Logitech Ergo K860 (Qwerty US)

€ 98,89
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Ergo K860 (Qwerty US) Review

Seers 14 juni 2021, 236 views Product gekocht

Logitech Ergo K860 (Qwerty US)

Behoorlijk fijn product die op veel punten goed scoort, maar helaas ook hier-en-daar wat laat liggen. Het toetsenbord typt prettig en houdt je polsen in een wat meer lekkere stand dan met een "normaal" toetsenbord

Pluspunten

• Fijne polssteun
  • Compacte indeling

Minpunten

• ISO indeling
  • Membraantoetsen
  • Pad printed belettering

Voorbeschouwing

In mijn computerleven heb ik al vele toetsenborden gebruikt. Vele jaren heb ik getikt op een Filco Majestouch 2 met Cherry blues, en na enige omzwervingen met Cherry browns, Tenkeyless, Unicomp en variabel gewogen Realforces ben ik uiteindelijk op de Realforce 104UG-HiPro terechtgekomen die ik de laatste 8 jaar in gebruik heb gehad. Kortom, ik ben wel redelijk verwend met toetsenborden, en kritiek van mijn kant over de Logitech moet dan ook met deze toetsenborden in het achterhoofd gehouden worden. Ik heb een typisch zittend beroep dus in principe worden de toetsenborden hier elke dag behoorlijk vaak gebruikt.

Koopoverweging

Soms bij iets langer typen voelde ik wat frictie/stress in mijn polsen. Nog niet genoeg om het pijn te noemen, maar ik ben altijd van het idee dat het beter is om dit soort dingen te voorkomen. Ik heb voor het werk ook een vertikale muis. Niet omdat ik problemen heb met mijn muishand, maar omdat ik die ook niet wil krijgen.
Concurrenten
Afijn, ik was dus op zoek naar een split keyboard. Hetgeen wat dan bij mij gelijk omkomt is Microsoft, omdat ik dat altijd vroeger bij anderen zag. Degene die mijn aandacht trok is de Sculpt, vooral omdat deze een losse keypad heeft wat mij heel erg beviel vanwege waar de muis dan terechtkomt. Maar deze heeft alleen maar Bluetooth en dat zit niet standaard op mijn PC, dus dat was een minnetje. Ook hoor ik anderen klagen dat de polssteun "gunky" wordt, en een aantal Microsoft toetsenborden op het werk hebben dat ook, dus liever niet. Dan heb je nog de Surface Ergonomic maar die lijkt niet meer in de handel te zijn, en voordat ik door de bomen het bos niet meer zag heb ik maar voor de Logitech K860 gekozen want veel mensen vonden dit een goede keuze. Volledige split units heb ik ook nog wel overwogen, maar ik raakte al snel het overzicht kwijt en dus leek het me beter een keuze te maken dan heel lang twijfelen.

Ervaring

Uiterlijk
Qua uiterlijk ziet dit ding er best goed uit. Er zit totaal geen "gamerlook" aan, wat ik zeer waardeer. Dit kan je gewoon in een kantoor zetten. De meeste toetsen bij zeer licht komvormig, behalve the onderste en bovenste rij (Ctrl, alt, . . . , F11, F12) Gemiste kans voor de 0 op het numpad maar goed. De polssteun heeft de juiste feel in termen van hoe hard het is, hoe glad het is en hoe warm/koud het aanvoelt. Het voelt ook aan alsof dit geen zweet opneemt en dus dat je het wel goed schoon kan houden.

Grote tegenvaller was de ISO (hoge enter) layout. Met Qwerty US ging in uit van ANSI, wat ik prefereer maar oké.

Het toetsenbord is redelijk condensed en neemt dus niet meer ruimte in dan een normaal toetsenbord terwijl er dus wel ruimte in het midden zit.

Omdat er gepoogd is dit toetsenbord voor Mac en Windows compatibel te maken staan er een aantal symbolen dubbel op toetsen zoals Cmd/Alt en de tildetoets. Dit ziet er heel rommelig uit, en is geen verfraaiing.
Typen
Je went verrassend snel aan het typen. De toetsen zijn op zich wel prettig, maar ze zijn duidelijk meer membranig dan mijn Realforce toetsen. Je merkt dat bijvoorbeeld in een spel waar je Tab moet inhouden voor een overzicht. Dan kan je na het "klikpunt" nog gewoon de toets activeren en deactiveren. Ook zit er een split in waardoor je erachter komt dat je de y, h met je linkerhand typt, en de b met de rechterhand wat dus niet kan met dit bord. Maar daar wen je aan.
Andere dingen
Op dit toetsenbord zitten een aantal toetsen die ik niet gewend ben, zoals een rekenmachineknop, batterijj-indicatorknop en lockknop (windows-L in een knop). Ook is de Pause/break niet meer. Er zitten drie knoppen om te wisselen tussen drie outputs, één met een Unify receiver en twee Bluetooth (or drie Bluetooth, gok ik). Niet gebruikt, maar opzich een gave feature als je hem met meerdere pc's gebruikt.

Dit is een fijn toetsenbord, maar je merkt wel dat het niet high-end is (pad printing, membraanaanslag). Ik hoop dat de kwaliteit voldoende is om een aantal jaar mee te gaan, want dat ben ik wel gewend. Anders moet ik misschien toch maar eens de Microsoft proberen.

Heb jij ook een Logitech Ergo K860 (Qwerty US)?

Vraag & Aanbod

Hoe zit het met de polssteun en het schoonmaken ervan? Raakt het snel vies? Ik heb gelezen dat het jammer genoeg niet vervangbaar is.
De polssteun lijkt inderdaad niet vervangbaar maar zelf maak ik hem schoon met een huishouddoekje, dan lijkt de meeste troep/huidvet er wel vanaf te gaan. Eventueel zou ik het nog met Dasty kunnen doen. Het is een soort “zeil” dus makkelijk schoonmaakbaar.
Bedankt voor je info!

Een helpvolle review overigens, ik overweeg zelf mijn MX Keys voor deze K860 te vervangen vanwege de ergonomisch-heid, die ik in de Mediamarkt al kon testen.
Ik heb hier foto's genomen van de "smerige delen". Het is amper zichtbaar (ook in het echt). De key shine is meer duidelijk. Dit is nadat het is schoongemaakt met een heel ordinair schoonmaakdoekje.

Top, bedankt.

In hoeverre denk je dat zo een toetsenbord (en bijvoorbeeld een verticale muis) daadwerkelijk helpen bij het voorkomen van RSI klachten? Of vind je het fijner vanwege een verminderd gevoel van frictie?

En ben je nog steeds even tevreden over het toetsenbord? Geen gekke dingen meer gehad?
Zoals ik in de koopoverweging heb geschreven heb ik de verticale muis en dit toetsenbord gekocht ter vervanging van RSI klachten. Nu heb ik geen RSI klachten maar in hoeverre dit te danken is aan het toetsenbord is natuurlijk niet heel duidelijk. Ik ben er in ieder geval heel blij mee qua de stand van je handen die echt veel lekkerder is bij een normaal toetsenbord, maar dat merk je vooral als je terug moet gaan.

Let wel dat als je vaak games speelt, is dit niet het beste spul. Het toetsenbord heeft wat latency alhoewel dat nog best goed bij te benen is, maar de polling rate van de verticale muis van Logitech is 125 Hz en als je een 144 Hz scherm hebt is dus alles schokkerig. Voor gamen heb ik dus een andere muis ernaast (G305 met lithium AAA batterij + converter) en dat is ideaal.

Ik heb verder geen bijzonder gekke dingen gehad.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.