Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

Niet beschikbaar
Specificaties 1x Jaloezie-actor (Bluetooth) - Bekijk alle specificaties

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack) Review

RemCom87Testpanel 23 juni 2021, laatste update op 30 juni 2021, 478 views Testpanel

Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)

De switchbot Curtain is een verassend goed product dat tegen relatief weinig geluid zelf zware gordijnen goed dicht kan. Helaas mis ik wel een lokale api om zo koppelen met een domotica systeem makkelijk te maken en niet afhankelijk te hoeven zijn van een werkende internet verbinding.

Pluspunten

• Relatief weinig geluid
  • Werkt zelfs met zware gordijnen
  • Opladen met zonnepanelen

Minpunten

• Geen lokale api

Kwaliteit Score: 4
Ik heb via tweeakters en switchbot de kans gekregen om de switchbot Curtain te testen.

Wat zit er in de het pakket

- 2x SwitchBot Curtain (u-rail)
- 2x SwitchBot Solar Panel
- 1x SwitchBot Hub Mini
- 1x SwitchBot Meter
- 1x SwitchBot Remote

SwitchBot Hub Mini

De eerste indruk als je de hub uitpakt is dat die erg goedkoop aanvoelt. Goedkoop plastic en geen enkel gewicht. De hub wordt gevoed via een micro-usb kabel maar een usb adapter moet je zelf regelen. Voor mij geen probleem maar vind toch dat dit er best bij had gekund. Verder verbind de hub via wifi met het internet. Dit werkt verder uitstekend (geen issues met wegvallen of iets dergelijks) maar ik had liever ook nog een ethernet port gezien.

De hub is makkelijk via de bijbehorende android of iOS te koppelen aan je switcht account. Dit werkt snel en zonder problemen.

SwitchBot Curtain (u-rail)

Installatie
Het is handig om hiervoor de handleiding te raadplegen. Bij de Curtains zitten verschillende wieltjes/rail geleiders zodat deze met de meest gangbare rails zou moeten werken. Om te meten zitten er ook nog enkele hulpstukken bij om dit te vergemakkelijken. Heb je dit allemaal gedaan kan die geïnstalleerd worden. Dit is een fluitje van een cent nu. De geleiders trekken met een aantal veren de body van de curtain strak tegen de rail aan. In de body van een curtain zit een rubber wiel waarmee de curtain zichzelf heen en weer gaat ‘rijden’.

Na installatie kan hij via de app toegevoegd worden en kan er begonnen worden aan de calibratie. Hier loodst de app je makkelijk doorheen. Eerst moet je hem helemaal open doen. En daarna helemaal dicht. De eindstops die hiermee gedefinieerd worden zijn gewoon de aantal omwentelingen. Hier is het wel belangrijk dat het aandrijfwiel niet gaat slippen om geen verloop te krijgen (dit was bij mij geen probleem maar vond het wel belangrijk om even te melden.
De werking
Bij mij moet de curtain 1 gordijn over een lengte van 3 meter dichttrekken. Het gordijn is wat zwaarder dan gemiddeld (complete gok want heb geen enkele referenties wat nu licht of zwaar is). Over de 3 meter doet die ongeveer 30 seconde. Hij lijkt geen moeite te hebben met het gewicht. Wat wel belangrijk is dat als je overgangen hebt in de rail dat deze wel goed moeten aansluiten. Bij een te grote opening of hobbel wordt het snel te zwaar. Ik moest dit iets bijstellen om het probleemloos te laten werken. Je hoort wel dat het motortje aan het einde hard moet werken voor de laatste centimeter. Ook het geluid wat geproduceerd word valt mij alles mee. Je hoort hem zeker maar is niet zo hard als bij andere oplossingen die ik wel eens gezien heb. Switchbot zeg dat de batterij een jaar mee zou moeten gaan. Mijn ervaring tot nu is dat 2x open en dicht ongeveer ~1% accu kost. Dit zou dus met deze hoeveelheid met 200 dagen al gedaan zijn met de accu. Misschien bij lichtere gordijnen dat het accu verbruik beter is. Voor mij is het verbruik echter geen echt probleem. Zie volgende hoofdstuk

SwitchBot Solar Panel

Dit is een zonnepaneeltje die je kan gebruiken voor het opladen van de Curtain. Dit is echt een mega must om te hebben. Niks is irritanter dan met een powerbank de curtain af en toe op te moeten laden. Het zonnepaneel zorgt er voor dat de accu mooi vol blijft (met het weer tijdens het testen tenminste. Zonnige zomerdag zonder bewolking). Ik heb geen test kunnen doen hoeveel die kan opladen maar elke dag laat die de 1% weer bij die hij verbruikt heeft.

Het zonnepaneel kan op 2 manieren bevestigd worden. Hij kan direct aan de achterkant van de curtain geklikt worden. Dit zit erg stevig. Mocht dit in jouw huis nu niet lukken kan je de module en stuk lager op je gordijn plakken. Hier voor worden plakkers meegeleverd. Aan de achterkant kan je de usb kabel loshalen en uitrollen zodat je hem weer kan verbinden met de curtain. Ik weet niet of mensen snel plakkers op hun gordijn gaan plakken maar handig dat het er bij zit.

SwitchBot Meter

Een meter met de temperatuur en luchtvochtigheid meet met als toevoeging dat er ook nog een display op zit om het direct zelf af te kunnen lezen. Ook dit product koppelt makkelijk en snel via de app. In de app vallen grafiekjes te zien van de laatste dag / maand / jaar. De waardes vallen ook te gebruiken in scene’s. Hiermee kun je bijvoorbeeld de gordijnen laten sluiten als de temperatuur te hoog wordt. Dit gebruikt ik alleen verder niet omdat je eigenlijk meer elementen wil meenemen dan alleen de temperatuur. Denk bijvoorbeeld aan schijnt de zon wel.

SwitchBot Remote

De remote is een simpele remote met 2 knoppen. De remote voelt degelijk en stevig aan. Gelukkig niet het goedkope plastic zoals bij de hub. De remote is ook weer makkelijk en vlot te koppelen via de app. Na het koppellen via de app kunnen er acties aan de knoppen toegewezen worden. Omdat ik alleen maar de curtains heb zit hier heel simpel open en dicht aan gekoppeld. Volgens mij praat de knop doorn direct met de curtains, al weet ik dit niet zeker. De actie wordt in elk geval erg snel na het indrukken al uitgevoerd. De knop wordt met een knoopcell gevoed. Hoe lang deze mee gaat kan ik niet beoordelen nog maar verwacht eigenlijk dat dit wel goed zal zitten

Integratie met domotica systemen

Ik bekijk dit punt vanuit een integratie met Home assistant. Er is nog geen directe koppeling mogelijk de curtains. Alleen met de switch. Er zijn wel wat custos componenten al voor de curtain maar die heb ik nog niet getest. Waarom? Deze koppelingen praten direct via bluetooth. Dit hoeft geen probleem te zijn maar mijn nul heeft nu geen bluetooth ontvanger. Ik zou liever zien dat de hub een lokale api heeft om te gebruiken. Hopelijk is dit iets wat switchbot nog kan verwerken in de firmware. Wel is er een api die via de cloud loopt alleen gebruik ik deze liever niet om niet afhankelijk van het internet of de fabrikant te zijn. Alles samengevat niet meteen plug & play met home assistant

Heb jij ook een Switchbot Curtain U-rail Wit (1-pack)?

Goede review en dezelfde ervaring als ik heb. Ik hoop ook snel op een goede lokale integratie (MQTT naar de hub zou ideaal zijn bijvoorbeeld)
Vandaag heb ik mijn woonkamer voorzien van een aantal SwitchBot Curtain. Bij de kleinere ramen werkt het naar behoren, maar de twee gordijnen bij een schuifpui van 4 meter breed geven helaas problemen. Ik gebruik hier 2x de Switchbot Curtain, die dus ieder 2 meter moeten zien te overbruggen. Dit lijkt te veel van het goede.

Het lijkt niet de sterkte van de motor te zijn, maar de U-rail is te glad van onder waardoor het rubberen wiel van de Switchbot blijft wegglijden.

Ik vraag me af als ik dit wellicht iets stroever maakt of dit verschil gaat maken (zonder dat het rubben wiel gaat inslijten).