be quiet! Pure Power 11 750W FM

€ 113,28
Specificaties 750W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 11 750W FM Review

SnakeByte99Testpanel 27 juni 2021, laatste update op 27 juni 2021, 507 views Testpanel

be quiet! Pure Power 11 750W FM

Mocht je een systeem willen bouwen zonder al te veel toeters en bellen, maar toch met een PSU die goed koelt en stil is voor een redelijke prijs, dan is de Be quiet! Pure Power 11 een aanrader!

Pluspunten

• Oerdegelijk
  • Stil

Minpunten

• Geen extra opbergtasje
  • Maar 5 jaar garantie tov 10+ bij concurrentie
  • eigenlijk niet meer minpunten

Uitrusting Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Algemene beoordeling

De BeQuiet! Pure Power 11 750W FM is een oerdegelijke power supply unit die prima in elk modern systeem ingebouwd zou kunnen worden. Door de volledig modulaire bekabeling kan je de airflow gezond houden en je kabelmanagement veel netter afwerken. Het is een wat saaie oerdegelijke box, die zo op gehoor ( kan niet anders door gebrek aan dB meters) ook zeer stil is! Eigenlijk is er niet heel veel mis mee behalve dat het gewoon wat saai en bescheiden aanvoelt.

Hieronder de specs van de website van bequiet voor de liefhebber:
  • Model: Pure Power 11 FM 750W
  • 80 PLUS® Gold efficiency (up to 93.9%)
  • Modular cables for maximum build flexibility
  • Two strong 12V-rails
  • Power consumption in standby: <0.14W
  • Average life time 100,000 h / 25°C
  • Operating temperature up to 40 °C

Uitrusting en afwerking

Zowel de PSU en de verpakking zijn zwarte met grijs en zonder al te veel poespas. Er zit een standaard voedingskabel in het pakket en 8 modulaire kabels en wat schroefjes voor je hele systeem. Eigenlijk is er niet veel aan op te merken, behalve dat het allemaal zeer degelijk en kwalitatief goed aanvoelt. Doordat alles in het zwart is uitgevoerd is het wel makkelijk in de meeste PC systemen in te bouwen zonder dat het allemaal uit de toon valt.

Er zitten helemaal geen extra's in de doos zoals een tasje voor de modulaire bekabeling die je niet gebruikt. Bij andere merken in hetzelfde prijssegment zie je wel vaak deze extra's die toch het gevoel van iets meer luxe weten mee te geven. Hierdoor heb ik ook sterker de neiging om voor een ander merk te kiezen ondanks dat er helemaal niets mis is met deze PSU van bequiet! Misschien dat er tegenwoordig niet veel meer extra fluff bij zit, de laatste keer dat ik een PSU van Corsair kocht is toch wel een jaar of 5-6 geleden, dus wellicht ben ik nog oude luxe gewend.

Aansluitmogelijkheden

Een ruime hoeveelheid kabels en aansluitingen zijn meegeleverd en voldoende voor menig modern systeem. Er is niet veel op aan te merken, behalve dat het allemaal heel goed is uitgevoerd en duidelijk is weergegeven. De modulaire kabels zijn makkelijk in en uit te pluggen en de moederbord kabel is netjes gesleeved.

Connectors
  • 3x molex legacy kabels voor oudere systemen/apparaten
  • 4x 6+2 pins PCIe GPU kabel
  • 9x SATA power kabels voor alle HDDs

Prestaties, Geluidsproductie en Koeling

Qua prestaties werkte het eigenlijk precies zoals het zou moeten en heb ik geen enkel probleem gehad met stabiliteit. 750w was ruim genoeg voor mijn systeem dus weet ik niet hoe het zich houdt bij hoger verbruik dicht bij het maximum wattage. Door de 80 PLUS Gold standaard van dit apparaat verwacht ik ook dat er niet veel afwijking in de output en stabiliteit zitten dan in de specs staan.

Welicht het grootste voordeel van dit apparaat is dat je het helemaal niet hoort. Nou zijn de meeste moderne PSU's zeer stil en is het waarschijnlijk dat je vriijwel alleen de fans op je GPU hoort, maar deze is echt fluisterstil. En elke vermindering van de geluidsuitstoot zonder al te veel koeling en prestatie in te leveren is wat mij betreft een verbetering.

beQuiet maakt wat dat betreft zijn naam ook echt waar. Ook bij andere producten van deze fabrikant is het echt merkbaar gericht op mensen die houden van wat stillere en toch koele systemen. De koeling doet niet onder voor PSU's van andere merken in dit segment. In mijn metingen met mijn IR thermogun meet ik waarden tussen de 25-30,5C aan de achterkant/fanoutlet van de behuizing. In iets minder zomerse tijden verwacht ik dat deze temperatuur zeker nog een aantal graden lager uitvalt.

De prijs ligt rond de 99-131 euro in de pricewatch op moment van schrijven. Dit ligt redelijk in de lijn van de andere merken in hetzelfde prijssegment zoals Corsair, Seasonic en EVGA. Een van de meest geliefde modulaire PSU's en vergelijkbaar met deze 750w FM 11 van bequiet, de Corsair RM750x, is op dit moment iets duurder geprijsd op 115euro. De FM 11 is dus zeer competitief geprijst en een goede koop die qua prestaties niet onderdoet voor de iets duurde PSU's van andere merken. De garantie op deze PSU is echter alleen maar 5 jaar terwijl de andere merken een langere periode van 10 jaar durven te geven. Mocht je langer dan 5 jaar willen doen met je huidige systeem dan is het wellicht beter om een PSU te overwegen met ietsje langere garantie. Volgens andere reviews blijken de consedatoren van een iets lagere kwaliteit waardoor dus de garantie waarschijnlijk iets lager uit valt.

Zoals ik al eerder in de review heb geschreven kan ik zeggen dat deze PSU van be quiet een prima en heel degelijk kwaliteitsproduct is in dit prijssegment. Het grootste pluspunt van dit apparaat is de zeer lage geluidsproductie zonder prestatieverlies in koeling en power.

Verder is er eigenlijk heel weinig mis met de be quiet! FM 11 750w. De minpunten die het product wel heeft zijn eigenlijk zo miniem dat het eigenlijk niet veel uit maakt. Persoonlijk had ik wel graag wat extra luxe gezien zoals zo'n opbergtasje waar je de ongebruikte modulaire kabels in kan opbergen. Andere fabrikanten zoals Corsair en EVGA leveren dit wel vaak mee in dit prijssegment.

De prijs op dit moment is echt zeer redelijk voor wat je krijgt, maar door het gebrek aan extra's en de iets lagere garantie ten opzichte van de andere grote merken geef ik het product een goed ipv een uitstekend. 8,5/10

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 11 750W FM?

Dank voor de extra toevoeging aan de review!
leuke review zo ervaar ik mijn meerdere beQuiet psu ook :) :)
Jammer van de twee Teapo SC caps 85°C op de Primary side, En de fan al vanaf 300w al harder gaat draaien. wel mooi dat er een fan-profiel staat ingesteld dat ie max 1650rpm draait ipv 1800. wat bij zware belasting naar de 37dB gaat va 600w. Verder prima voeding, en BQ geeft niet vaak meer dan 5j garantie.
(heb er zelf nog geen gebruik van hoeven maken op gebruikte systemen met Dark Power 11 en Straight Power 11 - ook niet met Pure Power 11 400w-) Prijs is nu nog wat aan de hoge kant voor deze voeding (E 109,-)
Het is een nadeel, dat de voeding niet nog meer nadelen heeft? :?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.