ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 Ti OC Edition

€ 819,90
Specificaties Max. 1,875GHz • GDDR6X • 3x DP, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 Ti OC Edition Review

Trently 17 juni 2021, laatste update op 17 juni 2021, 1.205 views Product gekocht

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 Ti OC Edition

De Asus Strix 3070 TI OC biedt hetgeen wat je mag verwachten van een RTX 3070TI, zolang je bereid bent de kaarten te tweaken voor optimale prestaties tegen een acceptabel vermogen.

Pluspunten

• (relatieve) prestaties
  • GDDR6X geheugen
  • Solide bouwkwaliteit
  • Koelprestaties
  • Aanwezige RGB-verlichting

Minpunten

• Hoog TGP
  • Verreist tweaken, voor optimum
  • Derde 8-pin aansluiting

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een halfjaar geleden wilde ik een waardige vervanger zoeken voor mijn GTX 1080. Een slechtere tijd om dit plan te hebben, kan je alleen niet bedenken... Zelf vond ik de GTX 3080 qua prestaties en prijs teveel van het goede, kijkend naar mijn gebruik. Met het uitkomen van de RX 6800, had ik al snel zoiets "dat gaat hem worden!". Voor mij was de keuze van het merk snel duidelijk, namelijk Asus. Qua uiterlijk een zeer mooi product en daarnaast past dit bij mijn moederbord, wat ook weer bespaard in software voor de RGB-verlichting. Bestelling plaatsen bij een webshop en wachten maar..... We zijn 6 maanden verder en nog steeds geen kaart, of enig inzicht wanneer die geleverd gaat worden.
Die ene middag zit je door de Tweakers Pricewatch te bladeren en opeens zie je een beschikbare Asus Strix 3070 TI. Op dat moment nooit een review gelezen over de prestaties, want je hebt al een keuze gemaakt, maar bij nader inzien toch maar gedaan. Conclusie, vergelijkbare prestaties met een RX 6800. Alleen die prijs.... Toch maar de knoop doorgehakt en hem aangeschaft en één werkdag later ben je trotse eigenaar!

Met deze review wil ik verder niet teveel ingang over algemene zaken van de RTX3070TI, je kan voldoende materiaal op internet (en Tweakers) vinden. Mijn voornaamste doel is de kaart zelf en de prestaties te beoordelen vanuit een gebruikersperspectief.

Eerste indruk
"Het is een behoorlijke kaart", hoor jezelf denken op het moment dat je hem uit de verpakking haalt. Gelukkig past het, maar komend van een GTX 1080 (2-slots), is het groot! De afmetingen van 318,5mm (lengte), bij 140,1 mm (breedte) en 57,8mm (hoogte), moet in je kast passen. Mijn 'Phanteks Enthoo Evolv X' biedt voldoende ruimte, maar het vult de ruimte goed op! Wel moet ik de derde 8-pin kabel uit de kast halen, want die heb je voor deze kaart nodig. Je vraagt je wel meteen af "is het echt nodig voor deze kaart?"
Over smaak valt niet te twisten, hoe vaak hoor je dat niet? Ik wil niet teveel ingaan over wat iemand vind, maar zelf vind ik het echt een plaatje! Met name de RGB-verlichting aan de zijkant is subtiel, maar toch op een positieve manier aanwezig (als je hier sowieso naar opzoek bent).
Wel heb ik het "Geforce RTX" logo aan de zijkant van de kaart afgeschroefd.

Het enige wat nog niet naar behoren werkt, is het instellen van de RGB. Op dit moment herkent Asus Aura creator de videokaart nog niet, dus ik kan mijn profiel nog niet voor de videokaart instellen. Tot die tijd heb ik een statische kleur moeten kiezen.

Het gebruik
Belangrijkste vraag is "hoe presteert de kaart"?
Toen ik de kaart besteld had, wist ik direct dat er nog wat werk aan zat te komen om de kaart minder vermogen te laten gebruiken (undervolten) met ten minste vergelijkbare prestaties. Het vermogen wat de kaart uit de doos, is echt teveel van het goede voor wat je mag verwachten van een RTX 3070TI.

Met een kleine tutorial en "MSI Afterburner" is dat een fluitje van een cent. Mijn doel is om minimaal dezelfde prestaties te behalen zoals de kaart standaard presteert, met een zo laag mogelijk vermogen. Gezien het gemak waarmee ik mijn resultaten heb behaald, moet er vast en zeker nog een lager vermogen mogelijk zijn. Alleen zal dit direct ten kosten gaan van de prestaties, al hoewel we het over enkele procenten zullen hebben. Dit geldt ook andersom, dit is zeker niet het makkelijke OC potentioneel. Ik kwam tijdens het testen er al achter dat je makkelijk ver boven de 2ghz komt, maar is mij het verbruik zeker niet waard. Misschien in de toekomst voor een mooie benchmark score.

Om het verschil qua instellingen in kaart te brengen tussen het vermogen en prestaties uit de doos en nadat ik deze heb aangepast, doe ik d.m.v. drie synthetische benchmark. Bijgevoegd bij de review kan je de resultaten vinden, onderstaand de instellingen die door mij zijn gebruikt*:
  • Voltage: 0.918V
  • Geheugen: +750mhz (OC kost je enkele watts)
  • Frequentie: 1980 mhz (met een automatische boost naar 2015mhz)
*testen is gedaan met standaard fanprofiel en kamertemperatuur van 24 graden

De temperatuur en het geluid is bij stock duidelijk hoger en de fans hoor je zeker. Nou vind ik dat zelf niet storen en met name na het tweaken komt het niet boven andere fans uit van mijn kast. Qua prestaties van het koelboek, kan ik zonder zeer uitgebreide technische metingen, daar mijn complimenten geven aan Asus.

Het vermelden waard is dat Resizable-bar bij mij werkt i.c.m. met een Ryzen 3700X. Volgens Nvidia dien je een Ryzen 5000-series processor te hebben, maar blijkbaar werkt het (in sommige gevallen) ook met een Ryzen 3000-series processor.

Tot nu toe heb ik de prijs expres niet besproken. We weten allemaal dat het véél te hoog is, maar het belangrijkste is of jij het waard vindt om het ervoor te betalen. Het enige wat ik wel vind, is dat de MSRP, vergelijkend met de RTX 3070 en RTX 3080, niet klopt kijkend naar de absolute prestaties. Deze zit met $600 precies tussen de twee reeds genoemde kaarten, maar qua prestaties dichterbij de eerst genoemde. Belangrijkste is de ontwikkeling t.o.v. zijn directe concurrent, de AMD RX 6800.

Is het een goede kaart? Zolang je bereid bent om de kaart te tweaken (lees 'undervolten'), en je zoekt een kaart met deze presaties, dan "Ja". Het is een belangrijke 'maar' die ik hier wil plaatsen, omdat het opgenomen vermogen (en TGP) van deze kaart te hoog is. Waarom Nvidia deze keuze heeft gemaakt voor de RTX 3070TI is mij een raadsel, want ze gooien daarmee eigenlijk hun eigen ramen in en is niet nodig. Je ziet dat met een kleine investering gemiddelde 13,4% minder vermogen wordt verbruikt met 2-3% betere prestaties. Je zal het vermogen vast nog naar beneden krijgen voor een gelijkwaardige prestaties als 'stock' of minder, als je graag zo laag mogelijk wattage wil gebruiken.
De derde 8-pin op deze kaart vind ik wat teveel van het goede. Zelfs met een behoorlijke OC, betwijfel ik of je de 375W gaat overstijgen en of je dat sowieso met een 3070TI gaat doen en niet met een hoger geplaatste kaart. Deze keuze van Asus snap ik zelf niet en zou ik dan ook niet gedaan hebben.

Terugkomend naar de directe concurrent, de AMD RX 6800, is het qua prestaties stuivertje wisselen. Beide kaarten hebben hun eigen voor- en nadelen. Ik denk dat uiteindelijk de prijs voor je de doorslaggevende factor zal zijn, tenzij je echt graag één van de twee merken wil hebben.
Al met al ben ik een tevreden gebruiker, die de komende jaren weer vooruit kan!

Heb jij ook een ASUS ROG Strix GeForce RTX 3070 Ti OC Edition?

Ik snap toch niet helemaal hoe je bij deze kaart uit komt terwijl je van AMD.com een RX6800 kunt plukken voor 650 euro minder, zeker als je die kaart toch al op het oog had? :?
Wilde je gewoon heel graag een Asus kaart om uit de review niet duidelijk op te maken reden?
Als je de foto van mijn build ziet, dan kan je hopelijk voorstellen dat een AMD reference kaart met een prominente rode streep niet echt heel goed zou passen. Ik heb dan ook nooit geprobeerd die te bestellen. Wel een poging gedaan voor de RX 6800XT MB, maar daar geen geluk mee gehad.
Wat ik wel heb aangegeven in mijn review, is dat ik een Asus RX 6800 besteld had in januari.
Ik had voor nu wel duidelijk mijn zinnen gezet om een Asus of Sapphire kaart, ondanks de hogere prijs.
Ik wil niet te negatief zijn, maar deze kaart heeft 8 GB GDDR6X wat niet per se een voordeel hoeft te zijn. De extra bandbreedte is natuurlijk wel tof, maar GDDR6X verbruikt wel echt veel stroom en 8 GB voor een dergelijke kaart (momenteel nog €1179!) toch wel erg karig anno 2021. Je hebt het natuurlijk niet echt nodig behalve 4K DOOM Eternal nightmare settings, alleen ik denk toch wel dat je een dergelijke deftige kaart voor minimaal 2 jaar wilt gebruiken en dan is 8 GB (zelfs al is het GDDR6X) toch wel wat karig, zeker voor die prijs.

Verder wel hele toffe kaart qua uiterlijk. Ik wilde zelf eerst ook voor een Strix (3080 of 6800XT) gaan, alleen wegens deze hele situatie maar voor een reference 6900XT gegaan (na verkoop van mn 3060ti). Gameze!

[Reactie gewijzigd door Santee op 5 juli 2021 16:43]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.