Specificaties Socket AM2+ met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785D-M PRO Review

Nessuno 29 augustus 2010, laatste update op 29 augustus 2010, 485 views

Asus M4A785D-M PRO

Pluspunten

• Goede layout alles zit op de juiste plek waardoor de meeste coolers zonder problemen passen.
  • Norhtbridge cooler is van degelijke kwaliteit
  • solid caps komen de levensduur tengoede
  • epu / 6phase power/ c&c die ook echt werken.
  • Inhoud van de doos is ruim in orde (sata kabels enz the usual shizzle)
  • vga dvi en hdmi (ideaal voor evt htpc doel einden.
  • zeer goede prijs voor wat je krijgt.

Minpunten

• Ik had liever een optie gezien om de e-sata poort bv dmv een jumpertje om te kunnen zetten naar een extra intern poortje
  • En er had wel iets meer ruimte tussen het pci-e slot en de pci sloten mogen zitten
  • Het eerste pci slot is nl niet te gebruiken bij gebruik van een dual slot vga kaart.
  • software die meegeleverd word is niet altijd up to date
  • dus zal je helaas gebruik moeten maken van de geweldige (not )site gebruik moeten maken.
  • Maar Goed je kan niet alles hebben.

Layout Score: 4
Ik was opzoek naar een bordje wat mijn nog al brakke Evga 680 sli moest gaan vervangen.
Hier draaide een Intel C2D E6850 met 4gb geheugen op.
Helaas werd het bord steeds instabieler het geen wat niet leuk is als de handel als file / media server zijn werk moet doen.
Dit had onder andere te maken met een Northbridge temperatuur van 115c die lekker alles op warmde.
(het sissende geluid van mijn wijsvinger op de northbridge cooler deed mij wel vermoeden dat hij echt zo warm werd) auw !
Na alles geprobeerd te hebben andere nb cooler(s) tot aan zelfs rma kreeg ik de tempratuur gewoon niet naar beneden. :(
De nieuwe Rma versie had het zelfde probleem)
Zoeken op het internet leerde mij dat dit een veel voorkomend probleem bleek te zijn.
En dat wat je ook doet de tempratuur niet onder de 110c komt.
Echter waren de meeste andere borden wel gewoon stabiel
:S in tegenstelling die van mij dus niet.

Dus besloten dat ik er gewoon klaar mee was.
Proc draaide als een huis in een ander systeem.
Dus het was zeker het bord.

Na lang zoeken wat nou de evt vervanger moest worden kon ik geen keuze maken.
En ben ik gaan bedenken wat ik nou echt nodig had.
De conclusie was:
Een bord met minimaal:
5x een sata 300 poortje.
4x ddr2.
En in iedergeval 1x een pci-e 16x en minimaal 1pci slot
Het belangrijkste Matx ivm met de kast die ik nog had staan.
Verder zou het leuk zijn als er wat energie besparende foefjes op zitten die ook echt werken.
Zo doende kwam ik uit bij de ASUS M4A785D-M PRO
Voordeel: bord was ook nog goed geprijst.
(http://tweakers.net/price...eyword=ASUS+M4A785D-M+PRO)
Nadeel voor mij zelf dit is Amd en ik had een Intel processor
De jacht op een processor was geopend en na div revieuws gelezen te hebben werd de Amd Athlon X4 630 de nieuwe processor.
Coolertje er bij (arctic freezer & pro Rev.2) Stil en goeie ervaring mee.

Alles in een thermaltake lan boxlite gepropt maar daar liep ik gelijk al tegen div problemen aan.
De cooler paste niet.
Daardoor werd ik genoodzaakt de standaard cooler te gebruiken wat de algehele geluids productie niet echt ten goede kwam.
En tevens warmde alles ook nog eens on aangenaam op.
verder weinig ruimte voor harddisks enz.
Zelfs met cool&quiet aan werd de boel nog aardig warm 55c voor de proc en 60c voor de nb
Niet echt het gewenste idee als je iets stil wil hebben.
Hier kon het bord verders natuurlijk niets aan doen.

Na het systeem over gebouwd te hebben in een antec 900 draaid het als een huis.
En is het systeem in combinatie met c&q epu enz super stil en redelijk koel.
Cpu rond de 35c en de northbridge rond de 40c.
En doet hij al enige tijd vrolijk en stil zijn werk.
(echter wel met alweer een andere cpu Amd X6 1055T de x4 was het toch net niet.)

Conclusie.
Inbouwen ging makkelijk je kan overal goed bij.
Cooler is zo als eerder vermeld ook ruimte genoeg voor ,alleen op letten dat het ook in de kast past .. |:(
De atx conector zit ook op de goede plaats
Al met al is er wel degelijk goed nagedacht over de layout van dit bord.
En zit alles dus op de goede plek.
Het moederbord is voorzien van solid caps dus over de levens duur en stabielitijd is ook na gedacht.
De gebruikte chips, op de north bridge 785G-chip en de SB710 chip op de south bridge.
Zorgen er voor dat je in iedergeval enige tijd voor uit kan met dit bord en maken het bord ook nog eens redelijk zuinig.
Dit komt ook mede door het gebruikte ASUS Xtreme Phase power ontwerp.
Cool en quiet doet het ook zo als het hoort en klokt de processor na 800mhz als deze staat te nixen.
Wat ook weer ten goede komt aan het milieu en je bank rekening, echter heb je voor nieuwere processoren (x6) een nieuwere versie nodig die helaas alleen via de belabberde site te krijgen is.
Oc opties maak ik geen gebruik van daar ik liever rust en stilte om me heen heb.
Maar er word genoeg software mee geleverd om je eens flink uit te leven.

Asus zet dit bord neer als budget overklcock moederbord.
Maar ik kan je vertellen dat dit wel meer is als alleen een oc bord
in prikken van de x6 1055T ging zonder problemen bios updates of what ever!
zeer netjes.
Al met al zeer net bord ook erg stabiel.
En dat voor een zeer goede prijs!
_/-\o_

Heb jij ook een Asus M4A785D-M PRO?

Reviews door de redactie

Waarom zit er een 1055T in je fileserver? :) Of vereist je mediaserver dat? In de vorm van encoding ofzo?

Verder is je review nogal rommelig opgebouwd. Splits in onderdeeltjes met een passend titeltje. Je pro&cons korter maken. Je uitleg van je vorige bordje is wel leuk, maar ik vind het niet echt passen in deze review, dat kan je korter maken.
Er zit een T1055 omdat het ding idd naast file server ook het nodige rar en par en uitpakwerk / download werk doet.
Tevens hou ik er van om heel veel dingen tergelijketijd te doen.
Bv parren en blueray kijken en dan ondertussen de volgende alweer downloaden kijken tergelijke tijd enz
En dan is de power zeer gewenst.
Ik was in het begin idd er bang dat het niet echt een verbetering zou zijn tegen over de
x4-630 maar niets is minder waar
het systeem blijft gewoon goed aanvoelen wat ik hem ook voor zijn kiezen gooi.
Hoe zwaar ik hem ook mishandel.
dit was met de X4 niet het geval.
deze voelde al snel vrij stroperig aan.

vandaar dus.