OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

Yokoyhama 27 augustus 2010, laatste update op 28 augustus 2010, 3.333 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Lees- en schrijfsnelheid
  • reactie snelheid
  • nieuwste driver werken goed

Minpunten

• Prijs - Goede SSD's kosten nou eenmaal een paar euro's

Mijn eerste SSD
Dit is mijn eerste SSD schijf dus ik heb weinig vergelijkings materiaal. Ik heb besloten om voor een SSD te gaan in verband met de snelheidsverhoging die een SSD zou moeten bieden ten opzichte van een gewone HDD. Ik heb op verschillende sites gekeken naar reviews van SSD's en dan blijkt dat er toch nog weer veel verschil zit tussen de verschillende SSD's. De goedkopere SSD's geven maar een beperkte snelheidsverhoging ten opzichte van een goede HDD (bijvoorbeeld een Samsung Spinpoint F3 van 1TB haakt al een lees- en schrijfsnelheid van 130 MB/sec).

Keuze
Na wat onderzoek sprongen er in mijn prijs catagorie +/- ¤300,- 3 SSD's uit:
-Intel postville X25 (duurste)
-Crucial RealSSD (goedkoopste)
-OCZ Vertex 2

Ik heb uit eindelijk voor de OCZ Vertex 2 120 GB gekozen omdat deze zo wel een hoge leessnelheid heeft als schrijfsnelheid,de andere merken hebben een lagere schrijfsnelheid. Tevens schijnt OCZ goede verbeteringen aangebracht te hebben in de nieuwste versie (2). In de eerdere versies vielen de resultaten nog wel eens tegen als er gekeken werd naar benchmark resultaten die niet met ATTO Disk benchmark waren gemaakt. Ik heb voor de 120 GB variant gekozen zodat ik Windows 7 er op kan installeren en daarnaast nog genoeg ruimte heb om diverse andere programma's erbij te kunnen zetten.

Installatie
De SSD's wordt met 3,5" bracket geleverd dus hij past altijd in de kast van je pc. De schijf in je kast schroeven, kabels aansluiten pc opstarten en hij doet het. Eerst de nieuwe drivers updaten voordat je verder gaat (V1.11). Ik heb mijn Vertex 2 toegevoegd aan mijn pc en heb na het updaten Windows 7 opnieuw geļnstalleerd op de SSD.

bevindingen
-Windows 7 start 2x zo snel op
-Programma's als photoshop CS3 starten velen malen sneller op
-Bestanden verplaatsen gaat veel sneller
-Virusscan gaat veel sneller

Benchmarks
Voor de diverse benchmark resultaten zie de figuren hieronder.
Ik heb tevens mijn 2 Spinpoint F3 in RAID 0 geplaatst en daar een benchmark van bij gevoegd.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

firmware geflasht naar V1.11.
Heeft het geholpen qua performance?
AHCI settings? Bios moederbord up to date?
check de handleiding van OCZ daar staat in hoe je AHCI aan kunt zetten.
Ik zit ook rond de 280mb read en 265mb write met ATTO.
Vetrex 2 120 gig.