Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Niet beschikbaar
Specificaties 1x Jaloezie-actor (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack) Review

ObAtTestpanel 30 juni 2021, laatste update op 24 augustus 2021, 2.273 views Testpanel

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Al met al is de Switchbot Curtain een mooi en stevig apparaat dat stabiel werkt. Het is het een vrij dure oplossing omdat er twee Switchbots nodig zijn per raam. Al met al is het zeker wel de moeite waard als je enkel de (hoofd)slaapkamer ervan voorziet.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Betrouwbaar
  • Goede app

Minpunten

• Hoge prijs per raam
  • Geen Home Assistant integratie
  • Weer een nieuw App-ecosysteem

Kwaliteit Score: 5
Automatisch de gordijnen openen is een van de meest opvallende, luxe, en niet noodzakelijke functionaliteit wat een Smart Home kan bieden. Nadat alle lampen zijn aangesloten op bewegingssensoren, multi-room audio is gerealiseerd en de tuin automatisch water wordt gegeven moet de gemiddelde Tweaker toch flink op zoek naar de volgende klus. Gelukkig is deze er nu, in de vorm van de Switchbot Curtain.
Switchbot is een startup wat in 2016 alweer is gestart via Kickstarter. Switchbot is gestart met een digitale switch voor het ombouwen van ‘domme’ apparaten naar Smart Home toepassingen. Hiervoor heeft Switchbot de Bot ontwikkeld waarbij hardwarematige switches kunnen worden geschakeld via de digitale Bot. In bepaalde casussen kan dit een ideale toepassing zijn, al ben ik van mening dat het een vrij grove oplossing met gebrek aan bidirectionele communicatie (Staat de lamp nu aan of uit?). Om deze reden heb ik Switchbot een tijdje laten liggen en ben ik zelf in zee gegaan met SonOff WiFi Relais, Yeelights, en Aqara Zigbee sensoren.

Echter, nu is er de Switchbot Curtain, een relatief goedkoop robot die over de gordijnrails rijdt om jou te voorzien van zonlicht wanneer jij dat wilt. Volgens de handleiding duurt de installatie slechts enkele seconde, en is samengevat in een video van 3 minuten.

De installatie was inderdaad verassend eenvoudig, maar ik zou er wel een kwartiertje voor uittrekken. De Switchbot wordt erg compleet geleverd met verschillende sets aan wieltjes en extensies om zo op elke soort rails te kunnen passen. Ik maak gelukkig gebruik van de IKEA VIDGA rails, welke in de handleiding wordt besproken. Hierdoor is het vrij eenvoudig om de juiste wieltjes te kiezen en in een keer de Switchbot te installeren. Een erg fijne installatie ervaring, wat vaak ver te zoeken is voor Smarthome producten. Overigens ben ik ook bezitter van een andere meer obscure gordijnrails welke niet in de handleiding wordt genoemd. De installatie is dan een stuk complexer en bevat een stuk meer trail-and-error.

Connectivity

De Switchbot Curtain beschikt over Bluetooth, wat naar mijn mening een aparte keuze is voor Smart Home apparaten. Natuurlijk zijn er voor en nadelen aan deze designkeuze. Zo is een groot voordeel dat het apparaat niet direct op internet is aangesloten, waardoor de robot een significant lager security risico heeft. Aan de andere kant vraag bevat de Curtain geen sensoren buiten een lichtsensor en kan dus worst-case bij een hack iemand jouw gordijnen sluiten. Enfin, de batterijduur is ook zeer indrukwekkend met een geclaimde 8 maanden door Bluetooth. Dit is in theorie oneindig te verlengen met de optionele zonnepaneel, handig! Geen kabels nodig.
Een groot nadeel van Bluetooth is dat de gordijnen niet makkelijk te integreren zijn met andere Smart Home systemen die met name op Zigbee of Z-wave gebaseerd zijn (bijv. Tradfi of Philips Hue). Een Smartphone moet dienen als ‘hub’ en kan de Switchbot doorverbinden met bijv. Google Assistant. Als jij echter niet thuis bent, en dus buiten Bluetooth bereik bent, dan kun je de gordijnen dus niet bedienen via de Switchbot-app.

Als jarenlang Home Assistant gebruiker ben ik ontzettend voorstander van het volledig automatiseren van het huis, zonder dat ik handmatig nog acties moet ondernemen of allerlei verschillende ecosystemen moet beheren. Met Switchbot Curtain krijg je in principe een App en ecosysteem erbij. Switchbot integreert by-default niet met Home Assistant, al zijn er wel third-party integrations te vinden. Deze heb ik helaas nog niet kunnen testen maar moeten wel het grootste deel van mijn bezwaren opheffen.

Bediening

De App werkt over het algemeen verassend goed. Het is ontzettend makkelijk om apparaten toe te voegen, een verademing nadat ik Sonoff-apparaten ben gewend. Kort de Bluetooth knop indrukken en dan via de App het apparaat zoeken en als laatste een naam geven. De bediening via de app gaat daarna ook erg eenvoudig. Verder is het mogelijk om een schema in te stellen waardoor de gordijnen op basis van tijd automatisch open en dicht gaan. Als laatste is er een experimentele functie met een lichtsensor en kun je op basis van de lichtsterkte de gordijnen bedienen. Echter, registreert de lichtsensor bij mij geen licht omdat mijn gordijnrails iets boven de raam is opgehangen, waardoor de lichtsensor dus naar een muur kijkt.

Functioneel

De apparaten maken meer geluid dan je zou verwachten en willen. Er komt een hoop gekraak en gepiep te pas aan om in beweging te komen. Iets minder idyllisch dan verwacht als je de Switchbot als wekker wilt gebruiken. Er is silent-modus welke de Switchbots simpelweg langzamer laat rijden. Hierdoor is er minder maar wel langer geluid, in andere woorden: suboptimaal.
Daarentegen werken de robots wel stabiel. Tot nu toe gaan mijn gordijnen altijd open en dicht, zelfs als deze handmatig half worden opgetrokken. Wanneer je de gordijnen handmatig opent dan gaat nemen de robots het overigens over. Al moet je wel stevig aan de gordijnen trekken.

Al met al is de Switchbot Curtain een mooi en stevig apparaat dat stabiel werkt. Ik ben onder de indruk van de bouwkwaliteit en het installatiegemak (geen kabels nodig!). Echter, zijn er een paar nadelen aan het apparaat waaronder het harde geluid wat nodig is om in beweging te komen en het gebruik van Bluetooth i.p.v. WiFi/Zigbee/Z-Wave.

Als laatste is er dan nog de prijs. Een Switchbot kost ongeveer 80 euro, redelijk de moeite waard als je het mij vraagt. Echter, is er een groot nadeel en dat is dat je één robot nodig hebt voor één gordijn, ofwel een standaard raam met twee gordijnen heeft dus ook twéé Switchbots nodig. Dit gecombineerd met de zonnepanelen à 20 euro per stuk komt dus uit op ongeveer 200 euro per raam. Voor nu nog wat veel van het goede voor een gemiddeld huis (voor mij met 9 ramen x2 = 18 Switchbots). Al is het wel de moeite waard als je enkel de (hoofd)slaapkamer van deze luxe voorziet. Elke dag wakker worden door dit stukje techniek is natuurlijk wel ontzettend mooi.

Heb jij ook een Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)?

Hoge prijs per raam?? Het is maar net hoe je het bekijkt. Alle alternatieve concurrenten zijn vrijwel onbetaalbaar. Bekijk de prijs van het merk "slide" bijvoorbeeld eens voordat je concludeert dat de prijs per raam hoog is.
Het is allemaal relatief natuurlijk. In absolute getallen blijft het een stevige investering per huis maar dat wil inderdaad niet zeggen dat de Switchbot relatief goedkoop is.
De Ikea Vidga en mijn Switchbot U-Rail 2 is geen goede match. De grootste wieltjes passen niet in het rails en de iets kleinere maat is weer te klein zodat ie zowat uit het rails schiet. Ondertussen zal de wereld wel weer veranderd zijn, of de Vidga is aangepast of de U-Rail 2.