Sharkoon Rush ER30

€ 27,95
Specificaties Bedraad met USB en USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Rush ER30 Review

Jonah.Knulst 7 juli 2021, laatste update op 7 juli 2021, 121 views

Sharkoon Rush ER30

De RUSH ER30 van Sharkoon weet nog verdraaid veel te bieden voor het geld. Naast een stukje RGB-verlichting krijg je geluidskwaliteit die voldoet, een bovengemiddelde microfoon en iets stevigs om best comfortabel op je hoofd te plaatsen. Zoek je een goedkope intrede? Dan is deze headset een puike keuze!

Pluspunten

• Geluidskwaliteit voldoet voor de prijs.
  • Microfoon is verrassend helder.
  • Regenboogverlichting voor de liefhebber.
  • Komt met extra oorschelpkussens van stof.
  • Bouwkwaliteit is eveneens puik.
  • Zit best comfortabel op het hoofd.

Minpunten

• Je krijgt waar je voor betaalt, al is dat in dit geval niet verkeerd.

Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Productpagina;
Sharkoon RUSH ER30

Introductie
Showcase
Praktijkervaring

Naast een typerende sluw aan randapparatuur biedt Sharkoon ook nog gamingheadsets. Daarvan bestaat er momenteel een achttal, maar er is één variant die er duidelijk uitspringt: de RUSH ER30. In de gehele reeks is dit niet de goedkoopste headset, maar het is wel de enige met 'RGB'-verlichting. Oh, en dat toch nog voor slechts € 30,-.

Weet deze headset voor het geld een goede indruk achter te laten? Dat is natuurlijk dé vraag die je bij een prijspunt zoals deze direct stelt. Als de audio kwalitatief gezien voldoende is en een behoefte hebt aan verlichting, tja, dan representeert de RUSH ER30 allicht de interessantste optie. Kortom, laten we het beestje uitpakken en op het hoofd plaatsen.

Laten we beginnen met het typerende uitpakwerk. Aan de buitenkant van de verpakking zien we een preview van de RUSH ER30 met de RGB-verlichting aan. Bij het openen springt de headset er als eerste uit en kunnen we het beest uit de doos tillen. Deze zit verpakt rondom een kartonnen houder en brengt een tweetal extra oorschelpkussens van stof met zich mee. Tof!

In totaal zien we de headset, de opklikbare oorschelpkussens, een handleiding en de USB-kabel van 2,2 meter. Kortom, niet verkeerd.

De hoofdsteun is een typerende; uitschuifbaar met een kliksysteem. Aan de bovenkant ervan zien we RUSH aangebracht. Het algehele uiterlijk schreeuwt 'gamer', maar het is niet al te opzichtig. Op het linkeroor treffen we overigens de bedieningsknop aan om de microfoon in en uit te schakelen én een solide, doch soepel volumewiel.

Als laatste nog een blik op de gehele headset, inclusief microfoon. Laatstgenoemde is logischerwijs niet afneembaar, maar voelt in ieder geval robuust aan. Uiteindelijk is de headset best 'bulky' te noemen, dus houd daar rekening mee. Zwaar voelt de headset niet aan, al mag de bouwkwaliteit er zeker wel wezen. Dit is een headset die ongetwijfeld een stootje kan hebben.

Wat valt er audiokwalitatief gezien nou te verwachten van een headset van drie tientjes? Nou, dat hangt mede af van je verwachtingen of ervaring. In mijn geval ben ik premium headsets gewend die richting de 200,- euro gaan. Er zijn logischerwijs wonderen nodig om de drivers, ofwel geluidskwaliteit daarvan te evenaren. Kortom, die verwachting is er niet.

Wel kan ik met deur in huis vallen door te stellen dat de audio wel prima is. Met een Babymetal aan, om luidere muziek met vocalen te testen, merk je een lichtelijk dofheid op. De balans is acceptabel, maar de stemmen en instrumenten vallen een tikkeltje weg in het geheel. Dat valt eventueel te verbeteren met een equalizerprogramma, dus schroom niet om dat te gebruiken.
Muziek en games
Hoe dan ook is dit niet de headset om intens te genieten van je favoriete muziek. Met de basversterking aan, één van de opties in het geluidsconfiguratiescherm, is de ervaring met wat house acceptabel. Is het voor de prijs prima te doen? Dat absoluut! Als je deze headset als goedkope intrede aanschaft, dan valt er echt weinig te klagen.

Verder kan je in games gebruikmaken van Windows Sonic en Dolby Atmos. Met laatstgenoemde ingeschakeld werkt de audiopositionering in ondersteunde games naar behoren. Zo kon ik comfortabel de positie van tegenstanders in Call of Duty: Warzone bepalen, inclusief de verticale positionering. In een eerste potje met de RUSH ER30 belandde ik direct in de top 10.
Microfoon
Tenslotte resteert de microfoon van de headset en die mag verrassend goed zijn. Beter nog, het is met gemak één van de beste microfoons binnen het prijspunt. Zo blijft de helderheid en diepgang in de stem vrij goed bewaard. Het is fijn om te zien, of horen, dat Sharkoon niet heeft ingeleverd op dat gebied om de prijs van de headset mogelijk te maken.

Al met al ben ik aangenaam verrast door de Sharkoon RUSH ER30. Om te beginnen is de geluidskwaliteit 'oké', maar dat is voor de prijs te verwachten. Voor een goedkope intrede is het daarentegen niet verkeerd te noemen. Met een optionele equalizer en basversterking kan je wel wat meer kwaliteit uit de drivers persen, waardoor de balans en helderheid ietwat verbetert.

Verder kent de headset weinig minpunten. Zo voldoen de bouwkwaliteit en het comfort prima. De toevoeging van extra stoffen oorschelpkussen vind ik erg tof, zodat je oren in de zomer minder snel warm worden. Verder is de USB-kabel lekker lang en maakt deze weinig tot geen geluid wanneer deze langs kleding beweegt. Er is dus weinig tot niets aan te merken op de praktijkervaring.

Het mag wat mij betreft duidelijk zijn waar de RUSH ER30 staat. Als je een betaalbare headset zoekt met RGB-verlichting, gemiddeld geluid en een puike microfoon, dan ben je bij Sharkoon met deze uiting goed af. Als je waarde hecht aan muziek, tja, dan ben je logischerwijs beter af met duurdere headsets. Maar ja, daar kies je dan bewust voor.

Heb jij ook een Sharkoon Rush ER30?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.