1 review

Lenovo ThinkPad P1 (3e gen.) (20TH000CMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad P1 (3e gen.) (20TH000CMH) Review

GertMenkel 23 juni 2021, 387 views Product gekocht

Lenovo ThinkPad P1 (3e gen.) (20TH000CMH)

Snelle laptop met redelijke Linux-ondersteuning. Ik heb hem gekocht met een behoorlijke dosis korting, ik zou er de huidige vraagprijs niet voor geven. De ingebouwde SSD is snel, de processor kan behoorlijk wat aan en de ingebouwde GPU kan flink versnellen waar nodig.

Pluspunten

• Snel
  • Goede bouwkwaliteit
  • Vingerafdrukscanner
  • Thunderbolt
  • Webcamcover ingebouwd
  • Fijn, verlicht toetsenbord
  • Touchpad met gestureondersteuning (Windows)
  • Goede ingebouwde microfoon

Minpunten

• Scherm is niet heel fel (basismodel)
  • Power profiles zijn wat raar ingesteld; lees wat Lenovo in hun tool aangeeft als je het ding te veel vindt blazen!
  • Kan erg warm worden
  • Geen gestureondersteuning op Linux
  • Webcam is niet geweldig voor deze prijs

Ik heb deze laptop gekocht bij het laptopproject van mijn universiteit, voor bijna duizend euro minder dan waar hij tegenwoordig voor te koop staat. Mijn specs zijn als volgt:

Specificaties

Dit zat in de laptop toen ik hem kocht
  • i7-10750H
  • 16GB RAM (M471A2K43DB1-CWE @ 3200MHz)
  • SAMSUNG MZVLB512HBJQ-000L7
  • Nvidia TU117GLM (Quadro T1000 Mobile)
  • Vingerafdrukscanner
Uitbreidingen
Ik heb de laptop uitgebreid met het volgende:
  • Samsung SSD 970 EVO 1TB (Linux-SSD)

Ervaring

De laptop is snel, sneller dan ik had verwacht puur van het papiertje. De laptop is ook uitermate stil onder Windows. Dit blijkt te komen door de stroomprofielen die Lenovo heeft ingebouwd. Er zijn diverse profielen voorbereid voor stil, gebalanceerd, performance en super-performancegebruik. Deze optie zijn te benaderen door op het batterij-icoontje op de taakbalk te drukken in Windows.

Als je niet het juiste stroomprofiel kiest, heb je een hele stille laptop met tegenvallende performance, of een hele snelle laptop die enorm luid is. De beste balans die ik onder Windows gevonden heb, is om de slider op 75% te zetten. De ventilator gaat wel aan, maar het geluid valt mee tot je er echt krachtig werk mee gaat uitvoeren.

Hoewel de laptop en de GPU er niet voor gebouwd zijn, kan het spel zich nog aardig redden in games. Het scherm is 1080p, daarmee is bijvoorbeeld Watchdogs 2 prima te spelen op hoge kwaliteit als je een koptelefoon ophebt. De laptop wordt wel warm als je langdurig veel van het apparaat vraagt, maar de toetsen zijn nog net comfortabel warm genoeg dat je het apparaat niet meer kan bedienen.

Een aardige feature aan deze laptop is de vingerafdrukscanner. Hij is minder goed dan die op de gemiddelde smartphone, maar het gebruik ervan is wel makkelijker dan het intypen van een wachtwoord.
Geluid
Het geluid komt uit twee speakers aan de onderkant van de laptop. Samen zorgen ze voor een geluidseffect dat ik alleen maar kan beschrijven als "raar" als je het nog niet eerder gehoord hebt. De kwaliteit van de audio neemt flink toe als de laptop op een platte, harde ondergrond geplaatst wordt. De Dolby Atmos-ondersteuning van de speakers is best goed, al weet ik nooit precies welke instelling ik voor welke situatie moet gebruiken.
Webcam en microfoons
Bovenaan de laptop zitten twee microfoons, die samen goede kwaliteit audio produceren voor de thuiswerkers onder ons. Zoals bij de meeste laptops is de webcam teleurstellend als je kijkt naar wat er in smartphones allemaal mogelijk is; meer dan 720p hoef je niet te verwachten. De camera gaat redelijk goed om met donkere situaties, al zou ik toch wel meer verwachten voor de prijs die voor dit apparaat gevraagd wordt.
Touch en feel
Op mijn vorige laptop zat een numpad, dat heeft deze niet. Daardoor was typen in het begin even wennen. Het toetsenbord is een klassiek Thinkpad-toetsenbord, gecentreerd zonder numpad en met de F-keys standaard bereikbaar via Fn. Ik heb de Fn- en Control-toets omgewisseld in de UEFI-configuratie omdat deze mij niet natuurlijk lag, maar ieder zijn ding natuurlijk.

De laptop voelt degelijk gebouwd, al is het scherm wat dun soms. Het plastic van de laptop heeft een zachte feel maar het toetsenbord flext weinig voor zijn plastieken structuur.

Zoals eerder gezegd kan de laptop wel warm worden. Dit merk je vooral op je benen, als je het apparaat daadwerkelijk op je schoot gebruikt. De hitte wordt vooral via de onderkant en langs de gleuf onder het scherm naar buiten geventileerd.
Scherm
Het scherm vind ik een beetje tegenvallen. De kleuren zijn prima (ik doe geen grafisch werk) maar de felheid laat in mijn ogen te wensen over. Ik heb het standaardmodel (niet het HDR-scherm), dus wellicht zijn andere modellen hier beter voor gebouwd. Het apparaat is niet gebouwd als mediaconsumptieapparaat, dus ik heb het idee dat kleurechtheid voor Lenovo belangrijker was dan felheid.

Het scherm draait niet rond om het apparaat een convertible te maken, maar het gaat wel redelijk ver naar achteren; je kan het apparaat volledig plat maken door het scherm achterover te duwen. Dit koelt ook nog eens redelijk goed.
Uitbreidingen
Met zijn twee USB-A-poorten en zijn twee USB-C-poorten is de connectiviteit beperkt, helemaal als je ook nog ethernet wil aansluiten. Gelukkig is Thunderbolt over USB ondersteund en kan je dus redelijk krachtige dongels gebruiken waar nodig.

Er zit een SD-kaartlezer in, maar ik heb daar eigenlijk niet zo'n behoefte aan. Het apparaat werkt, meer kan ik er niet over zeggen.

De video-uitbreiding van het apparaat geschied via USB-C of via HDMI. Let wel dat de externe schermen zijn aangesloten op de Nvidia-GPU. Dit betekent dat je stroomverbruik en lawaai flink toenemen zodra je een extern scherm aansluit.

Linux

Aangezien ik deze laptop voor mijn studie gebruik, draai ik er het grootste gedeelte van de tijd Linux. Zoals bij ieder apparaat waar Nvidia-hardware in zit is het soms een geklooi om de drivers goed en stabiel werkend te krijgen, maar in Manjaro is dat zo geregeld via de settings manager. Alles werkt eigenlijk out of the box met een moderne installer, al zal je Nvidia-driverervaring verschillen afhankelijk van de distro die je kiest. Nouveau is in elk geval niet aan te raden op dit apparaat naar mijn ervaring.

Een probleem dat ik met de laptop had, heeft te maken met het geluid. Geluid over HDMI werkte niet altijd vanwege een udev-regel die geschreven was voor Nvidia en vorig jaar miste er nog een aantal drivers voor het geluid. Dat is onderhand gerepareerd. De enige resterende problemen zijn vage, Nvidia-gerelateerde problemen. Ik kan lastig de Linux-ontwikkelaars of Lenovo daarvan de schuld geven; wil je een makkelijk-werkende Linux--laptop, koop dan nooit of te nimmer iets met Nvidia-apparatuur erin.

Dat gezegd hebbende werkt het switchen van GPU wel zodra de drivers geladen zijn (in elk geval op X11, Wayland heb ik nog niet geprobeerd).

Ik heb wel een probleem met stotterend beeld op een extern scherm als de laptop dichtgeklapt is, vooral in Linux. Ik vermoed driverproblematiek, zie mijn eerdere opmerkingen over Nvidia voor mijn mening hierover.

Vt-d en vt-x staan standaard uit, dus voor virtual machines moet je niet vergeten om deze in te schakelen. Let ook op dat je (via Windows) de UEFI updatet voor je te veel instellingen verandert; oude UEFI-images hadden een probleem dat bepaalde onderdelen de laptop deed bricken als je de verkeerde instellingen aanpaste. Dit is naar mijn weten opgelost in de huidige firmwareversies.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad P1 (3e gen.) (20TH000CMH)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.