1 review

SilentiumPC Armis AR6 TG

€ 79,32
Specificaties Tower • 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

SilentiumPC Armis AR6 TG Review

Vinny_93 1 juli 2021, laatste update op 20 september 2021, 116 views Product gekocht

SilentiumPC Armis AR6 TG

No-nonsense kast voor een schappelijke prijs. In het kort: In combinatie met een be quiet!-voeding kan het lastig zijn om 2.5"-schijven aan het stroom te krijgen. De handleiding is erg summier en vaag. Er wordt bijvoorbeeld geen suggestie gegeven over hoe bepaalde kabels het best kunnen lopen.

Pluspunten

• Niet duur
  • Esthetisch een fijne kast
  • Voldoende schroefjes en dergelijke meegeleverd
  • Fijn kabelmanagement
  • Ruimte voor AIO's en fans

Minpunten

• Geen ruimte voor 360mm radiator aan de bovenkant
  • Schijven onhandig icm stugge voedingskabels (bq Straight Power)
  • Handleiding

Als vervanger voor mijn Corsair 230T heb ik deze Armis AR6 TG aangeschaft. Mijn Gigabyte X99 Gaming 5 paste natuurlijk prima in deze kast. De meegeleverde Sigma-fans zijn prima, maar indien nodig natuurlijk te vervangen door fans met een iets hoger RPM. De Sigma's draaien op 1200RPM.

Ik heb gepoogd op mijn be quiet! Straight Power aan te sluiten op vier 2.5"-schijven, dat was nogal een crime. Er is geen handleiding met betrekking tot kabelmanagement en het lijkt dan ook alsof ze bij SilentiumPC geen rekening houden met het feit dat je voedings- én SATA-kabels moet trekken. Er is voldoende ruimte, maar het houdt echt niet over. De voedingskabel die mijn vierde schijf (tegen het plafond van het voedingshuis) van stroom voorziet, zit erg strak.

De kast wordt geleverd met voldoende schroeven, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen SSD- en HDD-schroeven. Dit verschil is amper zichtbaar, daarom zitten de HDD-schroeven in een apart zakje. Twee SSDs klik je met deze schroeven zo achter in de behuizing. Het had SilentiumPC echter wel gesierd als ze de schroeven allemaal in een apart zakje hadden gedaan, met een letter erop om aan te geven om welke schroeven het ging.

De tempered glass-plaat is vrij dik en voor een glasplaat niet erg vingerafdrukgevoelig. Wel is het zo dat de vier schroefgaten voorzien zijn van draagrubbertjes die erg snel loslaten. Na initiële installatie was ik er al twee kwijt. Er worden ook rubbertjes meegeleverd om te gebruiken voor het bevestigen van de SSDs, deze zijn echter anders. Het zou mij niet verbazen als ik een verloren glasrubbertje bij een SSD gebruikt heb.

Aan de gesloten zijde van de kast bevindt zich een fan header met vier 4-pins fan headers. SilentiumPC raadt aan om hier óf alleen 3-pins, óf alleen 4-pins fans op aan te sluiten. Er is geen software om deze header in te regelen, dus wanneer je kiest voor 4 PWM-fans met verschillende RPMs, is het niet handig om deze op deze fan header aan te sluiten.

De voorzijde van de kast laat zich alleen met een vrij grote krachtsinspanning verwijderen, ook daarbij is de handleiding weinig behulpzaam. De afbeelding toont een aantal lijntjes, waarbij ik later pas zag dat het om een silhouette van een hand ging. Wanneer de voorzijde verwijderd is, is het mogelijk om de 5.25"-bracket te verwijderen met 4 schroeven.

De matjes aan de boven- en onderzijde 'kleven' aan de behuizing met magneetstrips. Als je je pc ergens op hebt staan, zoals ik, is het belangrijk om bij het terugplaatsen van de kast na wat sleutelwerk niet de onderkant aan te raken, aangezien de matjes snel van hun plaats schuiven. Ook valt het op dat wanneer er een schijf aan de onderzijde van de kast gemonteerd is, de schroeven uitsteken door de mat heen. Dit geldt ook voor het bevestigen van de AIO-radiator aan de bovenkant.

De kwaliteit van de materialen verraadt niet dat het om een kast van 50 euro gaat. Het metaal is buigzaam, maar niet té. Het glas is keihard en erg dik, ziet er mooi uit en voelt zwaar. Ik zou het niet testen, maar ik denk dat het best tegen een stootje kan.

We vinden aan de achterkant ook PCIe-slots, die bij het eerste gebruik nog afgeschermd zijn door een soort placeholders. Die dienen eruit gewrikt te worden. SilentiumPC levert de kast met drie extra PCIe-brackets, dus wanneer jouw GPU maar twee slots in gebruik neemt, zorg dan wel dat je niet alle placeholders eruit wrikt. Er zit een bracket over de uiteinden van de PCIe-slots die met een thumbtack licht losgemaakt kan worden. Het is niet nodig om deze er helemaal uit te draaien.

SilentiumPC is een naam die klinkt alsof het hier gaat om een kast die weinig geluid produceert. Voor wat betreft de Sigma-fans en de twee Silent Wings 3 die ik erin heb geplaatst, is er weinig geluid te horen. Mijn relatief oude Asetek/Intel AIO-fan is echter wel goed hoorbaar, helemaal als deze bovenin de kast gemonteerd is. Verwacht dus niet dat deze kast magisch een luide fan stil kan houden.

Al met al is deze kast wat ik ervan verwacht had en voor de prijs zeker een aanrader. Wil je meer dan vier schijven kwijt? Zorg dan dat je een andere kast vindt. Vier schijven an sich is al een uitdaging met een stugge voeding.

Heb jij ook een SilentiumPC Armis AR6 TG?