Asus Xonar DS Review

chronozphere 24 september 2010, laatste update op 24 september 2010, 5.961 views

Asus Xonar DS

Pluspunten

• Uitstekend geluid
  • Veel settings in Audio Center
  • Linux support: playback en mic input (alsa 1.0.23)
  • HDA Front Panel connector

Minpunten

• ASIO werkt niet goed in ASUS driver

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
Voorheen heb ik twee jaar lang een Soundblaster Audigy SE gebruikt die ik een keer snel gekocht had omdat ik niet tevreden was over mijn onboard-audio. Ik zat al een tijdje te kijken naar een nieuwe geluidskaart die betaalbaar was. De reviews over de Xonar serie waren over het algemeen erg goed dus uiteindelijk heb ik besloten om een Xonar te kopen. Ik heb zitten twijfelen tussen de D2, de D1 en de DS. Uiteindelijk sprak de prijs en featureset van de DS me het meest aan en heb ik die gekocht. :)

UItpakken en installatie

De doos ziet er goed en to-the-point uit. Geen onnodige afbeeldingen om het product een spectaculaire indruk te geven. De Xonar heeft dat mijnsinziens niet nodig. 8-) De verpakking is ook degelijk. In de doos vinden we: de kaart, de driver-CD, de handleiding, een low-profile bracket en SP-DIF tosslink onderdeeltje dat ik niet zal gebruiken. De kaart zelf ziet er ook goed uit.

Het installeren verliep ook goed. Niet vergeten om (als je die hebt) het HDA Front-panel stekkertje van je case op de kaart aan te sluiten.

Ik bootte windows 7 en installeerde de driver op de meegeleverde CD. De installatie van de drivers ging lekker snel. Het gebeurde allemaal binnen een venstertje, zonder onnodige onderbrekingen.

Na het rebooten kwam ik erachter dat mijn systeem compleet instabiel was geworden. Uiteindelijk bleek dus dat ik de vista driver had geinstalleerd op mijn windows 7 installatie. |:( Dus snel eraf gegooid en de laatste driver van het net geplukt. Vind het jammer dat de setup me niet heeft gewaarschuwd.

Het geluid

Toen ik eenmaal de juiste driver had geinstalleerd, werkte alles uitstekend. De geluidskwaliteit was zonder twijfel een grote verbetering t.o.v mijn Audigy SE kaartje. Een belangrijk verschil was dat de rear-speakers een goed signaal kregen waardoor de surround ervaring veel beter uit de verf kwam. :9 Daarnaast vind ik het geluid veel helderder en beter verzadigd. Ook de lage tonen hoor ik een stuk beter.

Aansluitingen

Ben ik tevreden over. Ik gebruik zelf 5.1 surround + headset. Zelf vind ik het ook prettig dat er een HDA front-panel connector op de kaart zit. Als ik mijn headset in het front-panel steek word deze automatisch gedetecteerd. Als ik ze weer verwijder, moet ik wel handmatig overschakelen naar 5.1 sound (kleine flaw in de driver).

Voor MIDI had ik al een simpele USB MIDI-interface. Dus eigenlijk niets extra's nodig.

De software en features

Mijn eerste indruk van de software was goed. Het Xonar DS Audio Center ziet er goed uit en reageerd ook nog eens soepel. Hier krijg je een mooi overzicht van alle features van de kaart en kun je alles naar eigen wens aanpassen. Het aantal features is een gigantische verbetering t.o.v de SB Audigy. Om even een aantal dingen te noemen:
  • 7.1 Virtual speaker shifter: Zoals de naam al zegt kun je elke speaker afzonderlijk "virtueel" verplaatsen. Ik heb dit eigenlijk niet nodig gehad.
  • DTS NEO:PC: Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat dit is, maar heb er even mee gespeeld. Volgens mij veranderd het de focus van het geluid (je kunt deze van voren naar achteren schuiven en terug). Omdat mijn rear speakers een aardig stuk naar achter staan, schuif ik de focus wat naar achteren. Mooie toevoeging.
  • Je hebt ook nog een mixer waarin je het volume van alle surround kanalen apart kunt wijzigen.
  • Er is natuurlijk nog een paneel met effecten zoals concertzaal, badkamer etc. Zit ook een EQ + presets bij.
  • Karaoke: Hier heb je een aantal features waaronder zang-onderdrukking. Die vind ik niet overtuigend. Het doet vanalles, maar geen zang onderdrukken. :? Gelukkig niet nodig.
  • FlexBass: Nog een hele serie opties voor bass. Weinig ervaring mee en heb het niet echt nodig. Ik denk dat dit iets is voor de audiofielen onder ons. ;)
  • VocalFX: Heb ik even getest. Je hebt maar een paar opties. Niet erg spectaculair, maar wel grappig.
Daarnaast heb je automatisch stereo upmixing. Dus een 2-kanaals geluid word gemixed en over alle speakers afgespeeld. Het is jammer dat je dit niet uit kunt schakelen in de driver. Omdat veel mensen dit bezwaarlijk vonden, is er een third party driver ontwikkeld (zie ASIO gedeelte) die het probleem oplost. :)

Linux

De reden dat ik deze kaart nodig had was, dat ik goede audio-support op linux miste. De Audigy kon alleen geluid afspelen. Gelukkig kan ik nu met de Xonar DS ook geluid opnemen. Het heeft even geduurt voordat ik dit aan de praat kreeg. Uiteindelijk lag de fout bij mezelf, omdat ik het stekkertje verkeerd had ingeplugd *schaam*. |:(

De kaart werkte uiteindelijk prima op linux. Zorg wel dat je ALSA 1.0.23 of later hebt, anders word de kaart waarschijnlijk niet eens herkend. Het is ook aan te raden om even te rommelen met alsamixer. Bij mij geeft het verlagen van het master-front volume, een betere front-rear spreiding van het geluid.

De kaart werkt, maar is (nog) niet volledig functioneel onder linux. Je hebt geen Xonar Audio Center dus je mist alle extra mogelijkheden daarvan. Ook de line-in, aux input en het HDA front-panel werken op dit moment nog niet. Ik heb contact met de developer van de ALSA-driver en hopelijk kunnen we zo veel mogelijk features werkend krijgen.

Als laatste nog even de aandacht voor een dual-boot bug: Als je vannuit Linux reboot naar windows, dan is de geluidskwaliteit waardeloos. Een shutdown en een handmatige start werkt wel prima. Blijkbaar word het EEPROM niet goed gereset (door beiden drivers niet). Ook dit hopen we op te lossen.

ASIO

Ik ben af en toe wel bezig met audio software zoals Reason 4 e.d. Daarom besloot ik om voor deze review ook de ASIO feature even te testen. ASIO zorgt ervoor dat je een lage latency hebt. Dit is de vertraging tussen het indrukken van een toets op een MIDI-keyboard en het horen van geluid uit je speakers.

Ik kwam erachter dat ASIO slecht werkte op de drivers die ik van ASUS heb gedownload (Versie 7.12.8.1777). Na even googlen kwam ik de volgende third-party driver tegen:

Deze driver fixed een aantal problemen, waaronder de waardeloze latency van de ASIO driver. Deze was eerst 160ms (according to Reason 4). Na het installeren van third party driver was het 20ms. Eigenlijk is dit nog steeds te veel, maar er was geen merkbare vertraging meer. Let op:Het kan zijn dat deze getallen niet de werkelijke latency aangeven.

De driver zorgt er ook voor dat stereo upmixing by default uit staat. Deze kun je inschakelen door de Virtual Speaker shifter aan te zetten.

Voordat je deze driver installeert moet je bevestigen dat je de power supply op de Xonar hebt aangesloten. Ik heb het zonder extra power geprobeerd en de driver functioneerde prima. Geen idee waarom dit nodig zou zijn. :?

Dit vind ik wel een flink minpunt voor ASUS. Als ik zo naar die pagina kijk, waren er al lang problemen. Ik heb nu de third-party driver geinstalleerd en die werkt prima. Hierdoor kan ik de drivers nog nét met een "goed" beoordelen.

Ik ben erg tevreden over deze kaart. :) Ik heb hem voor 45 euro bij MyCom gekocht en wat mij betreft was hij dat zeker waard. De geluidskwaliteit en de featureset is uitstekend. Ook linux support is aanwezig. Helaas laat de ASIO support te wensen over maar gelukkig zijn daar weer third party drivers voor.

Update:
Na een samenwerking tussen mij en de driver-programmer is de dual-boot bug opgelost. Ook is er nu front-panel support en is de stereo-upmixing verbeterd (center en sub worden nu ook gebruikt). Check deze link voor installatie-instructies:

• Logitech X530 speakerset
  • Asus M2N-1394 moederbord
  • AMD 64X2 5400+ CPU
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus Xonar DS?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1).
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:39]

Goede Linux support (alsa 1.0.23)

en

NIet alle features werken in linux + (Linux/Win) Dual boot bug

Godmiljaar wat een goede support!
Ok, niet alles werkt. Maar de belangrijke dingen zoals goede playback en mic recording werken wel. Zal het even aanpassen.
Je zegt dat je bent overgestapt van een Audigy naar deze Xonar.

Mijn ervaringen met de Audigy (had er zelf ook eentje) is dat het geluid gewoon bagger klonk onder Windows 7 (ondanks de nieuwe drivers die recentelijk door Creative zijn uitgebracht). Een hoop gekraak en nauwelijks muziek hoorbaar.

Hoe zit dat met deze kaart? Hoor je hier ook gekraak? En met wat voor mobo gebruik je em?
Mijn moederbord: Asus M2N-1394. :)

Nauwelijks muziek hoorbaar en gekraak.... dat klinkt wel bagger ja. Mijn Xonar werkt hier prima tot zover ik kan beoordelen (zit inmiddels al n tijdje op linux i.p.v win7).
Zit op deze kaart DTS connect?
Dit is een feature die ik erg mis van mijn oude mobo en die niet mis zou staan in mijn Server/Jukebox!
Zou jij enige opheldering daarover kunnen geven?

Alvast bedankt!
weet jij of dit het knallen en de ruis van die speaker set van jouw weg haald? want dat doen die van mij met de onboard audio en het zou wel mooi zijn om daar vannaf te komen.
Sorry voor late reactie. :)

Ja DTS connect is aanwezig. Het is een feature die ik niet ken en gebruik dus heb het niet genoemd in de review. Het staat ook op de pagina van ASUS ;)