JBL Live Pro+ TWS (Zwart)

€ 85,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Live Pro+ TWS (Zwart) Review

NLSchutPTestpanel 26 juni 2021, laatste update op 26 juni 2021, 8.639 views Testpanel

JBL Live Pro+ TWS (Zwart)

Een stel fijne oordopjes met goede geluidskwaliteit, een goede vervanging van de Apple Earpods!

Pluspunten

• Geen draden
  • Geluidskwaliteit
  • Pasvorm oortjes
  • Koppelen meerdere apparaten
  • Gesprekskwaliteit

Minpunten

• ANC alleen voor white noise
  • Ambient Mode

Algemeen

Voor deze review eerst wat achtergrond info
Huidige ervaringen oordopjes
Voor ik deze review mocht schrijven maakte ik hoofdzakelijk gebruik van de, met mijn iPhone meegeleverd, Apple Earpods. Bekabelde oordopjes met, zover ik kan beoordelen, prima geluidskwaliteit en een iets te hoge gevoeligheid van de microfoons (de andere zijde van het gesprek kon altijd de hele kamer afluisteren).
Daarnaast heb ik bluetooth oordopjes van een onbekend merk en de QCY T5 oordopjes een tijd gebruikt, beide zonder overtuiging en weer laten vallen voor de Apple Earpods, ondanks de uitdagingen met een kabel…
Te gebruiken apparaten
Voor de review heb ik de volgende apparaten gebruikt:
  • Apple iPhone 11 Pro Max (iOS 14.7 beta)
  • Apple iPhone XR (iOS 14.6)
  • Microsoft Surface Book 2 (Windows 10)

Unboxing

De oordopjes zitten verpakt in een stijlvolle verpakking, met daarin 4 “onderdelen”. Het meest in ’t oog springende deel is de in foam gestoken oplaadcase, met daarboven 3 doosjes waarin de oordopjes, accesoires (eartips & oranje laadkabel) en documentatie zitten.
Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden heb ik maar een serie foto’s van de unboxing experience toegevoegd.

Koppelen met apparaten

Telefoons
Koppelen met de oordopjes is zo simpel als uit de case halen, zorgen dat ze niet met een ander device gekoppeld zijn, zoeken naar Bluetooth apparaat op je telefoon en verbinden met de JBL Live Pro+ TWS. Na koppelen geven de oordopjes een audiosignaal ter bevestiging van de succesvolle koppeling.
Koppelen Laptop
Een laptop koppelen aan de ear oordopjes buds zou eigenlijk op exact dezelfde wijze moeten werken. Was alles op orde geweest, dan had dit ook zo gelopen, maar bij mij was dit niet het geval.
Windows 10 vond wel de JBL Live Pro+ TWS_LE oordopjes (low energy), maar niet de JBL Live Pro+ TWS (het audio device). Verbinding maken met de Low Energy variant werkt niet; in ieder geval niet om het apparaat als audiobron/doel te gebruiken. In 2 achtereenvolgende avonden heb ik aardig lopen stumperen met Windows updates, driver updates, Bluetooth tweaks op Windows en meer… Frustratie alom, maar gelukkig kreeg ik ’t voor elkaar om te koppelen met de JBL Live Pro+. Goed om te vermelden is, dat dit niet het probleem van de oordopjes is, maar van Windows dan wel de maker van de laptop (in mijn geval Microsoft). Wel valt op in de searches online dat dit probleem zich vrij vaak voordoet, o.a. met apparatuur van JBL (speakers / headphones / oordopjes).
Helaas is het mij niet volledig duidelijk wat nu het probleem exact oploste, maar ik vermoed dat het de driver update was van de Bluetooth radio op mijn laptop.

My JBL Headphones (App)

Initiële setup
Nadat ik de My JBL Headphones app had gedownload en opgestart, worden de app & oordopjes met een paar stappen ingesteld:
  • Pasvorm eartips: de app speelt een melodie af en bepaald of de juiste eartip op het oortje gebruikt is. Bij mij blijkt de standaard gemonteerde eartip links perfect te zijn de rechter echter niet. Na aanpassing van de eartip is de de pasvorm perfect (voelt zo) en de app bevestigd dit na nog eens de melodie af te spelen.
    Het is erg prettig dat JBL niet alleen 3 verschillende groottes in diameter meelevert (S, M & L) maar ook voor M & L een eartip met meer diepte.
  • Spraakassistant: hier kan ik de Google Assistant of Amazon Alexa instellen; ik werk met Siri; dus deze stap slaan we over.
  • Tot slot volgens een reeks tips over de oordopjes.
Home screen
De App ziet er verder vrij doelgericht uit:
Batterijstatus voor de beide oortjes en de case, in-, uitschakelen en configureren van ANC & Ambient Modus, Smart Audio instellingen, de equalizer en de extra instellingen.

Bij het instellen van ANC, Ambient Sound en Smart Audio & Video krijg je telkens 3 voorgedefinieerde opties waaruit je kunt kiezen.

Smart Audio & Video definieert het gebruik: Normaal (stabiele verbinding in een drukke omgeving), Audiomodus (optimale geluidskwaliteit voor muziek) en Videomodus (verbeterde synchronisatie tussen beeld en geluid).
Ik vind het lastig om enig verschil te horen tussen de modus Normale en Audio modus. Mogelijk dat de verbinding minder stabiel is in drukke omgevingen (met veel andere Bluetooth devices), maar dit heb ik niet ervaren.
De Videomodus zou zoals gezegd de synchronisatie van video met audio moeten verbeteren, maar ik kan hierin niet direct een verbetering ontdekken ten aanzien van de normale modus. De synchronisatie is ook in de andere modi uitstekend!

De equalizer staat standaard uit, maar is met een druk op de knop ingeschakeld en biedt als uitgangspunt een drietal voorgeprogrammeerde audioprofielen (Jazz, Vocal & Bass). Deze zijn aan te passen en ook kun je hier nieuwe profielen creëren.
Extra instellingen
In de extra instellingen kunnen nog een aantal zaken (opnieuw) ingesteld worden:
  • Gebaren
  • Automatische uitschakeling
  • Automatisch afspelen & pauzeren
  • Spraakassistent
  • Bepalen van de beste pasvorm
  • Vind mijn oordopjes
  • Hulp
  • Firmware
Een tweetal hiervan wil ik uitlichten:
Gebaren
In dit menu kan je opgeven wat elk gebaar op het linker en rechter oortje specifiek doet. Per oortje kan gekozen worden voor een groep gebaren. Denk hierbij aan afspeelregelaars, ambient sound regelaar, volumeregelaar en spraakassistent. Je zit vast aan deze specifieke profielen, waarbij 1x, 2x of 3x tikken en tikken en vasthouden een actie uitvoert.
Prettig is dat de gebaren voor telefoongesprekken en de spraakassistent van je telefoon uniform zijn over alle profielen heen.
Ook biedt de App de mogelijkheid om de gebaren volledig uit te schakelen. Het enige wat dan nog functioneert zijn de gebaren voor telefoongesprekken.
Vind mijn oordopjes
Met deze functie kun je één of beide oortjes een hard piepend geluid laten afspelen als je ze kwijt bent. Voorwaarde is wel, dat de oortjes niet in de case zitten, want in de case zijn ze niet verbonden met je telefoon en kun je ze dus niet bedienen.

Dagelijks gebruik

Algemene beoordeling
Het dagelijks gebruik is zoals je het mag verwachten: uit de case halen, in je oren steken en gebruiken, waarbij de oordopjes steevast koppelen aan het laatst gebruikte apparaat. De ervaring is hier eigenlijk gelijk aan of beter dan de bedrade Apple Earpods.

Ze zijn snel ingedaan en door de vorm zijn ze maar op 1 manier goed in te pluggen. Erg prettig, want je zit niet te zoeken naar de ideale positie!

Muziek stopt automatisch wanneer één van beide oortjes uitgedaan wordt. Bijzonder prettig en effectief, hoewel TalkThru ook een goed alternatief is om even snel met iemand te praten!

Eén van de dingen die mij ook opviel in het gebruik van de oordopjes is, dat ik vrijwel geen last heb van lopen terwijl ik muziek luister / telefoneer. Schijnbaar stamp ik heftig tijdens lopen, want bij de andere bluetooth oordopjes dreunt dit door in mijn oren (één van de redenen dat ik ze niet meer gebruik). Dit probleem doet zich helemaal niet voor met de Apple Earpods en ook niet met de JBL oordopjes: klasse!
Muziek
Eerste geluidservaring is dat de oordopjes een zeer vol geluid geven waarin veel hoog en laag zitten, maar wat minder midden. Ook is achtergrondgeluid (zonder ANC) al redelijk gedempt.
Na wat te spelen met de equalizer wordt het geluid nog iets beter, ook op het midden.
In vergelijk met de Earpods van Apple bieden de JBL’s een helderder geluid waarbij de details beter tot hun recht komen, waar de Earpods vooral overheerst worden door de bas die het geheel wat “dof” maken in vergelijk.
Gesprekken
Ik ben gelijk de oordopjes gaan gebruiken voor mijn dagelijkse telefoon/Teams-gesprekken op kantoor. Qua geluid zit het wel snor, idem aan afluisteren muziek. De gesprekken komen helder door. Qua microfoons zijn de reacties van collega’s sterk wisselend.
Ik ben ineens overgestapt van de Apple Earpods naar de JBL’s (zonder iets te vermelden) en de meeste mensen merkten geen verschil. Nadat ik hen specifiek vroeg naar de audio/verbindingskwaliteit kwamen over het algemeen positieve reacties, waarbij een enkeling zelfs vond dat het beter was.

Eén collega echter, die ik dagelijks een keer of 10 aan de lijn heb, merkte na 2 woorden al op dat ik andere oordopjes in had. Hij vindt de gesprekskwaliteit beduidend minder dan met de Apple Earpods. Met name toen ik het verbindingstype gewijzigd had van Audiomodus naar Normaal (zie Smart Audio & Video in de App) werd het commentaar meer. Het lijkt erop dat in de Audiomodus de kwaliteit ’t beste is.
Active Noise Cancelling (ANC)
Voor ANC had ik vooraf een beetje een dubbel gevoel: aan de ene kant hoge verwachtingen van een 180 euro kostende set, aan de andere kant wat sceptisch aangezien ik al het één en ander had gehoord over niet perfecte ANC op oordopjes. Het resultaat is ook wat gemixt.
Allereerst is het goed om te vermelden dat de passieve noise cancelling al netjes is. Het achtergrondgeluid wordt al een aardig stuk gedempt door de goed sluitende pasvorm.
ANC activeer je dan met de app, of door een gebaar op je oortje, en dan is het resultaat sterk variërend.
In de app kun je nog kiezen voor 3 modi voor ruisonderdrukking: Dagelijkse Modus, Reismodus & Actieve Modus. In alle tests die ik heb gedaan heb ik tussen de modi niet direct een aanwijsbaar verschil ontdekt.
In een ruimte waar muziek wordt afgespeeld op de radio
Kort samengevat voegt ANC hier weinig toe, sterker nog: het gaat ten koste van de geluidskwaliteit.
ANC dempt het geluid van de radio wel iets, maar de radio is nog altijd een irritante stoorzender. Waarschijnlijk heeft dit van doen met het “onvoorspelbare gedrag” van de radio, waardoor dit moeilijk te filteren valt.
Daar komt bij dat ANC het geluid zelf licht vervormd en minder mooi/helder maakt.
In deze situatie schakel ik liever ANC uit, en zet ik m’n volume wel wat omhoog ter compensatie van de radio.
In de auto
Aangezien ik niet (veel) met het OV reis, heb ik de oordopjes in de auto getest. En hier komt ANC wel degelijk tot zijn recht. Het monotone brommen van mijn diesel zelfs het geluid van mijn richtingaanwijzers werd vrij goed weg gefilterd tot een minimale verstoring. Dit laat zien dat voorspelbaar geluid (white noise) het ideale werkterrein voor ANC is.
Nu ben ik zelf geen groot voorstander van het gebruik van oortjes in m’n auto, aangezien ik juist graag “luister” naar mijn auto, maar ik kan me goed voorstellen dat ANC in tram/trein/bus/vliegtuig absolute meerwaarde biedt!
Op kantoor
Voor deze situatie geldt eigenlijk hetzelfde als voor muziek op de achtergrond: het is wel iets gedempt, maar nog altijd redelijk goed hoorbaar / storend. Het kwlaiteitsverlies van geluid valt in gesprekken minder op, dus in die zin wordt er wel iets gewonnen met ANC. Toch merkte ik in de praktijk dat ik weinig tot nooit ANC inschakelde voor een telefoongesprek.
Ambient Mode
Ambient Mode is bedoeld om je bewust te zijn van je omgeving en kent de 2 onderdelen Ambient Aware en TalkThru.

Ambient Aware versterkt het omgevingsgeluid en legt dit over het actieve geluid. Ik heb deze functie gebruikt omdat ik ’t wilde verkennen, maar zie hier geen toegevoegde waarde in. Net als in de gewone modus hoorde ik anderen wel wat zeggen, maar kon ik het niet voldoende verstaan om erop te reageren.

TalkThru versterkt het omgevingsgeluid en drukt het actieve geluid terug naar de achtergrond. Deze functie ervaar ik als bijzonder prettig: je kunt zonder je oortje uit te nemen een gesprek met iemand voeren om daarna verder te gaan met luisteren.

In beide modi wordt het omgevingsgeluid versterkt en gemixt met het actieve geluid, wat voor mijn gevoel leid tot vervorming van het actieve geluid. Bij TalkThru is dit niet hinderlijk: je gebruikt deze modus alleen tijdens het gesprek en dus merk je de vervorming niet. Bij Ambient Aware mode vind ik het hinderlijk.
Accuduur
Bij mijn dagelijks gebruik, krijg ik de accu’s van de oordopjes simpelweg niet leeg
Ik gebruik ze ’s ochtends en ’s middags voor calls & muziek (niet volcontinu) en leg de oortjes in de case tijdens de middagpauze.
Met dit gebruik krijg ik zelfs bij een intensieve dag de oordopjes nog niet halfleeg. Voor mijn toepassing is de accuduur van de oordopjes dan ook ruim voldoende.
In 8 dagen tijd heb ik de case 2 keer volledig opgeladen, wat mij betreft volledig acceptabel.
Met mijn type gebruik zal ik nooit de maximale speeltijd van de oordopjes opzoeken en is er eigenlijk altijd wel een laadgelegenheid voor de case.
Gebruiksgemak
Verbindingen
De oordopjes schakelen vrij rap in: in 2 tot 3 seconden na het openen van de case (dus niet het eruit halen van 1 of 2 oortjes), hebben de oordopjes verbinding gemaakt met je laatst gebruikte apparaat en nemen ze het geluid over.

Om te schakelen tussen apparaten, moet je eerst de verbinding verbreken op het huidige apparaat om daarna verbinding te maken op het nieuwe apparaat. Dit gaat op zich prima, maar is ook sterk afhankelijk van je eigen vingervlugheid.

Ik heb de oordopjes niet volcontinu in, vooral tijdens gesprekken of als ik even iets wil beluisteren. Mijn ervaring is, dat als de telefoon overgaat, je voldoende tijd hebt om een oortje / beide oortjes in te doen om het gesprek aan te nemen.

Je kunt beide oortjes afzonderlijk of samen gebruiken. Ook met 1 oortje zijn alle functies (m.u.v. de gebaren van het andere oortje) beschikbaar.

De Fast Pair functie voor Android devices heb ik niet kunnen testen, maar dit zou het wisselen tussen meerdere Android apparaten vereenvoudigen/versnellen.
Gebaren
In het begin was ik vrij onwennig in het gebruik maken van de gebaren. Na er een tijdje mee gewerkt te hebben, kies ik er meer en meer voor om toch de eenvoudige gebaren te gebruiken. Mijn meest gebruikte gebaren zijn: Twee keer tikken om een gesprek aan te nemen, tik en vasthouden voor Siri, twee keer tikken voor TalkThru mode.

Ik merk ook dat ik door het gebruik van gebaren vaker wegloop bij mijn mobiel, waar ik voorheen m’n mobiel altijd meenam, ook voor een wandeling naar bijv. de printer.
Vind mijn oordopjes
De functie “vind mijn oordopjes” voegt voor mij niets toe: als ik de oortjes niet draag, stop ik ze in de case en werkt dit dus niet. Ik zou het prettiger vinden als ik op deze wijze de case zou kunnen opsporen, want die ga ik zeker nog wel eens kwijtraken.
Bouwkwaliteit & afwerking
De oortjes en de case zien er goed afgewerkt uit, voelen stevig en zelfs een beetje “zwaar”; wat ik met name als kwaliteit ervaar.

Het plaatsen van de oortjes in de case gaat perfect, je gooit ze er haast in en ze klikken vast op hun plek. Ze zitten ook goed vast, want bij vrij heftig schudden op de kop vallen ze er niet uit! Toch zijn ze er ook wel eenvoudig uit te halen. Ik ben ook erg tevreden over deze afwerking!

De oplaadkabel is 25 cm lang, fel oranje en voorzien van een USB A (voeding) en C connector (case). Wat mij betreft had de kleur gewoon zwart mogen zijn, but who cares? 😉. Wanneer je de oplaadkabel in de case steekt, voelt dit zeer solide aan: de kabel zit goed vast en de case zal er niet zo maar vanaf vallen.
Als je puur de prijzen onder elkaar zet, zou je zeggen dat een upgrade naar de JBL Live Pro+ zich niet loont:
  • QCY T5: ca. € 15,00 (bij een Chinese webshop)
  • Apple Earpods: € 0,00 (bij telefoon gekregen)
  • JBL Live Pro+: € 179,00 (adviesprijs)
Toch gaat die vlieger niet helemaal op 😊

De onhandigheid van een bedrade koptelefoon gaat vanzelf irriteren als je veel belt / dingen beluistert. Ik was dus al langer aan het kijken naar een alternatief voor de Apple Earpods. Om die reden had ik de QCY T5’s gekocht, maar vanwege de geluidskwaliteit en het “stamp-probleem” waren die snel in de kast beland.

De JBL Live Pro+ is een set waarvan ik vermoed dat deze niet snel zullen verdwijnen. Het comfort van draadloos werken gecombineerd met een goede geluidskwaliteit en gebruiksgemak maken dit voor mij een goede oplossing.
Wel vind ik de adviesprijs (€ 179,00) wat aan de hoge kant. Op het moment van schrijven zijn de JBL’s in de Pricewatch te vinden voor ca. € 152,00 (wit / beige) en € 175,00 (zwart). Persoonlijk zou ik ze overwegen wanneer ze voor een prijs van ca. €100,00 tot € 120,00 beschikbaar zouden zijn (vergelijkbaar met een technisch gelijksoortig product als de Jabra Elite 75T).

Al met al kan ik stellen dat het een stel fijne oordopjes zijn! De belangrijkste punten voor mij zijn:
  • Geen hinder van draden
  • Goede geluidskwaliteit
  • Goede pasvorm oortjes
  • Eenvoud in gebruik met meerdere apparaten
  • Prima gesprekskwaliteit (voor beide zijden van het gesprek)
De oordopjes laten wat mij betreft ook een paar steken vallen:
  • ANC werkt eigenlijk alleen voor white noise okay
  • Ambient Mode heeft voor mij geen toepassing.
Een gevoel van tevredenheid overheerst, omdat Ambient Mode & ANC voor mijn toepassing niet direct (veel) meerwaarde bieden.
Ben je op zoek naar deze twee features, dan kan ik de oordopjes niet aanbevelen. In alle andere gevallen, kan ik je ze van harte aanbevelen!

Heb jij ook een JBL Live Pro+ TWS (Zwart)?

Vraag & Aanbod

Ik heb precies hetzelfde probleem, echter lukt het mij niet de juiste driver te vinden.
Weet je nog hoe je de drivers hebt geupdate / opnieuw hebt geinstalleerd?
Via device manager heeft in ieder geval geen effect bij mij.
Ik heb een aantal keren de Windows update gedraaid, wat opleverde dat ie op een gegeven moment een driver update binnen haalde die hiermee van doen had. Blijft bijzonder vaag bij MS Surface hardware om drivers te updaten.
weet je toevallig welke update dit betrof?
Nee sorry… ik draaide toen ook al een beta versie van Windows 10, een op de een of andere manier kreeg ik een driver update direct nadat ik tig keer had geprobeerd om de oortjes te verbinden.
Dank voor deze mooie nuttige review NLSchutP. Wel erg vervelend weer van microsoft/windows over die driver want ik heb ook hetzelfde probleem. Paired en connect allemaal gelukt maar wordt de JBL Live Pro+ TWS worden helaas niet herkend. Balen dit!
Mjah, vooral niet connecten met de LE versie, mss je Bluetooth drivers eens verwijderen en opnieuw installeren.
Misschien beetje laat maar de koppeling met Windows is gewoon buggy. Ijk kreeg alleen 'JBL Live Pro+ TWS LE' te zien en niet 'JBL Live Pro+ TWS'.

Wat bij mij werkte was de jbl oordopjes verbinden met Windows daarna weer de connectie vergeten en dan opnieuw laten scannen totdat je 'JBL Live Pro+ TWS' ziet.

Bij mij was dit 5/6 keer proberen.