Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless Review

Biscum 29 augustus 2010, laatste update op 29 augustus 2010, 23.711 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless

Pluspunten

• Prijs, degelijkheid en stabiliteit

Minpunten

• Misschien een end-of-life product

Kwaliteit voeding Score: 5
Deze Netgear ReadyNas DUO is gewone een aanraden qua prijs, prestatie en bouwvorm.

Een aantal weken geleden dit kastje aangeschaft. Tot nu toe had ik altijd een Fantec Netwerk schijf in mijn netwerk wat niet meer was dan kale netwerkschijf. Ook een leuk en stabiel ding qua pijs en prestatie. Maar dan komt er het punt dat je de zaak wat professioneler wilt opzetten. Zeker gezien het feit dat ik nu de bedrijfsvoering van mijn eigen eenmanszaak stabiel en bereikbaar wil hebben.

De bouwvorm

Gewoon degelijk. Metalen kast die leeg al 2.5 kilo weegt en een zware voeding van 5 amp die lekker koel blijft. Wat de electronica betreft, die is dik in orde. Solid Capacitors, dikke printplaten en alles netjes geassembleerd. Schijven zijn gemakkelijk en hotswap te wisselen. Het geheugen bedraagt een SO DIM DDR1 van 256 mb. Deze heb ik inmiddels geupgrade naar 1 Gig. Maar dat is meer een omdat ik zo een module nog had liggen. Ik kan niet zegen of dat de NAS er sneller door is geworden.

De koeling

60m*60m ventilator achterin die temperatuur geregeld is. Is een Chinese fan met ball bearing die veel lawaai kan maken. Althans als je de NAS aanzet en het systeem zichzelf kalibreert. Daarna gaat de rpm in normaal bedrijf naar de 1500-2000 rpm wat nauwelijks hoorbaar is. Bij mij staat ie in de slaapkamer en dan hoor je hem enigszins. Ikzelf hoor hem nauwelijks maar mijn vrouw hoort altijd alles dus heb ik mij laten verleiden om er maar een andere ventilator in te zetten van het merk Pabst. Gewoon een 60*60 en niet een 80*80 met extention zoals ik gelezen heb op de forums. Nu hoor ik hem echt niet meer en mijn vrouw ook niet dus dat is dan het bewijs. De temperatuur in de NAS en de 2 Samsung 500Gig 5400 rpm schijven is idle 23 graden en bij vol bedrijf waar de schijven een lange tijd druk lezen en schrijven loopt de temperatuur niet hoger op dan 29 graden bij een kamertemperatuur rond de 20 graden. De ventilator beweegt zich dan in het gebied van 1300 tot 1600 rpm. De schijven kan je zo instellen dat ze in standby gaan naar een x aantal minuten. En dat werkt echt en goed. In het verleden heb ik kort eens een Synology 106 gehad en bij deze NAS was de standby een ramp. Bij de minste of geringste netwerkactiviteit ook al was die niet richting de NAS dan begonnen de drives telkens weer te spinnen. Erg leuk in de nacht als het netwerk dus eigenlijk stil was en je steeds het aanlopen en stoppen van de drives hoorde om niets. Dit was dan ook 1 van de redenen dat ik die DS 106 weer weggedaan heb en maar gewoon op een Fantec van 75 Euro ben overgetapt.

Het installeren

De schijven zaten er zo in en opstarten maar. Booten duur ongeveer 2.5 minuten en dan zie je de NAS in je netwerk. Bij mij draaien alle 5 computers waarvan 2 wireless notebooks op Windows 7 Home Premium. Eerlijk is eerlijk. Even dacht ik dat ik een kat in de zak gekocht had want bij de geringste hoeveelheid data die ik naar de NAS stuurde ging hij compleet onderuit. Dus maar eens een avondje aan het experimenteren geweest binnen mijn 100 mbit netwerk met switch en Fritzbox. Alle computers in mijn netwerk heb ik ingesteld op 100 mbit full duplex dus daar had ik de ReadyNAS ook maar op ingesteld. Het bleek dat hier het euvel zat. De NAS moet je instellen op auto negotiate en de default mtu van 1500 en het probleem was opgelost. Toen bleek dat de notebooks via wireless onwijs traag data konden versturen en ontvangen van en naar de NAS. Dus hier maar eens naar gegoogled en het blijkt dat dat komt door een bug die al in Vista zat. De mtu van het wireless gedeelte in je notebook staat standaard op 1500. Door deze te verlagen naar 1430 of 1460 kan je dit verhelpen. Bij mij staan ze nu op 1460. De snelheden die ik haal zijn: Bekabeld: lezen en schrijven 18-20 mb/s, Wireless 2-3 mb/s ( wat echt het maximum schijnt te zijn met een 54 mb wireless. Dat heeft niets met de ReadyNAS te maken). Gewoon goed werkbare snelheden en videos bekijken via mijn netwerk gaat zonder problemen zowel bekabeld als draadloos.

De services

Standaard zitten er op de ReadyNAS al veel services geïnstalleerd en je kan ze uitbreiden met allerlei add-ons op de site van Netgear. Op de forums vind je ook nog veel andere add-ons. Voor ieder wat wils. De services die ik gebruik zijn UPPNP, BitTorrent en ReadyNAS Remote. De BitTorent client werkt moeiteloos. Even een torrent linken en gaan met die banaan. Bijzonder ben ik te spreken over de ReadyNAS remote service. Activeren, ID aanmaken een client applicatie op je notebook installeren en met het grootste gemak kan je veilig bij je bestanden waar je ook maar bent. Dit allemaal zonder allerlei moeilijke instellingen in je router en firewall. Ik zit nogal eens in het buitenland met mijn werk dus dat werkt lekker gemakkelijk en bovendien veilig !

Tot slot

Tot nu toe heb ik nog niets negatiefs kunnen ontdekken en ben zeer tevreden. 140 Euro voor zo een kastje is geen geld. Vergelijk het maar eens met die kunststof en dure Synology NAS of QNAP. Die zijn gewoon veel te duur en bieden echt niet veel anders of meer aan functionaliteit. Eerlijk is eerlijk, natuurlijk is de DUO een end-of-life product die nu gedumpt wordt voor die lage 140 euro maar sla dan daar ook je slag. Gewoon DOEN

• FritzBox 7170
  • Asus 6 poort Switch
  • Realtek 100 mb netwerk kaarten
  • Intel Wirelss
  • Atheros Wireless
  • Gigabyte Desktop
  • Asus Notebooks

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Diskless?

errug matige snelheden na verloop van tijd (slechte NIC electronics)..

Niet doen.
En wat zijn de snelheden dan.
Welke netwerkhardware gebruik je.
Kun je het iets meer onderbouwen?
Vergelijk het maar eens miet die kunststof en dure Synology NAS of QNAP.
Heb ik even voor je gedaan bij de smallnetbuilders.
Wat prevaleert en waar denk je waar voor je geld te krijgen. Daar gaat het natuurlijk ook om.
Ikzelf zou dan toch nog één maandje doorsparen. ;)
@jubeth. Thx, ik ben inmiddels aan het kijken naar 2 synology 210j's.
Alleen je opmerking 'na verloop van tijd' snap ik niet helemaal. Mijn inziens is de algemene performance gewoon erg beperkt.
Ik zelf ben opzoek naar een nieuwe NAS, om mijn Synology DS207+ te vervangen en kwam deze review tegen waar ik toch even op wil reageren, en dan specifiek op de volgende zin:

"Vergelijk het maar eens met die kunststof en dure Synology NAS of QNAP. Die zijn gewoon veel te duur en bieden echt niet veel anders of meer aan functionaliteit."

Dit is feitelijk gewoon onjuist. De recente Synologys en QNap systemen zijn niet te vergelijken met een NAS als dit. Een Synology of QNap systeem is veel meer een server dan een NAS en hebben features (webserver met mysql erop om maar eens iets te noemen) wat apparaten als dit simpel weg ontbreken.
Qua snelheid zal je bij een Syno of QNap ook zeker niet in de buurt komen.

@Pruttelpot
"Een Synology of QNap systeem is veel meer een server dan een NAS en hebben features (webserver met mysql erop om maar eens iets te noemen) wat apparaten als dit simpel weg ontbreken."

Dit kan je ook op de ReadyNas installeren. Ook b.v. Squeezecenter voor je squeezebox. Eigenlijk is deze NAS verbazingwekkend compleet ( standaard CIFS, NFS, FTP, AFP, RSYNC, HTTP, HTTPS, DLNA, Volledig rechtenbeheer etc) en daarbij heel gemakkelijk uitbreidbaar via vele te downloaden modules. Prima ding. Alleen niet al te snel, maar toch zo'n 18MB/Sec via CIFS. Gigabit Lan heeft hier daadwerkeliik nut.

"Ik snap dat je zegt dat de ReadyNAS prima presteerd en functioneert, maar je conclusie is onjuist."

Zijn conclusie is wat mij betreft wel juist.
is het ook mogelijk om een squeezebox server op deze NAS te draaien?
Ja, kijk maar op de link naar het product:

productinformatie van de fabrikant
"Maar dan komt er het punt dat je de zaak wat professioneler wilt opzetten. Zeker gezien het feit dat ik nu de bedrijfsvoering van mijn eigen eenmanszaak stabiel en bereikbaar wil hebben."

-versus-

"De BitTorent client werkt moeiteloos. Even een torrent linken en gaan met die banaan."

Spreekt elkaar een beetje tegen.

thx,
/steven
Door welke fan heb je hem trouwens vervangen? Ik vind de standaard fan vrij veel lawaai maken, dus denk er ook aan om hem te vervangen.
Ik heb ergens gelezen dat een 60x60 van Papst waanzinnige resultaten opleverd.
Probeer het eens; zet AMPache er eens op voor je muziek collectie en zet sabnzbd erop voor de nzb-tjes, en ga dan eens een filmpje kijken..

Dan snap je waarom ik dit als NAS zie en een Synology of QNap niet..
Pruttelpot: Dat heeft gewoon met CPU power(en daarbij behoren prijs - je hebt het hier over een NAS van nog geen 140 Euro) te maken, en niets met deze Readynas op zich.
De goedkopere Synology en Qnaps met simpelere processoren zullen de bovenstaande situatie ook niet kunnen handelen.
Duurdere ReadyNAS modellen met b.v. Atom processoren kunnen dit wel. ReadyNAS OS wat erop draait is vrijwel hetzelfde, en hier zijn vele community add-on pakketten voor te vinden voor de mensen die niet zo handig zijn met een Linux console en apt-get.
Klopt. De Sparc processor die ingebouwd is in dit model is wat beperkt. Toch verbaasde mij het hoe snel het ding in staat was rar files uit te pakken. Voor een 16GB muziekcollectie draaide de Sparc processor zijn hand niet om (even een ssh sessie gestart).

Je moet ook even kijken bij de software pagina's en de community pagina's wat er te krijgen is voor de Sparc en de Atom CPU's. Het aanbod is voor 90% hetzelfde maar toch kun je wellicht net iets missen wat je graag wilt hebben.

De 256 module vervangen door 512 MB heeft zeker zin. Je kunt meer software draaien en de NAS wordt er een 10 tot 15% sneller van in mijn situatie. De upgrade naar 1 GB Ram haalde bij mij weinig meer uit. Misschien als je er echt zware spullen op wilt draaien maar dan zit met dit apparaat sowieso al verkeerd denk ik.

De netwerksnelheid is prima. Hij draait bij mij een klein jaar en ik heb nergens last van. Ook het geluid is prima al heb ik zekerheidshalve bij de aanschaf direct al de fan vervangen. Kost je wel je garantie dus even terugplaatsen als je ooit een beroep op de garantie moet doen.
Mooie review, inderdaad veel bang-for-the-buck. Ik denk erover om twee RND2000's aan te schaffen om via het internet kruislings te RSyncen. Volgens mij is dat hiermee uitstekend te doen.