eufy Video Doorbell (Battery-Powered) Review

NosferatuX 28 juni 2021, laatste update op 28 juni 2021, 626 views Product gekocht

eufy Video Doorbell (Battery-Powered)

Leuk idee met te veel tekortkomingen

Pluspunten

• Installatie
  • Lokale opslag
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Ongeschikt waarvoor bedoeld
  • Toegang tot lokale opslag via online systeem
  • Beeldkwaliteit

Kwaliteit Score: 2
Al langere tijd wilde ik over op een slimme deurbel met camera opties, dit voor de veiligheid.
Na lang overwegen gekozen voor de Eufy Doorbell. Dit vooral vanwege de lokale opslag en het verwachte gebruiksgemak.

Bij toeval tijdens de installatie er achter gekomen dat je de deurbel ook op je bedrading kan aansluiten en je hem dus lekker kan laten zitten zonder dat je hem hoeft op te laden. Dit was een aangename verrassing!

De installatie ging vlot en simpel, wel jammer dat er geen verticale wedge bij zit. De aangeraden hoogte is 1.2m naar de meeste bedrade deurbellen zitten hoger dus wanneer je besluit om hem bedraad aan te sluiten zit hij eigenlijk te hoog en dat merk je in het gezichtsveld. Hier zijn echter oplossingen voor.

Na installatie van de hardware, de app onder handen genomen en hier een tijdje mee zitten spelen. Toen kwam de domper.

Om gelijk naar de olifant in de kamer te wijzen, de video opnames starten simpelweg te laat. Met mensen die aanbellen valt het nog mee, ik vermoed dat dit komt door de combinatie van motie detectie en het daadwerkelijk aanbellen. De opname start dan vanuit motie detectie en niet vanuit het aanbellen, hij start dan ook te laat want je ziet niet eens dat iemand je pad komt oplopen want de eerste 3-5 sec worden gewoon overgeslagen. Je ziet dan dus wel iemand die aanbelt en dat hij blijft staan.

Echter wanneer dit dus bv een dief is die een pakketje steelt bij de voordeur, dan start de opname ook 3.-5 sec te laat en zie je dus net nog hoe iemand met een pakketje je tuin uit loopt. Geen gezicht, alleen een rug.

Deze vertraging is simpel weg te testen door de detectie op zijn aller hoogst in te stellen zodat de opnames ook getriggerd worden alles wat voorbij komt. Over het gehele gezichtsveld start de opname pas wanneer een persoon voor 2/3e gepasseerd is. De notificatie is vaak rapper maar de opname loopt flink achter.

Na wat onderzoek gedaan te hebben blijkt dit dus working as intended te zijn, hier is geen oplossing voor. De detectie is in principe rap maar er komt dan een opstart proces op gang die verschillende stappen doorloopt van notificatie versturen tot het daadwerkelijke uit standby halen van de camera en een opname starten. De vertraging is vaak dik 4 sec. Het event is meestal dan gewoon voorbij of bijna voorbij.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het stroomgebruik en de implementatie hiervan.

De bedrade versie van de 2K deurbel, heeft wel een buffer van 3 sec. Simpel gezegd, de opname start daar minimaal 3 sec eerder na triggering van detectie. Deze deurbel werkt echter met een SDkaart en niet met een homebase. Bij deze bel is het stroomverbruik blijkbaar wel zo geïmplementeerd dat er minimale vertraging is omdat deze bedraad stroom krijgt. Waarom Eufy deze optie dan niet vrijgeeft voor de standaard doorbell wanneer je deze bedraad aansluit is mij niet geheel duidelijk. Het lijkt dus wel te kunnen maar Eufy bepaalt dat het niet hoeft.

Dan is er nog de videokwaliteit. Deze is in de basis goed, de resolutie is goed. De bitrate is echter belabberd. Deze zie je terug en is op zijn max 500 kbs, meestal rond de 200kbs maar zakt om de seconde naar +- 40/50 kbs. Dit resulteert dus in een lage kwaliteit en haperingen. Een gezicht is op zich scherp wanneer er een persoon recht voor de deurbel staat maar vanaf 1.5m afstand zijn gezichten een vlek. Dus mocht door magische redenen de opname wel op tijd starten en je nog net een glimp van een gezicht had kunnen zien van een pakketjesdief dan is het alsnog een vlek.

Al met al, ik heb niks aan deze deurbel. Ok toegegeven, in alle gevallen dat het puur gaat om iemand die daadwerkelijk aanbelt en blijft staan, doet het ding op zich wat hij moet doen maar zelfs dan niet optimaal. De overige functies zijn echter gewoon niet functioneel en doen niet wat ze moeten of wat je verwacht.

Het is jammer dat in veel reviews op youtube dit soort essentiële dingen niet benoemd worden, had mij behoorlijk wat tijd bespaart. Ik benoem het wel maar ik hoef dan ook geen geld te verdienen met deze review.

Eigenlijk is dit product gewoon ongeschikt. Hoe dit bij de concurrenten is weet ik niet dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ik kan niet meer dan een algemene negatieve review maken over de Eufy Doorbell.

PS

Lokale opslag als pro en con? Waarom? De toegang tot de lokale opslag wordt alsnog online geregeld middels een account. Onlangs is het dus voorgekomen dat gebruikers content konden zien van andere en toegang hadden tot de homebase van andere en zelfs cameras konden besturen bij andere mensen. Zo veel veiliger is het dus niet, je bespaard wel maadelijkse kosten.

Heb jij ook een eufy Video Doorbell (Battery-Powered)?

Eufy heeft een motion detection systeem welke je nog los kan koppelen aan de bel. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat de trigger er eerder komt om op te gaan nemen. wellicht neemt dit een puntje weg.
Wat betreft de beeldkaliteit kan ik mij ook niet helemaal vinden. Bij mij zijn de gezichten scherp ook al zitten ze op 3-4 meter afstand. Wellicht de bel te ver af van de home base of een slechte connectie met de wifi?
Heb die optie mbt tot een extra motion sensor overwogen maar is eigenlijk geen optie. Die is voor indoor gebruik en dus niet eens spatwaterdicht voor zover ik weet. Ook betwijfel ik of het überhaupt zou werken omdat het probleem dus in het opstart proces zit. Als de motie detectie van een ander apparaat afkomt zal het beschreven wake up proces van de deurbel hetzelfde zijn. Het zou dan zelfs dus eerder een vertragende factor zijn

Mbt de beeldkwaliteit had ik graag gewild dat het een slechte verbinding maar dat is het niet. Ik kan zonder te overdrijven zeggen dat mijn wifi verbinding perfect is. Hoofdgebruik is dan AX maar de standaard 2.4 die eufy gebruikt is bij mij ook bepaald niet slecht dus verbinding zal het absoluut niet zijn. Ik zou me er nog enigszins in kunnen vinden dat het een defect zou kunnen zijn, kleine kans maar het zou kunnen.

De zo goed als onbruikbare motion detectie vind ik overigens een veel groter probleem met dit product. Zoals ik al aangaf, voor puur de functie als smart deurbel waarbij men dus aanbelt en blijft staan is het voldoende echter qua beveiliging is het niet geschikt en nu is dat wel waar mee geadverteerd wordt.

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 28 juni 2021 19:46]

Duidelijk schrijven en snap goed dat de trage reactie echt wel een issue is. Ik dacht dat Eufy ook een buiten sensor juist hiervoor had uitgebracht.
Maar wellicht heb ik het mis. Ik ben echter wel tevreden over de Eufy zeker in vergelijk met een Ring deurbel
Dank. Ik had alleen de indoor sensor gezien verder niks, zal nog even goed kijken voor de zekerheid. Dit is mijn eerste deurbel dus ik kan zelf niet echt een vergelijking maken met bv de ring. Ik zou graag de kleine dingetjes door de vingers willen zien maar het is idd de trage reactie van de opname start die het voor mij af doet. Overwoog zelfs nog even in een Eufy 2k cam erbij te nemen en dan de deurbel puur voor het aanbellen te gebruiken en de cam voor de beveiliging maar ook die zijn battery powered dus weet niet of het daar beter is. Ik ga dat nog even goed onderzoeken. Mooi dat hij iig aan jouw wensen voldoet! Zo zie je maar weer dat het altijd wel een beetje relatief is.

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 28 juni 2021 19:45]

Eufy battery powered cams zijn ook onbruikbaar, detectie ver onder mijn verwachting. Momenteel bij Amazon een bedrade Eufy outdoor cam pro aan het testen. Deze zijn m.i. wel geschikt voor detectie.
Dubbel

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 28 juni 2021 17:57]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.