Philips P-line 279P1/00 Zwart

€ 461,20
Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips P-line 279P1/00 Zwart Review

colorblind 1 juli 2021, laatste update op 1 februari 2022, 311 views Product gekocht

Philips P-line 279P1/00 Zwart

Uitstekende monitor met uigebreide featureset. Met een 4K IPS paneel, USB power delivery, USB-C hub en ethernet ideaal voor thuiswerken. Helaas vallen de Philips specifieke features PowerSensor en LightSensor tegen, en is ethernet onbruikbaar op macOS. Verder een aanwinst voor iedereen die langer achter de computer zit.

Pluspunten

• 4K
  • IPS
  • Ergonomische voet
  • Ethernet
  • USB power delivery
  • Geluidskwaliteit audio jack
  • Standby mode USB

Minpunten

• Ethernet crasht op macOS
  • LightSensor veel te fel afgesteld
  • PowerSensor werkt niet naar behoren

Met een uitgebreide featureset was dit een van de weinige monitoren die zo'n beetje alles heeft wat ik wou. 4K, USB power delivery, 1Gbps Ethernet, ergonomische voet. De beeldkwaliteit laat niets te wensen over -- een prachtig haarscherp IPS paneel.

Mijn voornaamste reden om voor 4K te kiezen is dat het MacOS mogelijk is een willekeurige effectieve resolutie te kiezen, waardoor je niet vast zit aan 1080p of 2160p. Ik heb hem nu op 1152p staan, wat door de upsampling van MacOS er superscherp uitziet. Zie de screenshots hieronder voor de andere mogelijke resoluties.

Verwarrend was wel dat de USB hub default op USB 3.2 staat, waardoor er geen 60 Hz signaal op 4K meer bijpast qua bandbreedte over de bijgeleverde USB-C kabel. Je zit dan vast aan 30 Hz, waardoor het ook niet mogelijk was om in MacOS een effective resolutie te kiezen. Door de ingebouwde USB hub op USB 2.0 te zetten, kan er wel weer een 4K 60 Hz signaal door de USB-C kabel. USB 3.2 zal waarschijnlijk wel te gebruiken zijn als je de video via DisplayPort of HDMI laat verzorgen, maar dat heb ik niet getest.

Een fijn detail is dat de USB hub altijd op "aan" kan worden gezet. Standaard staat deze feature uit, maar als het vinkje wordt aangezet in de instellingen dan gaat de hub niet uit als de monitor in stand-by modus gaat. Handig om de verbinding met aangesloten USB apparaten niet te verliezen (en bijzonder handig om niet per ongeluk je externe HDD te ejecten). Ook voor het door blijven opladen van USB apparatuur komt dit goed van pas.

Let wel dat de maximale Ethernet snelheid gecapped is op 340 Mbps als de hub op USB 2.0 ingesteld staat. Met USB 3.2 haalt hij netjes 1 Gbps. Ik merk trouwens niks van een netwerk "packet storm" op m'n switch zodra de MacBook wakker wordt uit slaapstand. Misschien ligt aan de oudere versie van MacOS die ik gebruik.

EDIT: Na de update naar macOS 12 Monterey kreeg ik wel meteen een packet storm om de oren. Dat lijkt inmiddels gefixed met het installeren van de Realtek driver vanaf https://www.realtek.com/e...ethernet-usb-3-0-software.
EDIT 2: de Realtek driver helpt ook niet. Inmiddels weer op de WiFi. Zie deze post voor waarom Ethernet niet goed werkt (korte versie: er is geen goede driver voor de Realtek RTL8153 NIC voor macOS > 10.15).

De power delivery over USB-C haalt keurig 65 Watt. Ik had liever 90 Watt gezien i.v.m. het maximale verbruik van mijn MacBook Pro, maar 65 Watt is voldoende voor licht gebruik.

De extra features die Philips aanprijst, PowerSensor en LightSensor, vertonen helaas wat manco's waardoor ze niet echt te gebruiken zijn. PowerSensor zou moeten detecteren of je achter je beeldscherm zit door middel van infrarood stralen. Als je niet achter het beeldscherm zou zitten, dan wordt de helderheid met 80% teruggeschakeld. Mijn (beperkte) ervaring is dat de infrarood sensor of false positives geeft (ik zit er wel maar hij ziet me niet) of false negatives (ik ben er niet maar hij ziet me wel), afhankelijk van de ingestelde sterke van de infrarood sensor.
LightSensor zou de helderheid van het display automatisch aan moeten passen aan de omgevingslichtsterkte. Helaas is dit veel te fel gecalibreerd, waardoor de display altijd te helder staat. Dit werkt een stuk beter met bijvoorbeeld de Mac app Lunar.

De geluidskwaliteit van de audiojack is trouwens behoorlijk goed -- in ieder geval een stuk beter dan wat ik van mijn vorige monitor gewend was. Ik kan niet echt een verschil ontdekken met de audiojack van m'n MacBook. Aangezien de geluidskwaliteit van de luidsprekers niet fantastisch is, laat ik mooi m'n koptelefoon in de audiojack van het beeldscherm, en kan ik de speakers van de MacBook gebruiken voor als ik geen koptelefoon op wil (zonder de koptelefoon uit de audiojack te hoeven halen).

De knoppen aan de voorkant staan inderdaad misschien niet heel elegant, maar ze doen wel wat ze moeten doen. Jammer dat er geen dedicated snelknop zit voor de helderheid of het volume. De menustructuur is basaal maar effectief.

Al met al een beeldscherm met een fraai beeld en een uitgebreide feature set, die niet misstaat in een (thuis)kantoor. Aanrader!

Heb jij ook een Philips P-line 279P1/00 Zwart?