be quiet! Pure Power 11 750W FM

€ 113,28
Specificaties 750W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 11 750W FM Review

lamaTestpanel 22 juni 2021, laatste update op 22 juni 2021, 546 views Testpanel

be quiet! Pure Power 11 750W FM

Een erg mooi product, zowel om te zien als bekeken vanuit de functie. Helaas net niet perfect door ogenschijnlijk onnodige zuinigheid!

Pluspunten

• Stil, erg stil!
  • Veel vermogen op de spanningen waar het er toe doet
  • Modulair
  • Compleet geleverd

Minpunten

• Niet in het wit
  • Matige keus voor condensatoren

Uitrusting Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Voorwoord

Via het Tweakers Testpanel kreeg ik de gelegenheid om eens te spelen met dit hagelnieuwe BeQuiet model PSU met een geadverteerd vermogen van 750W. De FM slaat op 'Full Modular' en dat is natuurlijk muziek in de oren van deze tweaker die graag zijn PC (die overigens respectloos in de meterkast leeft het grootste deel van de tijd) een beetje strak heeft bekabeld en kiest voor MSI Krait Gaming producten vanwege hun strakke kleurstelling.

Het is net sinterklaas!

Een echte gamer ben ik niet, ook geen content creator en het zwaarst heeft een PC het bij mij de verduren als ik broncode compileer of die enkele keer dat Sid Meiers civilization in end game staat te ploeteren tussen de beurten in.
Deze review ga ik dan ook vooral in op iets waar ik wel het nodige van meegekregen heb, de electrotechnische eigenschappen van dit apparaat. Verder heb ik op het vlak van temperaturen en geluidsniveaus metingen gedaan en vergeleken met de huidige PSU in mijn PC.

Mijn ietwat bejaarde maar onverwoestbare set-up voor deze review:
Case: Recom PowerStation
Mobo: MSI x370 krait
CPU: AMD Ryzen 5 1600 met Noctua NH-U12S
RAM: 16GB Corsair vengeance LPX DDR4/3200/C15 - Wit
GPU: MSI GTX 1070
PSU: ondefinieerbaar, 680W totaal en er staat een HP workstation logo op, deze is ook net 8 mm lager dan een standaard ATX PSU maar de schroefgaatjes kwamen overeen dus deze is al sinds 2017 in gebruik

Laten we beginnen!

Algemene beoordeling

BeQuiet heeft een hele goede keuze gemaakt met dit platform. De PSU is betaalbaar in de markt gezet maar presteert op de meeste fronten beter dan elke concurrent in dit segment.

Uiterlijlk is het een nette afgewerkte uitstraling en qua uitrusting kun je out-of-the-box vrijwel elk systeem zo aansluiten.

Ik was nog niet bekend met de voedingen van BeQuiet maar ben stiekem best wel overtuigd geraakt door dit product en zou deze zeker aanraden voor eenieder die in merken als corsair, seasonic of thermaltake aan het winkelen is.

Een hele dikke vette verdiende 'Goed', dit zou een 'Uitstekend' geweest zijn als de meegeleverde MoBo kabel wat langer was en de gekozen interne componenten allemaal A-grade waren geweest.

Uitrusting en afwerking

Tsja, uitrusting... Een psu is een psu toch?! Nou, niet helemaal!

Wat deze voeding zo goed uitgerust maakt is een goed doordachte modulaire opzet, dit betekent dat de voeding(zie ook de foto's) geen enkele kabel vast gemonteerd heeft out-of-the-box, je kunt dus specifiek voor jouw PC besluiten welke kabels je wel of niet koppelt. Zie voor meer informatie het hoofdstuk 'Aansluitmogelijkheden'

Dan de afwerking, te beginnen met de kabels.

Zelf heb ik al mijn kabels van witte 'mesh sleeves' voorzien, BeQuiet heeft dit in het zwart wel gedaan met de MoBo kabel maar helaas hebben ze voor de overige kabels gekozen voor zwarte, niet omvlochten flatcables, ik vind dit persoonlijk niet zo mooi in de kast en had graag omvlochten ronde kabels gezien, een kwestie van smaak natuurlijk. De dikte van de kabels is wel netjes op orde, 16AWG (~1,5mm2, conservatief en op een bierviltje berekend kan elke kabel dus ruim 60% van het totale railvermogen vervoeren zonder significante spanningsval, dit heb ik zelfs bij het equivalent van de concurrent wat als 'de beste' gezien wordt nog wel minder meegemaakt.

Omvlochten vs platte kabel

De PSU zelf is een keurig zwart blok met afgewerkte randen zodat je vingers heel blijven. Ook gebruikte schroefjes en connectoren zijn keurig in het zwart uitgevoerd wat een heel clean, rustig en mooi geheel oplevert.
De behuizing voelt ook erg solide aan, steunend met mijn volle 90kg op een hoek van de behuizing doet het ding nog geen millimeter buigen.
Tenslotte is ook het etiket wat mij betreft een stukje afwerking en het etiket op deze PSU is heel compleet, geen marketingblabla maar daadwerkelijke spanningen en vermogens inclusief de benoeming van het maximaal totaalvermogen (Wat - zoals het hoort - lager ligt dan de opgetelde vermogens van de aparte spanningsrails)

Het etiket, geen letter gelogen

Aansluitmogelijkheden

Even los bekeken van de prestaties in het leveren van stroom, spanning, herrie en warmte is het belangrijkste element aan de buitenkant van een PSU toch hoe makkelijk en hoe veel je aan kunt sluiten, zoals al genoemd volledig modulair (vandaar de FM in de naam) en keurig toegerust qua materiaalgebruik.

BeQuiet is zo slim geweest om de modulaire connectoren te verdelen in:
- MoBo connectoren (20+4 pins molex)
- 2x P8 molex voor diverse 12V zaken
- 2x PCIe 6+2 molex voor je grafische kaart of raid controller
- 3x SATA connector

Modulaire weelde en keurig in stijl met de rest van de behuizing

Met de bijgeleverde kabels kun je al deze connectoren benutten en kun je in totaal het volgende aansluiten:
- 1x moederbord/cpu 20+4+8 pins
- 1x 12v P8 device (anders dan CPU)
- 4x 6+2 pins PCIe device
- 9x SATA device
- 2x ouderwetse 'grote' molex device
- 1x ouderwetse 'kleine' molex / FDD device

Een keurige en riante set kabels meegeleverd

toch een respectabel aantal apparaten, fans, RGB controllers etc die je kunt aansluiten zonder zelf direct kabels bij te hoeven kopen! Slim is ook de SATA kabels, elke kabel heeft een ander aantal device connectoren en verschillende lengten, je kunt dus de kabel die het mooiste in jouw kast past gebruiken en dat scheelt toch weer een kabel op maat maken ;)

Wel valt op dat de MoBo kabel niet overdreven lang is, dit betekent helaas in mijn set-up ook dat ik niet netjes achter het moederbord langs kan en in een strak bochtje naar de MoBo aanlsuiting kan leiden. Ik moest de kabel dan ook boven het moederbord langs laten lopen, minder mooi en ook een negatieve invloed op airflow, als ik deze PSU in gebruik zou nemen in deze PC zou ik toch de extra euro's uitgeven om een wat langere kabel aan te schaffen, een nette kast heb je tenslotte altijd profijt van en deze kabel is een forse bundel die je anders in de weg loopt.

Prestaties en stabiliteit

Ha, de kern van dit product, een unit die power supply't aan je systeem. Heel plat geslagen druk je voor voedingen de prestaties uit in 'geleverde amperes bij spanning X' (is gelijk aan de Watts)

Deze prestatie zet je af tegen de stabiliteit, uitgedrukt in spanningsval, uiterste toleranties en de spanningsripple, deze laatste is eigenlijk het overgebleven 'afval' na de omzetting van de wisselspanning in je stopcontact naar de gelijkspanning die uit je PSU komt.

Eerlijk waar, ik heb de componenten in deze voeding bekeken, simpele spannings- en stroommetingen gedaan tijdens idle en vol gebruik en ik heb daarop gebaseerd besloten niet eens de moeite te nemen een ossciloscoop te gaan lenen bij iemand...

Dit ding is briljant voor het geld! De specificaties reppen over toleranties van +-4% (10% op de -12VDC), ik heb in de metingen niet meer gezien dan een afwijking van -3% op de 2e 12V rail, de rest is consequent binnen 1% gebleven, een stabiliteit waar ge gemiddelde budget-laboratoriumvoeding nog zijn best voor moet doen en de concurrentie aardig het nakijken geeft.

Qua prestatie lijkt BeQuiet niets gelogen te hebben, zij beloven dat je op de 12V rails 68 Ampere kunt afnemen, dit vertaalt zich naar 816 Watt, BeQuiet telt dit zelf op als 'max 750 Watt voor 12V' en 'max 750 Watt voor alle rails tesamen'

Het zou mij niets verbazen als deze PSU het lukt om op 12V die 816 Watt te leveren EN tegelijk ook nog eens de 138,6 Watt voor de overige spanningsrails.

Op volle belasting (buiten de PC met dummy loads om te simuleren) kom ik op een totaal afgegeven vermogen van:
11,8V * 65A = 765 Watt
3,3V * 20A = 66 Watt
4,88V * 12 A = 58 Watt

Dit is al een gelijktijdig afgegeven vermogen van 890 Watt! (sorry BeQuiet, dit is natuurlijk wel een stukje marteling wat niet geheel binnen de specificaties valt...)

Deze 890 Watt afgegeven vermogen resulteert in een opgenomen vermogen van 1020 Watt, een gemeten efficientie van 87%

Foei! 80+ Gold zegt dat je minimaal 88% moet halen!!! Oh, nee, dat is bij 100% rated power ;) Wat mij betreft een uitmuntende score, 87% efficientie bij een belasting van ruim 118%

Het werkpaardje waarmee de diverse metingen gedaan zijn

Is er dan niets slechts???

Jawel. BeQuiet heeft helaas gekozen om de ietsje goedkopere 85 graden condensatoren te gebruiken. Componenten in een voeding worden aardig warm en er bestaan heel veel goed verkijgbare 115 graden uitvoeringen, dit is een signaal dat de condensatoren geen extreem lang leven zullen hebben.
Dit wordt nog eens bekrachtigd door de keuze voor Teapo als leverancier, die staan niet bekend om de lange levensduur.

Verder heeft deze PSU een eigenaardigheid bij het inschakelen, de piekstroom (de stroom die een apparaat heel kortstondig neemt bij inschakelen.).
Deze PSU heeft een piekstroom bij 237 Volt (spanning hier in huis) van bijna 90 Ampere. Dit kan in een woonhuis met automaten heel makkelijk leiden tot een uitvallende zekeringsautomaat.
Door mijn hobby heb ik een 'trage' installatie en nergens last van gehad maar het raakt wel de grenzen van wat je in een woonhuis wilt hebben, wie weet dat BeQuiet in een volgende revisie nog een condensator extra kan toevoegen om deze piekstroom toch wat te beperken.

Geluidsproductie

Stil, stil en nog eens stil! Door een andere hobby van me heb ik een nette analyzer die de geluidsproductie ook goed kan meten, dit doen we als geluidsdruk in decibels met een A karakteristiek ( dB(a) ), dit is het meest gelijkend op hoe wij als mensen ook geluid waarnemen.

Metingen gedaan op exact 1,00 meter vanaf de rand van de PSU (of PC kast).

Buiten de PC, op een rubber mat in een woonkamer die voor de gelegenheid geheel stil is gemaakt, ver buitenuit op het diep donker friese platteland met een omgevingsmeting van 16 dB(a), hiervoor moesten de vissenbak en de CV-ketel echt even uitgeschakeld worden.

Idle (geen stroomafname): nihil (<6dB(a) is elke meting onbetrouwbaar met mijn analyzer)
400W belasting: 18 dB(a) -> heel zachtjes fluisteren, voeding was voor mij zelf nog niet hoorbaar
750W belasting: 38 dB(a) -> stiller dan in de gemiddelde bibliotheek

oftewel... het ding is STIL!

Ik wou graag in de PC kast meten maar mijn PC was nogal stoffig en draaide idle 28 dB(a), na een stevige stofzuigbeurt nog steeds 27 dB(a), ik kan de PSU er wel weer in schroeven maar hoe dan ook is mijn (toch al wel aardig stille) GPU altijd enkele decibels luider dan deze PSU, meten is weten maar in dit geval weet ik al dat meten geen verschil kan laten zien.

De analyser waar met een gekalibreerde microfoon de geluidsmetingen mee uitgevoerd zijn (bron: dbx.com)

Warmteproductie

Hierover kan ik heel kort zijn. Mijn PC draait in een meterkast die matig geventileerd is, idle is met een omgevingstemperatuur van ~20 graden de hele kast al 34 graden, met deze PSU is daar geen meetbaar verschil in te ontdekken.

Wel blijft mijn CPU tijdens load wat langer doorgaan voordat ie gaat throttlen, dit is makkelijk te verklaren aangezien zowel de +3.3V als de +12V stabieler zijn dan die gekke hp PSU, hierdoor hebben de gelijkrichters die de CPU van een nette 1.35V voorzien het wat makkelijker dan met mijn huidige PSU, pluspunt hier dus.

Koelvermogen

Eveneens kort maar krachtig: kijkend naar de marteltest op 118% vermogen dan 'mist' er ca 200W, alle watts gaan ergens heen, geleverde stroom, beweging of...... warmte!

Deze 200W warmte durf ik ook wel te onderschrijven, bij zulke grote belastingen wordt het kastje comfortabel warm maar heet wordt ie nooit, vanaf ca 50% belasting begint de fan steeds meer ADHD te vertonen en krijgt de warmte ruimschoots afgevoerd

Ik heb er natuurlijk niet voor hoeven betalen maar deze PSU ligt op dit moment rond de 100-115 euro in de pricewatch. IMHO presteert deze PSU net zo goed of beter dan de gemiddelde seasonic, die gaan toch voor 10-30 euro meer over de toonbank, en deze BeQuiet PSU zal nog wel ietsje zakken als dit model wat langer in de winkel ligt.

Een uitstekende prijs dus als ik het zou mogen zeggen.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 11 750W FM?