording schedules aanmaken. Al met al een erg complete featureset voor zo'n klein beestje.

Laten we wel wezen, er is in deze categorie camera's meer dan genoeg concurrentie. Je zult dus van goede huize moeten komen wil je boven 't maaiveld uit steken. En Annke doet dat met de NC400 heel goed. De camera heeft een érg uitgebreide featureset en is erg capabel. En dit beestje heeft een troef in handen: het nachtzicht is oprecht ontzettend goed. De camera weet met ont-zet-tend weinig licht een behoorlijk acceptabel plaatje eruit te persen. Ikzelf word altijd blij van PoE en ONVIF compatibility en een compact model is zéker een mooie plus. Een app waar over is nagedacht in tegenstelling tot sommige apps die door een aap lijken te zijn geprogrammeerd en ontworpen en een webinterface die geen Web 1.0 uitstraling heeft maar gewoon overzichtelijk en goed z'n werk doet. Is alles dan alleen maar hosanna in de gloria? Nee. Ikzelf heb er geen behoefte aan, maar een SD slot zou een welkome toevoeging zijn. Het splash-screen van de app is een kleine ergernis. En een microfoontje voor audio zou een leuke nice-to-have zijn geweest. Maar dan ben ik echt spijkers op laag water aan het zoeken. De camera is, en zeker voor zijn prijs, een serieuze mededinger in het veld van bewakingscamera's en Annke heeft hier een heel deugdelijk en prima product neergezet.

Heb jij ook een Annke NC400 (per stuk)?

Misschien kijk ik er overheen maar ik zie geen prijs of prijsklasse ?
Idealiter staan de prijzen in de pricewatch (en dat zal vast ook wel gebeuren) maar op dit moment zul je 'm, voor zover ik weet bij Amazon, waar 'ie €118,99 kost, moeten betrekken of bij Annke zélf waar 'ie $129,- (ofwel een €108,-) kost inc. gratis verzending bij beide. En Annke is zo vriendelijk geweest me een kortingscode te geven in ruil voor deze review die je 30% korting geeft: TBKNDR. Dat is, correct me if I'm wrong, onder de streep maar een measly €75 totáál.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 11 juli 2021 01:18]

Via Annke lijk je niet voor Nederland te kunnen bestellen?
Ik ben even wat gehandicapped in mijn internet maar via Amazon moet het volgens mij wel lukken.
Maar dat is dan zonder die 30% korting (Nederlander hè ;) )
Ik heb mijn contactpersoon een mailtje gestuurd met de vraag wat er aan de hand is, ik hou je op de hoogte.
Dear Rob,

Good day :) Due to the signed contract with our Netherlands distributor, we have to close the shipping to the Netherlands, and Netherlands local customers can purchase our ANNKE products from our distributor here: https://www.epine.nl/camerashop/annke/

In the future, we will re-open the Netherlands shipping :)
Op de vraag of de couponcode daar ook gebruikt zou kunnen worden:
Dear Rob,

The code currently cannot use on Epine :)

The shipping will be extremely fast from our distributor:)
Sorry. All I can do.
Ik had ondertussen ook al rechstreeks met de customer serves van Annke contact opgenomen. Die kunnen wel de korting verwerken en opsturen :)

Toch bedankt!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.