Harman Kardon Soundsticks II Review

inexact2 29 augustus 2010, laatste update op 29 augustus 2010, 1.107 views

Harman Kardon Soundsticks II

Pluspunten

• Uitstekende klankkleur en stereobeeld
  • Praktisch te richten en plaatsen satellieten

Minpunten

• Wat korte kabeltjes
  • Bereikbaarheid bediening op subwoofer

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Algemeen
Deze speakers voldoen uitstekend als PC-speakerset op het bureau.

Features
Door het kleine formaat van de satellieten kun je gemakkelijk een plaatsje voor ze vinden op het bureau. Je kunt ze ook gemakkelijk richten voor een optimaal stereobeeld door ze achterover te kiepen. Een van de satellieten is voorzien van tiptoetsen voor het volume. Mogelijk nadeel is dat je niet zoals bij een 'normale' volume draaiknop kunt zien hoe hard de speakers staan, mij stoort het niet. De draadjes aan de satellieten zijn wat aan de korte kant, maar zijn eventueel gemakkelijk te verlengen met een tulp en s-video kabeltje. De bijdrage van de subwoofer is te regelen middels een draaiknopje achterop de subwoofer. Als je hier vaak bij moet zijn, is de plaatsing misschien wat onhandig, maar voor mij voldoet een eenmalige instelling prima. Het draaiknopje fungeert bij indrukken ook als aan- en uitschakelaar. Het geheel blijft dan nog wel stroom gebruiken, vanwege de losse adapter. Ik gebruik zelf een schakelaar op het 220 verdeelblok, die ik uitzet als ik de computer niet gebruik, omdat er wel meer adapter gevoede apparaten aanwezig zijn.

Vormgeving
Dit setje is nogal apart vormgegeven, ik vind het stijlvol, maar ik kan me voorstellen dat anderen het niets vinden.

Geluidskwaliteit
Door het goede stereobeeld en de gebalanceerde weergave van alle bereiken (laag/mid/hoog) klinken deze speakers wat mij betreft uitstekend. Om dit te beoordelen heb ik verschillende soorten muziek als mp3 afgespeeld, Madonna (Holiday), Michael Jackson (Thriller) en Morbid Angel (Blessed are the Sick). Met name die laatste band zorgt op slecht gebalanceerde speakers voor een modderige/zompige/slecht gedifferentieerde klank. Op deze speakers zijn de diverse instrumenten echter goed van elkaar te onderscheiden. Speakers hebben een bepaalde klankkleur waar je soms van moet houden. De klankkleur die deze set heeft is voor mij perfect, hij doet me denken aan DLS RS6 of C6A autospeakers en de Infinity Reference 51 MK II speakers voor in de woonkamer, zeer helder in de hoge tonen zonder scherp te worden, goede weergave in de lage tonen en vooral een niet te nadrukkelijk middengebied. In het spel Penumbra Overture voldoet het geluid ook uitstekend.

Heb jij ook een Harman Kardon Soundsticks II?