Samsung LE40A756 Rood, Zwart Review

Exorcist 29 augustus 2010, laatste update op 29 augustus 2010, 884 views

Samsung LE40A756 Rood, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is prima
  • 4x HDMI
  • Mooi afgewerkt

Minpunten

• Opstarten duurt lang (seconde of 15/20)
  • DLNA is traag en loopt vast
  • Afstandsbediening moet echt gericht worden

De Samsung LE40A756 is nu anderhalf jaar in mijn bezit. Eind 2008 heb ik de TV bij Alternate gekocht voor 1299 Euro met als doel mijn toenmalige LE32R41B te vervangen, die de tand des tijds begon te voelen.
Mijn oorspronkelijke doel was de LE40A656, maar die was her en der uitverkocht. Ondanks dat de 756 300 Euro duurder was, heb ik er toch voor gekozen.

Eerste indruk

De TV zat in een doos die nog maar net in mijn auto pastte, en dan rij ik een vrij nieuwe stationwagen. Behoorlijk aan de maat dus! Eenmaal thuis kon het uitpakken beginnen. Smaak is persoonlijk, maar ik vind de TV wonderschoon, iets dat ik vaak heb met Samsung LCD's. Tevens n van de redenen om voor een Samsung te kiezen, naast mijn goede ervaringen met mijn, nog steeds in dienst zijnde, oude Samsung LCD.

De randen van de TV zijn glanzend, nadeel ervan is dat je er vingers op ziet. Met het uitpakken heb ik dan ook goed uitgekeken; vieze vingers is iets dat ik liever vermijd. De meegeleverde standaard liet zich prima monteren, waarna het aansluiten zelf kon beginnen.

Featureset

De specificaties van de LCD logen er destijds niet om; in 2008 was deze TV toch wel n van de betere die je kon krijgen. Wat dacht je van:

- FullHD panel (1920x1080 progressive)
- 100Hz
- 24p
- DLNA
- Subwoofer
- 4xHDMI
- Dynamic contrast 70000:1
- CI slot
- Picture in Picture

Tegenwoordig misschien niet al te spectaculair, toen deed het het menigeen watertanden. De 4 HDMI poorten waren zeer welkom, met meer en meer apparaten in huis die eenzelfde aansluiting genoten. De aanwezige DLNA clint was een leuk extraatje, evenals het CI slot en subwoofer.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van het panel is mijns inziens perfect; als je recht voor de TV zit zijn de kleuren erg verfijnd. Wat mij met name opviel is dat zwart ook zwart is; iets dat ik van mijn vorige TV absoluut niet kan zeggen. Wellicht valt het op dat ik benadruk "als je er recht voor zit". Hier schuilt namelijk een punt van kritiek. Als ik schuin op de TV kijk, laten we zeggen in een hoek van 30 graden, is het mooie zwart al stukken minder. Nu zit ik vaak recht voor de TV (afstand 4 meter), maar het is zeker het vermelden waard.

De door mij aangesloten apparaten:

- PS3 (HDMI)
- Xbox 360 (HDMI)
- Humax 5000c (HDMI)
- Wii (Component)
- HTPC (Ati 5670, HDMI)

Sinds kort heb ik nog maar 1 HDMI kabel naar mijn TV lopen, en die komt vanuit mijn nieuwe Samsung versterker met 4x HDMI. Dit heeft verder geen invloed op de beeldkwaliteit.

Alle aangesloten apparaten geven een perfect plaatje. Natuurlijk zijn de meeste spellen 720p en niet 1080p, maar desalniettemin ziet het er keurig uit. Via HDMI treedt echter wel wat tearing op, zowel op de PS3 als de 360. Echter is dat niet te wijten aan de TV dan wel de consoles zelf.

Films (BluRay op de PS3 of via het netwerk afgespeeld op de HTPC), in volle kwaliteit, zien er schitterend uit. Op 4 meter afstand is 40" net voldoende om niet afgeleid te worden door de omgeving.
Aangezien deze TV nog backlight heeft en geen LED, zie je zo nu en dan wel verlichte plekken op een zwarte achtergrond. An sich niet geheel storend, maar het kan afleiden.

Al met al een prima plaatje, wat vandaag de dag nog prima mee kan met het geweld van vandaag de dag.

Geluidskwaliteit

Geluid is bij een LCD TV altijd het ondergeschoven kindje geweest. Door het platte design is er van nature dan ook geen plaats voor full-size speakers. Mij maakt het verder niet uit, door het aanwezig zijn van een versterker. Toch heb ik getest wat het geluid "doet" op de door mij aangesloten apparaten.

Blij word ik er niet van. Voor stemmen is het prima, maar wil je gamen of een film kijken kun je beter een versterker aansluiten. Ondanks de aanwezige subwoofer (verwacht er niet teveel van) is de bass beperkt. Met SRS ("surround") komen sommige bronnen al beter naar voren. Leuk voor op de slaapkamer, in een woonkamer wil je toch echt wat anders ;)

DLNA

Een reden voor de hogere prijs t.o.v. zijn 656 broertje is het aanwezige DLNA protocol. De TV kan DLNA-servers op je netwerk benaderen en zodoende bestanden afspelen.
Dit gedeelte was voor mij leuk meegenomen, maar niet noodzakelijk door de aanwezigheid van de eerdergenoemde consoles + HTPC. Toch heb ik de feature meerdere malen getracht een kans te geven.

Op mijn server (Phenom II x4/8GB/Server 2008 R2) draai ik TVersity en PlayStation Media Server (PMS) als DLNA-servers. Beiden werken op hun eigen manier, maar prima met de aanwezige apparaten in huis. De TV ziet de servers prima. Onder "sources" komen ze onder de HDMI apparaten te staan.
Eenmaal gekozen voor n van de twee, krijg je het DLNA menu waarin je vervolgens kunt browsen op de door jou gedeelde mappen.

Gedeeld staan bij mij foto's (JPG), MP3's en video. De TV is echter heel traag met het openen van bestanden, ls het al lukt: de ondersteunde formaten zijn (blijkbaar) zeer beperkt, dus veel verder dan het bekijken van een simpele .avi of .mpg of beluisteren van een MP3 is er niet bij. Nochtans is het benaderen van een MP3 folder met duizenden files ook geen pretje.

Als toetje loopt het ding vaak genadeloos vast tijdens het openen van bestanden. Met een luide knal uit de speakers reset de TV zich, waardoor je weer tegen een opstartprocedure aanhikt.
Nee, het is leuk dat er een 10/100 Mbit interface op zit, maar het is meer een (slechte) gimmick dan een full-feature. Lekker met rust laten.

Firmware

Samsung staat niet bekend om het langdurig ondersteunen van apparaten. Dit model heeft welgeteld drie firmware updates voor zijn kiezen gehad (handmatig, USB), en dit is een tijdsbestek van minder dan een jaar. Nu moet je zelfs goed zoeken om de TV terug te vinden op de Samsung site. Uit het oog, uit het hart, lijkt Samsung vaak te denken.

Het sporadisch vastlopen van de TV i.c.m. DLNA is sinds de laatste update verminderd maar nog niet weggenomen. Wat er voor de rest onder de motorkap aangepast is mag Joost weten, daar Samsung eveneens niet scheutig is met het verstrekken van informatie hieromtrent. Fijn!

De Samsung LE40A756 is een prima TV, die echter zijn 300 Euro extra bovenop die van de 656, niet waard is. De aanwezige subwoofer is meer een wassen neus, en de netwerkinterface + DLNA doet je zo nu en dan in huilen uitbarsten.
Los van deze punten is de beeldkwaliteit meer dan prima. De 4 HDMI poorten zijn ruim voldoende, en het mag gezegd worden: de TV misstaat absoluut niet in de woonkamer. Anderhalf jaar verder doet het beestje nog prima dienst, en ik hoop dat deze het nog minimaal een jaar volhoudt. Pas dn zal ik eens gaan kijken naar een 3D TV met LED verlchting. Ik zal dan zeker weer voor Samsung gaan.

Heb jij ook een Samsung LE40A756 Rood, Zwart?

Ik heb dezelfde tv en ik vind het een heerlijk scherm.

Ik heb hem professioneel laten kalibreren.
De man die dat deed, zei (dacht) dat er een LED-scherm inzat, maar dat Samsung dit scherm toentertijd nog adverteerde als zijnde een LCD-scherm.

De waardes die hij instelde en uitlas, waren beter dan menig modern(er) scherm.

Tja, dat DLNA niet goed werkt, vind ik geen probleem. Ik stream toch via mijn PCH C-200.

Als je mijn gekalibreerde waardes wilt, kan ik ze naar je sturen. Jammer dat je ze voor elke input apart moet instellen.
Klinkt goed, als het niet teveel moeite is? En belangrijkste is voor mij HDMI 1, de rest zit daar op aangesloten. Component zal het verschil niet maken door de Wii.
Houd in de gaten dat het de optimale instellingen voor mijn tv zijn.
Het kan goed zijn, dat ze bij jou tv iets anders moeten staan.
Maar je hebt met deze instellingen wss wel een goed beginpunt.

Je moet de Modus op 'Film' zetten

B-basis 26
R-niveau 19
G-niveau 24
B-niveau 20
Thanks!! Ga ermee aan de slag :)