1 review

MSI Katana GF76 11UE-005NL

Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI Katana GF76 11UE-005NL Review

jimh307 15 juni 2021, 1.725 views Product gekocht

MSI Katana GF76 11UE-005NL

Prima vervanger van de desktop PC. Wie niet een té groot bakbeest op zijn bureau wil hebben is dit een prima laptop.

Pluspunten

• 16 threads CPU
  • Snel werkgeheugen
  • 144 Hz scherm
  • Degelijk apparaat
  • Geen throttling bij gaming!!
  • RJ45 netwerkaansluiting
  • Zeer goed geluid
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Trage SSD
  • Scherm is geen kampioen in contrast
  • Kleuren wat flets, maar niet té
  • Meegeleverde software is niet stabiel

Er gaat een controverse rond over gaminglaptops. Ze zouden veel herrie maken en ze zouden geremd worden door overmatige hitte. Ze zouden heel erg overpriced zijn en ze zouden slechte videokaarten hebben (geknepen). Ze zouden erg doorbuigen en ga zo maar door.

>software
De meegeleverde software is niet denderend. Behalve dat ze systeembronnen kosten heb je die software primair niet nodig. De ingebouwde utilities in Windows 10 zoals het Mobiliteitscentrum zijn afdoende. De meegeleverde software maakt een zooitje van de energie instellingen. De software ziet er wellicht mooi uit, maar daar is alles mee gezegd. Ook de FN sneltoetsen werken prima zónder die meegeleverde meuk. (kan uiteraard persoonlijk zijn)

>geluid
Het geluid van de onboard chip is meer dan prima. Nahimic (software) doet een hele goede dienst. Je kunt het geluid na tunen zodat het ook goed klinkt op allerhande speakers. Ook ondersteund de chip 24-bit geluid. Nog belangrijker bij vooral laptops is dat het geluid niet (kort) blijft 'hangen' als het systeem erg druk is. Er zijn nauwelijks haperingen. Doorgaans helemaal niet.

>koeling
Oeh, kan deze laptop zijn hitte wel goed kwijt bij gamen? Ja, dat kan deze prima. Je hoort de fans wel goed draaien tijdens het gamen en dat gaat wel wat luidruchtig, maar je kunt de game zelf prima blijven horen. Het is niet extreem en het systeem blijft snel. De chips worden niet geknepen en dat is heel veel waard. De videokaart is geknepen op 80 watt, maar daardoor behoud je wel de RTX3060 prestaties

(je komt er heel dicht in de buurt. Laptops met een RTX3080 zouden wel een langzamer kunnen zijn door de extreme hitte die het apparaat niet meer kwijt kan, of met bijzonder luidruchtige koelers niet extreem slijten).

>geheugen(snelheid)
Vooral de Assassins Creed serie staat bekend om zijn aanhangige honger naar zeer snel RAM geheugen. Op mijn (wijle) oude desktop met 2666 Mips RAM en RTX2080 draait die langzamer dan op deze laptop. Of gewoon gezegd draait AC meer dan prima vero. Prestaties zijn zeer goed te noemen. De RTX cores van de rtx30 serie zijn beter dan in de rtx20 serie en dat merkte ik meteen.

>scherm
Dit apparaat is uitgerust met een 144 Hz paneel (zonder G-Sync). De kleuren zijn wat flets, maar de kwaliteit van het beeld is prima. Wil je echt vibrante kleuren dan zul je over moeten gaan naar dure externe schermen. Als je in games V-sync aanzet speelt de game zich af op 144-72-36-18-9 fps. Vandaar dat rare getal {144}. Het is veelvuldig deelbaar. Bij 60 Hz heb je dan 60-30-15 fps. In Unreal Tournament 2004 en 3 haal je 144fps en dat gaat zálig. RTX in CP77 en DLSS werken prima!

>ergonomie
Voor degene die veel hebben geoefend met de WASD combi zal het even wennen zijn. Als je goed recht voor de laptop gaat zitten rust je pols op de laptop en kun je je hand best goed positioneren. Wat vaak over het hoofd wordt gezien bij gaming laptops is hoe de randen zijn afgewerkt. Deze raakt je onderarm en bij dit exemplaar zijn deze randen niet scherp. De behuizing is van sterk plastic en niet koud of heel heet bij het laten rusten van je onderarmen. Ook na 2 uur aan 1 stuk door gamen wordt het apparaat niet bloedheet.

>toetsenbrod
Dit is een membraam toetsenbord met een stevige slag. Je zult niet snel een toets verkeerd indrukken en zelfs de power-toets heeft een extra stevige aanslag wat heel fijn is. Een klein ledje geeft de status aan van werktoetsen. Het toetsenbord drukt zo goed als niet door. Het is geen zompig toetsenbord.

Mijn reserve gaming laptop ernaast heeft een 15 inch scherm en deze 17,3 inch. 15 inch vind ik net iets te klein. 17,3 inch is precies goed. De reserve laptop gata mee op vakanties of elders en dit exemplaar laat ik thuis staan. Of als deze laptop ter reparatie zou moeten<>kan ik gewoon doorwerken en gamen. De oude laptop kan geen CP77 aan of RDR2. Wel The Witcher 3, UT2004 en UT3.

Ik hoop een goede blik gegeven te hebben in de wereld van gaming laptops :-)

Heb jij ook een MSI Katana GF76 11UE-005NL?

Beste jimh307,

Ik ben zelf naar een (gaming) laptop aan het kijken en mijn interesse is ook bij deze laptop gewekt. Alhoewel er nauwelijks reviews en tests zijn te vinden voor deze laptop specifiek heb ik een paar vragen, gezien je deze laptop zelf in bezit hebt:

Kan deze laptop zwaardere games (zoals Battlefield V, ARK, Call of Duty: Warzone etc.) aan op hoge grafische instellingen met meer dan 60 fps?

Heeft deze laptop een stevige bouw ondanks het van plastic is en is het materiaal een vingerafdruk magneet? (Een YouTuber beweerde dat deze laptop zeer gevoelig zou zijn voor vingerafdrukken en het scherm nogal 'wiebelig')

Is 17.3 inch genoeg voor games die veel overzicht vereisen en voor multitasken?

Is de accuduur fatsoenlijk wanneer je deze gebruikt zonder adapter?

Alvast bedankt!
Hoi :)

Het chassis is best stevig gebouwd en het toetsenbord veert amper in. Als je hard drukt kan hij zeker inveren, maar bij normaal gebruik ga je dat niet merken. De stevigheid is verder dik in orde.

Zware games? Ik draai The Witcher 3 vloeiend, RDR2 kan ook nog redelijk mee en ACO loopt gewoon heel lekker. Hij kan zeker zware games aan en je zou altijd nog iets kunnen bijschaven in de instellingen van de game. Cyberpunk draait gewoon lekker. Met alles op hoog en RT op medium haal je leuke framerates. Als je DLSS op performance zet zit je vaak boven de 60 fps.
Zware games zullen over het algemeen best lekker draaien want het geheugen is op 3200 MHz geklokt. In het begin als je een game voor de eerste keer opstart kan hij soms wat haperen, maar dat ligt niet aan de laptop, maar omdat superfetch en de shadercache zich moet opbouwen.

De accu gaat hier minimaal 7 uur mee, maar ik heb daarvoor een aangepast energieschema gemaakt die de CPU knijpt tot maximaal 25% van zijn kunnen en dan is de laptop alsnog niet echt traag. Ik kan je daarbij wel helpen als het moet.

First things first: haal onmiddellijk de MSI software van je laptop. Deze software is best brak (vanuit meerdere bronnen vernomen) en gooit alle energie-instellingen in de war. Ook Norton 360 security is de eerste 30 dagen gratis en daarna betaal je de volle mep. Windows Defender icm MVPS Hosts werkt net zo goed en is veel en veel lichter. Ook een hele dure laptop kun je kreupel laten lopen als er maar genoeg zware programma's opstaan.

Er is ook een verschil tussen 15 inch en 17,3 inch. In het begin lijkt het allemaal wat klein, maar dat went en valt mij nog reuze mee.

Als er nog vragen zijn hoor ik die wel.
Verder heb ik nog één vraagje. Merk je naast dat de zwaardere games lekker lopen dat je GPU geknepen is? Zo heb ik vanmiddag naar de Legion 5 Pro zitten kijken waarbij de GPU meer wattage toelaat en dus meer tot z'n recht komt. En wat is nou precies het verschil tussen de Katana GF 76 (jouw laptop dus) en de Pulse GL 76? Nog bedankt voor de uitgebreide reactie. :)

[Reactie gewijzigd door ClasherNL op 3 juli 2021 20:31]

Houd er rekening mee dat een hogere TDP ook meer lawaai veroorzaakt. De rtx3060 in deze laptop is geknepen op 85 watt. Naast minder herrie zal de levensduur ook langer zijn.

Een halve dag gamen op een accu is schier onmogelijk. Als eender laptop echt gaat gamen kan de accu al binnen het uur leeg zijn.

Er zijn heel veel soorten laptops met een rtx3060, rtx3070 of rtx3080. Ook als de TDP veel hoger gaat worden worden de voedingsadapter groter en zwaarder. Bij de Legion 5 zijn deze al een stuk zwaarder. De voedingsadapter van de Katana is lekker compact en makkelijk mee te nemen. Daar moet je ook rekening mee houden :)
Ah okay! Nogmaals bedankt voor de reactie, het zal me zeker helpen een keuze te maken! :)
Leuke review, ik vind het alleen "fascinerend" wat MSI bezielde om de numpad zo om zeep te helpen op een 17.3" notebook (al die ruimte eromheen bestaat blijkbaar niet MSI)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.