JBL Live Pro+ TWS (Beige)

€ 88,-
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Live Pro+ TWS (Beige) Review

AertsvijandTestpanel 30 juni 2021, laatste update op 30 juni 2021, 936 views Testpanel

JBL Live Pro+ TWS (Beige)

De JBL Live Pro+ TWS zijn een paar kwalitieve earbuds die een uitstekende batterijduur combineren met een goede audiokwaliteit en heel wat extra features, als je bereid bent om er de volle pot voor te betalen.

Pluspunten

• Look & feel
  • Geluidskwaliteit
  • Batterijduur met case
  • Draagbaarheid

Minpunten

• Prijzig
  • App kan hier en daar nog wat verbeterd worden

1. Inleiding

Als je op zoek gaat naar (draagbare) audio-oplossingen, zijn er enkele merken die steeds terugkomen. Eén van die merken is JBL. Zelf ben ik in het bezit van een JBL Flip 3 (bluetooth box) en een JBL C45BT (bluetooth hoofdtelefoon). Van beide producten ben ik zeer tevreden over de bouwkwaliteit. Toen Tweakers een actie aankondigde om de nieuwe JBL Live Pro+ te kunnen uittesten, was er dan ook niet de minste twijfel of dit mogelijk een interessant product zou kunnen zijn.

De JBL Live Pro+ TWS is dan ook één van hun nieuwste producten, en dan meer bepaald full wireless earbuds met ANC. In de tabel hieronder volgen de belangrijkste specificaties.
Algemene specificaties
Gevoeligheid van de driver bij 1kHz/1mW (dB)102
Dynamische frequentiebereik (Hz)20 – 20 000
Impedantie (ohms) 16

2. Wat zit er in de doos

De earbuds zitten verpakt in een compact doosje, waarin je naast de earbuds zelf ook de case, een usb-C oplaadkabel, vijf sets aan ear tips en de gebruikelijke instructieboekjes en garantiepapieren terugvindt.

Al bij al vind ik het netjes verpakt, al zou ik wel kunnen appreciëren dat ze het papierwerk nog terugbrengen. Zeker omdat het opzetten van een verbinding uiterst gemakkelijk is, heb je geen echte nood aan instructies. Een simpele QR-code op de verpakking naar de website zou m.i. kunnen volstaan.

3. Eerste indruk, bouwkwaliteit, afwerking

De case en de earbuds vormen een lekker compact geheel en geven zeker een kwalitatieve indruk. De earbuds zelf zijn licht, met overal afgeronde kanten. Opvallend ten opzichte van andere TWS earbuds is dat deze wél een "steeltje" hebben, wat wel zo handig is om ze vast te nemen. In mijn geval zijn de earbuds mat beige afgewerkt, met alleen op de steeltjes een glossy finish. Misschien niet de kleur die ik zelf zou kiezen, maar best een mooi geheel. De case is in dezelfde mat beige kleur afgewerkt, en eveneens met afgeronde kanten. Op de bovenkant de JBL merknaam in een nét iets andere kleurtint aangebracht, en op de achterkant hetzelfde voor de kwaliteitslabels en dergelijke. Achteraan de case is er nog de USB-C aansluiting. Als laatste zijn er vooraan nog enkele LEDs zichtbaar, die o.a. de batterijstatus kunnen weergeven.

De meegeleverde ear tips komen in vijf sets, die variëren in diameter en hoogte. Voor (bijna) iedereen wat wils dus, al kom ik daar straks nog even op terug. Eén kleine suggestie van mijn kant naar JBL zou zijn om elk setje ear tips van een andere kleur te voorzien, zodat je direct dezelfde groottes bij elkaar kan leggen.

4. Eerste connectie

Het verbinden van de earbuds met mijn telefoon verliep óntzettend vlot. Simpelweg de earbuds uit hun case halen, naar je bluetooth-instellingen van je smartphone navigeren en daar de earbuds aantikken. De verbinding opheffen is simpelweg de omgekeerde richting: ofwel verbreek je de verbinding met je smartphone, ofwel berg je de earbuds op in hun case. Ze worden dan automatisch uitgeschakeld en gaan in oplaadmodus.

5. JBL Headphone app

De JBL Live Pro+ TWS earbuds ondersteunen ook heel wat extra functies, die je kan instellen via de JBL Headphones app. Om deze in te stellen, moet je eerst het juiste type selecteren in de app. Belangrijk is wel om dit te doen terwijl de earbuds verbonden zijn met de smartphone, anders zal de app ze niet terugvinden. Van zodra ze toegevoegd zijn, heb je toegang tot alle instellingen, waarvan ik er hieronder enkele zal toelichten.
5.1. Vinden van de juiste eartip
Voor je de earbuds gaat gebruiken, wil je natuurlijk dat ze lekker in je oren zitten. Je kan de meegeleverde ear tips gebruiken om te voelen welke er lekker zitten, maar de app kan je hierbij wat helpen. Als je deze functie gebruikt terwijl je de earbuds in hebt, gaat de app wat muziek afspelen en tegelijk luisteren via de microfoons. Wanneer er teveel muziek wordt doorgelaten naar buiten toe (en dus ook naar binnen kan), geeft de app dit aan. Je krijgt dat de suggestie om een andere ear tip te proberen, of de ear buds wat anders te positioneren in je oor. Dit zal voornamelijk in het begin handig zijn, maar na verloop van tijd krijg je natuurlijk wel een zeker gevoel voor wanneer ze goed zitten of niet.
5.2. Verschillende functies voor oordopje
Een tweede functie, die je mogelijks wél meer gaat blijven gebruiken, is het toewijzen van verschillende functies aan de linker- en rechter-earbud. Het aanspreken van de functies verloopt dan via het één, twee, drie of continu aantikken van de earbud. Het gaat echter nog niet zo ver dat je aan elke individuele actie een functie kan toewijzen. In plaats daarvan kan je telkens een groep van functies toewijzen, zoals afspeelopties (play/pause, vorige, volgende), volume-opties of ANC-opties. Het continu aantikken van de earbud is wel altijd toegewezen aan de stemassistent.
Waar je wel even aan zal moeten wennen, is dat de earbuds actief zijn van zodra ze uit de case gehaald worden, en dus ook de touchbediening. Zeker bij het insteken van de bus, en/of het versteken, kan dit er wel eens voor zorgen dat je onbedoeld een functie activeerd. Gelukkig is niet het hele steeltje van de earbud aanraakgevoelig, maar enkel ter hoogte van de verbinding met de bud zelf.
5.3. Equaliser
Ook een equaliser is aanwezig in de app. Deze heeft een beperkt aantal standaard profielen, maar kan je daarnaast ook instellen door via touch een basislijn te verslepen, afhankelijk van welke gebieden je meer of minder aanwezig wil in het geluid. Het is een functie die op zich goed werkt en een duidelijk impact heeft, maar ik had graag gezien dat je via de earbuds zou kunnen wisselen tussen deze profielen. Ik vind het namelijk nogal omslachtig om elke keer de app te moeten openen voor wanneer je een ander soort muziek luistert.

5. In de praktijk

Laat ik hier maar ineens beginnen met een gigantische disclaimer: ik heb de earbuds maar beperkt kunnen testen. Niet zozeer omwillen van niet proberen, tijdsgebrek of een andere fout, maar simpelweg omdat de earbuds niet passen in mijn oren.
Initiëel dacht ik dat dit aan de ear tips zou liggen, maar ook na het wisselen beterde dit niet. Nu wil het toeval dat ik, om een ongerelateerde reden, vorige week een gehoortest moest laten uitvoeren. Toen ik daar mijn probleem uitlegde, merkte de persoon in kwestie op dat mijn gehoorgang behoorlijk smal is, waardoor het met in-ear earbuds inderdaad behoorlijk moeilijk zal zijn om een goede fit te bekomen. Ik wil hierbij wel onderstrepen dat ik dit niet als een negatief punt van de earbuds beschouw. Ik geloof dat de overgrote meerderheid van de gebruikers immers een prima pasvorm kan bekomen. Dit werd bevestigd door mijn vrouw, die geen moeite had om de earbuds correct in te brengen.

Dit heeft natuurlijk wel een significante impact op de rest van de review. Het is immers moeilijk om functies als noise cancelling uit te proberen als je oren sowieso al niet goed afgesloten worden van de omgeving. Ik heb zeker geprobeerd om in een aantal situaties de earbuds uit te proberen, maar de ervaring is dus eerder beperkt en mogelijks ook niet volledig representatief van de prestaties van de earbus.
5.1. Luisteren van muziek
Ik heb geprobeerd om in een aantal situaties naar muziek te luisteren, om zo een idee te krijgen van de geluidskwaliteit. Een eerste test was misschien wel de gemakkelijkste; gewoon thuis in mijn zetel. De earbuds geven dan prima geluid, met voldoende diepgang. Als je dan wat met de equaliser speelt in de app, merk je zeker ook dat het geluidsprofiel nog prima naar eigen smaak kan aangepast worden. De ANC functie had hier een zeer beperkte impact, omdat het sowieso vrij stil binnen in het huis.

Een tweede scenario was tijdens het maaien van de tuin. Ik dacht dat hier de ANC al een groter verschil zou kunnen maken, maar al bij al was dit vrij beperkt. Wel is het natuurlijk zeer fijn om wat muziek in te hebben tijdens het tuinieren, maar dit geldt eerder voor alle wireless audio-oplossingen

Om de Ambient-functie uit te testen (waarbij de earbuds zouden toelaten om een gesprek te voeren zonder deze af te zetten), ben ik een eindje gaan wandelen met mijn vrouw. Hoewel er zeker een verschil merkbaar was, kan ik de claim dat je een gesprek kan voeren toch niet volledig bevestigen. Je kan inderdaad beter horen wat de andere persoon zegt, maar het is zeker niet zo dat een gesprek voeren vlot gaat; daarvoor ga je toch alsnog een earbud moeten uitdoen.

Ten slotte heb ik ook geprobeerd om de earbuds te gebruiken tijdens het hardlopen. Dit was niet evident omwille van de eerder vermelde gebrekkige pasvorm, wat resulteerde in earbuds die elke paar minuten loskwamen. Bovendien leek de ANC ook mijn eigen hartslag op te pikken, en probeerde hij die te compenseren, wat resulteerde in een hoop vreemde geluiden in mijn oor. Hierbij moet wel gezegd worden dat deze earbuds niet specifiek gericht zijn om te gebruiken tijdens het sporten. Daarvoor bestaan andere modellen, zoals de JBL Reflect Mini NC. Langs de andere kant mag je naar mijn mening van earbuds met een prijskaartje > €150 wel verwachten dat ze redelijk breed bruikbaar zijn.

5.2. Bellen

Een functie waar ik vanaf het begin wat mijn twijfels bij had was het bellen via de earbuds. Eerdere ervaringen leren dat de audiokwaliteit snel afneemt naarmate de microfoon verder verwijderd is van je mond. Een korte test bevestigde inderdaad dat dit het geval was, aangezien ik verteld werd dat ik maar moeilijk verstaanbaar was. Voor snel even te bellen zal het allicht wel volstaan, maar voor vb. een teleconferentie zou ik toch opteren voor een betere headset.

5.3. Stemassistent

Een laatste functie waarmee JBL uitpakt bij deze earbuds is de ondersteuning van stemassistentes Alexa en Google Assistent. Wederom zijn de ervaringen hier beperkt, maar lijken wel goed te werken. Even de earbud aan blijven tikken, het activeringscommando geven (in mijn geval de welbekende "Ok Google") en dan kan je vragen stellen of commando's geven zoals je dat gewoon bent. Wel kreeg ik bij binnenkomende berichtjes een nogal uitgebreide melding dát er een nieuw bericht was, en hoe ik dit bericht kon beluisteren, elke keer opnieuw. Net iets minder handig, maar dat is mogelijk enkel in het begin zo.

6. Conclusie

Voor zover mijn ervaring met de JBL Live Pro+ TWS earbuds gaat, zijn deze zeker positief te noemen. Het zijn een paar mooie, kwalitatieve earbuds die heel wat interessante features hebben. Ik heb wel het gevoel dat deze features hier en daar nog een beetje bijschaving kunnen gebruiken, maar dat zal mogelijk ook nog gebeuren in de toekomst. Grote pluspunten voor mij zijn de look&feel, het handige formaat van de case en de touch-features van de earbuds. Wat voor mij persoonlijk de grootste struikelblok zou zijn, is de prijs. Met €175 zijn deze earbuds flink aan de prijs, ook al krijg je heel wat voor terug.

Heb jij ook een JBL Live Pro+ TWS (Beige)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.