Xiaomi Mi Smart Projector mini

€ 499,95
Specificaties Full HD DLP-beamer • 200" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Smart Projector mini Review

WouterOomen 23 juni 2021, laatste update op 26 november 2021, 4.117 views Product gekocht

Xiaomi Mi Smart Projector mini

Een erg fijn instapmodel voor mensen die zoeken naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding voor een eenvoudige, compacte beamer. Let goed op de lichtomstandigheden in de ruimte waarin je de beamer wilt gebruiken: de lamp is sterk genoeg in schemerachtige ruimtes, maar voor vol daglicht heeft die te weinig lichtopbrengst.

Pluspunten

• Ruim voldoende lichtopbrengst voor de meeste situaties
  • Mooi, strak design
  • Geluidskwaliteit
  • Werkt simpel en snel
  • Compact
  • Android TV9
  • Fan maakt weinig geluit
  • Autofocus

Minpunten

• Te beperkte lichtopbrengst voor in daglicht
  • Geen zoom
  • Korte voedingskabel
  • Geen horizontale keystone-correctie
  • Knoppen op afstandsbediening lastig te zien in het donker
  • Contrast-arm menu (niet handig voor lichte situatie)

Ik zocht een beamer om mijn voetbalbeleving en Netflix-sessies wat op te krikken en kwam daarbij op deze Xiaomi uit. Daar moet bij gezegd worden dat ik al bijna tien jaar geen TV meer heb en over het algemeen niet overdreven veel waarde hecht aan beeld en geluid. Deze review is dan ook niet geschreven vanuit grote expertise op dit gebied, maar juist om mensen die wat toegankelijker modellen zoeken mee te nemen in mijn ervaring. Dit ook omdat ik zelf voor mijn keuze veel baat had bij deze review, en bij de discussie die op gang kwam in dit topic. Dit is dus ook niet alleen een review, maar ook een samenvatting van wat ik (soms indirect) tijdens mijn korte zoektocht tegen ben gekomen.

Ontwerp
Zelf vind ik het uiterlijk van de beamer heel elegant en strak, wat me erg aanspreekt. Er zit geen randje, button of hoek teveel op en het materiaal is degelijk en goed afgewerkt. Voor mij is dit alles echt een plus: ik hou van clean design en deze beamer valt hier zeker onder.

Wat wel een ontwerpfoutje is wat mij betreft is de vrij korte kabel voor de voeding. Het zou fijn zijn om de beamer net wat makkelijker te kunnen bewegen, en een half metertje extra was daarin zeker behulpzaam geweest. Daar moet ook bij worden vermeld dat de beamer geen accu heeft. Dat zocht ik ook niet, want ik gebruik hem alleen binnenshuis en er zijn hier genoeg stopcontacten, maar anderen zullen dat als een flink gemis ervaren. Het puntje van een wat korte kabel tikt wel extra aan als die altijd aangesloten moet zijn.

Een ander onhandigheidje is dat er geen licht achter de knoppen van de afstandsbediening zit. Als je dus in het donker zit te kijken kan het lastig zijn de juiste knoppen te vinden.

Beeld, geluid
Hier komen we op het punt waar mijn kennis wellicht ontoereikend is (de dude in deze video zegt trouwens wel wat dingen over beeldkwaliteit, dat kan helpen). Hoewel ik prima kan zien of een beeld scherp is en of er geen rare kleuren in het beeld zitten, ben ik geen expert op het gebied van kleurechtheid, contrast, etc. Het zou dus kunnen zijn dat anderen wat kritischer zijn op het beeld dan ik (hoewel ik elders ook geen kritische reacties gelezen heb). Kort gezegd ben ik heel blij met het beeld dat van deze beamer komt. Het beeld is scherp, kleurrijk en mooi en voor mij dus ruim voldoende. Dat geldt ook voor het geluid: voor mijn ongetrainde oor is dat zeer ruim voldoende. Het verbaasde me eerlijk gezegd ook dat er een behoorlijke bak geluid uit een relatief klein apparaatje komt (waar ik overigens gezien de andere reviews die ik heb gelezen niet de enige in ben).

Bij het beeld hoort ook de lichtopbrengst. Of deze beamer voor jou de juiste keuze is hangt nogal af van de kamer(s) waarin je de beamer neer wilt zetten. Bij volledig daglicht is de beamer namelijk niet goed te gebruiken. Het beeld wordt zichtbaar, en een simpel televisieprogramma kun je op zich wel volgen maar het beeld is dan te flets om er echt plezier aan te beleven. Zodra de schemer intreedt is de lichtopbrengst echter erg snel voldoende. Ook simpele gordijnen (die alleen het ergste buitenlicht tegenhouden) zijn al snel voldoende voor hetzelfde doel. Volledige verduistering is dus niet nodig, maar het temperen van het ergste daglicht wel - zie de foto's hieronder voor toelichting.

De beamer heeft wel verticale, maar geen horizontale keystone-correctie. Als de beamer dus in verticale zin niet recht op het scherm staat kun je dat corrigeren, maar in horizontale zin moet de beamer recht voor het scherm staan, anders vervormt het beeld. De auto-keystone werkte overigens niet altijd goed, dus ik moet soms het beeld even handmatig aanpassen, maar dat gaat snel en eenvoudig.

De auto-focus werkt wel altijd – en in mijn beleving vrijwel altijd perfect. Een gebruiker op het forum merkte daarbij wel op dat de beamer na ongeveer 15 minuten kijken echt is opgewarmd en dat dit ertoe kan leiden dat de focus net niet helemaal optimaal meer is tegen die tijd (en het dus zinvol kan zijn even opnieuw te focussen voor het beste resultaat). Hij kaartte daarbij aan dat het verschil lastig te zien (en bijna verwaarloosbaar) is, en zelf heb ik het dan ook niet opgemerkt - maar de scherpe kijker zou dat dus kunnen herkennen.

Een laatste beeldaspect: de zoom. Die is er niet. Er wordt dus altijd het maximale beeld geprojecteerd dat mogelijk is op basis van de afstand tussen de beamer en de muur (throw ratio: 1.2). Je kunt dus uiteraard wel het scherm kleiner maken door de beamer dichterbij de muur te zetten, dus in de meeste gevallen zal dat geen probleem zijn, maar het kan onhandig zijn.

Techniek en software
Android TV9 werkt echt als een zonnetje, en na tien jaar geen TV te hebben gehad was ik verbaasd over hoe eenvoudig dit soort dingen tegenwoordig werken. Netflix en YouTube zijn al voorgeïnstalleerd, en de apps van KPN, NPO Start en de NOS waren in een handomdraai geïnstalleerd.

De processorkracht van de beamer wordt in een review van Techradar als een minpuntje benoemd - waardoor hij als traag wordt beschreven. Daar merk ik zelf eerlijk gezegd niets van. Alles reageert snel, hoewel apps allemaal even een momentje nodig hebben om te starten.

Wat betreft de aansluitingen heeft de beamer een USB2.0- en HDMI-poort, 2.4G en 5G WiFi en een ingebouwde Chromecast. Je kunt hem daarnaast makkelijk pairen met je telefoon via bluetooth en hij functioneert op basis van de verschillende apps makkelijk zonder externe apparatuur. Weinig te wensen over, zou je zeggen, maar let op: bol.com adverteert de beamer tot op heden met Apple AirPlay, terwijl dat er niet op (b)lijkt te zitten. Of die fout bij Xiaomi of bij bol.com ligt weet ik niet, maar het is niet erg netjes.

Wat me ook stoort is dat het menu voor de instellingen in zwart wordt weergegeven, terwijl geselecteerde opties in donkergrijs worden weergegeven. Op momenten dat er dus veel omgevingslicht is kun je op zich aardig televisie kijken, maar is het erg lastig om het menu te navigeren omdat het contrast in het menu zo klein is. Een erg onnodige (en wat dommige) tekortkoming.

Er zijn best wat minpuntjes de revue gepasseerd, maar voor mij zijn het allemaal details. In vrijwel alle situaties doet deze beamer volgens mij wat hij moet doen: mooi beeld en geluid produceren. Het apparaatje is toegankelijk en makkelijk in gebruik en is voor mensen die een eenvoudige, compacte beamer zoeken wat mij betreft een aanrader.

Nog wel wat punten om op te letten
  • Er blijken verschillende versies van de beamer in omloop te zijn, dus je moet jezelf even verzekeren van de internationale versie (en niet de Chinese versie), voor je tegen allerlei barrières aanloopt die je niet had voorzien. Bijna alle reguliere kanalen in Nederland lijken echter wel gewoon de internationale versie aan te bieden.
  • Xiaomi heeft, net als vrijwel alle grote tech-merken, een matige tot waardeloze reputatie als het gaat om arbeids- en mensenrechten (in dit geval refereer ik vooral aan de situatie met de Oeigoeren). Ik wil dit ding niet aanprijzen zonder dat te hebben gemeld. Omdat andere merken het niet of nauwelijks beter doen heb je alleen niet veel keus. Maar ik zou wel zeggen: koop bij voorkeur tweedehands of met enige terughoudendheid. (Voor zover deze belerende mededeling.)
  • Dit verhaaltje is geschreven op basis van mijn ervaringen, maar daarbij heb ik wel wat dingen meegenomen uit de discussie op het forum. Thanks voor de tips hardware-lover, THE_BASE, lukadad en Hulleman!
(Toelichting bij de foto van het beeld: deze is genomen bij daglicht, zodat je zelf kunt inschatten wat je daar van vindt. Lichtomstandigheden: iets meer dan 30 minuten voor zonsondergang, zonder gordijnen voor de redelijk grote ramen. Het beeld is dus goed te zien, maar wel aan de fletse kant. De muur moet trouwens nodig gestuct of opnieuw behangen worden; de oneffenheden in het beeld zijn voor rekening van de muur.)

Heb jij ook een Xiaomi Mi Smart Projector mini?

Leuke review. Ik was net een tijdje op zoek naar een dergelijke LED-beamer, voor toepassingen in een atelier, en had deze ook bijna besteld. (Uiteindelijk gekozen voor de ViewSonic M2). Het beeld is zo indrukwekkend scherp en kleurrijk dat 't (voor ons hier) een prima vervanging is voor een televisietoestel.
Probleem alleen is dat de muur hier ook nodig gestuced of behangen moet gaan worden :D
Veel plezier er mee!
Ik had niet verwacht dat het zo'n goede vervanger zou zijn voor een TV eerlijk gezegd. Ik had eigenlijk verwacht dat het een gimmick zou zijn: de meeste TV kijken op de laptop zoals we gewend waren en dan af en toe de beamer aanzwengelen voor een film of serie. Wij hebben hem inmiddels drie weken en we zetten hem nu net zo goed aan voor De Slimste Mens of Nieuwsuur. Echt ideaal.

En fijn dat het apparaatje zo mobiel is en je dus op meerdere plekken in je huis TV kunt kijken zonder dat er overal zo'n zwart vlak aan de muur hangt.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.