1 review

Specificaties 7.1-kanaals en 1x HDMI - Bekijk alle specificaties

WiSA Soundsend Review

testmanager 18 juni 2021, laatste update op 18 juni 2021, 1.682 views

WiSA Soundsend

Deze review betreft eigenlijk een combinatie van 2 producten. De SoundSend; een klein kastje dat je TV geschikt maakt voor de aansturing van draadloze WiSA luidsprekers en een 5.1 draadloze speakerset van Platin die WiSA ondersteunt. Anno juni '21 is deze nog niet leverbaar in Europa (verwachting is Q3)

Pluspunten

• Gebruiksklaar in 5 minuten
  • Draadloos alle speakers aangesloten
  • Meer dan voldoende voor huiskamer van 5 x 6 m2

Minpunten

• Geen Chromecast of Airplay o.i.d. ingebouwd

Geluidskwaliteit Score: 4
Disclaimer: ik heb deze set gekregen van WiSA Association om er een review over te schrijven. Overigens was de insteek primair dat deze ter leen werd uitgegeven, later bleek deze niet meer retour te hoeven. Dat wilde ik toch maar even gezegd hebben. Desalniettemin ben ik er 100% van overtuigd een objectieve en eerlijke review hierover te hebben geschreven…

Platin Monaco 5.1 met WiSA SoundSend
Deze review betreft eigenlijk een combinatie van 2 producten.
1. de SoundSend: een klein kastje dat je TV geschikt maakt voor de aansturing van draadloze WiSA luidsprekers
2. een 5.1 draadloze speakerset genaamd Monaco van Platin die WiSA ondersteunt

In principe werken deze 2 producten los van elkaar. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de SoundSend ook alle andere WiSA speakers kan aansturen, en de Platin WiSA speakers ook door een andere WiSA bron zouden kunnen worden aangestuurd.

Voorheen werd deze set geleverd met een Axiim link: alleen voor speciale LG televisies of Xbox
Maar inmiddels is deze set van Platin Monaco 5.1 met SoundSend leverbaar. Hiermee is deze bruikbaar geworden voor elke TV met ARC of beter nog eARC (https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00227116). Met eARC wordt je set-up geschikt voor wireless Dolby Atmos!

Over WiSA
WiSA (de i klein geschreven, de rest in CAPS) ondersteunt tot 8 kanalen ongecomprimeerde 24-bits, 96 kHz audio (Sonos gaat tot 48 kHz). WiSA is voluit “Wireless Speaker and Audio". Er is geen versterker benodigd (immers zijn alle WiSA speakers actieve speakers, dus ieder met hun eigen versterker ingebouwd, alleen een transmitter (tussen bron en WiSA speaker). Het mooie van WiSA is ook dat het protocol merk-onafhankelijk is. Elke speaker merk dat WiSA ondersteunt kun je toevoegen aan je bestaande set-up. Bijvoorbeeld flinke front-speakers naar keuze van merk A, de kleine surround speakers van merk B en eventueel die goedkope, betaalbare woofer van merk C. Je kan het allemaal samenvoegen bij je eigen set.

De alternatieven? Ik ken in ieder geval deze, die ik heb gehad, maar ieder om een reden toch niet perfect waren:
- Sonos? Geen draadloze Front en Left speakers, en alleen de Sonos Arc ondersteund 7.1. Geen support tot 96 kHz (maar ik betwijfel of een niet-audiofiel als ik dat verschil wel hoort?)
- Denon HEOS AVR, deze creeert reen eigen Wifi netwerk in je huis naast je bestaande Wifi, welke weer interfereert met je andere Wifi
- Yamaha MusicCast: incl. wireless surround. Dat was een enorm bakbeest achter de TV, met (mi.i) veeeeeel te veel knoppen erop. Goed geluid, dat mag gezegd worden! Maar de MusicCast software is het net-niet. Gebruikt bestaande Wifi maar scheidt ze daarbinnen weer af voor en eigen netwerk
- (ben ik iets vergeten? Zou zo maar kunnen! Help me s.v.p. en vul het aan in de comments).

Installatiegemak
Ik kan nog niet beoordelen hoe het werkt als je een losse WiSA SoundSend koopt en hier je eigen WiSA speakers aan toevoegt. Deze set betrof een pre-fab set waarbij speakers en SoundSend al op elkaar ingesteld zijn. In dit geval was het dus: Doos openen, speakers plaatsen op basis van het label dat ze al hadden (Front-Links, Surround Links, Front Rechts, etc.), power cord erin, SoundSend in de HDMI van de TV (wel in de ARC poort!) en voeding er in en luisteren maar.

Let er hierbij wel op dat de SoundSend zijn eigen voeding krijgt en dat je die niet gaat voeden vanuit een USB poort vanuit de TV (dit resulteerde in het feit dat zowel de TV en de SoundSend na Standby modus toch maar aan- en uit bleven gaan. Dit keek me zo handig, dan hoefde ik niet weer een aparte USB ladder in het stekkerblok te doen, maar helaas, dat gaat dus niet.

Hoe dan ook: in slechts 5 minuutjes en de boel was up-and-running #ilike!

Plaatsing
Omdat de speakers ieder een 230V aansluiting vragen, moet je huiskamer, of waar je ze ook gaat plaatsen, wel op elke plek een 230V aansluiting hebben. Wellicht is niet iedere ruimte hiervoor geschikt. Dus houdt hier s.v.p. wel rekening mee.

Nu is het zo dat ons huis, jaren 30 huis maar eerder wel goed gerenoveerd qua stroomaansluitingen,

Overigens, qua speaker stands: er zit alleen schroefgat onderin, niet aan de achterkant. Ik had al speaker stands van Vebos, en na het bestellen van een ander plaatje (25 euro voor 2, ofzo?), was ik klaar voor de upgrade.

Bouwkwaliteit en formaat
Je voelt matte gelakt maar dik, zwaar genoeg aanvoelen hout (MDF?) voor toch zo'n relatief kleine speaker. Het voelt zwaarder dan je zou verwachten. Ik had ooit een Samsung blueray 5.1 HDMI surround set, met speakers ongeveer even groot. Maar een fractie van het gewicht, want allemaal plastic-fantastic. Hier voelt dat wel een stuk beter aan. De front- en surround speakers (beiden, of ik moet zeggen: alle 4) hebben exact hetzelfde formaat (liever zag ik grote, sterkere speakers voor de front-speakers). Ze hebben 2.5 inch drivers onder de tweeter. Voort de center idem dito, maar dan 2 x een 2,5 inch driver met daartussen in 1 tweeter.

De woofer heeft een 6,5 inch driver (mijn vorige set, Yamaha Musicast had een 8 inch driver, was dat overkil?). Voor een (halve) huiskamer van 30 m2 moet dat voldoen, toch?

PS, het is wel een gemis van de speakers dat er geen speakercovers zijn. Indien er kinderen van 1-3 jaar in huis zijn, heb je wel een potentieel probleem. Mijn meisje van 2 mocht wel even op de trap zitten na het (wederom) indrukken van de conussen:

(Dit was overigens weer op te lossen door voorzichtig de stofzuigerslang er op te zetten.)

Tech specs
Voor wat het waard is: het totale uitgangsvermogen is 270 watt.

Ondersteunde formaten:

Subwoofer: 13.5 cm x 38 cm x 31 cm
Center Channel: 11 cm x 15 cm x 8.2 cm
Satellite Speaker: 15 cm x 11 cm x 8.2 cm

Geluidskwaliteit
Filmkijken en gamen. Dit is de primaire toepassing voor zo'n set. Ik ben geen audiofiel. In het begin ben je erg kritisch. Mis ik iets? Hoor ik een kraakje? Klinkt het te licht? Te rank… te…? Pfffff. Zoals gezegd ben ik geen audofiel.

Ben ik tevreden met wat ik hoor?
JA! Ook nu na 3 maanden gebruik. In het begin had ik het idee dat ik wat body miste. Misschien is dat ook zo, maar dan vooral als je alleen muziek luistert (zie hierna). Voor TV en film is het prima. Nu ik na maanden deze review af wilde maken voor publicatie realiseerde ik me. WOW: al maanden gebruik ik deze set. Geen gedoe, geen issues, ik beleef films zoals ik ze moet beleven.

Heel af en toe valt er voor een split second een luidspreker links of rechts weg. En dan valt me dat eigenlijk vooral de laatste paar weken ineens op. Sinds een laatste firmware update, denk ik? Dus dat zal dan snel weer gefixt zijn?

Muziek luisteren
Het voordeel van een set als die van Yamaha is dat die Spotify connect ondersteunt. Dan kun je direct muziek gaan afspelen via de versterker zonder dat de TV aangaat (heb je natuurlijk niks aan als je muziek luistert via Tidal). Of Airplay specifiek als je Mac/i/os gebruiker bent. Dit apparaat biedt geen van allen. De muziek moet dus gestreamd worden via de aangesloten TV. Bijvoorbeeld via ChromeCast in die TV. Maar dan gaat die TV ook weer aan. En da's gelijk weer zo'n bak licht in de kamer terwijl je misschien rustig een boek wilt lezen met een muziekje op de achtergrond?

Stabiliteit
Wat doet het systeem na 7 dagen gebruik? Het valt me op dat elke keer, bij het aan-/opstarten van de TV, de set en een film; er de eerste x seconden er even een hapering is. Alsof alle speakers even moeten "alignen" met elkaar, even informatie uitwisselen; ("wie doet wat, vandaag?"). Om daarna gewoon 1-2 uur non stop, een constante 5.1 geluidsfeed te produceren. Met de Yamaha MusicCast had ik nu en dan spontante power-off's. Of Surrounds die ineens stil werden. De (fantastisch klinkende!) Google Home Max speakers op de werkkamer vertellen me om de week wel eens: "er is een probleem opgetreden". De Harman Kardon Citation speakers in de eetkamer werken eens in de maand solo. De ander heeft dan even een power-off-and-on nodig (stekker eruit en weer erin).

Ik zal in de conclusie vermelden dat de geluidskwaliteit, het vermogen van de set wellicht "net een paar procentjes te kort komt". Maar ik word heel blij van stabiliteit. Toen ik van de week tegen mijn vrouw zei:"this set is a keeper" (geen idee waarom ik dat in het Engels zei…) keek ze me dan ook niet-gelovend aan. Zou er nu dan een set zijn die langer dan 2 jaar mee-gaat? Ik denk het wel.

Stroomverbruik
Het nadeel van actieve speakers, dus speakers die ieder hun eigen versterkertje ingebouwd hebben, is dat ze relatief inefficiënt zijn qua stroomverbruik. Ik geloof namelijk dat elke omvorming zijn eigen, niet te compenseren verlies heeft. (daarom roep ik ook al jaren dat het tof is dat mensen met zonnepanelen op hun dak stroom opwekken, maar beter we met een hele straat het dak van de school om de hoek kunnen huren en zo gezamenlijk zonne-energie gaan omvormen. Totdat sinds vorige week wij toch ook maar eigen zonnepanelen op het dak hebben). Terug naar de kern van dit verhaal: de Yamaha versterker met bedraadde front- en center speakers en draadloze Subwoofer en surrounds verbruikten bijna 2 keer zoveel stroom als deze set. Voor niet 2 maal zoveel power.

De praktijk
Mijn grootste schrik met beeld v.s. geluid is toch wel: asynchroniteit. Zeker met draadloze technologie: op mijn werkkamer met een iMac en Google Max speakers kan ik video alleen maar bekijken via de ingebouwde iMac speakers. Geluid via de ChromeCast speakers loopt altijd achter. Er zijn mensen die daar geen issue van maken (ja, echt!) maar ik wordt daar helemaal kriegel van: beeld en geluid die niet synchroom lopen.
Gelukkig; WiSA SoundSend met compatible WiSA speakers kent geen (nul) vertraging.

De App
Er is een speaker trim, om de afstand van speakers onderling beter uit te lijnen
(screenshot) en er is een tabblad Audio settings, waar de onderlinge verhouding tussen de Highs, mid's, lows etc onderling aangepast kunnen worden.

Verder zijn er veel opties waarvan ik in het begin allemaal vragen had. En nu denk: whatever. Ik wil die app niet eens gebruiken. In ons geval is het de Apple TV die alles bepaald, dus ook volume enzo. De Speakers volgen wat mij betreft gewoon lekker volgzaam. Geen app voor nodig.

Nadelen?
Elke speaker is een actieve speaker, dus met eigen ingebouwde versterker. En die vreten ieder afzonderlijk stroom, en dat betekent dat ze geplaatst moeten worden nabij een stopcontact. In onze huiskamer komt dat toevallig prima uit, maar dit zal niet voor elke huiskamer handig zijn.

Het systeem ondersteunt geen ChromeCast. Geen Airplay. Geen…niks… Het ondersteunt alleen de output van je TV. Dus nu moet ik op zoek naar een TV die óf een extra 4e HDMI poort heeft (want als input heb ik nu de Apple TV en de Playstation, dat maakt in totaal 3 wat momenteel de meeste TV's hebben). En dan liefst ook nog e-arc, zodat ik kan gaan testen met een extra setje WiSA speakers (bijvoorbeeld de Harman Kardon

In eerste instantie dacht ik: de woofer mist iets… Size, volume? Echter, nu maanden verder in gebruik vind ik het eigenlijk wel prima. Had later ook ontdekt dat op de onderkant een schakelaartje zit waarmee je de intensiteit omhoog kan zetten.

Heb jij ook een WiSA Soundsend?

Overigens kreeg ik (vanuit een forum hier op Tweakers) nog deze aanvullingen als alternatieven voor draadloze audio
- "DTS-PlayFi: zit standaard in alle Philips TV's van 2019 (2019 na fw upgrade), ondersteuning voor audio in hoge resolutie (24bit/192kHz)"
- "Canton heeft de Smart Amp en Smart Connect en een scala aan draadloze speakers"

[Reactie gewijzigd door testmanager op 18 juni 2021 09:41]

Leuke review met een personal touch. Weet ik meteen hoe ik een ingedrukte speaker kan fixen. _/-\o_

Volgens mij is het de bedoeling (niet zeker hoe of wat) dat je ipv het vermelden in de tekst ook een keuze maakt hoe het item precies verkregen is. Waarschijnlijk komt dat dan neer op 100% sponsoring ?
Je hebt helemaal gelijk. Zojuist gecorrigeerd!
Huh? Wauw... Ik noemde als gebrek dat er geen ChromeCast of Airplay of Spotify-connect is.
Ik zit nu in de huiskamer wat data van een andere test (Big Wifi 6 Mesh test) te verwerken, zie ik ineens dat OF
- de Apple TV
OF de Samsung TV Spotify Connect aanbiedt.

En het werkt prima. En het TV scherm kan dan wel uitblijven (in tegenstelling tot wat ik eerder in de review had gemeld).

( maar ik snap nu even niet hoe ik kan zien welke van de 2 het is?)

JEEJ!!

[Reactie gewijzigd door testmanager op 24 juni 2021 23:37]

Wow! wist niet dat er zoiets als dit was...

Ik heb zelf een H&K set, alles behalve de towers icm de multibeam 700. Qua geluid ben ik zeer tevreden, alleen stoor ik me aan één ding. Dat over alle speakers al het geluid wordt verstuurd, en dus niet dialoog over de center speaker (de multibeam).

Is dat met dit apparaat op te lossen dat je weet?
Er wordt vaak specifiek stem-geluid over de centerspeaker gestuurd.
Dat hoort toch zo bij een 5.1 set?

Ik ken de configuratie niet van de HK, wellicht fout ingesteld? Of dat je dat wel. (Beter) gaat horen als je dedicated L en R speakers hebt?
Klopt, maar wat ik merk is dat het toch niet apart wordt aangestuurd. Is bij de ene film wel beter dan de andere moet ik zeggen.

Wat ik hoop op te lossen, met een soundsend bijv, is dat ik meer controle heb over wat er via welke speaker wordt afgespeeld. Mijn surrounds van HK zijn ingesteld als achter speaker(s). En de soundbar zelf ziet ook dat dit het geval is en geeft aan dat het om een 5.1 setup gaat.

Weet jij toevallig of de soundsend ergens in de EU te verkrijgen is? Zo'n review waarbij je er een mag houden klinkt overigens ook interessant ;)
Ik heb de vraag bij de fabrikant neergelegd omtrent leverbaarheid in Europa. Kom ik op terug.
"We are selling Monaco 5.1 system with SoundSend and Milan 5.1 system with SoundSend on our EU webpage – www.platinaudio.com. However, we are currently out of stock.
I have a new order in production right now and hope to have them not too far in the future. The component shortage all over the world is causing some delay here.

We are also looking into the possibility of distributors in Europe, although we do not have any as of yet."
Ah ja dat had ik dus ook al ontdekt. Bedankt, ga ik het in de gaten houden!
Ik staat ook nog een iets kleinere/inder krachtigere (?) versie bij...
Welke bedoel je precies? Ik kan eigenlijk alleen de soundsend vinden..
Nee helaas, lijkt aan in de UK te verkopen. En met de bijkomende kosten e.d. die erbij komen wordt het denk ik wel een duur grapje.

Denk dat het toch even wachten word op de EU release

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.