Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM Review

Jan Onderwater 14 juni 2021, 109 views Product gekocht

Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Beter deze dan 2-3 goedkope objectieven

Pluspunten

• Scherpte
  • Verwerking is super
  • Contrast
  • Autofocus, snel en stil.
  • Bokeh of de onscherpe overgang, die is goed.
  • Beschermd tegen vocht en stof, ik zou het niet testen of onder de kraan afrollen, maar het is fijn om te weten dat bij het ontwerp rekening is gehouden met stof en regen.
  • Beeldstabilisatie: Heb met deze lens zeer mooie nacht fotos gemaakt, tot 1/4 seconde uit de hand, af en toe zijn met leunen tegen een muur zelfs de 1/2 seconde opnamen gelukt zonder statief.

Minpunten

• Groot en zwaar,
  • Vatvervorming bij 24 mm, niet extreem maar zichtbaar.

Handling Score: 4
Scherpte (open) Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 4
AF-snelheid Score: 5
Deze lens is echt geweldig. Het is niet perfect, maar het is zo dichtbij als het maar kan. Ik gebruik hem op full frame (Canon EOS 5D Mark II) en ben zeer onder de indruk. Scherpte en contrast zijn erg goed, de verwerking is geweldig. Hij is zo goed dat ik het eigenlijk geen kit-lens wil noemen. Hij wordt geleverd met een mooi tasje en een zonnekap.

Moet je deze lens wel kopen? Dit is iets waar u echt over moet nadenken, in plaats van een goedkope kitlens te kopen, kunt u beter een zeer goede lens kopen. Deze is erg goed zonder een twijfel.
Beter wat meer uitgeven aan geweldige optiek dan aan nog meer megapixels. De camera is technisch gezien verouderd over 3 tot 5 jaar, maar de optiek, die kan 2 tot 4 keer zo lang mee.

Heb jij ook een Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM?

Vraag & Aanbod

Ook hier, deze lens kost gemiddeld nieuw 900 euro.
Is dat de meerprijs tov een kitlens waard ? ...en zo ja, waarom ?
Zoals ik ook bij de 100-400 zei
Te verantwoorden is het bedrag voor een amateur natuurlijk nooit, want daar gaat het niet om. Een prof kan het verantwoorden als de lens hem meer oplevert dan wat ie gekost heeft. Was het voor mij een verantwoorde uitgave? Nee, waarschijnlijk niet, maar heb er heel veel plezier mee en veel plezier mee gehad. En om je de waarheid te zeggen, hoewel ik een Full Frame camera heb en een tas vol met objectieven, gebruik ik steeds vaker gewoon mijn iPhone om foto's te maken en te filmen, gewoon omdat ik die altijd bij de hand heb en de kwaliteit goed is.
Ook met een kitlens kan je goede foto's maken, hell, zoals ik zei, met een Smartphone kan je goede foto's maken. Je moet apparatuur niet als beperking zien of als noodzaak. Je moet gewoon zelf keuzes maken en plezier hebben met je spullen. Dat ik hier prijzige gear gereviewd heb is gewoon omdat ik die gekocht heb. En ik denk dat je beter 1 goede lens kan kopen dan 3 goedkope. Maar dat is mijn mening, als jij maar 1 goedkope lens koopt en daar plezier mee hebt is dat volledig okay. Ik verzamel veel optiek, heb ook veel oude lenzen, lenzen van lichtsterkte 1.2 maar zonder diafragma (van nachtzicht apparatuur of bewakingscamera's) scherp is wat anders, maar wel heel leuk om mee te klooien.
De 24-105 wordt gezien als de "kitlens" voor de 5D.
Klopt, maar onder kittlens verstaan we eigenlijk meestel aan plastic 18-58 f4 ofzo, die een paar tientjes kost. Die trouwens maar al te vaak heel veel bieden voor die paar tientjes.
Nee, de kitlenzen waar je het over hebt zijn voor de consumer camera's met crop sensor.
Met de 5D zit je in een andere categorie, waarbij de "kitlens" ook in een andere categorie zit.
Ik heb de 24-105 samen met de 5D2 gekocht als kitlens, daarna de 5D3 body only.
Ik snap je punt niet helemaal, maar ook ik kocht hem met de 5DMarkII
Deze lens is een zeer verdienstelijke lens in middenklassers. De prijs is voor een beginner fors, maar als je enigszins zeker bent dat fotografie jouw hobby is een goede aankoop tov de meeste kit lenzen. En in alle gevallen beter dan een ultra-zoom (zoals 18-200mm), die erg gebruiksvriendelijk zijn omdat je met 1 lens klaar bent, maar waarbij je veel kwaliteit in de uiteindelijke foto op moet geven. Deze lens heeft een fijn bereik waardoor je niet snel van lens hoeft te wisselen, wat de kans op vuil op de sensor verkleint.

Op een full-frame camera is 24mm redelijk voldoende groothoek, maar op een APS-C moest ik toch regelmatig een aantal stapjes achteruit doen om het beeld goed te kadreren.

Persoonlijk vind ik de details in de foto's genomen met deze lens iets te 'soft'. Maar dat komt vooral omdat ik 'm ooit kon vergelijken met een 24-70mm f/2.8L, wat toch een heel andere categorie lens is.

Grootste nadeel van deze lens vind ik dat ik deze nu al 2x heb moeten laten repareren omdat de interne flexkabel gebroken was door het in- en uitzoomen van de lens.
De aanschaf loont zich IMHO alleen bij een full frame camera, voor een crop sensor is het zoom bereik onhandig. Daar is de 18-135 van Canon een betere keuze, een zeer onderschatte lens IMHO. Is een juweeltje en met die lens op een crop camera heb je nauwelijks meer een andere lens nodig