Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart

Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart Review

Arthur23 8 juli 2021, laatste update op 8 juli 2021, 266 views Product gekocht

Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart

Dit is mijn eerste systeemcamera. Mooi compact formaat. De kitlens in niet heel lichtsterk, maar wel redelijk scherp. Menustructuur is overzichtelijk, en touchscreen werkt goed. Autofocus is snel en accuraat.

Pluspunten

• Mooi compact
  • Goede menustructuur
  • Beeldkwaliteit
  • Autofocus

Minpunten

• Batterijduur niet geweldig
  • Kitlens niet erg lichtsterk
  • 4k crop

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 3
Zoals gezegd in de korte toelichting, dit is mijn eerste systeemcamera. En wat meteen opvalt is het compacte formaat. Met een pancake lens kun je hem in een jaszak meenemen, iets wat met een dslr nooit kan. Verder is de menustructuur en de integratie van het touchscreen heel goed. Dus ondanks dat er maar 1 draaiwieltje op zit is de ergonomie goed te noemen (voor de beginnende/gemiddelde fotograaf). Je kunt snel wisselen naar de iso en belichtingscompensatie met behulp van twee knoppen en vervolgens het draaiwiel gebruiken.
De lens is niet heel lichtsterk, zeker als je iets inzoomt. Bij 15mm F3.5, F4 bij 19 mm, F4.5 bij 25 mm, bij 30 mm F5.0, F5.6 bij 36mm en bij ongeveer 40 mm F6.3. Dus wil je een out of focus achtergrond moet je dichtbij het onderwerp zijn. Wel is de lens redelijk scherp.
De autofocus is goed en snel te noemen. Bij personen is er ook eye-autofocus, het tracken van onderwerpen gaat goed. Allen in 4k video is er alleen contrast autofocus (ipv dual pixel) en dat is een stuk trager, en zit er een extra crop factor op het beeld.
Qua beeldkwaliteit ben ik tevreden, laat ik zo zeggen ik ben nu nog de beperkende factor. De batterijduur is niet geweldig, dus een tweede accu is aan te raden.
Een nadeel vind ik dat er geen in-body stabilisatie in zit, concurrenten met micro four thirds sensoren(panasonic, olympus) hebben dit al wel in deze prijscategorie. Verder is er een redelijk lenzen aanbod met de ef-m mount, mits je een gewone lichtsterkte zoekt. Een iets lichtsterkere zoomlens is er niet, dan moet je met de adapter een lens met ef(s) mount nemen(van de dslr's). Prime lenzen zijn er wel, en die doen het ook redelijk goed in de reviews, zelf heb ik niet getest.

Heb jij ook een Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart?