Nikon D70 Zwart Review

Krusher 19 april 2005, 4.980 views

Nikon D70 Zwart

Pluspunten

• Snelheid toestel
  • Algemene bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Ergonomie
  • Kwaliteit foto's
  • Ruis bij hoge ISO

Minpunten

• Oculair wat klein
  • geen ISO 100 of kleiner
  • Geen mogelijkheid voor een Grip
  • Plaatsing Autofocus lamp
  • Flitser te laag geplaatst
  • Geen timelapse opnamen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Voor de aanschaf van de Nikon D70 had ik een compact digi, dit is dus mijn eerste digitale spiegelreflex camera, maar niet mijn eerste spiegelreflex. Daardoor had ik enig vergelijkingsmateriaal. Ik ben zelf overgestapt naar een dSLR omdat de beperkingen van een compact mij te groot werden, traag, slechte foto's in het donker en het gebrek aan verwisselbare lensen.

Bouwkwaliteit en Ergonomie

Het toestel voelt degelijk aan, vrij van kraakjes. Het is geen metalen body, maar kunstof; Het gebruikte materiaal voelt goed aan, je hebt niet het idee dat je met kunstof in je handen zit. Ergonomie is perfect, alles is goed te bereiken en de knoppen zitten op een logische plaats. Minpuntje is het Compact Flash deurtje, dat voelt wat los aan. Het oculair is ietwat aan de kleine kant (18mm) maar echt hinderlijk vind ik het niet. Vervelender vind ik wel dat het oculair wat ondiep is, waaroor je snel met je neus tegen het LCD en de knopjes zit; Daar hebben ze dan wel weer een bescherming voor meegeleverd maar dat geeft weer als nadeel dat er snel condensvorming op het LCD te vinden is. Het rubbertje om het oculair heen zit niet echt degelijk aan het toestel, je kunt hem vrij snel kwijtraken. Plaatsing van het Autofocus lampje is wat ongelukkig, als je wat grotere lensen hebt dan zit de lens voor een groot deel in de weg. Dit zelfde nadeel heeft de ingebouwde flitser, die zit net te laag op de body.

Bediening

Fotograferen is een genot, geen wachttijden zoals bij veel compacts en sommige andere dSLR's. Opstarten is instant, shutterlag ontbreekt. Bediening van het toestel is prima in orde, na een dagje stoeien weet je waar de meeste functies te vinden zijn, zelfs in het donker. Overigens had van mij wel het draaiknopje boven het CF klepje verwisselt mogen worden met het AE-L/AF-L knopje, dat voelt net iets beter voor de duim. Focussing gaat snel, maar dat is mede afhankelijk van de gebruikte lens. Manual mode is zoals je het verwacht, je kunt alles op de hand bedienen ; Automatische standen zijn ook volop aanwezig, maar die gebruik ik persoonlijk niet. Wat ik wel mis is een timelapse mogelijkheid, daarvoor moet je uitwijken naar Nikon Capture en je camera aansluiten op je computer, jammer.

Kwaliteit foto's

De kwaliteit die uit de camera rolt is prima in orde, ietwat soft, maar neutraal in kleuren; Met een fotobewerkingspakket kun je nog uitgebreid tunen aan je foto's. Erg jammer dat Nikon niet hun Nikon Capture pakket meelevert (wel een demo helaas) want als je echt met RAW aan de slag wilt is dat gewoon een zeer krachtig programma waarmee je ook via de computer de camera kunt bedienen voor bijvoorbeeld Timelapse opnamen.

ISO

Ruisnivo op hoge ISO waarden is prima, het is aanwezig, maar door het soort ruis wat de Nikon heeft is het niet hinderlijk te noemen, het heeft meer weg van ruis bij een analoog filmpje dan digitale ruis. Helaas is het toestel niet voorzien van een ISO 100 stand, minimum is 200. Jammer dat de ISO waarde niet in je zoeker te zien is, het zal niet de laatste keer zijn dat ik de camera op een verkeerde ISO stand had.

Aansluitingen

De camera is voorzien van een USB2.0 aansluiting, helaas werkt deze alleen op Full Speed, ipv. Hi-Speed. Als je veel foto's tegelijk wilt overzetten is een cardreader dus een must. Een video-out ontbreekt evenmin, helaas vind ik de kwaliteit niet erg goed, op het beeld is veel aliasing te zien. Dit heb ik beter gezien. Helaas ontbreekt een aansluiting voor een draadontspanner.

Accu

De accuduur is een absoluut top te noemen, je kunt rustig honderden foto's schieten, zelfs met flits, zonder dat je tussendoor moet laden. Jammer dat er niet voorzien is van een gripoptie, er zijn wel wat alternatieven maar het is geen elegante oplossing. Op zich een gemiste kans voor Nikon gezien de vraag naar zo'n product.

Een meer dan prima product, waar ik veel plezier van heb. Een genot om te gebruiken en voor zijn prijs nog steeds niet te verslaan qua kwaliteit en ergonomie. De snelheid van dit toestel is geweldig, ik heb tot nu toe nog geen foto moeten missen omdat ik op de camera moest wachten. Een misser is het niet meeleveren van het volledige Nikon Capture pakket, deze dien je zelf los te kopen. Voor een camera in deze prijsklasse vind ik dat jammer, zeker omdat je zoveel meer uit RAW bestanden kunt halen dan met de JPEG standen.

Zou ik een cijfer mogen geven dan krijgt de camera een 9.

Heb jij ook een Nikon D70 Zwart?

Als negatieve eigenschap staat er genoemd dat er geen grip mogelijk is. Dit is niet waar even zoeken en daar is hij dan
Geen orgineel Nikon maar toch.....
Klopt hoor, en er is ook inmiddels levering van Jenis aan de gang (zie hier) maar dit zijn allemaal 3rd party oplossing die niet erg fraai zijn. Bovendien als je dan op je grip dan een bruikbare shutter wilt hebben zul je je camera moeten laten aanpassen (als je niet de remote control optie wenst te gebruiken)
Met de komst van de D70s zal dit wel beter worden aangezien daar een aparte aansluiting voor een draadontspanner is.
Goede review. Prachtige camera! Ik raad iedereen met een D70, Nikon Capture aan te schaffen. Zoals wordt gezegd, is er met dit programma in combinatie met de RAW-afbeeldingen, erg veel moois te bereiken.
Misschien nog 1 puntje toe te voegen. Ik heb zelf een D70 sinds juni vorig jaar. Ik ben recentelijk 2 en halve maand in India geweest, en liep tegen het probleem op dat er stof op de CCD gekomen was bij het verwisselen van een lens.

Nikon gemaild aan de andere kant van het land, was allemaal geen probleem. Ben naar het service centre gevlogen en binnen een uur had ik hem weer schoon in mijn handen. Hele goeie service ontvangen.

Tijdens de rest van de reis heb ik uit voorzorg de lens er niet meer afgehaald. (18-70mm kitlens). Maar nadat ik de foto's ging bekijken blijkt dat er tijdens de rit achter in de jeepsafari toch weer opnieuw stof in op de CCD is gekomen, vrij weinig, maar toch.

Misschien iets om in de gaten te houden mocht iemand in een stoffige omgeving foto's maken. Verder heel erg tevreden over camera. Batterij is perfect, kon met gemak 600 foto's maken zonder op te laden. :)
Een vraagje, voor hoeveel heb je de body gekocht? Want ik ken iemand die er 4 heeft en die verkoopt die voor 170. Dan moet ik nog alleen een lens aanschaffen +60euro.
Nieuw? In 2005? 800 Euro ofzo