Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S20 5G 128GB Grijs

€ 739,-
Specificaties 6,2" • 3200x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S20 5G 128GB Grijs Review

PowerPee 21 juni 2021, 251 views Product gekocht

Samsung Galaxy S20 5G 128GB Grijs

Mooi compact toestel met een krachtige (snelle) camera. Mooi display, met hoge resolutie / refresh. Het toestel is licht, maar dit geeft wel een beetje een plastic gevoel. De oortelefoonspeaker is wat ondermaats, in volume en kwaliteit.

Pluspunten

• Mooi display
  • snelle interface
  • snel laden

Minpunten

• speaker kwaliteit oortelefoon
  • resonantie muziek speaker
  • SIM en SD-card delen slot
  • vingerprint reader is onbetrouwbaar

Bij het uitzoeken van een toestel heb ik voor Samsung gekozen om een aantal reden. Ten eerste in verband met het updatebeleid. Daarnaast staat de camera goed aangeschreven en is de SOC op het toestel snel(genoeg). Een hoge resolutie O-led stond op mijn lijstje. Aan al het bovenstaande voldoet dit toestel in ieder geval.

Ik kocht het toestel nu 4 dagen geleden bij een online webwinkel voor 288euro, in combinatie met een twee jarig abonnement.

Hardware:

Wat me gelijk meeviel was de maat van dit toestel (6.2" diameter). Het scherm is super scherp, en de 120Hz refresh is een mooi gegeven. Je kunt in de instellingen kiezen tussen een maximale resolutie van WQHD+ (3200x1440) op 60Hz, of een FHD+ (2400x1080) op 120Hz. Na een paar keer over en weer schakelen moet ik zeggen dat ik nog geen voorkeur heb opgebouwd voor de een of ander.

De kwaliteit van de oorspeaker vind ik tegenvallen. Het geluid is zacht en blikkerig, iets dat ik niet zou verwachten bij een high end toestel zoals dit. Ook de interne speaker zorgt ervoor dat het hele toestel resoneert.
Gelukkig hebben we VolTE en Wifi calling - ....daar merk je dus alleen niets van omdat de oorspeaker zo minimaal is.

Geen 3.5mm jack. Zucht. Er wordt wel een AGK USB-C headset meegeleverd. Deze laat ik buiten beschouwing van deze review. Mijn 3 jaar oude voorloper had een Quad-DAC aanboord en stuurde daarmee een prachtig stuk klank uit.

Het dual-sim slot deelt een plekje met een SD-card. Dit is jammer, want dit had ik niet verwacht. Om deze reden kan ik mijn intern geheugen niet uitbreiden zonder een sim te moeten missen...al zou ik wel een eSim kunnen aanvragen, daarmee is het probleem opgelost. Ik houd echter wel van de mogelijkheid om een Sim even over te kunnen zetten naar een ander toestel indien je huidige defect raakt.

De accu lijkt het prima vol te houden. Al heb ik het toestel nog niet erg lang kunnen testen om hier objectief over te kunnen zijn. De super-snelle-lader doet wat hij zegt: super snel laden. ;)

De Wifi is wel een stuk sneller geworden! Even een backup van mijn NAS terugzetten op de mobiel gaat razend snel. :-) Wel wordt de telefoon dan flink heet. Dat vind ik wel logisch; tenslotte moet het toestel zijn warmte ergens kwijt - toch?

Software:
Ik kwam van een eenvoudig toestel op Android 8 - 9. De overstap naar Android 10/11 zorgt voor een nieuwe zoektocht naar het onbekende. Gelukkig kan ik veel dingen snel terug vinden.

Wat me wel enorm tegen valt is de hoeveelheid geïntegreerde software op dit Samsung toestel. Goede genade!
Aan alle kanten wordt je gekoppeld aan online profielen, registratieprocessen van services waar ik het nut niet van inzie; Samsung Internet browser, Samsung Bixby, Samsung Health, AR Zone, Samsung Voice recorder...
Een ander voorbeeld is de cloud-sync met Microsoft Onedrive. Je kunt het weigeren, maar verwijderen van de Onedrive software is onmogelijk. Ik zoek geen cloud backup (of heb die al bij Google), dus ik heb geen belang bij Onedrive. Waarom mag ik het dan niet de-installeren??

Conclusie:
Al met al is de software / hardware ervaring een vooruitgang. Ik weet nog niet of ik over een jaar nog tevreden ben met het toestel. Dit gevoel bejaagt me sinds de aanschaf, en zorgt niet voor een "oh - wow" gevoel dat juist wel bij een nieuw toestel zou moeten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S20 5G 128GB Grijs?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.