Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Niet beschikbaar
Specificaties 1x Jaloezie-actor (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack) Review

Sand0rfTestpanel 30 juni 2021, 416 views Testpanel

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

De SwitchBot curtain is een prima apparaat om je gordijnen slimmmer te maken. Bouwkwaliteit en installatiegemak zijn prima. Helaas laat SwitchBot soms wat steken vallen op het gebied van automatisering maar hier valt gelukkig omheen te werken.

Pluspunten

• Installatie erg makkelijk
  • Bouwkwaliteit
  • Ondersteund verschillende types gordijnrails
  • Hub lijkt geen telemetrie te verzenden naar servers

Minpunten

• Geen integratie met Apple Homekit
  • Geluid van motoren
  • Automatisering werkt niet altijd
  • Zonnepanelen werken (bij mij) niet

Kwaliteit Score: 4
Introductie
Al enige tijd ben ik lid van het testpanel op Tweakers voor de categorie smarthome. Niet dat mijn huis nou zo ontzettend slim is; op een paar Hue lampen die ik met Google Assistant bedien na is mijn huis zelfs nog vrij dom. Vaak vind ik de toegevoegde waarde van smarthome componenten niet voldoende of lijkt het me ronduit een gimmick. Automatische gordijnen zijn daar zeker een voorbeeld van. Hoe groot is nou helemaal de moeite om je gordijnen ’s ochtends open te doen en ’s avonds weer dicht. Toen ik de kans kreeg van Tweakers om de SwitchBot Curtain met accessoires te testen was dat de kans om mijn mening bij te stellen.
Uitpakparty
De spullen werden direct vanuit Hong Kong opgestuurd naar Nederland en waren met FedEx zeer snel op de eindbestemming. In de doos zat een volledige set met artikelen van SwitchBot.

Het volledige pakket bestond uit:
• Tweemaal de SwitchBot Curtain
• Tweemaal de SwitchBot Solar Panel
• SwitchBot Thermometer and Hygrometer
• SwitchBot Remote
• SwitchBot Hub Mini

SwitchBot Curtain

De SwitchBot Curtain is het belangrijkste onderdeel van het pakket en bevat naast de motor een flink aantal accessoires. De SwitchBot Curtain is in feite een motor die je tegen de gordijnrails aan hangt met twee hulpmiddelen die je aan weerszijde van de motor klikt. De exemplaren die ik heb gehad waren geschikt voor het U-profiel gordijnrails maar er zijn ook SwitchBot Curtains voor I-profielen en gordijnstokken. Om de motor goed door de gordijnrails te laten rijden zijn er verschillende extra wieltjes en hulpmiddelen meegeleverd en ik denk dat hier nagenoeg alle U-profiel gordijnrails ondersteund worden. Om op te laden wordt er een USB-A naar USB-C kabel meegeleverd en is er een handig hulpmiddel om de juiste maat wieltjes op te meten. Het design ziet er prima uit hoewel je in deze in de praktijk niet vaak zult zien omdat je gordijn voor de motor hangt. Er zitten geen scherpe randen of gekke vormen aan die voor problemen bij je gordijnen kunnen leiden.

SwitchBot Solar Panel

SwitchBot geeft aan dat de Curtain 8 maanden op een accu moet kunnen functioneren maar als zelfs dat niet voldoende is levert SwitchBot ook een klein zonnepaneeltje die je achter op de Curtain kan klikken en die direct op de USB-C aansluiting inprikt. Dit is een slim design want hij rijdt nu zo mee met de Curtain zelf. Een alternatief zou zijn om het zonnepaneel op je gordijn te plakken. Hiervoor worden klittenband stikkers meegeleverd en zit er in het zonnepaneel een ingebouwd kabeltje.

SwitchBot Thermometer and Hygrometer

De Thermometer and Hygrometer meet, zoals de naam al doet vermoeden, temperatuur en luchtvochtigheid. Ik heb geen idee wat voor sensor erin zit en hoe nauwkeurig die is maar hij komt vrij aardig overeen met de kamerthermostaat van mijn verwarming. Het design is minimalistisch met alleen een schermpje waar de waardes op staan. De sensor werkt op batterijen en SwitchBot claimt dat hij een jaar kan werken op een setje. Verder is de achterkant magnetisch en zit er een klein stukje metaal bij dat je met dubbelzijdig tape kan vastplakken zodat je de thermometer overal kan ophangen. Op de achterkant zit ook een knopje om tussen Celsius en Fahrenheit te wisselen.

SwitchBot remote

De remote is een simpele schakelaar met twee knoppen die je ergens op een tafel of andere plek kan leggen. Eén van de twee knoppen heeft een deuk zodat je deze ook op de tast kan herkennen.

SwitchBot Hub Mini

De Hub Mini verbindt alles met elkaar en is ook echt mini. (6,5 x 6,5 x 2 cm). Het heeft buiten een knopje en een USB-poort geen enkele andere interface. Je moet deze hub dus op Wifi aansluiten wat ik persoonlijk jammer vind om het is niet alsof je met de hub gaat rondlopen. Verder zit er een lampje op die je in de instellingen uit kan schakelen.

Over het algemeen is de bouwkwaliteit heel aardig. Het is allemaal hard plastic en voelt niet allemaal even premium aan (vooral de switch voelt goedkoop aan) maar het is wel allemaal functioneel. Wel lijkt de kleur wit tussen de verschillende onderdelen niet uniform. De thermometer is veel witter dan de Hub of Switch die allebei een stuk geler (en daardoor niet mooier) zijn. Geen van de SwitchBot artikelen komt met een adapter. Dat vind ik voor de Curtains prima (deze laad je immers op en dan heb je de kabel niet meer nodig) maar voor de Hub Mini vind ik dit wat vreemd. Zonder een adapter werkt deze niet en nu ben je verplicht om ook nog een adapter te kopen om de set compleet te maken.
Installeren maar
Het installeren gaat heel makkelijk. Ik ben begonnen met het installeren van de Curtains door met de meegeleverde meet tool het formaat van mijn gordijnrails te meten en daar de wieltjes op uit te kiezen en te monteren op de beide zijkanten van de Curtain. Dit is simpelweg eraf trekken en de andere asjes erop klikken. Hierna is het plaatsen op de gordijnrails zo simpel als de ene helft 90 graden gedraaid in de rails steken, recht draaien en dan de andere zijkant los 90 graden gedraaid in de rails steken, draaien en op de motor klikken. Binnen enkele seconden hangt de motor en kan je beginnen met het installeren en configureren in de app.

Het toevoegen in de app is ook kinderspel. De app leidt je volledig door het proces heen waarbij je de Curtain(s) op verschillende manieren kan instellen (Eén gordijn links/rechts of een gespleten gordijn waarbij je twee Curtains nodig hebt. In dat geval configureer je direct de tweede Curtain). Binnen 10 minuten was de installatie compleet en kon ik vanuit de app mijn gordijnen open en dicht doen.

Ondanks dat SwitchBot claimt dat de Curtains 8 maanden op een accu mee kan gaan wil je natuurlijk helemaal geen omkijken meer hebben en daarvoor zijn de Solar Panels uiteraard een uitkomst. Hoewel, bij mij laden ze niet op. Dit komt niet door de zonnepanelen maar door de bouw van mijn huis waarbij er nog een stukje muur boven mijn raam zit waardoor het zonnepaneel nooit in zonlicht komt. Ik heb ter controle de Curtain ook nog even los in het zonnetje gelegd en dan laat hij wel op. Daarnaast vraag ik me wel af of je met zonnepanelen voldoende stroom gaat opwekken. Je gordijn hangt over het algemeen alleen ’s nachts voor het raam en dan is er geen zon.

Het toevoegen van de remote, switch en hub mini gaat in de app op soortgelijke manier (Toevoegen apparaat, klik op het knopje op het apparaat om te koppelen). In alle gevallen werd een niet-gekoppeld apparaat automatisch gevonden in de app. De Hub mini heb ik met een oude USB-adapter in de hoek van de kamer gelegd en niet meer naar om gekeken. Onderhuids lijkt de Hub mini een chip van Espressif (https://www.espressif.com/) te gebruiken en buiten een tijdsynchronisatie elke 10 minuten stuurt deze geen andere telemetrie naar servers volgens mijn PiHole.
Automatiseren kan je leren
Nu alles is gekoppeld is het natuurlijk wel de bedoeling dat de gordijnen (semi)-automatisch opengaan. Hiervoor kan je in de hub de verschillende onderdelen aan elkaar knopen. Om de switch bijvoorbeeld te gebruiken om de gordijnen open of dicht te doen kies je simpelweg je gekoppelde switch, kiest een knop en geeft aan welke actie moet worden uitgevoerd. Ook kan je op de thermometer bepaalde grenswaardes instellen waarbij er een actie moet worden uitgevoerd als deze grens wordt overschreden. Eén van die acties is het openen of sluiten van de gordijnen en om dat te testen had ik een drempelwaarde van 27 graden ingesteld. Met de thermometer in de zon liep de temperatuur snel op en… niks. De gordijnen gingen niet dicht. In de app is bij de hub zien dat er een Unknown error is maar geen idee hoe ik die op kan lossen. Na nog een paar keer te hebben geprobeerd lijkt dit soms wel en soms niet te gaan maar waarom precies kan ik niet achterhalen.

Voorlopig is de thermometer voor mij voornamelijk een datalogger waarmee ik in de app kan zien hoe het verloop van temperatuur en luchtvochtigheid is in huis. Het vernieuwen van de data in de app is daarbij een beetje een hit-and-miss spelletje. Soms lukt het wel, soms lukt het niet.

Het klassieke scenario voor automatische gordijnen is uiteraard dat deze open gaan op het moment dat je wekker afgaat. Helaas heeft de SwitchBot geen ondersteuning voor HomeKit van Apple maar met een omweg is dit wel te automatiseren met IFTTT want hier heeft SwitchBot wel ondersteuning voor. Na het koppelen van IFTTT aan je SwitchBot account en het aanmaken van een trigger via een web request kan je deze instellen bij Apple Shortcuts. Je Apple shortcut kan je dan weer af laten gaan bij het stoppen en/of snoozen van je wekker en op die manier heb je via een omweg alsnog je gordijnen geautomatiseerd bij het afgaan van je wekker. Dit werkt op een enkele keer na waarbij er niks gebeurde prima.

Daarnaast is er ook ondersteuning voor andere diensten zoals Google Assistant, Amazon Alexa en Siri Shortcuts. Ik heb alleen Google Assistant getest en dit werkte zonder problemen met het commando “Doe de gordijnen dicht in slaapkamer”. De reactie was ook zeer snel.
In mijn inleiding had ik het erover dat ik automatische gordijnen vooral een hebbedingetje en een gimmick is. Heeft deze test met de SwitchBot Curtain en accessoires mijn mening bijgesteld? Gedeeltelijk, het is uiteraard handig dat als ik mijn wekker ’s ochtends uitdruk mijn gordijnen automatisch opengaan en in die zin zijn mijn gordijnen een stuk slimmer geworden. Ook het automatiseren met de thermometer is een leuke toevoeging hoewel ik voor gordijnen eerder een fotocel zou gebruiken om te kijken of de zon daadwerkelijk naar binnen schijnt. Aan de andere kant is het ook een hele kleine moeite om zelf de gordijnen op te doen als je op staat, ik loop dan toch al langs mijn raam.

Heb jij ook een Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)?