Corsair Hydro Series H70 Review

Nessuno 30 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 3.394 views

Corsair Hydro Series H70

Pluspunten

• De set is zeer compleet.
  • Op meerdere sockets te gebruiken zo wel Intel als Amd.
  • Fans kunnen verwisseld worden voor elk ander 120mm smaak fan.
  • Duidelijke handleiding voor alle sockets.
  • Gemakkelijk te installeren.
  • Support via Corsair zelf.

Minpunten

• In sommige gevallen zal het bord voor plaatsing van de backplate uit de kast moeten.
  • (plaatsing van de unit zelf gaat daar in weer heel makkelijk.)
  • de meegeleverde fans zijn niet echt geweldig en maken vrij veel geluid.
  • de slangen hadden van mij persoonlijk iets langer gemogen.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Na veel lovende reviews en besprekingen op het forum was ik verkocht aan de H50
Dit zou mijn nieuwe I7 cooler worden :D
Een dag voor aanschaf een mailtje gekregen over de H70

bigger = better of toch niet? lees het hier onder!

H70 besteld bij Highflow.nl en ontvangen.
Het product komt in een stevige doos van de fabrikant Corsair.
Het is een mooi desing / stevige doos met een kartonne inlay zo dat t de spulletjes tiijdens transport niet door de doos heen vliegen.
In de doos vind men als eerste een blaadje met een waarschuwing.
Waarop vermeld staat:
Bij problemen gelieve contact op te nemen met Corsair en niet met het verkoop punt!
zelf geeft dit mij al een erg goed gevoel een fabrikant die achter zijn product staat, en je niet afscheept naar de winkel.

Specs
(staat op de doos)
Model :CWCH70
Cold Plate Material :Copper
Fan Specs :2 x 120mm, selectable 2000RPM or 1600RPM
Radiator Material :Aluminum
Tubing :Low-permeability for near-zero evaporation
Warranty :24 Months

In de doos treffen we aan:
1x een blaadje met een waarschuwing!
4 korte handleidingen voor de verschillende sockets
2x een corsair 120mm fan
1x pwm verloopje (van 1 naar 2 fans)
2x een verloopje om de fan op een lager toerental te laten lopen.
1x cover bracket voor het intel platform voor alle bekende sockets 775 1156 1366.
1x cover bracket voor het amd platform socket am 2 / 3
1x backplate voor intel sockets
1x backplate voor de amd sockets
1x H70 unit zelf compleet met radiator (geassembleerd)
2x neoprean vierkantje wat kortsluiting enz tegen moet gaan van de backplate.
Verder wat lost installatie materiaal schroefjes en busjes voor in de brackets.

Instaltie:
De installatie is erg makkelijk en kost ongeveer tussen de 20 en 45 min
Bij een nieuw bord zal het 20 minuten zijn.
Bij een systeem wat reeds in gebruik is zal dit langer duren aangezien het bord uit de kast moet voor de backplate.

De installatie is als volgt.
Neem de backplate voor jou keuze en plak de 2 neoprene vierkantjes op
plak vervolgens de backplate achter op je moederbord.
"dit is niet verplicht maar maakt installatie wel een stuk makkelijker door dat de backplate niet verschuifd"
Zelf koos ik er voor om hem niet op te plakken daar ik nog wel eens van hardware wil wisselen.
Pak de 4 busjes voor de desbetreffende frontplate en stop deze in de juiste gaten.
En schroef het geheel losjes door het bord op de backplate.
plaats vervolgens de 2 fans op de radiator.
Coolpasta is reeds geplaats op het cpu blok en is van Shin Etsu en het type is X23.
Dit schijnt erg goede pasta te zijn maar veel mensen vervangen het toch voor een vers laagje.
Ik ben er van uit gegaan dat het gewoon goede pasta is en heb het dus laten zitten.
Pak de cpu unit en plaats deze op de cpu draai het blok een kwartslag en schroef het bracket vast.
Niet te vast de busjes zijn nl van plastic en stuk is stuk!
Vervolgens monteer je de radiator dmv het vast schroeven van de fan aan de gewenste plaats in de kast.
Sluit alle kabeltjes aan (2x fan) en de pomp unit.
En het systeem is klaar voor gebruik.
De assemblage is dus erg simpel en er kan eigenlijk niets mis gaan.
Corsair adviseerd om in tegen stelling wat we normaal doen,
de fans de kast in te laten blazen via een push pull systeem.

Ingebruikname:
Op het eerste oog maken de meegeleverde fans erg veel lawaai.
Dit is een aardig stuk terug te brengen door de mee geleverde verloopjes te gebruiken.
Echter was dit in mijn geval nog niet naar wens (kast staat op mijn buro)
Gelukkig is het allemaal zo ontworpen dat je fans na eigen smaak kan plaatsen.
Zo lang de schroef maten maar over een komen.
Tevens adviseerd Corsair om de fans in push pull te plaatsen en ze dan de kast in te laten blazen.
Sommige mensen claimde in div revieuws dat dit inderdaad beter werkte
Echter bleek dit bij mij niet het geval de boel werd bijna 7c warmer.
De boel weer omgedraad dus push pull uit de kast vandaan.
De temperaturen zijn bij idle rond de 30c voor de coolste core en rond de 32 graden voor de heetste core
Dit is gemeten met div bekende temp meet programma's (coretemp hwmonitor enz) bij een gemiddelde kamer temp van ongeveer 22c
Dit alles op standaard waardes (i7@stock)
Stressed ben ik niet aan toegekomen ik vond de fans gewoon te veel geluid maken
Een grabbel in een doos met fans leverde 2x een antec 3cool op.
Die op de laagste stand niet boven het geluid van mijn voeding en videokaart uitkomen.
Met een kamer temperatuur van een graad of 22 en de Cpu idle op gemiddeld 33c vind ik het al met al zeer netjes.
Onder load word het zaakje natuurlijk warmer maar ook hier weet de H70 ruim onder mijn Freezer 7pro te blijven.
Bij een stress test van 10minuten bleef de cpu onder de 50c met de fans in de laagste stand.
Dit was met mijn freezer 7 pro Rev 2 wel anders daar werd de boel ruim 55c inclusief het geluid van de fan die aardig toenam.
Al met al erg netjes van Corsair.

Eindconclusie:
Pro's:
In mijn ogen heeft Corsair een goed en degelijk product op de markt gezet.
Zeer compleet en het doet wat het moet doen je Cpu koel houden.
Geen gehannes met coolpasta door dat dit pre apply'd is.
Er is aan alles aandacht besteed,genoeg materiaal,duidelijke handleiding,eenvoudige bevestiging enz.
Zo dat ook de beginnende tweaker makkelijk aan de slag kan en niet episch zal falen.
Helaas kom je dit zelden tegen, echter laat Corsair zien dat het wel degelijk mogelijk is en dat voor een zeer nette prijs!

Cons:
Het blijft vervelend dat bij een systeem wat reeds in gebruik is het bord uit de kast moet.
Gelukkig werken / denken de fabrikanten mee en zijn tegenwoordig van aardig wat kasten de trays aangepast zo dat het bord er niet meer uit hoeft.
De 2 meegeleverde fans zijn zelfs met de begrenzers nog niet echt stil te noemen.
Dit vind ik dan wel weer erg jammer,zelf denk ik dan maak het iets duurder en stop er wat betere fans bij.
En als laatste vind ik zelf de slangen van het blok naar de radiator een beetje aan de korte kant.
Ze zijn lang genoeg voor mijn Coolermaster stacker 830 echter in nog grotere kasten (cosmos enz) kan dit er voor zorgen dat je hem niet overal kan plaatsen waar je zou willen.

De Vergelijking met de H50
Na letterlijk bijna alle reviews gelezen te hebben die er zijn,
(heb nl nog geen H50 tot mijn beschikking)
durf ik eigenlijk wel te zeggen dat in dit geval inderdaad bigger is better wel waar is.
Dit komt mede omdat de radiator is een stuk dikker is en dit komt de afvoer van warmte zeer ten goede
Het Blok is ook een nieuw model, deze is nl kleiner lager en het schijnd dat het kopere blok rechtstreeks contact maat met de pomp, wat de overal preformance weer ten goede komt.
Het verschil met de H50 is ongeveer 5c overall als ik mijn temps met die van de reviews vergelijk
Dus 5 graden koeler in idle en 5 graden cooler stressed ongeveer.
Corsair claimed dat de unit 13c cooler is dan de H50 echter lijkt dat te mooi om waar te zijn.
Binnen kort krijg ik een H50 te leen en dan zal ik kijken of het temperatuur verschil klopt

Tot zo ver de Corsair H70

wat extra foto's van oa de inhoud en de verschillen:
De inhoud van de doos.

Last but least
De vergelijking met de H50
De Radiator.
De Cpu cooler.

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H70?

Reviews door de redactie

De Pomp hoor ik zelf totaal niet.
Bij de eerste inschakeling hoorde ik hem heel heven
(wat op zich fijn was je weet dan dat ie werkt)
Dat ik hem hoorde kwam waarschijnlijk door dat er tijdens het transport luch in het blok gekomen was en dat werd weg gepomp naar de radiator.
Verder is hij erg stil ik hoor hem zelfs met mn kast open niet.
Mijn pomp zit overigens gewoon op de 4pin aangesloten en alle pwm instellingen staan uit zo als corsair aanbeveeld.

De backplate hoor je normaal vast te plakken met het neoprane. (zit dubbelzijdig tape op)
Echter is dit niet nodig als je de bracket en backplate moneerd met het bord uit de kast.
(bracket niet te vast schroeven dan past het blok er niet meer tussen)
En dan is het inderdaad mogelijk om hem op een ander bord te plaatsen.
Echter denk ik als je het voorzichtig loshaald je hem zo ie zo vaker kan gebruiken evt in combinatie met wat dubbelzijdig tape.
dit moet dus niet echt een probleem zijn,

hoop dat je wat aan de info hebt.
als er meer vragen zijn hoor ik het graag.
Howel de review (nog) niet zoveel zegt over de koelprestaties van de H70 ben ik toch blij met je review. Toch goed om te zien wat er in het pakket zit, met name de verloopstukjes. Ook dat waarschuwingsbriefje vindt ik leuk.

Heb je ook temperaturen gemeten met de standaard fans? En heb je ook een vergelijking met een andere cooler? (Bijv. de freezer 7, hoewel geen eerlijke concurrentie) Ben voornamelijk benieuwd naar de prestaties van de standaard fans.

Wat bij deze cooler ook interessant is, is hoe je hem gemonteerd hebt. Heb je de fans als intake of outtake gemonteerd? Als je de fans als intake hebt, zie je dan ook veranderingen bij temperaturen van andere onderdelen, zoals gpu?

Ook wel interessant is de kwaliteit van de koelpasta. Is dit net als de H50 de shin-etsu, of een andere? En heb je deze gebruikt?

Ik denk dat deze review potentie heeft. Succes!

[Reactie gewijzigd door Sebedees op 30 augustus 2010 01:44]

@prodigy, top review erg informatief

Was al een tijdje ge´nteresseerd in zo'n corsiar all in 1 waterkoeling systeem, maar twijfel nog nadat ik wat negatieve ervaringen van de H50 gelezen heb op diverse forums . Zoals dat het niet beter presteert dan een iets goedkopere cpu luchtkoeling. (maarja of je zo blij mag zijn met zo'n monster ding) Ook zou de waterpomp erg veel lawaai maken, dat een hoge zoem/brom toon te horen is die echt boven alles uit steekt (bij een stille systeem), veel oplossingen is over geschreven zoals de voltages te verminderen waardoor de pomp minder pompt dus ook minder geluid maakt. Maar wordt door sterk corsiar afgeraden omdat de pomp bij het opstarten veel stroom nodig heeft , je hebt dus kans dat de pomp daardoor helemaal niet meer werkt . Ik wil graag een zo stil mogelijk systeem samenstellen Een stille pomp is echt een 'must', dus mijn vraag aan jou is hoe is jou ervaring met de pomp aan de radiator ipv cpu?, De fan's kan je nog vervangen maar een pomp niet, Ook over de backplate is bekritiseerd dat het niet makkelijk los te krijgen is als je op een andere mb wilt monteren, is het nu verbeterd? Alvast voor je antwoord.
Is de H70 niet wat de H50 had moeten zijn? Ik ben ook benieuwd naar het verschil in geluid tussen beide pompen. Ik heb mijn H50 voorzien van een Noctua NF-P14 fan, de H50 zit overigens direct tegen de achterwand van mijn CM Sniper geschroefd.
De NF-P14.scheelt enorm in geluid en zeker in een aantal graden, op 12v is de fan gewoon stil. Alleen het zoemen van de pomp is goed hoorbaar, steeds beter eigenlijk en dat begint te irriteren. Ik ben erg benieuwd hoe de H70 dit gaat doen.
Ik heb geen idee, ik denk gewoon dat de H50 de H50 is
En dat ze voor betere preformance (zwaardere cpu's)de H70 gemaakt hebben.
Zo als ik al zei ik hoor mijn pomp dus totaal niet.
ik heb helaas nog geen H50 voor vergelijking.
Ik heb zelf een H50, en wou een H70 kopen voor de betere performance. Helaas is dat me dus tot nog toe niet helemaal duidelijk :-)
De H50 doet het bij mij zeer goed, Core i7-980x OC'd naar 3,8Ghz, idle is de hoogste core 36 C. Onder load (prime95) is de hoogste core 67C. Al met al niet slecht.
:) ik ga later op de dag als ik weer een beetje in leven ben alle vragen die je hebt beantwoorden :D

[Reactie gewijzigd door Nessuno op 30 augustus 2010 10:01]

mooie review, echter een klein kritiek puntje:

vooraan zeg je:

H70 bigger = better of toch niet?

alleen staat er nergens of hij nou inderdaad beter is of niet...
Klopt zag het zelf net ook.
Maar zo als ik hier boven al reeds poste komt er nog een aanvulling als ik klaar ben met werken.

update:
Dit zou hem wel moeten zijn :D
Veel plezier er mee.

[Reactie gewijzigd door Nessuno op 31 augustus 2010 00:46]

Ik heb beide omdat de backplate van mijn h50 kapot was gegaan (zat vast met superglue aan het mobo gvd) en ik die dan weer zou verkopen als ik een nieuwe backplate had ontvangen (inmiddels ontvangen van corsair free of garge!).

De H70 koelt zeker een graad of 5 tot 7 graden koeler maar idd het geluid van 1600 rpm is gewoon al niet leuk meer (2000 niet eens geprobeerd). Daarom hangt mijn h50 met twee fans weer lekker achter in mijn kast en hoor bijna niets in vergelijking met de h70.

Met de h70 is er nog een probleempje. De radiator is dus erg dik en in het geval van een side intakefan gaat het heel waarschijnlijk niet passen. Ik moest hem daarom aan de bovenkant van mijn cosmos s bevestigen. Probleem daar was weer dat de haken van het raster aan de bovenkant van de kast geblokeerd waren door de radiator. Die haken er maar af gesloopt en toen paste hij prima.

Af en toe denk ik er over om maar gewoon een window te nemen zodat een cooler master v6 past, maar ben bang dat die tegen over de h50 weer veel meer geluid produceert.

Ow ja, h50 loopt idle rond de 41 c voor core 1 en 3 en 35 voor 2 en 4 (i7 920). Load is dat 55 en 50. Net gechecked met BFBC2.

[Reactie gewijzigd door Buzning op 8 maart 2011 20:06]