TP-Link EAP620 HD

€ 135,45
Specificaties Access Point, WiFi max. 1,775Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP620 HD Review

TommyCP 14 juni 2021, laatste update op 1 januari 2022, 2.678 views Product gekocht

TP-Link EAP620 HD

Een kwalitatief goed AP met veel functionaliteit.

Pluspunten

• Veel features
  • Robuust
  • Makkelijk instelbaar

Minpunten

• Groot
  • Ethernetpoort is slechts 1 Gbit/s

Beheerbaarheid Score: 5
Ik gebruik twee van deze AP's nu een jaar en heb een half jaar terug een derde bijgekocht om een laatste dead zone te verhelpen. Setup:

- 3 x EAP620 HD (hardwareversie V1)
- TP-link PoE+ switches (TP-SG2008P en TL-SG105PE)
- Omada controller op een Raspberry Pi 4

Wireless clients zijn hoofdzakelijk laptops (met Intel AX200 of Intel 8260 netwerkkaarten) en smartphones / tablets.

Ik ben erg tevreden over de robuustheid van het draadloze netwerk en de range van de AP's. 802.11k/v werkt zoals verwacht - switchen tussen AP's gaat rap. Ook band steering naar 5 GHz werkt naar behoren. De aanwezigheid van WPA3 is welkom, maar is alleen beschikbaar in combinatie met WPA2. Dit is (vooralsnog) geen probleem, gezien het aantal clients dat nog geen WPA3 ondersteunt en daarom WPA2 nodig heeft. Beheer kan individueel via een web-interface, maar het is ook mogelijk de AP's centraal te beheren met Omada Controller. Op je eigen netwerk kan dit met een OC200/OC300 device of een Windows/Linux-server met Omada Controller software. Als alternatief kan je gebruik maken van het cloud-portal van TP-Link.

Tip: Omada Controller is 32-bit software, maar i.i.g. onder Linux vereist deze een aantal andere softwarepakketten in specifieke versies waardoor uiteindelijk een 64-bit omgeving nodig is. Bij de Raspberry Pi is het zodoende nodig om het standaard 32-bit Raspbian te vervangen door een 64-bit OS. De Omada Controller software is onofficieel (d.w.z. niet aangeboden door TP-Link zelf) als Docker-container beschikbaar, wat in mijn geval uitstekend werkt.

De geadverteerde thereotische maximumsnelheiden met de EAP620 HD zijn 574 Mbit/s op 2.4 GHz en 1201 Mbit/s op 5 GHz. Mijn bevindingen in de praktijk op 5 GHz met WPA3-Personal zijn als volgt:
  • Bij file transfers met een NAS worden snelheden van ca. 400 Mbit/s uplink en ca. 800 Mbit/s downlink behaald. Hierbij moet gezegd worden dat de NAS waarschijnlijk de beperkende factor is aangezien de hard disks in de NAS niet de snelste zijn.
  • Bij een test met iPerf3 met de Raspberry Pi 4B werd een snelheid van 1.03 Gbit/s behaald.
Aangezien zowel de gebruikte switches als de RPi 4 enkel over Gigabit ethernetpoorten beschikken is 1.03 Gbit/s het maximaal haalbare en is het logisch dat de spec van maximaal 1201 Mbit/s op 5 GHz niet wordt gehaald. Wel moet ik opmerken dat de spec van 1201 Mbit/s sowieso niet realistisch is, aangezien de 620HD zelf ook 'slechts' een Gigabit ethernetpoort heeft. Deze spec voelt hiermee wat misleidend aan.

Sir Dancelot merkt in zijn review terecht op dat het aantal 5 GHz bands beperkt is. Alleen U-NII-1 (kanaal 36-48) wordt ondersteund. U-NII-2 (de DFS-kanalen) ontbreekt. De reden hiervoor is mij niet duidelijk. U-NII-2 is naar ik verwacht weliswaar lastiger om te implementeren, maar er zijn wel andere AP's die deze bands gebruiken dus dit zou geen belemmering hoeven te zijn. Overigens geeft TP-Link in een forumpost aan dat ondersteuning voor DFS-kanalen komt in Q2 van dit jaar, maar dat is natuurlijk een kwestie van 'eerst zien, dan geloven'. De 802.11ac EAP-modellen van TP-Link ondersteunen voor zover ik weet momenteel ook geen DFS-kanalen.

Vanwege het beperkte aantal 5 GHz kanalen geef ik als eindoordeel 'slechts' een 4 i.p.v. een 5.

Update 2021-11-04: TP-Link heeft gisteren eindelijk nieuwe firmware gereleased voor de EAP620 en EAP660 modellen met hardwareversie V1. Een van de nieuwe features is dat de DFS-kanalen beschikbaar zijn, nl. kanalen 52 t/m 64 (U-NII-2A) en 100 t/m 128 (een deel van U-NII-2C). Om deze reden heb ik het eindoordeel opgewaardeerd van een 4 naar een 5.

Update januari 2022: Ik heb het idee dat het AP de laatste tijd sneller is dan voorheen. Zodoende heb ik eerdere benchmarks herhaald en mijn bevindingen geüpdatet. Inderdaad krijg ik betere resultaten dan eerder. Ik weet niet of dit het gevolg is van de nieuwe firmware of een wijziging in de client (zoals bijv. een nieuwe driver voor de Intel AX200).

Heb jij ook een TP-Link EAP620 HD?

Vraag & Aanbod

Ik ben lui dus voor mij was dit een no brainer. Maar ik ga de vraag toch gewoon stellen.

Waarom geen OC200/300 gekocht? Wat is de meerwaarde van de Pi4 in dit geval?
pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
de meerprijs t.o.v. de Pi is te verwaarlozen... Tel daarbij de zero effort installatie...

Ik lees daar toch veel "gedoe" over (Java-tje hier, Dependencytje daar, log space vol, etc. etc.) en dat was voor mij de reden om maar gewoon de kant en klare zero effort oplossing aan te schaffen/altijd aan te raden.

(ik ben groot omada sdn fan ondertussen en ik zie geen enkele reden meer om ergens nog ubiquiti neer te zetten. Het enige grappige wat ubi kan wat omada niet kan is een wan vlan id te trunken op het lan. Dus dit: https://medium.com/@bjarn...mobile-thuis-2d286887009b kan (nog?) niet met omada.)
Dat is een prima vraag. Je hebt gelijk dat de OC200/300 vrijwel evenveel kost en out-of-the-box werkt.

Bij mij is het zo dat ik de Pi4 al had en dat hij in huis al een aantal taken verzorgt. Zo werkt hij als DNS-filter (PiHole), houdt hij energieverbruik bij, en bedient hij de Philips Hue verlichting. Momenteel loopt er een projectje om hem er wat taken bij te geven. Zodoende had ik de wens om hem ook als Omada Controller te laten fungeren, en dat is gelukt.

Het koste overigens wel enige bloed, zweet, en tranen. Omada Controller onder Linux vereist specifieke versies van Java (Oracle JDK, niet OpenJDK) en MongoDB. Die laatste had als kanttekening dat de minimaal vereiste versie de laatste versie in 32-bit was, en de compilatie daarvan ging zeer moeizaam. En toen dat was gelukt waren er nog een aantal andere kleine problemen. Op dat punt trok ik de conclusie dat de hele exercitie meer op masochisme dan op Tweaken begon te lijken en heb ik het roer omgegooid door 1) 32-bit Raspbian te vervangen door 64-bit Manjaro, en 2) gebruik te maken van een Omada Controller in een Docker container. En dat ging gelukkig makkelijk en snel. Ik heb deze lering in mijn review opgenomen opdat anderen hier niet tegenaan lopen.

Edit -- link naar de Docker container: https://hub.docker.com/r/mbentley/omada-controller

[Reactie gewijzigd door TommyCP op 22 juni 2021 10:47]

hahaha, nou ja, exact dat dus. Op zich niets mis met een beetje SM op zijn tijd maar zoals alles: met mate ;)
Dankjewel voor je reactie!
Ha TommyCP, een vraagje over de TL-SG105PE: is deze ook centraal te managen vanuit de Omada Controller software?
Nee, helaas niet. Daar is hij niet smart genoeg voor. Een overzicht van alle apparaten die door Omada Controller worden ondersteund staat hier: https://www.tp-link.com/us/omada_compatibility_list/
Ik kwam zojuist de uitgebreide review tegen nadat ik aan het Googelen was geslagen op zoek naar reviews.
Voor mijn woning die nogal goed geïsoleerd is, werd mij de TP-Link EAP620 HD (3x) aanbevolen icm TP-Link OC200 Controller en de TP-Link Omada EAP225-Outdoor aanbevolen icm een managed Switch bijv de TP-Link TL-SG1016PE.
Is dit voor een niet volledig leek maar iemand die niet dagelijks hier mee bezig is prima te installeren?
De goede review heeft me doen overtuigen voor deze set te gaan.
Naar mijn mening is dit prima te installeren en beheren. Zelf ben ik niet sterk in netwerktechnologie, maar ik heb er weinig moeite aan gehad om alle apparatuur met de Omada controller te verbinden en in gebruik te nemen. Natuurlijk kan je het wel ingewikkeld maken als je wil -- er is veel functionaliteit.

Overigens is er tegenwoordig ook een EAP610HD. Die is iets goedkoper dan de EAP620HD maar heeft vrijwel dezelfde functionaliteit. Misschien interessant voor jouw situatie?
Tommy, dank voor je reactie en de tip! Ik zal eens gaan vergelijken tussen de 610 en de 620.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.