WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB Review

Bramji 117 29 augustus 2010, laatste update op 29 augustus 2010, 395 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB

Pluspunten

• Warmte
  • Snelheid

Minpunten

• Geen schroefjes bijgeleverd!

Voor de aankoop van deze schijf, draaide mijn pc op twee Samsung Spinpoints F3, die in RAID0 stonden.
het leek mij verstandig om een extra schijf er bij te kopen voor de back-ups, in het geval een van de twee schijven het mocht begeven.

Waarom deze schijf

Als back-up schijf had ik geen racemonster nodig. mijn enige eisen waren: betrouwbaarheid, een redelijk grote opslagcapaciteit en goede prestaties. Qua prijs moest het binnen de perken blijven.
Naar mijn mening zit WD toch wel goed qua betrouwbaarheid! Ik heb nog nooit een WD schijf terug moeten sturen. In tegenstelling tot Samsung, die had wat series die het snel begaven.
(ik weet het, mijn pc draait nu op twee Samsung schijven, maar het waren wel een van de snelste toen ik ze kocht)
Om de opslag heb ik lang getwijfeld. Ik wist niet welke grote het beste bij mij paste.
500Gb en 640Gb kwamen er uiteindelijk uit. groter dan 640Gb werd wat duurder maar wanneer ik een kleinere schijf zou kopen dan 500Gb vroeg ik me af of hij wel groot genoeg was.
Omdat je bij het formatteren in Windows nog wat schijfruimte verliest heb ik uiteindelijk toch voor 640GB gekozen.
Om meer informatie over de prestaties van de schijf te krijgen, heb ik hier en daar op internet reviews gelezen over de schijf. Tot mijn verbazing was de schijf nog redelijk snel!
Ik was erg benieuwd of de schijf in mijn pc de zelfde prestaties zou behalen.

Installatie

Tot mijn verbazing waren er geen schroefjes bij de schijf geleverd.
Voor mij maakte het in dit geval niet zo gek veel uit, aangezien ik de schijf in een hot swappable bay wilde plaatsen. Eenmaal ge´nstalleerd in het systeem, ontdekte Windows de schijf meteen. vervolgens werden stuur programma's opgehaald en was de schijf klaar voor gebruik.

Prestaties

De harde schijf is getest met het volgende systeem:
Moederbord: Asus P6t-Se
Processor: Intel I7 920
Ram: Corsair 3x 2048Mb @ 1333Mhz
Huidige Harde schijf: 2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

De prestaties vielen me zeker niet tegen!

Vergeleken met de Samsung Spinpoint F3, vind ik de Wd schijf zelfs beter!
hij produceert veel minder geluid, en behaalt bijna de zelfde prestaties!

Warmte

De schijf zit bij in in een hot swappable bay, er zit dus geen fan voor.
Op moment dient de schijf dus als back-up schijf, en word hij dus niet constant beschreven en gelezen.
Hierdoor is de temperatuur contstant 29 graden. Dit is vrij netjes!

Geluid

Zowel onder idle of load, is de schijf niet te horen.
Pas wanneer je in Hd Tune pro bij het tabblat AAM, de schijf op High Performance zet, hoor je iets wat hogen tonen. Dit ondervind ik niet als hinderlijk.

Voor wie een redelijk snel schijfje zoekt, met toch wel wat opslagcapaciteit raad ik deze schijf enorm aan!
Hij is niet alleen snel, maar ook erg stil!

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB?

Meer advertenties

weet iemand trouwens hoe ik de afbeeldingen in mijn review zet?
Graag commentaar! Daar leer ik van. ;)
met [img] [/img] :).

Wordt je harde schijf gekoeld door een fan? Wil deze zelf ook misschien gaan halen, hoe is de geluidsproducite onder load?
als je een standaard harde schijf haalt zitten er geen schroefjes bij... Als je dat wel wilt moet je een boxed versie nemen, die vaak net iets duurder is, maar wel schroefjes heeft.