Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

€ 345,-
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Zwart Review

Call of Duty 18 juni 2021, laatste update op 21 juni 2021, 2.717 views Product gekocht

Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Een toestel van hoge bouwkwaliteit met een premium look. Camera's konden beter maar zijn perfect voor WhatsApp en social media. Heerlijk om op te gamen. Eigenlijk geen beter toestel in deze prijs-range.

Pluspunten

• Accuduur
  • Premium feel
  • Prijs is uiterst scherp
  • Lekker snappy en soepel in gebruik
  • Perfect voor mobile gamen

Minpunten

• Vingerafdrukken op de achterkant
  • Geen officiele IP-rating (maar: lees review)

Het merk POCO (of eigenlijk Pocophone) is sinds een jaar in Nederland echt bekend als veel telefoon voor weinig geld. Het is een sub-merk van Xiaomi dat daar eerst zelf om bekend stond maar nu meer en meer richting premium gaat. Hoewel Xiaomi nog steeds betere specificaties levert dan de concurrentie in dezelfde prijsklasse, neemt POCO hier het stokje echt even over.

POCO, Redmi, Mi
Kort over POCO, Redmi en Xiaomi. Zoals we bij de buren kunnen lezen in de korte Q&A met de nieuwe Sales Director Richard de Borst stelt hij dat er een volgorde is in de merken:
POCO, Redmi en dan de Xiaomi Mi-lijn. Echter is hier direct verwarring omdat alle POCO-telefoons rebranded Redmi’s zijn. Daarnaast doet de ster van deze review, de POCO F3, niet onder voor een vlaggenshipmodel van de Mi-lijn. Ze noemen hem dan ook niet voor niets een flagship killer. Daarnaast heeft deze POCO óók nog een Redmi (K40) én een Xiaomi Mi-naam (Mi 11X) meegekregen. Koekoek.

Op naar de POCO F3! Dit toestel zit boordenvol met features die voornamelijk alleen in h et hogere segment tegenkomt: 120Hz AMOLED E4 Display, GorillaGlass 5, de juiste trilmotor én als klapper: een Qualcomm 870 CPU. In deze prijsklasse zie je dit eigenlijk niet terug bij andere merken.

Doosje
Eerst even naar het doosje. We zien hier een mooi zwart doosje met de gele POCO-vibe. Het mooie aan Xiaomi vind ik altijd dat er geen overbodige zaken bij zitten. Bij POCO hebben ze dat ook zelfs als slogan: .. . Vreemd dat er dan toch een stickervelletje in het doosje zit, die heb ik nou net niet nodig 😉

De inhoud van het doosje is compleet, er zit een snellader in met bijbehorende kabel. Je kan hier zien dat het gaat om QuickCharge aan de kleur; bij Xiaomi zijn die oranje, zowel de poort als je plug.

Er zit ook een silicone-hoesje in de doos. Prima ding, standaard uitvoering maar ditmaal met een klein klepje voor de USB-C poort. Ik vond dit na een tijdje wat vervelend worden omdat je die elke keer bij het opladen even moet wegpulken voordat je de kabel erin kan doen. Maar aan de andere kant, zo voorkom je wel stof en viezigheid in de poort en dan ben je over een jaar toch blij dat dat klepje er al die tijd gezeten heeft. En anders snij je ‘em weg.

Nog even over het opladen: er is ondersteuning voor PowerDelivery 3.0 en Quick Charge 3+. Voor mij persoonlijk is het laden met een gewone charger zónder QC/PD ook prima maar af en toe kom ik toch in een situatie waarin ik ineens binnen tien minuten weg moet en mijn telefoon bijna leeg is. Dan is het toch wel erg prettig dat je snel kan bijtanken.

We moeten helaas wel een MicroSD-slot en de 3.5mm audio jack missen. Dit zal uitkostenoverweging weggelaten zijn en dat is gezien de specs ook wel te begrijpen maar jammer is het wel. Je doen dan wel weer een USB-C naar audio-jack in het doosje, dus zo maken ze het een klein beetje goed :)

Speakers
Ook de stereo-speakers zijn van goede kwaliteit met Dolby Atmos certificering. Nu zegt zo’n certificering ook niet alles maar als het compleet waardeloos was geweest dan had Dolby Atmos daar natuurlijk nooit hun naam aan willen verbinden. Ik begrijp dat ze audiofanaten van Dolby betrokken hebben in het proces van ontwikkeling en afstemming van de speakertjes. Toch mooi meegenomen. Ik merk in ieder geval dat ze nooit te schel of overbelast klinken. Ik luister toch wel graag een podcast tijdens het koken en dat kan nu prima vanaf deze speakers zonder dat de stemmen me gaan irriteren. Écht muziek luisteren doe je natuurlijk met échte speakers maar dit kan ermee door.

De buitenkant
Het toestel zelf is premium. De look & feel van de POCO F3 straalt het uit en je voelt het zeker bij het vasthouden. De zijkanten zijn plastic maar wel het goede soort en nergens voelt het toestel goedkoop aan. Alle randen zijn mooi afgewerkt, het toestel kraak nergens en de knopjes geven met hun nét iets andere tint een mooie look.
De achterkant is ook van Gorilla Glass 5 en dit maakt het krasbestendig maar helaas ook gevoelig voor vingerafdrukken en vegen. Los daarvan vind ik ook de achterkant er prachtig uitzien en het camera-eiland doet me zelfs denken aan die van de Mi 11, wat ik persoonlijk een van de beter vormgegeven eilanden vind. Zie hier:

Het toestel heeft verder geen officiële IP-rating maar uit eerdere tear-downs kunnen we zien dat er bij toestellen van Xiaomi altijd wel moeite is gestoken in het afweren van water en stof. Silicone ringetjes om de ingangen zoals de oplaadpoorten en speakers met een dun membraam ter afsluiting, dit zorgt er wel voor dat kleine spatjes of een regenbui niet direct je mobiel om zeep helpen.

Het scherm
Het scherm van de POCO F3 is een van de primaire reden waarvoor je de POCO F3 zou willen aanschaffen. Tweakers heeft zelf al een kleurtest gedaan en ik kan hem persoonlijk alleen naast een Redmi Note 10 Pro en een Mi 11 leggen maar hij zit zeer dicht tegen de Mi 11 aan qua beeld. Dat terwijl daar toch zo’n 300 euro verschil tussen zit. Ik heb de 120hz-modus eigenlijk altijd aan omdat ik daarmee alsnog de hele dag doorkom qua accu en daarnaast is dat nou net een van die functies waarvoor je dit toestel zou willen hebben. Het maakt alles ongelooflijk vloeiend en ik zou nooit meer terug kunnen naar een mobiel met 60hz.
Ik ben ook een mobile gamer en gamen op de POCO F3 voelt erg lekker aan. Het toestel is met z’n 196 gram goed te doen voor een game-sessie van een uur. De 120hz is niet in iedere game haalbaar maar meestal komt dat door de game zelf en zit er een limiet op, max 60hz bijvoorbeeld. Belangrijk ook is de 360Hz touch-sampling van de POCO. Dit betekent dat 360 keer per seconde de input doorgegeven wordt aan de CPU, en dus bewegingen op het touchscreen sneller opgepakt worden. Dit is een beetje als de polling-hertz bij een gamemuis. De Mi 11 heeft een sampling-rate van 480Hz en in de praktijk merk ik tussen de POCO F3 en de Mi 11 geen wezenlijk verschil. Wél als ik kijk naar mijn Mi9T Pro met een sampling rate van 180Hz, dat merkt iedereen wel.

De CPU
De Qualcomm 870 staat aan het roer en dat is een hele goede kapitein om te hebben. Het is een opgevoerde 865+ van vorig jaar, wat opzichzelf een opgevoerde 865 (non-plus) was. Dus we hebben hier te maken met een 865++ ! Meer plus = meer beter.
Dagelijks gebruik is alles zeer vloeiend en soepel. Ik had soms nog wel een kleine hick-up maar sinds de laatste update niet meer.

Software
MIUI is de naam van Xiaomi hun ROM/UI. Het is een ingrijpende skin die niet alleen visueel heel anders is dan stock Android maar ook heel veel functies toevoegt. Mensen vragen op het forum vaak wanneer er een nieuwe Android-versie upgrade beschikbaar komt voor hun toestel maar bij Xiaomi maakt dat stukken minder uit. Xiaomi port al jaren functies van Android in hun MIUI-skin. Je kan dus oprecht zeggen dat versie-upgrades van MIUI het belangrijkste zijn en daar krijgt ieder toestel van Xiaomi, Redmi en POCO er minimaal twee van (in de budget-series) en drie of vier voor de wat hoger geplaatste toestellen. Absolute garanties heb ik Xiaomi nog niet zien geven hierop maar gezien onderstaande plaat plus de in het verleden behaalde resultaten lijkt het allemaal te kloppen. De POCO F3 heeft de POCO Launcher -ook voor andere toestellen gratis te downloaden en te gebruiken- die zeer lijkt op MIUI maar met enkele aanpassingen. Of je MIUI prettig in gebruikt vind is persoonlijk natuurlijk maar ik vind het erg fijn.

Advertenties
Sinds een tijdje heeft Xiaomi advertenties toegevoegd in het OS. Ik zie ze bijna nooit maar als je een bepaalde systeemapp opent, zoals de cache cleaning app, dan kan je het daar zien. Onder instellingen kan je dit ook gewoon weer uitzetten hoe wel je dit wel voor elke systeemapp apart moet doen. Dit is een groot nadeel van Xiaomi-telefoons en de primaire reden dat ik altijd snel een custom ROM op mijn telefoon zet.

Custom ROMs
Xiaomi heeft standaard de bootloader gesloten zetten en deze dien je te unlocken als je een custom ROM wil installeren. Dit kan door Xiaomi z’n eigen Mi Unlock Tool, specifiek voor dit doel. Je moet dan alleen wel even wachten, soms wel een week. Jaren terug was er geen wachttijd en kon je de bootloader van iedere Xiaomi na koppeling met je account direct unlocken maar tussenhandelaren maakte hier helaas misbruik van door hun eigen versie van MIUI op het toestel te zetten. Hierdoor gebeurde er een paar dingen: je kreeg een overvloed aan reclame op je toestel te zien, soms kreeg je daarna geen updates meer, toestel was aanzienlijk trager en vaak deden zich vreemde bugs voor.

Over z’n algemeen kan je zeggen dat MIUI best snappy en vloeiend werkt maar het is onmiskenbaar een zware skin. Op de achtergrond draaien er bijzonder veel telemetrie-processen en dat maakt het toestel aanzienlijk langzamer dan zou hoeven. Nu maakt dat op de meeste moderne hardware niet zoveel uit maar bij toestellen met bijvoorbeeld een iets minder krachtige CPU merk je dit zeker. Daarom is de custom ROM van xiaomi.eu ook voor ieder Xiaomi toestel een van de meest gewilde ROMs. Het is en blijft MIUI maar dan met een fikse lijst optimalisaties; quality of life maar na installatie heb je ook een snellere GPS-fix, meer RAM vrij, meer opslag vrij én je telefoon is aanzienlijk sneller omdat zaken als advertenties en telemetrie uit de ROM zijn gehaald.

De camera
De camera past precies bij POCO z’n slogan: everything you need, nothing you don’t. De camera is niet de beste maar de vraag is dan dus ook of je dat wel nodig hebt. Voor het maken van foto’s die je vervolgens op social media plaatst is de camera ruim voldoende. Apps als Facebook, Instagram en WhatsApp verlagen de kwaliteit van foto’s van MB’s naar KB’s dus een significant deel van kwaliteit gaan altijd verloren. Als ik met de Mi 11 en met de POCO F3 een foto verstuur komt er aan de andere kant nagenoeg dezelfde kwaliteit uit. Als je foto’s van je mobiel naar de computer haalt en vervolgens op een groter scherm gaat weergeven, dan valt het wel op dat de foto’s van de POCO F3 te wensen over laten. Of dit dus van jou van toepassing is moet je dus bij jezelf even nagaan.
  • De primaire camera heeft 48 megapixel met een Sony IMX 582 Quad-Bayer 1/2" sensor met een f/1.8 lens en PDAF. De nachtmodus is best okay.
  • De tweede camera is een 8 megapixel met een Sony IMX355 sensor. Deze is voor ultrawide-angle. Hij heeft een vast brandpunt wat scherpstellen soms wat lastig maakt. Hij heeft ook een nachtmodus voor deze lens.
  • De derde camera is een telemacro-lens met een 5 megapixel mét autofocus.
  • De selfie-camera heeft de 20 megapixel Samsung S5K3T2 ISOCELL Plus met ook een vast brandpunt.
In het kort zal je voornamelijk de primaire camera gebruiken. De wide-angle/groothoeklens is leuk maar moet je wel écht nodig hebben. De kwaliteit gaat fiks achteruit bij deze lens. Dat telt ook voor de macro-lens maar die heeft als voordeel dat als de belichting goed is er toch wel prima foto’s uitkomen voor zó dichtbij.

Je kan met de POCO F3 tot 4K@30fps video opnemen maar zelf vind ik 1080@60fps toch eigenlijk de meest praktische; de extra frames maken het beeld veel prettiger om naar te kijken omdat het vloeiender aanvoelt. 4K video is leuk maar als je het daadwerkelijk op een 4K-scherm gaat afspelen zie ik toch dat de kwaliteit wat gelimiteerd is.

De camera heeft EIS -elektronische beeldstabilisatie- en die doet het heel goed. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Note 10 Pro werkt EIS hier op alle resoluties en framerates en dat is wel erg prettig. Dit werkt voor de primaire en de groothoek-lens.

Een ander mooie feature is de all-surround microphone-opstelling; met drie microphones hoor je al he geluid rondom het toestel tijdens een opname dus even goed. Dit is handiger voor een interview maar als je een wandeling door een park filmt klink ook dit wat meer natuurlijk aan. Video’s klinken ook wat rustiger omdat ze achtergrondgeluid wegfilteren. Ik was in ieder geval wel onder de indruk.

Verder kom ik terug op de slogan van POCO; hiermee maak je gewoon prima foto’s en video zonder telleurstelling van hoge verwachtingen geschept door marketing, zoals bij de lancering van de Mi 11 bijvoorbeeld.
Mijn conclusie is dat ik hier een prachtig mooi toestel in handen heb, ligt lekker in hand, perfect voor gamen en speelt vloeiend video’s af. De 120Hz is écht een toevoeging aan het display en ik zou nooit meer terug kunnen naar 60Hz. Waar de camera-opstelling precies is wat je nodig hebt en niets meer is het absoluut premium op alle andere gebieden. In die prijssegment is -zoals vaak- de enige echte concurrent van Xiaomi, andere toestellen van Xiaomi. Buiten de Xiaomi-stallen kan je wellicht een Samsung A52 overwegen, die doet een paar dingen net iets beter maar kan met z’n CPU écht niet meekomen bij deze.

Ik vind het een absolute aanrader. Check met regelmaat op Pepper, daar komt de POCO F3 soms langs. Voor vragen adviseer ik de officiële Mi Fan group op Facebook

Heb jij ook een Poco F3 5G (6GB intern, 128GB opslag) Zwart?

Goede review!
Hierop heb ik er ook één aangeschaft.

Het geluid is idd erg helder en zeker tijdens het (handsfree) bellen.

Ik stoor mij wel aan het feit dat de wifi steeds uitvalt of zegt wel verbonden te zijn maar geen intermet te hebben.
Hier heb ik bij mijn oude Zuk Z2 Pro nooit last van gehad.

Heb je het zelfde probleem met de wifi ervaren?

Edit: Heb net eindelijk de optie van dit probleem gevonden!
Instellingen -> Wifi -> Wifi-assistent -> "Selecteer automatisch de beste netwerken" uit zetten.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 6 november 2021 20:57]

Goed om te zien dat het al opgelost is :) Ik heb dit zelf gelukkig nooit ervaren, WiFi werkte tijd prima out of the box.
Ik heb hier Wifi 5G maar ook op 100m een 5G zendmast.
Daarnaast heeft mijn router firewall best wel veel blokkeringen.
Daar is MIUI blijkbaar gevoelig voor en springt dus over op mobiele data. en dat is iets wat je niet wilt om je data bundel op te stoken ;)

(Zie het ook als: Ik wil advertenties tonen, oh niet via wifi, ik schakel over op mobiele data...)

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 8 november 2021 12:43]

5e generatie WiFi en 5e generatie mobiel signaal zijn niet hetzelfde natuurlijk dus ik zie daar geen mogelijkheid tot storing in. Dan zou het wellicht iets in je firewall kunnen zijn inderdaad, als er zoveel is dichtgezet dat het internet niet meer goed werkt én de automatische schakeling naar mobiel internet staat aan, dan verlies je je WiFi wellicht.

Echter zijn er voldoende mogelijkheden met MIUI om de advertenties uit te zetten, óf gewoon MIUI te draaien zónder phone-home functie (mi-globe.com). Of met een Pi-hole werkt het WiFi ook nog steeds goed.
Ben op zoek naar een vervanger van m'n Xiaomi Redmi note 5.
Deze Poco lijkt me een mooie opvolger...
Mooie review ook!
Een Redmi Note 5? Dan ga je wel een héle grote stap vooruit zeg. Ben bijna jaloers haha. Je gaat dan sowieso van een IPS-display op 60hz naar een AMOLED met 120hz. Los van dat alle componenten sneller zijn, sneller werkgeheugen, snellere CPU natuurlijk, nieuwe accu dus weer langere batterijduur, etc. Heel tof

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.