Samsung X5 500GB Zwart

€ 199,-
Specificaties 500GB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Samsung X5 500GB Zwart Review

Jan Onderwater 13 juni 2021, laatste update op 15 juni 2021, 127 views Product gekocht

Samsung X5 500GB Zwart

Een snelle test op mijn iMac 2019 (i9, 500GB SSD) met een tool van Black Magic laat een 1,5 GB/S schrijven en 2,5 GB/S lezen zien. Een zeer goede SSD met kleine problemen bij warm weer.

Pluspunten

• Retesnel
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Warmte gevoelig

Mobiliteit Score: 5
Een snelle test op mijn iMac 2019 (i9, 500GB SSD) met een tool van Black Magic laat een 1,5 GB/S schrijven en 2,5 GB/S lezen zien. Om dit in perspectief te plaatsen, mijn interne SSD haalt ongeveer dezelfde snelheden en een RAM disk schrijft met 6,2GB/s en leest met 7,2 GB/s. Een externe SSD die op ongeveer een 1/3 snelheid zit met lezen en schrijven van de snelheid van lezen en schrijven naar een RAM disk. Dat is snel.
Een map met 6,8 GB aan data kopieert van deze externe SSD naar de interne SSD in 4,5 sec, terug schrijft hij het in 6,5 sec. Dergelijke lees- en schrijftests zijn natuurlijk indicatief, toen ik dit uitvoerde was er een upload naar de cloud en draaiden er andere programma's op de achtergrond. Met een reboot en geen achtergrond taken loopt het sneller, als er veel op de machine gebeurt loopt het waarschijnlijk langzamer.
Maar het is toch een snelle SSD, een extreem snelle externe SSD.

Ik gebruik de Externe SSD voor mijn Final Cut Pro projecten, als een werkstation, project en bestanden erop en het werkt vloeiend en snel. De SSD wordt warm als je hem aanraakt. Het is te duur om als opslag te gebruiken, maar het is geweldig als uitbreiding van de interne SSD. Het is sneller dan veel ingebouwde SSD's.

Het vakmanschap is zoals gewoonlijk van Samsung erg goed, Een erg mooi apparaat.

Echter: Bij een kamertemperatuur van meer dan 26 graden wordt de SSD bij intensief gebruik (bijv. videobewerking) te warm en schakelt zonder waarschuwing uit, zodat ik de boel weer een poosje moest laten afkoelen voordat ik weer aan het werk kon.

Heb jij ook een Samsung X5 500GB Zwart?

Wel een beetje vreemd, zulke meerwaarden. De USB van 10 Gbit/s heerft een maximale bandbreedte van 1000 MB(megabyte)/s. Weet je zeker dat je niet megabits en megabytes door elkaar haalt?
Of meet het black magic tool inclusief compressie of zo (ongebruikelijk)?
Nee, hij heeft een Thundebolt 3 aansluiting. 40 Gbps. De gegevens van Tweakers zijn niet compleet.

Bij Amazon

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 14 juni 2021 08:29]

Aha.. Ik zie het, excuus. Er staat inderdaad ok Thunderbolt 3 bij.
Geeft niet. Ik heb destijds meerdere externe SSD vergeleken en deze was de snelste
Edit

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 14 juni 2021 08:26]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.