1 review

HP ZBook Studio G5 (2YN55AV)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP ZBook Studio G5 (2YN55AV) Review

fwsmit 22 juni 2021, 150 views Product gekocht

HP ZBook Studio G5 (2YN55AV)

Een snelle laptop met excellente bouwkwaliteit. Fijn toetsenbord en helder scherm. Wel vrij grote niet heel modern uitziende schermranden. HP claimt Linux te ondersteunen, maar eigenlijk doen ze er helemaal niks aan. Gelukkig is de Linux ervaring nog steeds OK

Pluspunten

• Stevig chassis
  • Fijn toetsenbord
  • Ingebouwd webcam cover
  • 2x usb-C thunderbolt

Minpunten

• Nvidia grafische kaart
  • Geen perfecte linux support

Ik heb deze laptop gekocht met het laptopproject van de TU Delft. Daardoor kreeg ik de laptop voor een gunstige prijs. Ik zal deze laptop reviewen vanuit het oogpunt van een Linux gebruiker.

Toen ik de laptop kocht zag ik dat HP officiële support had voor Linux. Na arch Linux geïnstalleerd te hebben kwam ik er al vrij snel achter dat er toch wel enige gebreken aan zaten. Allereerst zit er een moderne Nvidia grafische kaart in, wat betekent dat de open source driver nouveau niet de volledige performance van de kaart kan gebruiken, omdat je daardoor signed firmware van Nvidia nodig hebt (en die willen ze niet geven). De closed source driver heeft wel beter performance, maar die wil zich dan weer niet aan algemeen geaccepteerde standaarden houden, waardoor je geen Wayland kan gebruiken.

De batterijduur van de laptop is vrij goed, tenzij je de dGPU aan het gebruiken bent. Gelukkig is de power management op linux vrij goed en zet hij de grafische kaart volledig uit als die niet in gebruik is. De HDMI poort is alleen aangesloten aan de grafische kaart, dus als je een scherm wilt aansluiten gaat je batterijduur flink omlaag.

Bijna alle HP laptops het probleem dat sommige functietoetsen niet goed werken in linux. Bij deze zijn het de toetsen om schermhelderheid aan te passen. Je zult dus zelf F2 en F3 moeten instellen om die functie over te nemen. Verder had ik nog problemen met de ingebouwde audio en microfoon.

Dat wil niet zeggen dat je geen goede ervaring kan hebben met linux op deze laptop. Afgezien van de functietoetsen werkt het prima out of the box, maar je kan het niet "supported" noemen.

Heb jij ook een HP ZBook Studio G5 (2YN55AV)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.