Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL) Review

Rycul 13 december 2010, laatste update op 13 december 2010, 2.881 views

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)

Pluspunten

• Supermooi beeldscherm
  • Mooi design
  • Goeie prestaties
  • Nette prijs/kwaliteit verhouding
  • Fijne hoek waaronder de laptop staat (door de 9-cell batterij)

Minpunten

• Misschien een tikkeltje klein scherm (15,6") als je geen grotere monitor hebt om hem af en toe eens aan te hangen
  • Bouwkwaliteit achterkant beeldscherm

Ik heb nu ongeveer een maand gebruik kunnen maken van mijn Studio 1558 (Datum van schrijven: 26-8-2010), en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de laptop. Voordat ik wat meer uitleg geef zal ik eerst de precieze specs van mijn lappie geven (bruut gecopy-paste uit mijn factuur van Dell ;) ):

CPU : Intel i7-720QM(1.6GHz) Mobile CPU
Display : 15.6 Widescreen Full High Definition (1920X1080) WLED with TrueLife
Memory : 6144MB (1x4096 + 1x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive
Power Supply : Inspiron 90W AC Adapter
Battery : Primary 9-cell 85W/HR LI-ION
Graphics : 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5470

Bouwkwaliteit
De overall bouwkwaliteit van deze laptop voelt goed. Met uitzondering van het scherm (kom ik zo op terug) voelt alles robuust aan en niets beweegt of deukt wat niet hoort te bewegen of deuken. Het toetsenbord is mooi plat (zoals je mag verwachten bij een laptop) en de toetsen voelen goed aan onder het typen. Het touchpad zit verwerkt in de rest van de body maar wel één of twee millimeter verzonken. Het is dus wel duidelijk te zien waar het touch-gebied zit en toch heb je geen lelijk vak van een compleet ander materiaal op de body. Ik moet hier wel bij zeggen dat het voor mij een beetje gemakkelijk bleek om het touchpad aan te raken met mijn linkerhand onder het typen (Het touchpad zit iets links van het midden de laptop) maar ik heb grote handen dus misschien ligt het gewoon aan mij ;) Om even terug te komen op het scherm: Het scherm is nogal gemakkelijk te buigen (niet teveel natuurlijk, dan gaat het kapot lijkt me), en als de laptop dicht is kan (de achterkant van) het scherm best veel ingedrukt worden. Ik weet niet in hoeverre het indrukken van de achterkant een negatieve uitwerking heeft op het scherm zelf (de pixels en LED backlight etc.) maar het voelt alsof het gemakkelijk is om iets kapot te maken door per ongeluk een keertje iets te hard tegen de achterkant van het scherm aan te drukken. Minpuntje hier dus.

Uiterlijk
Qua uiterlijk is de Studio 1558 ontzettend mooi om te zien. Het aparte scherm-draaipunt past goed bij het ontwerp en de glossy rand rond het beeldscherm en het toetsenbord sluiten hier ook mooi op aan. Verder heb ik voor de cover gekozen voor een Midnight Blue Micro-satin finish. De kleur is natuurlijk een kwestie van smaak maar dat geldt net zozeer voor het micro-satin naar mijn mening. Het voelt aan alsof je een permament stoffig oppervlak aanraakt (niet stoffig zoals een zakdoek o.i.d., maar stoffig als iets dat lang niet is schoongemaakt). Zelf vind ik dit niet heel erg prettig maar ja, de kleur vind ik mooi en ik zorg er gewoon voor dat ik de cover zo min mogelijk aan raak. (Je ziet trouwens ook snel dat iemand met zijn vingers aan de cover heeft gezeten, minder snel dan bij een glossy cover maar het is evengoed zichtbaar. Je kunt dit vergelijken met van die poetsdoekjes voor brillenglazen waar iemand dan met een natte vinger overheen is gegaan, voor zover dit iemand wat zegt ;) )
Het beeldscherm zelf ziet er echt fe-no-me-naal uit! Ze hebben bij Dell 1920 x 1080 pixels op een 15,6" Widescreen scherm weten te proppen, en natuurlijk zorgt dit op zich al voor een zeer scherp beeld, maar dan komt de full (white)LED backlight en dat zorgt voor erg mooie, rijke kleuren en ontzettend donker zwart. Ik heb naast mijn laptop een Syncmaster P2470HD staan (LCD technologie) met dezelfde resolutie en als ik het beeld van mijn laptop dupliceer naar dit scherm kan ik dus mooi vergelijken. (Op het moment kan ik helaas geen foto's maken dus dit zal waarschijnlijk een andere keer gebeuren) Als ik van mijn laptop scherm naar mijn Syncmaster ga moet altijd even wennen omdat alles er zo "vaal" uitziet.

Prestaties
De prestaties vind ik erg goed, zeker voor een laptop. Ik heb Windows 7 x64 Home Premium draaien, en Windows Aero wordt mooi vloeiend weergegeven en ook games draaien lekker. Ik heb de Crysis demo geprobeerd en ik kon de settings op medium tot high zetten met een framerate van tussen de 30 en 60. CoD: Modern Warfare 2 kon ik dan weer helemaal met max settings draaien met een framerate van rond de 60 fps.
Ik heb wel sinds korte tijd last van freezes in programma's, waaronder Firefox en Windows Explorer (dus niet Internet Explorer, mind you!). Helaas is het enige wat deze programma's weer laat werken een hard reset m.b.v. de power-knop en soms heeft dit dus het verliezen van data tot gevolg. Ik heb me wel laten vertellen dat dit waarschijnlijk een probleem van Windows 7 is en dus niet van de laptop zelf.
Het is ook nog goed om te vermelden dat de Core i7 dankzij een nieuwe technologie van Intel zijn prestatiies en stroomgebruik aan kan passen aan wat nodig is. Dankzij een handige Dekstop Gadget (meegeleverd door Intel) kan ik de Turbo Boost van mijn CPU in de gaten houden en constant de huidige kloksnelheid zien. Als de CPU even hard moet werken, bijvoorbeeld, kun je mooi zien dat de de snelheid i.p.v. 1,60 GHz opeens ongeveer 2,7 GHz bedraagt! Voor meer informatie over hoe deze technologie precies werkt, Google even op " Intel Turbo Boost".
Hier nog de Windows Prestatie Index scores: (Een laag uitgevallen cijfer vanwege het feit dat het cijfer bepaald word door de laagste score)

Klik voor de complete afbeelding. http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/26809/15050.jpg

Warmte- en geluidsproductie
De laptop genereert best wat warmte, die er dankzij mijn 9-cell batterij (die de laptop onder een hoek zet) gelukkig goed uit kan aan de onderkant van de laptop. De warmte is echter wel goed voelbaar als je typt en zeker als je het touchpad gebruikt, maar het is gelukkig niet zo warm dat het het werken verhindert. (De extra ruimte onder de laptop is trouwens ideaal om een ventilator op te zetten zodat er een constante luchtstroom onder de laptop door gaat! ;) ) Qua geluid kan de laptop best zijn mannetje staan als je om wat voor reden dan ook intensief de processor gebruikt, maar over het algemeen levert hij een zeer acceptabel geluid dat niet verhindert maar wel hoorbaar is. Hij is dus allerminst fluisterstil.

Mobiliteit en accuduur
Voor mobiliteit krijgt deze laptop een grote plus aangezien hij slechts rond de 2 kg weegt en lekker aanvoelt in de hand. De 9-cell batterij die bij het typen en warmte-geleiding een pluspunt is, is hier dan wel weer een nadeel aangezien deze voor een onhandige rand zorgt. Ik heb echter wel van mensen gehoord dat ze deze juist handig vinden omdat je meer houvast heb tijdens het dragen, maar dit zal wel weer persoonlijk zijn.
Ik kan niet zo veel zeggen over de accuduur aangezien ik hem nog niet hele dagen heb gebruikt op de accu, maar ik kan wel zeggen dat de batterij-schema's die aanwezig zijn (gebalanceerd, hoge prestaties, langere batterijduur) zeer handig zijn en ook zichtbaar effect hebben. Bij het instellen van een langere batterijduur worden bijvoorbeeld Windows Aero effecten uitgeschakeld en is de hele glas-achtige look dus ook verdwenen. Niet mooi, wel handig. Ook zeer handig is de optie om je eigen batterij-schema samen te stellen zodat je zeker een schema hebt dat voldoet aan wat je zelf wilt.

Featureset
Eerst de aansluitingen en readers etc.:
Links 2 USB aansluitingen (waarvan er 1 gecombineerd is met eSata), rechts nog 1 USB aansluiting.
1 netwerk-aansluiting
2 audio-out, 1 audio-in aansluiting
1 1394 Firewire aansluiting
1 VGA aansluiting
1 HDMI aansluiting
1 8x DVD+/-RW drive
1 SD/SIM cardreader (?)
1 andere reader waar ik niet van snap wtf het voor iets is (serieus)
Verder zijn er op het toetsenbord voorgeprogrammeerde toetsen ingesteld voor:
F1 - Scherm dupliceren, uitbreiden of verplaatsen
F2 - Draadloos netwerk ontvanger hardware switch (aan/uit)
F3 - Batterijmeter-scherm openen
F9 - Volume omhoog
F10 - Media knop: Rewind
F11 - Media knop: play/pause
F12 - Media knop: Forward
Extra knop naast F12 - Eject (voor de DVD drive)
Een nadeel ten op zichte van deze knoppen vond ik dat ze standaard ingesteld staan als eerste functionaliteit. Dus de om een daadwerkelijke F# toets te kunnen gebruiken (voor bijvoorbeeld Alt-F4) moet je ook de Fn knop ingedrukt houden (Dus Alt-F4 wordt Alt-Fn-F4). Gelukkig kun je dit in de BIOS setup veranderen waardoor je juist de Fn knop nodig hebt om bijvoorbeeld de batterijmeter te laten zien op om een film te pauzeren.
Er is overigens geen numeriek toetsenbord aanwezig vanwege de 15,6 inch afmetingen van de laptop.
De adapter is niet log maar juist lekker slank licht en dus gemakkelijk om mee te nemen. Verder zit er een mooi blauw-oplichtende ring aan de stroom-plug die in je laptop gaat.
Het is trouwens wel apart dat alle aansluitingen aan de zijkant van de laptop zitten (omdat het scharnier van het scherm geen ruimte overlaat aan de acherkant), op zich geen probleem maar voor sommige mensen kan dit betekenen dat bepaalde kabels in een knik moeten liggen.
Qua software houdt Dell het mooi schoon en zit er bijna geen overbodige shit op die je er toch afgooit zodra je hem hebt, een verse installatie van het OS was daarom niet nodig.

De prijs? Tja, tikkeltje persoonlijk natuurlijk. Ik heb zelf 1067,- neergeteld. Maar ik heb dan wel een aantal aanpassingen gemaakt aan de laptop zoals bijvoorbeeld een betere CPU, meer RAM geheugen, en ook de 15 euro duurdere micro-satin cover, etc. Voor een laptop zullen veel mensen dit veel geld vinden, zeker als je hem zou gebruiken zoals veel mensen doen om te internetten, MSN'en en om Word of Powerpoint te gebruiken. Ik zelf gebruik hem echter ook nog eens om op te gamen, programmeren (C++) en te photoshoppen. Ook is het voor mij een desktop replacer aangezien ik student ben die op de centjes moet letten en een desktop PC er op het moment niet erbij af kon.
Dus de prijs? Tja, ik vind het een hele mooie prijs. Veel kwaliteit en lekkere specs voor een goed prijsje. Zeker voor een laptop!

UPDATE (12-12-2010): De freezes die ik in de review heb genoemd (zijn nu doorgehaald, uiteraard), lagen niet aan de laptop zelf. Deze werden veroorzaakt door, komt ie, AVG Anti-virus' Real-Time protection onderdeel. Dit onderdeel scant voortdurend je systeem en kan daardoor andere programma's in de weg zitten doordat het schijftoegang wil hebben. Nadat ik dit onderdeel had uitgezet heb ik nooit meer last gehad van deze freezes!

Heb jij ook een Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)?

Heb ook een studio 15. Je zegt dat de bouwkwaliteit van de bovenkant slecht is. Ben het eigenlijk wel met je eens. Je kan hem zo indrukken. Maar ik heb er laatst een glas op laten vallen van een meter hoog. Dat heeft die gewoon overleefd, maar dat is misschien geluk }:O
Ik heb meerdere studio 15's in de familie en ook na langere tijd heeft nog niemand problemen met het scherm, dus wat dat betreft lijkt het niks om je zorgen om te maken :)

Ben zeer content met de laptop, vooral ook met het scherm. Door de enorme resolutie mis ik een groter scherm helemaal niet, dat is zo fijn!
hoe heb je dit uitgezet real time protection