Huawei WiFi AX3 quad-core

€ 59,-
Specificaties WiFi-ax • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Huawei WiFi AX3 quad-core Review

caspervu 18 juni 2021, 1.147 views Product geleend

Huawei WiFi AX3 quad-core

Toffe router voor een mooi prijsje. Geschikt voor een klein appartementje.

Pluspunten

• Snelle wifi als je device over wifi-6 beschikt.
  • Makkelijke Setup met je mobiele telefoon
  • (subjectief) Stijlvol ontwerp
  • Nooit meer gehannes met wachtwoorden doormiddel van NFC-connectie

Minpunten

• Beperkt bereik
  • Maar 3 LAN aansluitingen
  • Geavanceerde instellingen alleen via PC in te stellen
  • NFC functie niet geschikt voor laptops en desktops

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3

Huawei AX3 Quadcore Review

Recent heb ik van Huawei de kans gekregen om de Huawei AX3 te reviewen. Dit is een leuke kleine router met een aantal toffe functies.
Ik ga het hebben over de Unboxing, hoe je 'm makkelijk instelt. Waar je alle functies kan vinden. En natuurlijk de kwaliteit van het wifi Signaal.
Plus en Minpunten
Voor diegene die gewoon snel willen weten wat ze van de AX3 kunnen verwachten hier kort de plus en minpunten:
Pluspunten
- Snelle wifi als je device over wifi-6 beschikt.
- Makkelijke Setup met je mobiele telefoon
- (subjectief) Stijlvol ontwerp
- Nooit meer gehannes met wachtwoorden doormiddel van NFC-connectie
Minpunten
- Beperkt bereik
- Maar 3 LAN aansluitingen
- Geavanceerde instellingen alleen via PC in te stellen
- NFC functie niet geschikt voor laptops en desktops
Unboxing en Design
De Router komt in een witte doos met daarop kort samengevat de verschillende functies

Op de achterkant:

In de doos zitten naast natuurlijk de Router:

Een extra UTP-kabel en de Oplader:

Met de router uit de doos en de antennes opgeklapt vind ik 'm er best wel tof uit zien:

Met op de achterkant natuurlijk alle aansluitingen:

Het Instellen:
Het instellen van de Router gaat vrij gemakkelijk via de AIlife app van Huawei, deze is zowel in de AppGallery als de Playstore te downloaden. Natuurlijk is het instellen via een desktop of laptop ook mogelijk. Heb het zelf alleen niet geprobeerd.

Als je de app opent dan kun je 'm laten scannen op beschikbare apparaten, zodra ie de router heeft gevonden kun je er verbinding mee maken.
[Video: https://iforum-de.c.huawei.com/dddd/nl/attachement/2021/6/18/eb58113c-e4f5-4cea-87f3-cf76ced75f2e.mp4]
Na verbinding gemaakt te hebben doorloop je een kort stappenplan waar je je WiFi naam en het wachtwoord voor zowel de router als de WiFi aanmaakt. Er wordt duidelijk aangegeven of je wachtwoord sterk genoeg is. Na deze stappen maak je opnieuw verbinding en is je Router ingesteld. Je komt nu uit op de instellingen pagina van je router.
Instellingen vanaf je Telefoon
Vanaf je telefoon kun je al vrij veel instellingen aanpassen, Te veel om individueel te bespreken, maar ik heb even een filmpje gemaakt waar je de verschillende settings kunt zien. Excuus voor de eerste 10 seconden. AI Life heeft een content beveiliger om privé-informatie te beschermen.
[Video: https://iforum-de.c.huawei.com/dddd/nl/attachement/2021/6/18/59670ffe-bf7d-4440-a4ad-eb7b9d760252.mp4]
Instellingen vanaf je PC
Vanaf je PC kun je ook de geavanceerdere instellingen bereiken. Om dit te doen ga je in elke willekeurige webbrowser naar 192.168.3.1 of het adres wat onder op de router staat aangegeven.
Hier kom je in de webinterface van de router:

Hier kun je wat dieper in de settings van je Router duiken: hier een kort overzicht van de drie tabs naast Home.

Als eerste je internetverbindingsinstellingen:

Dan je wat uitgebreidere WiFi instellingen:

En als laatste de Device Manager:

Nu volgen alle extra settings. Ik heb ze helaas niet allemaal uitgesplitst. Maar hopelijk is het idee duidelijk:
Performance
Nu komt denk ik het belangrijkste van de hele router denk ik. De snelheid, ik heb in mijn appartementje op verschillende plekken testjes uitgevoerd. Voor de ontvanger heb ik mijn P40 pro met WiFI 6 gebruikt. Ook heb ik gekeken naar wat de transfer snelheid is tussen twee WiFi 6 apparaten op hetzelfde netwerk. Voor internet maak ik gebruik van de Gigabit snelheid van Ziggo.

Het eerste resultaat is de transfersnelheid tussen 2 P40 Pro's over het WiFi 6 netwerk:

Het volgende resultaat is van het meten tussen het internet en de P40 Pro. Dit is gemeten op een afstand van +- 6 meter met 3 stenen muren:

Het volgende resultaat is van het meten tussen het internet en de P40 Pro. Dit is gemeten op een afstand van +- 3 meter met 1 stenen muur:

Het volgende resultaat is van het meten tussen het internet en de P40 Pro. Dit is gemeten op een afstand van +- 4 meter met 1 gipswand:

Als laatste resultaat is van het meten tussen het internet en de P40 Pro direct naast de Router:

Aan de hand van deze resultaten klopt de verwachting van Huawei dat de router geschikt is voor een appartement met 2 tot 3 kamers.
De AX3 is een prima router voor iemand die graag wifi 6 heeft voor een mooie instapprijs. Met betrekking tot bereik en snelheid is het geen spektakel als de router wat verder verwijderd is van je device. Ook het makkelijk instellen is een toffe toevoeging voor iemand die niet graag klooit met het opzetten van een netwerk. Ook de wat uitgebreidere instellingen helpen om de router aan te passen naar je eigen smaak.
Woordje achteraf
Ik ben me ervan bewust dat ik niet alle functies heb besproken, mochten hier nog vragen over zijn voel je vrij een comment achter te laten. Verder wil ik graag benadrukken dat ik anders dan bruikleen nooit een vergoeding van huawei heb ontvangen voor het schrijven van deze review dus ik mijn best gedaan heb om deze zo "fair" mogelijk te schrijven. Mochten hier nog opmerkingen over zijn vind ik het prima om er over te discussiëren, zolang dit maar op een civiele manier gebeurt.

Heb jij ook een Huawei WiFi AX3 quad-core?

Vraag & Aanbod

Informatieve en uitgebreide review! Wel matig dat dit apparaat maar maximaal ~ 250 Mbit/s down / up kan aanbieden over WiFi 6. Weliswaar €50,-, maar toch.

Mijn inmiddels 5 jaar oude WiFi 5 AP's van ASUS (RP-AC68u) halen makkelijk 500+ Mbit/s down en up draadloos in goed bereik. Ubiquiti's UAP 6 Professional access point behaald tot dusverre (in beta, dus mag ik eigenlijk niets over zeggen :p) ruim 800+ Mbit/s.

Ik denk dat de meeste degelijke tweedehands WiFi 5 routers van Netgear, Asus etc dit nieuwste speelgoed van Huawei outperformen. Geen slechte aankoop dan mochten er nog firmware updates zijn uiteraard.
Ik denk dat het een beetje hit/miss is met de router, de ene keer komt ie er ver boven de andere keer zit ie op 250mbit, het is een leuk dingetje voor op een studentenkamer. Maar niet veel meer
Over die 250 Mbits: Als je kijkt naar de screenshot zie je dat OP een RSSI van -59dB had op channel 6, wat wil zeggen dat hij op 2.4Ghz was overgeschakeld omwille van het bereik. Hier kan je vrij weinig aan doen, al claimen vendoren soms veel onzin. Dit is fysica, wil je overal goed bereik ga je APs dichter bij je clients moeten zetten. Eigenlijk een heel goed resultaat voor 2.4Ghz!

Aangaande je vergelijking//off topic my 2 cents :) :
Je vergelijkt natuurlijk wel appels met peren, al snap ik je reactie wel.
Dit is een router, jij vergelijkt het met APs van Ubiquiti. Een AP zit op Layer 2 en een router op Layer 3-7 van het OSI model. Maw: een router moet veel meer processing gaan doen dan een 'simpele' AP.

Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld het toestel in AP modus wel aan hogere snelheden geraakt, maar in router modus niet verder dan enkele honderden megabits geraakt. Dit heeft echter veel mogelijkse oorzaken. Het kan liggen aan een slecht geoptimaliseerde firmware, de CPU, de architectuur van het platform of simpelweg het type traffiek.

Nu er zijn veel belangrijkere zaken dan de troughput die je op WiFi haalt en ik vind het ontzettend jammer dat alle non enterprise vendore altijd focussen hierop en onrealistische specs promoten zoals WiFi 6 Plus 3000Mbits... Dit slaagt helemaal nergers op! Troughput is zeker belangrijk, echter halen we nu sedert de WiFi 5 standaard, en al helemaal met WiFI 5 Wave 2, en met de huidige ISPs in NL en BE meer dan voldoende bandbreedte. Je SNR, dus het verschil tussen de Noise Floor en je effectieve signaal dat je ontvangt op je client, is vele male belangrijker dan een hoge PHY (De theoretische max snelheid tussen een Client en AP op laag 1 van het OSI model) toch focust bijna geen enkele review hierop. Om bijvoorbeeld op WiFi 6 een PHY van meer dan 576 Mbits te halen, dien je HE channels van 80 of 160 Mhz wijd te gebruiken. Hierdoor heb je respectievelijk nog maar 8 of 2 channels beschikbaar over het gehele Uni-2 spectrum waardoor je veel sneller tegen problemen en congestie aan gaat lopen.

Het grote voordeel van WiFi 6 is dat het een full duplex medium is, waar dat WiFi 5 en eerdere 802.11 standaarden half duplex waren. Dit, in cominatie met nog vele andere onderliggende zaken, maakt het veel efficiënter wat ten goede komt van de Airtime, wat dan weer resulteert in minder congestion op het netwerk en dus ook drastisch minder latency op niveau van het fysieke medium (laag 1 van het OSI model of simpelweg de RF in dit geval). Ook haal je nu een PHY rate van 143Mbits per spatial stream op 20Mhz (MCS Index 11), wat er voor zorgt dat je zelfs bij een simpele 2x2 client/AP en 40Mhz channels al meer dan voldoende bandbreedte behaalt zonder belachelijk brede channels te gebruiken (80/160 Mhz, 286Mbits per spatian stream in 40Mhz). Natuurlijk is je PHY een directe corelatie van de SNR. Hoe lager de SNR, hoe sneller je lager terug zal vallen in de MCS index en dus PHY rate.

WiFi is simpelweg fysica, het enige verschil tussen de vendoren zit hem in de antennae design en in de performance van de firmware en hoe goed de implementatie van de 802.11-2020 standaard is uitgevoerd. Ook de ingebouwde algoritmes voor DFS, frequency hopping en de kwaliteit van de TPM (auto tx power) maken het grote verschil tussen vendor A en B.

Uit de screenshots van uit de review kan ik afleiden dat het AP gedeelte van de router geen volledige WPA3 ondersteuning heeft, wat al wil zeggen dat het onmogelijk door de certificering van de WiFi Aliance is gekomen want dit is een vereiste voor WiFi 6. Is meestal een indicatie dat er andere zaken ook maar half ingebakken zijn op firmware niveau :)

Dit is waarom ik consumer gear als dit vermijdt, maar ik kan ook zeer zeker begrijpen dat niet iedereen daar het geld aan wil uitgeven of de tijd/kennis voor heeft.

EDIT: wat typos eruit gehaald en zinnen afgewerkt ;)

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 2 juli 2021 13:58]

Toffe Reactie, Dit wist ik nog niet. Vind het leuk om dit soort dingen te leren. Ik heb 'm nog, dus als ik de WPA3 implementatie even verder kan testen, laat maar weten waar ik naar moet kijken. Is zeker een leuk dingetje om te weten voor de gemiddelde tweaker.

Edit1: Even gekeken, kan inderdaad nergens een officieel certificaat vinden. Dus geen echte WiFi 6, voor de gemiddelde consument waarschijnlijk heel verwarrend. Maar vaak niet belangrijk genoeg, zeker niet in deze prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door caspervu op 2 juli 2021 12:27]

Het is zeker WiFi 6 hoor, echter is WiFi 6 een marketing term van de WiFi Aliance om te verwijzen naar een product dat voldoet aan de IEEE 802.11-2020 of 802.11-2021 standaard. WiFi 6 was namelijk tot mei 2021 nog een draft standaard, opgenomen in 802.11-2020.Het is pas sedert dan dat de standaard 'definitief' is en dus werd opgenomen in IEEE 802.11-2021. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit geen 'echte' WiFi 6 standaard is, gewoonweg dat:
  • Er zich nog vele wijzigingen op protocol niveau zouden kunnen plaatsvinden;
  • Er mogelijks een nieuwere variant komt die beter/sneller/efficienter is;
  • Er misschien firmware wijzigingen in de toekomst nodig zullen zijn om de compabiliteit met de definitieve standaard te garanderen.
Als je terugdenkt aan WiFI 5 Wave 1 en Wave 2 hadden we dezelfde situaite: de Wave 1 toestellen waren allen gebaseerd op de draft standaard en de Wave 2 op de definitieve. De definitieve standaard bracht in dat geval wel veel wijzigingen met zich mee waaronder MU-MIMO.

Ik vermoed dat in het geval van Huawei dit ook zal komen door de ban die hen werd opgelegd. Huawei is normaal gezien een grote pionier in wireless chipsets en technologie en meestal één van de eersten die producten op de markt heeft die certified zijn door de WiFi Aliance.

PS: misschien om me dan toch nuttig te maken :)
Ik vermoed dat jouw probleem komt doordat je device (client) continu switched tussen 5Ghz en 2.4Ghz op de locatie waar je nog 'maar' 250 mbits haalt.

Het goede aan WiFi 6 ten opzichte van WIFI 5 is dat deze standaard ook werkt op de 2.4Ghz band (en 6Ghz met WiFi 6E), WiFI 5 was 5Ghz only. Hoe lager de RF frequentie, hoe grote de afstand tussen de waves (golven) en dus hoe gemakkelijker deze door een simpelere antenna ontvangen wordt. DIt is de reden dat 2.4Ghz een veel betere penetratie heeft door obstakels, en 5Ghz al sneller zal afzwakken. In een open veld gaan ze even ver, om het nog moeilijker te maken.

Het nadeel van 2.4Ghz is dat er maar 3 non overlapping channels beschikbaar zijn en dat er heel veel andere standaarden dit spectrum ook gebruiken, waardoor het veel gevoeliger is voor congestion en storingen.

Dus op zich zie ik niks mis met dit Huawei device voor deze prijs. Veel andere vendoren spelen vals door de TX power altijd op het hoogste te zetten wat de perceptie geeft dat je bereik veel sterker is, echter geraakt jouw device dan even 'moeilijk' terug aangezien een mobiel device voornamelijk gefocussed is op accuduur.

Gezien de prijs zou ik in jouw plek gewoon elders een tweede toestel van hetzelfde type in AP¨modus zetten zodat je overal een goede dekking op 5Ghz hebt. Het is altijd goed om bij dezelfde vendor en zelfs type te blijven voor zaken als Fast Transition (802.11r, zorgt er voor dat je feilloos heel snel kan schakelen tussen beide APs) en 802.11k (Neighbor List, client weet altijd welke naburige APs beschikbaar zijn en kan zo gemakkelijker en efficienter een keuze maken waarop hij verbind).

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 2 juli 2021 14:11]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.