be quiet! Pure Power 11 750W FM

€ 113,28
Specificaties 750W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 11 750W FM Review

danielhonderdTestpanel 20 juni 2021, laatste update op 20 juni 2021, 663 views Testpanel

be quiet! Pure Power 11 750W FM

Deze power supply doet wat hij moet doen, ziet er netjes uit door zijn modulariteit maar heeft wel een korte moederbord supply kabel, waardoor mooiere kabel management (met achterlangs het moederbord gaan), moeilijk wordt.

Pluspunten

• Robuust
  • Modulair
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• korte moederbord supply kabel

Uitrusting Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Bij deze mijn eerste review voor de Pure Power 11 750W FM. In mijn ervaring is het belangrijkst aan een voeding dat die betrouwbaar is en meer kan leveren dan je systeem nodig heeft. Maar mocht je graag een pc bouwen die er net uitziet door geen rondzwevende onnodige kabels, is dit een goed product ervoor. Ik zal hieronder mijn bevindingen in detail uitleggen. Mocht je tips hebben voor mijn review, laat het zeker achter in de comments! ;)

Specificaties

Op de website van “be quiet!” valt de volgende informatie te vinden:
Pure Power 11 FM 750W offers peerless dependability and best-in-class features such as modular cable management. Whether you are assembling a very quiet system, upgrading your PC, or building a gaming system with an overclocked high-end GPU: Pure Power 11 FM 750W offers the best combination of features at a very popular price.
  • Model: Pure Power 11 FM 750W
  • 80 PLUS® Gold efficiency (up to 93.9%)
  • Modular cables for maximum build flexibility
  • Two strong 12V-rails
  • Power consumption in standby: <0.14W
  • Average life time 100,000 h / 25°C
  • Operating temperature up to 40 °C

Unboxing

Be quiet! heeft zijn best gedaan om de verpakking zowel compact als stylish te houden, voor de rest is er niet iets aan op te merken. Hier de foto’s:

Alle geleverde onderdelen

Een foto van alle type kabels is toegevoegd onderaan de review

Installatie

Hier valt mijn setup te zien met de vorige power supply, een iBox CUBE II 700W. Zoals te zien is die niet modulair.

De installatie verliep soepel, alleen de power kabel naar het moederboard (24pin) was een beetje aan de korte kant. Hierdoor zit hij stugger langs de backplate van de behuizing dan ik zou willen, zo veroorzaakt die ook minimale bolling in de behuizing. Ik was wel heel blij met de SATA/HDD power cable, ik heb namelijk de voeding van de fans op 4-pins molexkabels zitten, waardoor deze kabel zowel de harde schijf als de fans van voeding kan voorzien. Hier valt een foto te zien na de installatie:

Met flash voor beter contrast

Look&Feel

De kabels zijn zwart, wat makkelijker te verwerken valt in een kleurenschema dan de kabels die mijn vorige power supply had (geel/rood). Het is wel jammer van de sticker die tegen het linker paneel van de behuizing rust, ik heb daar een doorzichtig paneel zitten en er had beter een mooi logo gepast.

Performance

Ik heb de power supply niet aan zijn maximale performance kunnen testen, mijn setup bevat namelijk een AMD Ryzen 5 1600X en een GTX 1060 6GB, met het gezamenlijke verbruik van ongeveer 210 Watt (www.passmark.com). Hieronder valt een screenshot te vinden van de spanningen gemeten met AI Suite 3.

Verder is het stiller dan de CUBE II. Met de computer op idle was er met de Sound Meter app van Splend Apps 60dB gemeten met de microfoon direct tegen de fans aan van de CUBE II, terwijl de be quiet! 47 dB had. Beide metingen zijn gedaan met de Mi 9T telefoon.

Voor 99,90 euro (tweakers.net) zou ik persoonlijk niet deze power supply gekocht hebben, maar daarbij komt dat ik minder waarde hecht aan geluidsproductie en de looks van mijn pc-setup. Ik verwacht dat van je hele pc-setup de power supply het laatste is waarvan je geluidsoverlast zal hebben, en het eerder de CPU fans of GPU fans zal zijn. Dat gezegd hebbende, zit de prijsrange wel met andere 80 Plus Gold modulaire voedingen, dus is het een prima keuze als dit je wens is.

Voor ik mijn conclusie geef, vind ik het belangrijk één merkwaardigheidje mee te geven, na installatie van de be quiet!, merkte ik een zacht piepend geluidje, als van een klein kuikentje. Ik vermoed dat de lagers in de fan niet goed geolied waren en dit veroorzaakte. Dit beïnvloedt echter niet mijn mening over het product aangezien dit na een uurtje gebruik verdwenen was.

Al met al is dit een prima product voor wie een build maakt met een minimalistische hoeveelheid kabels. Daarnaast is de 80 Plus Gold rating handig voor wie hier mee verwacht te overclocken en de limieten wil opzoeken van de voeding met minder elektrische falen. Mocht je een stil product nodig hebben bij deze power rating, zou dit ook een goede optie kunnen zijn. Maar zelf verwacht ik dat er genoeg andere componenten zijn in je build die stillere fans kunnen gebruiken dan de voeding.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 11 750W FM?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.