Specificaties 7.1-kanaals met 130W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR508 Zwart Review

MarFox 29 augustus 2010, laatste update op 30 augustus 2010, 7.844 views

Onkyo TX-SR508 Zwart

Pluspunten

• DTS MA! (voor mij een van de belangrijkste).
  • Audio over HDMI.
  • 7.1!!!
  • Gereed voor 3D.
  • Goede prijs.

Minpunten

• Geen netwerk (voor bv updates)
  • Bovenkant wordt soms beetje heet.
  • Zeer lelijke afstandsbediening (voor mensen die hem gebruiken)

Geluidskwaliteit Score: 4
Dames en Heren,

Mijn eerste review op Tweakers, vragen een feedback zijn dan ook altijd welkom!

Intro:
Toen ik op mijn zelf ging wonen was een van mijn voorwaarden een home cinema set aan te schaffen..
Nu wou ik geen kant en klare dvd speler + versterker en een 5.1 set maar wou ik toch wat meer kwaliteit en keuze in bv speakers & subwoofer.

De set die ik nu gebruik bestaat uit:

Samsung LED TV 46inch uit de 6000 serie.

Onkyo TX - SR - 508

Xtreamer PRO

Samsung 7.1 speakerset
front 60watt
front high 40 watt
center 180 JAMO centerspeaker
achter 40watt
surround achter 40 watt.
JAMO subbwoofer 170 watt.

UPC mediabox (niet HD)

Belangrijke / Opvallende feautures:

ADVANCED FEATURES
HDMI® (Version 1.4a to Support 3D and Audio Return Channel) with Deep Color™, x.v.Color™, LipSync, Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC
Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, Dolby® Digital Plus, DTS-HD High-Resolution Audio™ Decoding
Dolby® Pro Logic® IIz for New Surround Channels
Burr-Brown 192 kHz/24-Bit DACs (PCM1690) for All Channels
Jitter-Cleaning Circuit Technology
Audyssey 2EQ™ for Room Acoustic Correction
Audyssey Dynamic Volume™
Audyssey Dynamic EQ™ for Loudness Correction
Powered Zone 2 and Zone 2 Line-Out for Playback of Separate Source in Another Room
Overlaid On-Screen Display (OSD) via HDMI

AMPLIFIER FEATURES
130 W/Ch at 6 Ohms, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC
WRAT (Wide Range Amplifier Technology)
High-Current Low-Impedance Drive
H.C.P.S. (High Current Power Supply) Massive High Power Transformer
Optimum Gain Volume Circuitry
Bi-Amping Capability
PROCESSING FEATURES
Advanced 32-Bit Processing DSP Chip
4 DSP Modes for Gaming: Rock, Sports, Action, and RPG (Role Playing Game)
Music Optimizer™ for Compressed Digital Music Files
Non-Scaling Configuration
A-Form Listening Mode Memory
Theater-Dimensional Virtual Surround Function

CONNECTION FEATURES
Universal Port for Single-Cable Connection of Optional Onkyo Dock for iPhone/iPod or DAB+ Radio Tuner
Audio and 1080p Video Processing via HDMI (4 Inputs and 1 Output)
HDTV-Capable (720p/1080i) Component Video Switching (2 Inputs and 1 Output)
Front-Panel Audio Input for Portable Devices
Front-Panel Auxiliary A/V Input
4 Digital Inputs (2 Optical and 2 Coaxial)
4 A/V Inputs and 1 Output
Video Output (Monitor)
1 Audio Input
Subwoofer Pre Out
Color-Coded, Banana Plug-Compatible Speaker Posts (Except Front High or Zone 2)
Headphone Jack

OTHER FEATURES
Crossover Adjustment (40/50/60/80/100/120/150/200 Hz)
A/V Sync Control Function (Up to 100 ms in 10 ms Steps)
Tone Control (Bass/Treble) for Front L/R Channels
3-Mode Display Dimmer (Normal/Dim/Dimmer)
Sleep Timer (via Remote)
Battery-Free Memory Backup
RDS (PS/RT/PTY/TP)
40 FM/AM Random Presets
RIHD (Remote Interactive over HDMI) for System Control
Compatible with RI (Remote Interactive) Dock for iPod
Preprogrammed RI (Remote Interactive) Remote Control
Reden van aanschaf:
Wat voor mij een belangrijke optie was is audio over HDMI.
Omdat er al genoeg kabels achter me tv meubel lagen is dit een fijne oplossing.
Momenteel aangesloten zijn een laptop, xtreamer en een xbox, wat al 3 extra kabels verwijdert.
Deze zaten op mijn oude versterker namelijk via optisch aangesloten.
Tevens heeft deze uitvoering HDMI 1.4, wat voorbereidt is op 3D.

Mijn Xtreamer ondersteunt (na de laatste firmware) ook DTS HD of DTS MA (Master Audio). Aangezien ik veel Blue-Ray films kijk is het fijn dat deze ook de hoogste kwaliteit audio ondersteunt.

Het pakket:

Ik heb deze gekocht bij de MediaMarkt want deze had hem direct op voorraad.
Hij zit een stevige kartonnendoos en weegt ongeveer 13 kilo.
In de doos zitten oa:

Versterker
Afstandsbediening (niet getest ivm Harmony One)
Setup Mic
Handleiding NL
Stickers om de audiokabels mee te labelen.

Instaleren:
Na he boekje te hebben doorgelezen alles lekker aansluiten.
Zelfs zonder alle optische kabels blijven het er veel, ik heb een 7.1 set met nog 2 boven speakers ( Dolby 2z speakers).

Na het aansluiten versterker aan en setup draaien.
Met de bijgeleverde setup mic worden alle speakers perfect op elkaar afgestemt. Dit neemt ongeveer 10 minuten in beslag.

Een film!

Tijd om een film aan te zetten!
De eerste keus was de Transporter 3.
Uiteraard de blue-ray dus 1080p met DTS MA.

Er komt gewoon fantastisch geluid uit! Dit is natuurlijk erg persoonlijk en hangt ook van de speakers af maar erg fijn om te horen!
Ook heb ik een test BR geprobeerd die even de mooiste geluiden uit de versterker perst. Dit zijn de bekende spotjes van bv Dolby & THX. De versterker is niet THX gecertificeerd maar dat vergeet je al snel als je een film zit te kijken in je eigen Thuisbioscoop.

Verder wat muziek gedraait en ook dat klinkt natuurlijk fantastisch.

Conclusie, goede / fijne versterker voor een goede prijs. Het is niet het topsegment van Onkyo maar wel te betalen voor een consument / student.

• Samsung LED TV 6000
  • Xtreamer PRO
  • UPC Mediabox
  • Xbox 360

Heb jij ook een Onkyo TX-SR508 Zwart?

Misschien nog een foto van de "zeer lelijke" afstandsbediening toevoegen? En het geheel even door de spellingscontrole halen.
Of niet de de spellingscontrole draaien maar zelf je werkwoorden weten en zelf letten op het verschil tussen tegenwoordige tijd en voltooide deelwoorden. :P

En kom me niet aan met dyslexie, want de helft van de mensen die dat zegt heeft het niet, en is gewoon tte lui of te dom om het zichzelf goed aan te leren. |:(

Ontopic: Voor die prijs lijkt me deze onkyo versterker absoluut een goede koop.
Mooie foto's heb je er ook bij gedaan.
Ik denk niet dat je echt het verschil van DTS-MA gaat horen op een setje van Samsung... maar 7.1 is altijd leuk.
maar als ik het goed begrijp gaat het signaal van je UPC kast niet via de Onkyo ?
die THX certificering zegt niet zo gek veel hoor, het zegt meer over minimale waardes e.d.
@jonny, alstublieft

@shameete, Idd, ik kan de mediabox alleen aansluiten via scart. Ik heb geen behoefte om 10 euro per maand te betalen aangezien er niet voldoende hd zenders zijn die ik kijk. Mischien over een tijdje. De mediabox zit nu via een coax aangesloten op de versterker.
@MarFox: alstublieft.

Er is niets mis een beetje kritiek, zolang de schrijver niet persoonlijk wordt aangevallen. En ook de juiste spelling hoort bij het schrijven van een goede review. En nee, een typfout is niet hetzelfde als een spelfout.
Je vind de Geluidskwaliteit fantastisch zij je, maar je geeft hem maar 4 sterren in plaats van 5, waarom?

Ik heb hem ook de Onkyo TX-SR508 Zwart, maar vond het afstellen via Mic niet goed, eerst stonden mijn Speakers in Setup op klein in plaats van groot en ten 2de stond het geluid wel erg zacht, heb alles zelf afgesteld en nu klink het beter en hoef ik niet mijn versterker op 45 te zetten om goed alles te horren in Films.

Maar ja hij woord wel heet aan de boven rechter kant, maar das normaal voor Onkyo Versterkers, dat lees je overall.

En de geluid is heel goed voor een versterker voor € 287,-

Alleen is de signaal via HDMI van mijn computer naar deze versterker slechter, als ik hem rechtstreeks aan mijn TV aan sluit met de Computer via de HDMI heb ik perfect beeld via 1920x1080P, deze versterker maakt de signaal zwakker, dus mensen pas daar mee op als je hem via een 12 meter HDMI kabel heb aan gesloten, (dat moest ik wel want mijn Computer staat niet vlak naast mijn Versterker), dan kan je alleen 1280x720P
als Max op je TV, als je dan 1920x1080P wil hebben heb je een HDMI repeater nodig.

Update: je kan precies lezen in het boekje hoe je je speakers moed afstellen, is niet ingewikkeld en vind ik beter werken dan met de Mic.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 november 2010 23:38]

Kerel, moet met een D??? kom op zelfs een dyslectisch persoon schrijft dat goed.
Verder wel met je eens, die mic werkt niet echt 100% als je de setup niet zo hebt als op het plaatje, lees ideale situatie wat 99% van de tijd het probleem is.

Ik wil/kan niet mijn bank in het midden van mijn kamer zetten en geen aparte kamer voor mijn home cinema (nog). Beter is het dan gewoon zelf in te stellen zodat het geluid goed is. De handleiding is daar prima voor.

Als laatste, je gebruikt een freaking 12 meter kabel, wat verwacht je dan? Elke tussenkomst zorgt voor ruis en dus minder goed beeld. Je kan veel beter de pc wat dichterbij zetten of op een andere manier die afstand verkorten. 12 meter voor hdmi is erg lang.
Weet iemand of deze versterker in staat is om DTSWAV muziek "pass-through" door te sluizen naar de versterker, via SP/DIF en/of HDMI? Ik heb deze Onkyo op het oog vanwege de HDMI 1.3 aansluiting en DTS-HD/Dolby TrueHD ondersteuning, maar wil wel m'n DTS muziekcollectie kunnen afspelen via m'n mediacenter pc. Deze is momenteel via optische SP/DIF aangesloten op een Sony DTS receiver. Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 29 november 2010 21:15]

DTS WAV is "normaal" DTS geluid, als dat de bron in staat is dit goed op de lijn kan zetten zou er geen probleem mogen zijn. DTS CD's zijn overigens vrij zeldzaam omdat ze op normale installaties harde ruis produceren.
Hoeveel heb je betaald bij de mediamarkt? Ik overweeg ook deze receiver aan te schaffen. Niet vanwege het 7.1 gebeuren, maar omdat deze 130 watt is en dat wel mooi samen gaat met een setje Jamo Studio S606. Ook denk ik dat ik met deze receiver nog erg vrij ben wat betreft het uitbreiden van mijn set :)
OP dat moment 390 euro!
vraagje, hoe breed is die precies?
ik kan nergens op internet vinden hoe breed die is.
ik hoop niet breder dan 43 cm, anders past die niet in mijn kastje :(
Klik eens op het Specs & Afbeeldingen linkje hierboven: 435mm
:eek: niet goed gekeken. bedankt!
Hoort normaal geen probleem te zijn om DTS WAV files af te spelen op deze versterker, alleen kan ik geen programma vinden die het ook als DTS Wav kan zenden naar de versterker, met bijna alle programma's hoor ik herrie, alleen VLC Media Player kan ik geluid horen op deze versterker, maar niet als DTS maar als PCM Pro logic II, kan wel DTS of DTS-HD zonder problemen horen met Media Player Clasic - Home Cinema als ik films afspeel.

Heb op internet gezocht en wat ik zie is er geen manier om DTS Wav files in DTS te spellen op deze versterker, wat ik weet geen enkel versterker.

DTS-HD en Dolby TrueHD kan je aleen via de HDMI afpellen en niet via SP/DIF, en deze versterker heeft HDMI 1.4 en niet HDMI 1.3, HDMI 1.4 kan 3D laten zien als je een 3D film via de Computer of via een Blu-Ray speller op de Versterker heb aan gesloten en met een HDMI kabel naar je 3D TV heb.
DTS WAV files (met extensie .wav) speel ik standaard af in Windows 7 Media Center i.c.m. Shark codec-pack en de Tag Support plug-in. Deze stuurt het signaal rechtsteeks door naar m'n Sony versterker via SP/DIF die het decodeert (pass-through).

Het was tot Windows 7 een heel gepruts om dit in XP voor elkaar te krijgen. Met XP gebruikte ik J.River Media Center die in staat was om deze DTS files pass-through af te spelen.