Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-2300 Review

Marcelloz 28 augustus 2010, laatste update op 28 augustus 2010, 1.021 views

Logitech Z-2300

Pluspunten

• Geluid bij muziek en games prima
  • goede bouw kwaliteit
  • vervormd niet als het wat harder staat
  • zeer goede prijs\kwaliteit verhouding

Minpunten

• Afwerking doet soms wat goedkoop aan
  • Kan heel hard, dus slecht voor je oren en sociale leven

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na 2 jaar gebruik toch maar eens een review schrijven voor deze boxen set omdat hij nog altijd wordt aangeboden.

Onderzoek
Aangeschaft nadat een ander setje van Creative na 1 jaar de geest had gegeven. Ik luister veel muziek en game regelmatig dus het geluid moest goed zijn. Echter heb ik het na 2 setjes 5.1 en 7.1 wel een beetje gehad met al die boxen en wilde ik gewoon een 2.1 setje. 2 goede boxen op de desk en een mooie bas ergens onderin. Verder wilde ik eenvoudig een koptelefoon kunnen aansluiten die bij het inklikken de boxen zou uitschakelen. Dit is namelijk niet altijd het geval bij setjes. Tenslotte wilde ik een handige volume knop zodat ik niet altijd via windows sound management het volume hoefde te zetten.

Na wat speurwerk op o.a. tweakers kwam dit setje toch wel heel vaak naar voren toe als goed. Weet nog
dat de subwoofer in een enorme doos werd geleverd; moest extra betalen vanwege de kilo's.

Geluid
De eerste keer dat ik het geluid erop zette werd ik simpelweg weggeblazen door het geluid. Superieur! Je kan het geluid enorm hard zetten zonder dat het vervormd of gaat vervormen. Dit gaat met name op voor de satellietspeakers die een warm geluid produceren. De subwoofer doet meer dan zijn werk door de heerlijk de lage tonen door het huis te laten dreunen.

Ik draai zelf een redelijk gevarieerd muziekpalet wat varieert van electronic (Autechre, Trentemoller) via Rock (QotSA, Iron Maiden, Metallica) naar Symfo (Yes, Sigur Ros). Geluid komt er erg natuurlijk uit en wordt goed verspreid. Nergens teveel nadruk op zodat ik soms heerlijk achter mijn PC zit te luisteren. Mijn echte audio-set is beter maar qua gevoel niet heel veel meer.

In games wordt het geluid goed weergegeven. De veelal klassieke muziek (doe veel RPG's) komt prima tot recht; geluidseffecten en dialogen zijn prima. De spaarzame TV-serie of film(fragment) dat ik afspeel kom ook goed tot zijn recht als zit je in je bank beter dan in je bureau stoel.

Dit setje heeft overigens een THX logo. Dit zegt niet zoveel anders dan dat het aan een bepaalde kwaliteits standaard moet voldoen. Dit was geen reden tot koop overigens.

Afwerking en bouw
Qua afwerking een gemengd verhaal. De subwoofer zit stevig in elkaar en heeft aan de achterkant headspreaders om de opgewerkte warmte af te voeren. Het in het verleden tweemaal mijn subwoofer opgeblazen (de creative) en tot nu toe blijft deze het voortreffelijk doen. De satellietspeakers zijn ook redelijk gebouwd al zien ze er wat goedkoop uit. Met name de afwerking met het zilvere plastic ziet er goedkoop uit. Dit is ook gebruik bij de subwoofer al zie je dat wat minder er vanaf. Je kan de frontjes van de satellietspeakers afhalen; dan wordt het wat ruiger. Maakt echter niks uit qua geluid.

Bij dit setje is een bedrade remote control geleverd. Er zit een hele grote knop op voor het volume, dus even harder of zachter zetten is zo gebeurd. De mini-jack zit ook handig bereikbaar aan de voorkant en bij inpluggen gaan de boxen uit. Perfect! Naast een knopje voor de bass-frequentie zit er nog een aan- en uit knop op. Dat is ook superhandig want vaak zit die knop aan de achterkant van je subwoofer. Scheelt weer een duik onder je bureau.

Wat me opviel waren de redelijk dikke draden waarmee alles aan elkaar zit en die worden meegeleverd. Dat heb ik wel eens anders gezien.

Dit is een supersetje als je zowel games als muziek afspeelt achter je beeldscherm. Heerlijke herrie en mocht de vrouw er last van hebben, dan is een koptelefoon zo ingeplugd. Mocht deze kapot gaan, dan ga ik zeker weer eenzelfde model va Logitech aanschaffen.

Heb jij ook een Logitech Z-2300?

Prima review en idd een super setje, mocht jouw setje kapot gaan, krijg je in 99,9% van de gevallen gewoon een nieuw setje van Logitech mocht je contact met ze opnemen. Verleden jaar had ik een breuk (oid) in de 3.5mm jack-plug met als gevolg dat de geluidsinvoer werd onderbroken. Contact gehad met Logitech en ze hebben me een complete nieuwe set toegezonden, prima service dus.
Kan ik alleen maar beamen, heb dezelfde set en is geweldig! Vind de afwerking overigens wel goed meevallen, vind ze mooi staan en heb niet het zelfde goedkope 'gevoel'. Maar dat is een beetje persoonlijk. Goede review!