€ 113,28
Specificaties 750W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 11 750W FM Review

BornFlippyTestpanel 29 juni 2021, laatste update op 29 juni 2021, 258 views Testpanel

be quiet! Pure Power 11 750W FM

Een prima voeding die ook doet wat geadverteerd is, flexibel door zijn 100% modulariteit, stabiel zoals ikzelf al eerder gewoon ben van Be Quiet producten en o zo stil ...

Pluspunten

• Fluisterstil
  • Stabiel en performant door zijn dubbele 12V rails
  • 100% Modulair
  • Aantrekkelijke prijszetting

Minpunten

• Korte moederbord kabel - 58 CM
  • Goedkoop aanvoelende verpakking

Uitrusting Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Dankwoordje vooraf
Vooreerst een klein dankwoordje aan Tweakers zelf om mij deze voeding te laten testen en te reviewen.
Gezien dit mijn eerste echte review zal zijn, kijk ik ook uit naar enige feedback en verbeterpunten. Gelet dat ik niet over semi-professionele testuitrusting van sommige medetweakers beschik vandaag, gaan we alsnog ons uiterste best doen om toch aan jullie verwachtingen te kunnen voldoen.
Algemene beoordeling
PC builders op zoek naar een superdegelijke voeding die flexibel ingebouwd kan worden door zijn modulair design, moeten niet verder zoeken. De afwezigheid van geluidsproductie door deze voeding verhoogt enkel de kans dat je andere componenten met gemak je voeding zullen overstemmen en dat je hier dus niets qua geluidsproductie bemerken kan.
Met zijn dubbele 12V rails, hebben ook veeleisendere systemen niet onmiddellijk te vrezen van tekorten. Zelfs na langdurig en intensief gebruik van mijn testopstelling, heb ik niets kunnen vaststellen in stabiliteit en/of problemen die je hier zouden kunnen verwachten.
En ook in zijn prijscategorie zit deze voeding ongeveer in helft van zijn vergelijkbaar segment.
Product informatie
Toch even een korte link voorzien naar de effectieve product pagina voor zij die dit wensen:
be quiet pure power 11 750 FM
Zeker een aanrader is ook de PSU calculator die je op hun website terugvindt om te verifieren of jouw wenselijke configuratie ondersteund wordt door de producten van be quiet! zelf natuurlijk.
Uitrusting en afwerking

Bij het in ontvangst nemen van de voeding en na het verwijderen van de dunne plastiek rond de effectieve doos, viel me toch op, dat in tegenstelling tot sommige andere voedingen van be quiet!, de verpakking op zich relatief basic lijkt. Geen glossy en/of overdaad van marketing/verpakkingsmateriaal op het eerste zicht.
Na openen van de doos zie je opnieuw simpele maar effectieve verpakking van je voeding zelf alsook de kabels. De verpakking doet ongetwijfeld de job, maar het lijkt eerder basic/goedkoper dan een mooiere verpakking die je zou verwachten bij een degelijk merk zoals be quiet!

De voeding zelf is van een degelijke en stevige behuizing voorzien die eender welke druk of manipulatie met gemak weet te weerstaan. Alles is mooi vormgeven en op geen enkel punt heb je hier een goedkoop gevoel bij.

Van de bijgeleverde kabels is enkel de moederbord kabel voorzien van een sleeve, de andere kabel zijn echter "naakte" kabels zonder sleeve die op zich uiteraard de job doen. Dit laat natuurlijk ruimte voor zij die hun kabels zelf willen voorzien van een sleeve naar keuze.
De moederbord kabel lijkt met zijn 58 CM niet bijster lang, en laat dus niet toe om een uitgebreid kabel management hiermee te doen, maar in mijn testopstelling was dit toch geen probleem om hem mooi te verwerken zoals verwacht.

De voeding en toebehoren is enkel beschikbaar in het zwart, wat sommigen zal liggen en andere dan weer minder passend bij hun kleurencombinatie zullen zien.

De parameters zoals deze ook op de website van de leverancier terug te vinden zijn:
Model Pure Power 11 FM 750W
Average life time (h / 25°C) 100,000
Operating temperature up to (°C) 40
Aansluitmogelijkheden
Bijgeleverde kabels bestaan uit:

Alle benodigde kabels zijn netjes bijgeleverd in de verpakking. De kabels kunnen makkelijk ingestoken en opnieuw verwijderd worden, en zitten met het standaard klik systeem mooi en solide op hun plek.

Op de voeding zelf is netjes weergegeven welke aansluitingen je waar moet plaatsen, en door de omgekeerde plaatsing in mijn testopstelling, kwamen de lengtes en plaatsing van de kabels handig uit om netjes te kunnen verwerken zonder al teveel zichtbaarheid.
Prestaties en stabiliteit
Qua verwachtingen van een voeding voldoet deze qua effectieve prestatie en stabiliteit volledig aan alles wat ik persoonlijk verwacht van een merk als be quiet en de aandacht die ze toch besteed hebben aan de opbouw ervan. Op geen enkel moment heb ik enige stabiliteits problemen of stroom tekorten ervaren in mijn eigen testopstelling.
Na een korte controle op be quiet!'s eigen PSU calculator, is natuurlijk zelfs een 650W voeding voldoende (87%) voor mijn testopstelling, maar kan ik de resultaten voor de geteste 750W versie niet terugvinden. Een beetje jammer als ze consumenten willen aanraden om deze te gebruiken en hun eigen producten aan te raden via een objectievere berekening qua benodigde capaciteit.
Geluidsproductie
In mijn testopstelling heb ik op regelmatige basis een simpele testmeting gedaan via digitale aparaten (een app wegens ontbreken van semi professionele meetapparatuur) en heb ik nooit merkbare geluidsproductie kunnen meten bij de voeding die boven bvb mijn waterkoeling van de CPU uitkwam.
Zeker onder load, bij het spelen van spelletjes of compileren van software, slaagde de rest van mijn systeem er steevast in om meer decibel te kunnen produceren dan de voeding zelf zou kunnen.
Bij het testsysteem in rust, is ook de voeding nooit meer geluid aan het produceren en komt dus ook een van zijn aantrekkelijke punten aan het licht ... fluisterstille werking van je voeding :)
Warmteproductie
De grens voor omgevingswarmte voor deze voeding ligt op 40 graden.
Zelf produceert hij bij een volcontinue stress een geschatte temperatuur van een 25-30 graden, maar gelet op sommige componenten in mijn testopstelling en de volcontinue stress op dat moment, verbleekt deze warmteproductie van de voeding uiteraard met deze van mijn GPU.
Gelet dat er toch een meetbare productie van warmte is, zou ik wel aanraden om een dergelijke voeding niet in een afgesloten kast op te stellen omwille van het risico op teveel warmte bij volcontinue load die dan kan leiden tot uitval uiteindelijk.
Koelvermogen
De voeding is intern zo opgebouwd dat de airflow zo optimaal mogelijk is. be quiet! heeft samen met zijn toeleveranciers goed gekeken en uitgewerkt dat er zo min mogelijk kabels of andere onderdelen in de weg kunnen zitten van een goede doorstroming van lucht, waardoor de koeler op zich ook weer minder hard moet werken en het bijgehorende geluid netjes onder controle blijft.
De koeler zelf is van het rifle bearing type (meer uitleg via wikipedia artikel hier ).
Dit wil zeggen dat de koeler zelf zich leent voor zowel een verticale als horizontale opstelling zonder een verminder van de levensduur van de koeler zelf.
Op het moment van schrijven van mijn review, ligt de prijs zelf volgens pricewatch op 105,75 maar een snelle blik in de verschillende aanbiedingen daar geven eerder een gemiddelde prijs van 116-117 EURO weer.
In verlijking met andere vergelijkbare voedingen valt de standaard prijs net in het midden van het totale klassement, en net onder een referentie voeding zoals bvb Corsair RM750x. Dit maakt dat be quiet hem qua prijs goed ingeschaald heeft om te dingen naar de voorkeur van de prijsbewuste consument.
Jammer is wel dat door een aantal gekozen onderdelen in de voeding zelf, en hun bijhorende rating/parameters, be quiet! enkel een garantie van 5 jaar geeft op deze voeding, waar hun concurrentie momenteel toch eerder op 10 jaar zit.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 11 750W FM?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.