LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart

€ 276,91
Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart Review

Mister.Ed640 25 juni 2021, 1.548 views Product geleend

LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart

Mooi VA scherm die boven verwachting goed presteert. Ideaal om als combi voor gaming en thuiswerkplek te gebruiken.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Responsetijd
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Losse voeding
  • Kijkhoek
  • Geen USB

Inleiding:
Ik heb de LG32GN650 enige tijd mogen testen. Een die-hard gamer ben ik niet maar breng wel de nodige uurtjes door op CS:GO, GRID en nog een aantal games.

Design:
Out-of-the-box is het wel even slikken hoe groot een 32 inch monitor is als je normaal met 24 inch schermen werkt. Het scherm is mooi solide, heeft een smalle bezel en een stevige voet. De voet heb ik maar een uurtje gebruikt omdat ik draai en kantelbare monitorbeugel aan mijn bureau heb zitten vanwege ruimtegebrek. Deze 32 inch monitor past hier met zijn 100mm VESA aansluiting prima op. Voorzijde van het scherm is mooi mat zodat je geen last hebt van een glans bij externe lichtinval.

Aansluitingen:
Aan de achterzijde van de monitor vind je 2 HDMI (2.0) en 1 displaypoort (1.4) aansluiting. Daarnaast nog een jack aansluiting voor je hoofdtelefoon. Deze hoofdtelefoonaansluiting heb ik even gebruikt om te testen maar optimaal is het niet als je een headset met microfoon voor gaming gebruikt. Er zit namelijk geen aansluiting voor je microfoon op de monitor (geen idee of je spraak terug kan geven via een HDMI of Displaypoort kabel).

Daarnaast is er nog een stroomaansluiting wat helaas geleverd is met een losse voeding. Jammer want zo’n groot scherm zou volgens mij best een interne voeding kunnen hebben. Nu moet je weer een voedingsblok ergens wegwerken.

Wat ik mis zijn USB aansluitingen op de monitor. Mijn monitorlamp die ik normaal op mijn monitor zet heeft voeding via USB nodig en op dit model is dat niet bruikbaar.

Gebruikersgemak:
Aan de onderzijde zit een soort joystick waarmee je de monitor aan/uit kan zetten en door de menu’s kan gaan. De menu’s zijn zeer overzichtelijk en snel te bedienen. Met een tal aan pre-sets kan je al heel snel de monitor in de gewenste stand zetten.

Er zit ook een rode led in deze joystick die aan kan als je de monitor aan zet. Standaard staat deze led uit als je monitor aan staat. Om toch op te blijven merken dat de monitor aanstaat en bijvoorbeeld op zwart beeld staat kan je het ledje activeren in het menu.

Toch moet ik zeggen dat het even wennen is hoe je het scherm aanzet en bedient. Het was niet de eerste en vast niet de laatste keer dat ik het scherm per ongeluk uit zet terwijl ik tijdens het gamen het geluid wat zachter wil zetten. Kwestie van gewenning over tijd neem ik aan.

Beeldkwaliteit:
Het scherm heeft een VA panel maar is toch mooi scherp. Als ik het vergelijk met mijn 24inch IPS scherm zijn ze toch even scherp.

Alleen had de kijkhoek iets beter gemogen. Wanneer je schuin het scherm in kijkt merk je vooral bij de randen dat er een afbuiging zit. Maar door er recht voor te zitten merk je dit niet eens op.

In het menu kan je HDR aanzetten. Je merkt gelijk beter beeld als je in Windows 10 ook HDR ondersteuning activeert.

Zwart is niet helemaal zwart want aan de randen merk ik toch iets van backlight bleeding op.

Specificaties geven aan dat de refresh rate 165Hz is. Dit haal je alleen als de monitor via een displaypoort verbonden is. Met HDMI kwam ik niet verder dan 144hz.

Ik heb 2 gamelaptops die ik met dit scherm heb geprobeerd. Mijn Dell met een NVIDIA GeForce RTX 2070, 8GB GDDR6 aan boord en mijn Alienware met een NVIDIA GeForce GTX1080, 8GB GDDR5X. Op beide laptops heb ik voornamelijk CS:GO en GRID Autosport gespeeld. Tijdens het gamen op deze settings merk ik amper ghosting waar. Dit komt waarschijnlijk door de hulp van de black stabilizer die op de monitor zit.

Op 144Hz kan het scherm maximaal 2560 x 1440 aan op resolutie. Maar games zoals GRID en CS:GO zijn niet verder instelbaar dan 60Hz waarbij de resolutie naar 3840 x 2160 kan.

Leuke optie tijdens het FPS gamen is om via het menu van de LG een grote crosshair te selecteren. Merk zelf op dat dit voor mij prettig is waardoor ik beter presteer tijdens CS:GO.

Reactietijd van het scherm is dus zeer goed te noemen. Je kan het zelfs nog via het menu iets beïnvloeden. Merk wel op dat dit wel ten koste kan gaan van het beeldkwaliteit. Door de pre-sets in game mode te kiezen (Gamer1, Gamer2, FPS, RTS, Vivid, Reader of HDR Effect) heb je het scherm al goed staan. Het valt mij wel op dat deze pre-set optie niet altijd actief staat. De willekeur wanneer het wel of niet aan staat heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Naast de laptop heb ik op de 2e HDMI poort de playstation aangesloten. Het scherm is hier ook perfect voor met de games op full HD. Ook hier merk ik weinig van ghosting en gaat het beeld bij Gran Turismo zeer vloeiend.

G-Sync:
Mijn Nvidia kaart ondersteund G-Sync. Dit scherm heeft Free-Sync maar is G-Sync compatible. Het verschil tussen Free-Sync aan of uit is goed zichtbaar bij FPS games. Maar helaas kan ik het niet vergelijken met een echt G-Sync scherm. Als dit gelijk is aan Free-Sync dan verloopt het beeld een stuk strakker.

Prijs:
Bij het schrijven van dit review lag de laagste prijs op € 285 wat zeer aantrekkelijk is voor een 32 inch die G-Sync compatible is.

Eindconclusie:
Voor gamers die genoeg hebben aan QHD is dit een goede aanrader. En naast gaming is het ook een ideale thuiswerkscherm

Heb jij ook een LG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.