Corsair Hydro Series H70 Review

ctgilles 30 augustus 2010, laatste update op 30 augustus 2010, 3.320 views

Corsair Hydro Series H70

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Plug'n'Play (waterkoeling voor iedereen)
  • Standaard Shin Etsu paste (zie je niet veel)

Minpunten

• Mounting is soms lastig (torsie slangen)
  • Standaard fans mochten wel iets meer voorzien zijn op druk (daarom niet gebruikt)

Koelvermogen Score: 5
Sinds jaar en dag ben ik een tevreden gebruiker van Thermalright en Noctua coolers: eerst de Ultra Extreme, dan een Ultra Extreme Copper en tenslotte voor mijn s1156 i7 een Venomous-X. Bij nieuwe builds kies ik meestal voor een Noctua NH-D14 omwille van de prestaties en de makkelijkheid van installatie. Producten als een Corsair H50 liet ik dan ook gewoon links liggen.

Enkele weken geleden verleidde Highflow me in hun nieuwsbrief echter met de Corsair H70, de opvolger van de degelijke H50. Ik wou er echter mijn geld niet aan geven omdat er nog geen reviews waren... Diezelfde nacht werd ik echter wakker om 1 uur 's nachts en om een duistere reden kocht ik plots de H70 (I kid you not :))

Twee weken geleden kwam de Corsair aan, slechts 1 dag na de nachtelijke bestelling (naar Belgi, dank u Highflow!). Diezelfde dag besloot ik het al in te bouwen.

Voor n keer besloot ik toch maar even de manual te lezen, want het mounting systeem was nieuw voor me. Dus snel even de H70 inbouwen was de boodschap... Dit heeft uiteindelijk toch wel een uur geduurd omdat het de eerste keer allemaal wat nieuw is. En zveel plaats had ik nu ook weer niet in mijn case, vooral de torsie op de stugge darmen was de oorzaak van mijn veelvuldig gevloek: ik kon de thermal paste er al af kuisen en er nieuwe Shin Etsu X23 op doen (de H70 wordt trouwens standaard geleverd met X23 op het blokje) en hoopte nu op mounting-succes. De X23 was de grootte van een BB bolletje en lag in het midden van de IHS, maar daarover straks meer.

Mijn Thermalright Venomous-X met 2 Scythe Gentle Typhoon AP-15 in push-pull hield mijn i7 860 @ 4Ghz (1.344V) in idle (na 20 minuten) tussen de 42~46C op alle 4 cores. Een uurtje zwoegen op OCCT Medium Data Set bracht alles rond de 68C.

Bij het assembleren van de Corsair had ik ervoor gekozen op de GT's te houden omdat deze een hoge statische druk afleveren terwijl ze relatief stil zijn. Het geluid van de standaard fans was namelijk een punt van kritiek in sommige reviews en deze GT's zijn nu eenmaal efficinter om lucht door een radiator te krijgen (zeker een dikkere zoals de H70 heeft).

Na 20 minuten idle gaf RealTemp 38C aan als hoogste temperatuur op de 4 cores. Bij OCCT ging alles goed, maar de temps bleven lichtjes stijgen om dan te stabiliseren bij... 68C. Een evenaring van mijn Venomous-X en toch wel een lichte teleurstelling.

Gisteren heb ik beslist om het nog eens te proberen met de X23 paste, want mijn Liquid Pro en Ultra liggen beiden op kot en Indigo Xtreme is niet zo compatibel met de H70 omwille van de mounting. Deze keer had ik gekozen voor de rice grain methode (top-to-bottom) op de IHS. Vr applicatie heb ik met een haardroger de X23 wat opgewarmd, want qua cold-spread is deze paste echt een ramp.

Na 20 minuten in Windows geeft de temperatuursensor nu 34C aan dus deze keer is de mount al wat beter. Ook bij load is er een aanzienlijke verbetering: maximum 59-60C na een uurtje OCCT Medium Data Set.

Ik ben blij, erg blij. De koeler doet het beter dan ik had verwacht (ik gokte op 3C koeler bij load). Waarschijnlijk ga ik n van de volgende dagen eens proberen met Liquid Ultra en hopelijk kan ik er nog een paar graadjes afhalen. Of ik ver**** de mount weer... Maar dat zijn zorgen voor later, momenteel geniet ik van mijn overwinning tegen de temperatuur :)

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H70?

Reviews door de redactie

Ik gebruik zelf een Intel DH57JG M-ITX bordje in mijn server icm een standaard boxed koeler. Daar ik de PCI-E x16 slot in gebruik heb voor mijn RAID controller vraag ik me af hoe laag het koelelement van Corsair is?

Dit omdat er geen fysiek contact mag zijn tussen het koelblok en de controller. Kan je vertellen of het Corsair blok even hoog of lager is dan de boxed koeler van een Intel i5?
Ibidem, bedoel je de grootte van het blok? De diameter is 60~65mm en het blokje komt tot 30mm boven het moederbord uit (hierin zit dus ook de hoogte van de chip in z'n socket). De radiator is 50mm dik en hier komt nog eens tweemaal 25mm bij van je fans. Tenzij je 2 Delta's steekt van 38mm 8)7

@Joindry: thx :) maar voor de plaatjes ben ik momenteel te lui. Bedoel je foto's of screenshots van de temps?
Ik heb hem had hem ook besteld via de nieuwsbrief van highflow.
Heb hem inmiddels genstalleerd en wacht op mijn tweede bestelde GTX470 (SLI) en het werkgeheugen.
Dan kan ik ook gaan kijken wat hij doet (ook op een i7 860 en een asus p7p55d-e deluxe).
Vindt hem er zelf persoonlijk erg netjes uitzien als hij is ingebouwd.

Nette review verder!
Ik ga de h70 ook bestellen, ben je nog problemen tegengekomen ivbm de p7p55d-e deluxe? (die heb ik ook)
Mooie setup, echt waar.

Is wel een groot blok eigenlijk nu ik em zie in je case. Plaatjes in je review zetten en je krijgt een extra ster van mij :P

I kid you not 8)7
Ik heb al veel gekkere dingen beslist overnacht

[Reactie gewijzigd door Joindry op 30 augustus 2010 14:47]

Zomaar even...Dat koelblok zit met tandjes vast aan de bracket om zo in elke positie rondom te kunnen draaien en torsie te minimaliseren...Ik heb hem op de i7-950 geplant, maar deze is op idle 32C en op load 45C...i love my HO cooling solution :)
Goede review, complimenten hiervoor ;)

Heb nog een vraagje, miss. een stomme vraag maar kan de radiator niet buiten de kast geplaatst worden zeg maar bovenop je kast?
Scheelt een hoop warmte in de kast zelf lijkt me.

Verder heel duidelijk en ik zit zwaar te dubben om deze te nemen voor m'n 975 Extreme.
Mocht er iem zijn die een betere suggestie heeft hoor ik die graag 8-)

Thx voor elke sugg.
Dan past mijn top niet meer op de kast. Die ene koeler die er nu buiten zit, vereiste ook al wat snijwerk aan de top van deze kast.
nee, want de kabels/buisjes/slangetjes kunnen er niet af. krijg zo'n ding dan maar buiten je kast :P
Wat heb je onderin je case zitten? Ik kan het niet goed zien.

[Reactie gewijzigd door sinner2stroke op 7 september 2010 08:18]

vraagje: ik heb deze net binnen, bij het plaatsen van de backplate kwamen de gaten maar niet overeen en uiteindelijk moest de backplate scheef er op...is dat normaal?
handleiding was totaal niet duidelijk voor mij, ben 90 min bezig geweest met alleen de backplate + retentionplate 8)7
Ja, zwijg me erover :D De tweede maal heb ik de plate echter WEL recht kunnen hangen, maar ik heb niet de gaatjes gebruikt die stonden aangegeven. Maar zolang de backplate recht zit, heb je altijd goed contact en zal de plastic niet vervormen (bij mij zat ze wat scheef omdat Gigabyte een groot retentiemechanisme heeft uit staal)
Ik heb net je review zitten lezen over de H70. Ik zag dat je Shin Etsu pasta gebruikt. Ik heb dit alleen nog nergens kunnen vinden in de winkels. Dus mijn vraag is: Waar kan je deze pasta kopen???

Alvast bedankt.
www.chilledpc.co.uk als ik me niet vergis. Lijkt echter op klei en is niet makkelijk aan te brengen, daarvoor heb ik deze verwarmd door op een warme radiator te leggen.
@ctgilles
Ik zou graag willen dat je de huidige setting 30 min stressed en dan de temps post en dan vervolgens de standaard fans gebruikt om zo het verschil in temperatuur en geluid (jouw persoonlijke ervaring ermee) te kunnen vertellen aan ons :D
Ik wil graag weten of het verschil alleen het geluid is met de AP-15 of ook de temperatuur 8-)
ps: mooie review! :9